Gå til innhold

dere som planla graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som planla graviditeten.. planla dere langt frem i tid?

Tenkte dere noe om hvilken årstid dere ville ha termin.. vinterbarn-vårbarn-sommerbarn-høstbarn..

Hvilken årstid er best å få barn på sånn egentlig.. er det noe som er bedre enn andre??

Tenkte dere i forhold til andre barnas bursdager, for ikke å få alle barna i samme mnd feks..

Hvilke "kriterier" hadde dere?

Hilsen ei som gjerne vil ha fler snart..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge våre har vært planlagte.

Tulla planla vi å få i januar pga at vi var studenter, og jeg ville gjerne fullføre praksisen jeg hadde på høstsemesteret. Da ville jeg også bare ha igjen et halvt års skolegang etter permisjonen. Dette funket veldig bra, og tulla kom 28.jan (termin 13.) Eneste som ikke var med å våre planer var bekkenløsninga jeg fikk, som førte til at jeg måtte ta igjen praksisen etter endt studie. Men det gikk greit det og da...:)

Nå har jeg nettopp blitt gravid igjen (på 1.forsøk denne gangen og). Denne gangen planla vi å få barn på våren/forsommeren ettersom jeg har et ett års engasjement, og bare har jobb ut juli. Har ikke veldig lyst til å være høygravid på vinteren igjen heller... Klærne passa ikke, skoa passa ikke, det var glatt ute osvosv...:) Tror våren er en fin tid å ha stor mega mage! Dessuten rakk vi akkurat å komme oss inn i nytt hus før jeg ble gravid (overtok for en uke siden). Er glad vi ikke skal flytte mer iløpet av svangerskapet! Vet jo ikke om det går bra enda nåda, har ikm i dag og foreløpig termin 6.juni...;)

Du kan jo prøve å planlegge, men jeg synes ikke du skal bli skuffa dersom ting ikke går etter planen. Er jo mye man ikke kan styre!:)

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg har to barn som er født i siste halvår, noe som gjør at den eldste var 5,5 år da han begynte på skolen. Nr to ble seks rett etter skolestart. Så av den grunn kunne vi tenke oss et januarbarn, som da ville blitt 6,5 år når skolen begynte. Bagateller sier kanskje mange men jeg ser selv hvor "liten" eldstemann alltid har vært i klassen. Mange var jo faktisk ett år eldre enn han. Han i desember og de i januar.

Men så klaffa det nå ikke slik at det blir januar da. Men april er en fin måned det og.:-) Da begynner vi på vår og nærmer oss sommer. Alle årstider er fine å få på, jeg har fått både vinter, høst og vår. Men siden dette nå ble planlagt så tenkte vi det var ok og få tidlig på året. Men hadde det ikke klaffet nå så hadde vi ikke stoppet av den grunn. Det går egentlig for det samme.

Skrevet

sambo vil gjerne at babyen kommer en gang mellom senhøsten og nyttår neste år. sikkert sjarm med å gå med stor mage i jul også, men så er det det med snø, glatt føre og klær som skal passe da. huset vårt ligger øverst i en bratt og ekkel bakke. liker ikke tanken på å dra på sykehus i full fart og den bakken.. eller stor mage og den bakken..igjen:glatt føre..

Sjarm med en nyfødt til jul kanskje.......:-)

Har to barn fra før, en født i juli og ei født i august. det er akkurat tre år, en mnd og en dag imellom dem. nå fleiper jeg med at neste kommer tre år, en mnd og en dag etter tulla:-) det vil si juli-august-sept:-)

Vi er så klare for nr tre, og det blir planlagt, vet bare ikke når vi skal prøve for fullt.. når evnt terminen blir..

Skrevet

Hei,

jeg har augustbarn som egentlig var ganske så perfekt i forhold til permisjonsslutt og barnehagestart.

Sånn sett så tror jeg det er best å få i tidlig sommer, i løpet av sommeren eller sensommer.

Nå venter jeg i mars og ser problemet med å få barnhageplass kommer til å bli stort.

Nå kommer jo dette an på hvordan dere har tenkt å løse det med permisjon og hvor lenge du/dere har tenkt til å gå hjemme, men for meg som kun kan ta den vanlige 1 års permisjonen så kommer dette til å bli et problem!

Ellers så tror jeg det er like koselig å få barn året rundt, desverre så er det litt praktiske ting som spiller inn også!!

Skrevet

Uff, jeg er en så lojal arbeidstaker at vi har planlagt å begynne å prøve nå slik at jeg får fulgt elevene mine ut skoleåret... Er ikke så lett å bytte lærer rett før eksamen siste året på vgs... Men vi vet jo ikke om vi får det til å klaffe med det første, da. Men siden vi har ventet med prøvestart, så blir det vel ihvertfall ikke noe særlig tidligere (og da blir det fordi noe uforutsett skjer, noe man aldri kan forsikre seg mot...).

Litt rotete, men dere skjønner sikkert sånn omtrent tankegangen min...

Skrevet

Da jeg gikk med gutten, som ble født i juli for 5 år siden, s ajeg at jeg aldri skulle gå høygravid en sommer igjen. for den sommeren var det sinnsykt varmt. og jeg sleit mye. så kom tulla, i august for 2 år siden. gikk den sommeren også.. men det har vært veldig praktisk ja, i forhold til barnehage. og jeg har vært hjemmme ett år med dem begge, så de fylte 1 år før de begynte i bhg, noe jeg syns var bra!

Skrevet

Jeb planla nummer en til sommeren, fordi alt er liksom lettere da. Veldig greit å være høygravid i juni/juli og kun trenge å ha på seg en kjole og sandaler! Trengte ikke jakke engang. Og greit å lufttørre såre brystvorter i sola! Også greit som nybakt og uerfaren mor å slippe og tenke på hva man skal kle på en nyfødt: kortermet body og ingenting annet var alt jeg behøvde å ta på min lille gutt de første ukene. Han vokste ut av mange klær uten å ha brukt dem noensinne. Han ble født inn i årets hetebølge.... Jeg kunne ha spart mye penger på babytøy!

Så nå vil jeg ha nestemann på samme tid, også pga mulighet til å arve storebrors klær! Er travel nå for tiden, for å si det sånn............

Skrevet

Vi fant ut at vi bare skulle begynne å prøve, så jeg rakk ikke ta folat en hel måned engang for det gikk med en gang. Fire uker etter at p pillene ble kasta fikk vi blå test:)

Så det var ikke såååå planlagt alikevel... trodde det skulle ta lengre tid, spesielt siden jeg hang litt på "bli gravid" så fikk jeg ikke troen på at det skal klaffe med en gang...

Skrevet

Når vi planla ungen startet vi med en gang. I August 2005 tror jeg det var.

Men ble ikke gravid før oktober 2006! Tror vårparten er en fin tid å få ungen på jeg da. Slipper å gå høygravid på sommeren og slipper at det er for kaldt!

Skrevet

vi har planlagt det begge gangene.. har egentlig ikke tenkt så mye på årstiden.første gangen var det at samboeren min var klar for få bli pappa så da startet vi prøvingen med engang.. denne gangen så var det viktig at jeg hadde fått meg en fast jobb først.i tillegg hadde vi lyst på to litt tette... så nå får vi to barn født i mai...

jeg syns egentlig sommeren i fjord var litt kavete med en liten baby. men samtidig så var det jo veldig deilig. så det gjør ikke meg noe at det skjer igjen. ser at mai er en fin tid å få baby på. det eneste er at jeg håper vi slipper at barna våre får bursdag samme dag....

men jeg tror alle årstider har gode og onde sider. en venninne av meg fikk baby i oktober. hun sa det var MYE bedre når hun fikk andre mann i mai. mens andre syns det er greiest å få dem på vinteren.

det eneste kriterie vi hadde var at vi skulle ikke ha en seint på året. helst ikke i desember...

Skrevet

Greit å få på tidlig vår!

Men må jo få si at det er skummelt å planlegge så nøye, da kan man fort bli stresset, det er jo ikka alltid like enkelt å bli gravid..

Skrevet

Da jeg er student ville vi ha høstbarn. Slik får jeg permisjon ett helt skoleår, så det passer perfekt. Vi begynte å prøve tidligere siden vi var utolmodige, men fikk høstbarn likevel siden vi brukte 5 prøveperioder ;o)

Skrevet

Luxusproblem,vil jeg si,he-he! Vi holdt på i 2 år før den endelig satt,og i løpet av de 2 årene mista vi 2 stykker. En med termin i januar,en med termin i juli,og denna siste frøkna,som heldigvis ble værende imagen,hun kommer i slutten av november:-)

For min egen del håper jeg at neste kommer til omtrent samme tid,for jeg er veldig plaga med sterk kvalme når jeg er gravid,og de første 4-5 mnd er desidert værst! Var SÅ glad for at den værste kvalmen var over da varmen i sommer kom! Synes også det er greit at jeg nå får hele vinteren på å "komme iform" igjen etter fødsel før neste bikinisesong tar til,men det er bare den overfladiske delen av meg som snakker da,det viktigste er at alt går bra med den lille frøkna vår,hun er viktigst!

Skrevet

Vi planla å få en baby før jeg skulle begyne å studere, men det gikk ikke.

Tok to år å bli gravid, så vår erfaring er at det rett og slett ikke går an å bare "bestemme" seg for en mnd man vil ha baby. Noen har jo flaks og får det til, men det tror jeg godt skal la seg gjøre.

Vi tar det vi får, uansett årstid :-)

Skrevet

Planla tulle 1 bare att vi ville bli foreldre. Samme når =0) var bare såååå gla når vi ble gravide etter 5 måneder =0) syntes det er tull å bry seg når på året. Vet om alt for mange som ikke kan få barn så det er en bagatell. Nr 2 festet seg da tulla var 7 måneder uten noe prøving vi gleder oss =0)

Skrevet

Vi har rett og slett bare bestemt oss for å kutte pilla, og ta det som det kommer. Man har jo ikke kontroll på om det går 1 mnd eller mange. Men begge gangene(første var ikke planlagt =P) har jeg blitt gravid etter bare å hatt mensen en gang etter sist fødsel.

Skrevet

Vi planla å prøve slik at vi skulle få babyen i sommerferien i år (2007), rett etter jeg var ferdig med mitt første år på høyskole slik at jeg bare kunne begynne på skolen igjen ved neste høst. MEN slik ble det jo ikke da siden det tok laaaange 9 måneder før jeg ble skikkelig gravid. Så nå skal vi ha i januar 2008 istedet, og av alle ting så måtte jeg bli sykemeldt fra skolen pga bekkenplager, så jeg får ikke gått fram til jul. Dvs at jeg mister studieplassen min etter jul neste år, så da må jeg søke opp igjen høsten 2009. Så slik sett så ble det litt kluss, siden jeg ikke vil gå skole mens barnet er et lite spebarn.

Vi er sååå lykkelige, og årstid har ikke noe å si siden vi vet hvordan det er å streve litt. Er mye som kan skje underveis, og vi mista en gang, så vi setter pris på den lille som holder seg inni der nå =) Håper bare babyen er frisk og fin vi.

Skrevet

Vi planla å få barn i perioden februar - mai, for å ikke være helt tett på julen, ferdig med den mørkeste vinteren, men også slippe å være gravid i sommervarmen. Sambo har bursdag like ved jul, og syntes det var veldig dumt da han var liten :)

Jeg tror egentlig alle tider har sine sider...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Snulla var jo sånn halvveis planlagt...vårt kriterie var at hun blei unnfanga på ferie i Riga så vi prøvde kun aktivt mens vi var der. Tenkte ikke over åssen det blei med årstidene eller studiene faktisk. Men jeg lagde et budsjett for å vite at vi greide det økonomisk.

Jeg blei gravid, ja, men blei satt tilbake 3 uker på UL så det utelukker faktisk Riga som unnfangelsessted!:P Så sånn kan det gå. Fikk henne i oktober i fjor, og det var veldig gunstig mtp at jeg er student.

Skrevet

da jeg fikk førstemann var det ikke planlagt. brukte p-pilla, men ble gravid. å var kjempeglad selvfølgelig. Så ble jeg nok en gang gravid ved bruk av p-pilla, men den endte i SA. Så planla vi tulla som kom til i 2005. da hadde jeg hormonspiral, og to mnd etter den var ute satt spiren.

Så jeg har blitt fort gravid.. men ingen garanti for at det går like fort denne gangen. spiralen ryker nok snart tror jeg, så kroppen får komme i en syklus..

Skrevet

Viktigste kriterie er at ungen ikke blir minst i klassen, dvs nov-des.-barn.

Forrige var født på Juli, - varmt å være høygravid, men ellers ei fin tid med liten baby og fin tid å starte som 1-åring i barnehage.

Nå blir det mars/april-barn - tror det blir ei fin tid å få baby på. :o)

Skrevet

Første kom i februar og nr 2 kommer i mars :) Veldig ok å slippe å være høygravid midt på sommeren..

Spente fast bråddene jeg, så glatta var ikke noe problem :)

Skrevet

Vi planla ikke spesiell tid på å ret - det er jo ikke godt å vite om det klaffer når man vil. Så jeg har en januarjente og en februarjente. Følte meg litt innestengt pga snø og kulde de første ukene, det var ikke lett å komme seg ut. Vil tro at mars-apriul må være helt ideellt, så kommer man seg raskere i form igjen.

Er i ferd med å prøve på nr tre nå, så i beste fall blir det et juli-barn. Sikkert ikke galt det heller!

Skrevet

Er jo vanligvis ikke så lett å planlegge det sååå nøye da...

Syntes det var veldig greit med vårbarn sist. Denne gangen blir det tilfeldigvis høstbarn, noe som kanskje ikke blir så greit senere med tanke på alder ved skolestart osv. Men men, sånn er livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...