Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Som kanskje noen vet så har jeg ei jente som er født med albinisme. Lille godjenta mi! Det vi fikk fortalt er at jeg og pappan har en genfeil som har gått videre til barnet, derfor er hun født uten pigmenter. Dette slo vi oss til ro med, og har ærlig talt ikke tenkt noe mer på det. Men på mandag var vi hos genetiker.Og der ble vi sittende i en og en halv time, for det var så utrolig spennende! Her er greia: for å få et barn med albinisme så må begge foreldre være bærere av samme gen, med samme genfeil. Bare det er utrolig sjeldent. Han kunne også fortelle at vi igjen må ha fått det samme genet fra en av foreldrene våre! Altså, det er ikke bare vi som har dette genet, men hele familien vår. Jeg har nå funnet ut at jeg har fått genet av mamma, hun igjen av sin far.. videre bakover vet vi ikke. Det viser seg nemlig at det er ei jente til i min familie som er albino! Tenk dere det, to jenter i samme generasjon, samme familie er albino. Minner alle på at det blir født kanskje 3 barn i året med dette. Hvem mannen min har fått genet fra vet vi ikke. Det kan være faren hans, eller moren. Det kan vi finne ut ved genprøver. Men de er så kostbare at genetikeren syns ikke det var noe vits nå. Men han sa vi kunne ta denne prøven om noen år, når alt ville bli billigere. Bare for å vite, liksom. Dette genet kan ligge tusen år tilbake, vi kan til og med ha samme stamfar som har sendt genet ut i to forskjellige familier.. som har sendt genet videre og videre.. og så har jeg fått barn med mannen min og poff så ble det full klaff.. Jeg har 3 søstre, som antagelig også er bærere av genet, og barna dems igjen kan jo også være bærere.. Om foreks, min eldste datter får barn med sin fetter så er sjansen for et albinobarn større. (Nå skal jeg ikke akkurat hinte om det da.. hehe) Uansett, genetikeren var altså så fascinert over lille Sigrid, han tok bilder og spurte om masse spørsmål. Som han sa: vi har like stor nytte av dere som dere har av oss. Det er nemlig ikke mange barn som får diagnosen så tidlig som Sigrid. Hadde det ikke være for at hun hadde så mye hår som nyfødt så er det ikke sikkert vi hadde visst det. Jeg er helt mørk, derfor stusset alle litt på at jeg fikk ei platinablond jente;-) Nå sitter jeg her og er enda mer stolt av jenta mi. Tenk at hun er så spesiell at hun kan hjelpe andre albinobarn fordi hun er nettopp den hun er=) Alle vi er hos skriver ned alt om utviklingen hennes, for å hjelpe andre. Alt fra mitt svangerskap til hvor tidlig ute hun er osv osv.. Var hos øyelege i går med henne, hun er litt langsynt og har skjeive hornhinner. Men hun ser faktisk ikke så dårlig. Hun vil få dårligere syn, men det kan rettes opp med briller. Jeg selv ser jo ganske dårlig og er avhengig av briller, så det er jo ikke noe problem. Antagelig må hun operere det ene øyet, hun skjeler litt. Ikke slik at andre kan se det enda, men med tiden kan det bli et problem for henne. Og da har vi tenkt at vi skal skåne henne for det, og heller la henne bli operert når hun er 4-5 år. Så hun slipper å slite med det når hun blir skolejente. Men gud så utrolig stolt jeg er av henne. Hun er mitt lille mirakel. 2 år og 3 aborter skulle til før det blåe krysset smilte til meg. 8,5 mnd senere med masse redsel, en grusom fødsel og en sliten mamma kom jo lille Sigrid. Og selvsagt skulle hun da bli spesiell..=) Alle foreldre er redd for å få et annerledes barn. Men vet dere.. jeg ville ikke byttet henne mot alt i hele verden! Hun beriker mitt liv på så mange måter at jeg har ikke ord. Hilsen stolte mamman=)
Monajenten Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 For en herlig historie, og en nydelig jente du har!! Skjønner godt at det var spennende hos genetiker. Er jo kjempespesielt at dere begge to har den genfeilen da!!
Gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Spennende:) Rart dette med gener. Høres flott ut lille Sigrid:)
Gjest Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Klart dere er stolte over piken deres:)Veldig spesiell historie da.
Torpekjærringa Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Takk for at du delte dette med oss ! Kan godt tenke meg den lille jenta di er flott ) og alle barn er spesielle & unike - med eller uten litt ekstra bagasje ;o) ha en fin dag ! Klem
Lavendel*06*10* Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Så utrolig nydelig ho er da Du har ingen hjemmeside eller sånn?
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 26. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2007 www.vibbelibbe.piczo.com Gå på Sigrid Kamilla.. der ligger det bilder og litt mer info=)
MissAntrop Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Jøss, så fascinerende! Har jo fulgt deg siden BiM, tror vi hadde termin omtrent samtidig. Har tenkt masse på dere. Skjønner godt at du er stolt av lille Sigrid! Nydelig navn, forresten!
mammantilverdensbestebarn Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Flott historie! Og veldig interessant å lese om dette med gener. Jeg vet selv om et søskenpar som begge er albino. Jeg har alltid teknt at "hva er sjansen for at TO i samme familie får det"... men når du skriver dette, skjønner jeg jo litt mer:)
Lavendel*06*10* Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Utrolig nydelige begge jentene
trompetisten Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 Var inne på hjemmesiden din, og de to jentene er rett og slett nydelige
mammantilverdensbestebarn Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Ps: Var inne på hjemmesiden din. Herrelighet for ei nydelig jente! Og det lykketrollbildet var jo bare helt skjønt, så maaaasse hår:D
"husmor"med lille Nora Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 for en spennede histori;) lykke til videre:) var inne på hjemmesiden og tittet.. 2 nydlige jenter dere har:)
TurangaLeela Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Jeg har alltid vært utrolig facinert av albinoisme. Har sett en "neger"-albino en gang. Har bilde av en albino-babyapekatt(ganske søt) inne på pcen.
Mona + kid Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Hei og lenge siden sist, håper alt er bra med dere! Veldig bra skrevet, Vibeke! Takk for at du delte dette med oss!
♥Once♥upon♥a♥timeƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 Skjønner at du er stolt ja. For en hjerteknuser Skikkelig nyyyyydelig med det lyse håret sitt! Takk for titten på hjemmesiden, og spennende lesning! Kose dere masse sammen!
TurangaLeela Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 åå, så søt, kikka på hjemmesida di:)
Dotten Skrevet 26. september 2007 #18 Skrevet 26. september 2007 For ei nydelig jente dere har Skjønner godt du er stolt jeg. Noe du har all grunn til. Kanskje litt ekstra også, siden hun er helt klart spesiell. Hun minner masse om snuppa mi som nyfødt/liten, bare at hun hadde litt mørkere hår (noe som er lysere nå). Hun så absolutt ut som et lite lykketroll med alt håret... hi, hi.
Storebror & Lillesøster Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 Man blir glad i barna uasett og faktisk tror jeg man blir ekstra kyttet til dem og de er spesielle,tror ingen ville byttet barnet sitt uansett,vær stolt av jenta di du... Har du link til hjemmeside? Ser det er mange som skryter av jentene dine,så jeg fikk lyst å ta en titt... Jeg gikk forresten i klasse med ei som var albino hun er nå 23 år.
Storebror & Lillesøster Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Så det var lagt ut link he,he.. Eldstejenta di ligner deg på en prikk,og sigrid var UTROLIG søt,hadde mye hår den jenta. Gutten min ble født ganske mørk og etter noen mnd ble han lys.
Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 26. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 26. september 2007 Syns du virkelig hun er lik meg? Hehe, hun er faktisk ikke lik meg i det hele tatt, bare øynene.. hun er en tro kopi av faren sin når han var liten..=) Sigrid derimot ligner meg som liten, bare jeg var mørk=) Ja hun har utrolig mye hår.. nesten litt for mye, det er aldri fint og rent.. hehe..
Poteto Skrevet 26. september 2007 #24 Skrevet 26. september 2007 eg blei heilt fasinert av denne historien vil gjerne høre mer om sigrid og den genfeil.. vil tro ho er en kjempe nyydelig jente
elinmamma Skrevet 26. september 2007 #25 Skrevet 26. september 2007 Flott historie, flott jente! Takk for at du delte den med oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå