Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Ok, jeg sitter her med ett kjempeproblem.. og noen vil kanskje kalle det et luksusproblem? Jeg har noen kjempeflott foreldre som har bidratt mer enn nok i dette svangerskapet, med tanke på innkjøp til babyen. Dette ble svigermor litt betenkt av og sa at vi måtte baaaaare gi beskjed om det var noe vi trengte, hun hadde jo også lyst å bidra med noe. Vi har nettopp kjøpt oss bil (har vært busstilhengere til nå), og da trenger vi selvfølgelig en bilstol til nurket. Vi har funnet en bilstol som er perfekt, merket er Maxi Cosi..og de skal visstnok være utrolig bra, og ikke minst veldig praktiske Vi gav beskjed til svigemor at hun kunne bidra med en bilstol hvis hun hadde lyst, og det hadde hun veldig!!! når hun var på besøk her for noen dager siden fortalte hun at hun var medlem av NAF, og skulle LEIE oss en bilstol for 50 kr mnd.. det var jo bare tull å bruke så mye penger på en stol som barnet bare kunne bruke 1 år uansett... Jeg ble først kjempeglad for at hun ville bidra med en bilstol, men nå når hun har funnet ut at hun skal leie - bare for å spare seg selv noen ekstra kroner.. så er jeg skuffet.... ville så fryktelig ha den Maxi Cosi stolen... Noen som har erfaringer med å leie bilstol? er stolene bra? eller risikerer man å få en halvspist stol i baksetet på bilen?
Gjest Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Tviler i grunn på at NAF leier ut noe som ikke er topp standard. Men skjønner godt at du vil ha din egen. Hvor mye koster en Maxi Cosi da? Det går jo an å argumentere med at dere skal jo muligens ha flere barn, og da kan dere like greit kjøpe en enn leie begge gangene..
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Akkurat det samme sa svigermor til meg når vi skulle ha vår første. Det endte med at vi kjøpte bilstol selv, med tanke på at vi antagelig skulle ha flere barn senere (nr.3 på vei nå). Og vi mente det er bedre å eie enn å leie. Svigermor ble litt furten, men det er jo vi som faktisk skal bruke den. Vi kjøpte en stol til 1500 kr. Det hadde faktisk blitt dyrere i lengden å leie for oss. 600 kr i året, og hvis ungen brukte den i et år og vi får snart nr.3 hadde det kostet tilsammen 1800 kr. Og hvis dere kjøper og ikke trenger den noe mer er det bare å selge den.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Kan fortelle det, at min jordmor har anbefalt oss å leie den første bilstolen. Den kan visstnok byttes ut ganske tidlig, sa hun...! Kan sitte i de et år, men mulig de kan byttes ut mye tidligere?? - uten at jeg vet det..Men allikvel skjønner jeg deg veldig godt, vi kommer også til å kjøp bilstol...
mrss83 Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Jeg har snkket med if, og jeg er if plus kunde så får det for 72kr mnd. da kan man bytte stol 3 ganger, 1-9mnd ,9mnd til 4år og den fra 4år og opp beholder du til odel og eie. til sammen koster dette ca 3200,- så jeg synes dette er den beste løsningen, selv om vi skal ha flere barn. og jeg har tro på at disse stolene er veldig bra. og er man misfornøyd så er det jo bare å gi beskjed...
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Personlig ville jeg aldri leid bilstol, av den enkle grunn at jeg tenker på dette med gulp og oppkast fra andre barn, syns det er ganske ekkelt!! Vi har selv et Maxi Cosi sete som vi hadde på første mann, som vi også skal bruke nå til nummer 2, har vært veldig fornøyd med det setet!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Det kan jo lønne seg å låne den aller første bilstolen da maxicosi egentlig ikke skal brukes før barnet er litt større enn nyfødt. Vi skal ha en bilstol hvor babyen kan ligge helt flatt den første tiden siden det er best for ryggen deres (låner av ei i familien min) så kjøper vi nok maxi cosi etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 skal ikke maxi cosi brukes av nyfødt? hm, første gang jeg har hørt det er jo t.o.m nyfødt pute i den jo..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Maxi Cosi har det minste sete fra 0-12 mnd.. og kan brukes av nyfødte:)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 Det kan selvsagt brukes av nyfødte og mange gjør det men barnet kan ikke få ligget helt flatt i det og da er det faktisk ikke så veldig bra. Korte turer gjør ingen ting men på lengre turer bør man ha ett sete hvor barnet kan ligge flatt. Helt sant altså!
CB-BabyBoy Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Barnet skal da overhodet ikke ligge helt flatt i bilstolen. Det er vel bare en stol som man kan endre ryggposisjonen og det er HTH Izi Sleep. Men der funker ikke liggefunksjonen når du setter setet på plass, den skal kun brukes når du tar ungen ut av bilen og baby sover. Det har vært endel snakk om dette før på BIM og greia er det at nei man kjører ikke oslo-bergen med en nyfødt i bilstol uten pauser. Men kortere turer innenfor en times tid går helt fint. De fleste unger gir lyd fra seg om de ikke har det bra, så det er jo ikke noe pes. Og alle setene som er beregnet fra 0- x antall kilo kan brukes på nyfødte. De har egne nyfødt innlegg tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Joda de skal ligge tilnærmet flatt i bilstolen altså ikke med en så stor "knekk" som det blir i ett vanlig babysete. Dette er ord fra en fysioterapeut så jeg velger å stole på det!
CB-BabyBoy Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Jeg mener ikke å være kranglete altså, men hvilke stoler er det som tillater babyer å ligge? De setene som er beregnet på nyfødte er jo polstret på alle mulige måter for å sikre at ungene ligger trygt, men også så komfortabelt som mulig. Trygg Trafikk, Forbrukerrådet etc fraråder jo boxette og sikkerhetsnett fordi de ikke sikrer godt nok. De er i tillegg forbudt i sverige. Jeg fant denne artikkelen på Din Side som sier litt om de forskjellige typene. Der er det også bilde av et sete med denne nyfødt bøylen eller hva man kan kalle det. http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926 Jeg kommer uansett til å velge bilstol - testvinner hos forbrukerrådet - maxicosi cabriofix. Og jeg tar heller en pause i kjøreturen og lar han få strekke seg litt. De blir ikke kronisk skadet i nakken av en tur i bilstol.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 har aldri hørt om en bil stol som barnet ligger helt flatt i, hvordan merke er det da
*Vetlis* Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 Jeg ville vel sikkert kjøpt nytt, å sagt vi hadde ffått av noen andre hehe! Men det går jo ann å kjøpe ett PENT brukt også. De selges veldig billig. Men vet det er mange som er redde for å kjøpe brukte seter. Hmmm.... ikke lett det der gitt. Men synes det kanskje var litt rart av svigermor hehe!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #18 Skrevet 26. september 2007 Skal ikke krangle jeg heller altså! Det er ikke bagnett jeg mener (ville aldri latt ungen min ligge i den!) Det er vanlig bilstol men den har mindre knekk i ryggen så den er bedre for de helt nyfødte -skal spørre søstra mi hva den heter for jeg husker ikke i farta. Helt supert sete!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 nå tror jeg det er feil her. Maxi cosi har et av de setene som er mest flate i bunnen. Den har til og med hodestøtte, som kun brukes den første tiden, og en pute i bunnen som taes vekk når babyen er litt større. Etter min mening må det være en misforståelse her. Kanskje du tenker på den maxi cosien som er hakke over. Har studert ¨både maxicosi, besafe, brio og graco...og maxicosi er den som gir mest liggende stilling fra hoften og ut føttern for baby... Kan noen oppklare dette bedre????? Mener dere at i starten skal man bruke bag??? For det er ikke noe bedre hvis du havner i kollisjon. Babyen kan faktisk slenges bra inni bagen....
Beama Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Jeg har både egne seter og leide seter. Og sjekk ut hvilket sete det er NAF leier ut. Vi leide fra IF og det babysetet var utrolig bratt i ryggen. Snuppa satt ikke noe godt i det i det hele tatt før hun var over 6 mnd. Så det brukte vi ikke til henne. Men det neste setet vi fikk var kjempebra, og det er vi storfornøyd med. Har kjøpt nytt maxi cosi sete til babyen i magen, Og det virker kjempebra med henhold til sittestilling. Er jo en sånn nyfødtpute som gjør att babyen ikke sitter i en stor knekk. God hvile for en liten rygg=) I tillegg har det kommet godt ut i tester=)
Vårunge08 Skrevet 26. september 2007 #21 Skrevet 26. september 2007 Vi har kjøpt en stol som nyfødt kan ligge helt flatt i brukt. Spenner den fast i hele baksetet, og mye bedre enn en stol der en nyfødt baby blir sittende som en ball hvis en drar på lengre turer. Husker ikke merket, men det finnes! Kun for 0-2 mnd ca.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #22 Skrevet 27. september 2007 boxett kanskje??? Vet det var på markedet for 4-5 år siden i allefall...
twoboys & a girl Skrevet 27. september 2007 #23 Skrevet 27. september 2007 Første bilstolen leide vi fra if, fikk en helt ny bilstol så var kjempe fornøyd. Andre kjøpte vi, men moren min har ødelagt det. Så hun prøver å plassere sønnen min i en eldgammel utgått bilstol som ikke oppfyller kravene i det hele tatt!!! Blir så sint. Blir å kjøpe nå, har fått anbefalt maxi cosi fra flere hold, men det er sambo som får ta den avgjørelsen.
Gjest Skrevet 27. september 2007 #24 Skrevet 27. september 2007 Vi har/hadde en maxi cosi stol, men fra 9 mnd - 3,5 år . Men må innrømme at jeg tviler på at det 0-12 mnd setet blir brukt helt opp til 12 mnd. Men vi var meget fornøyd med setet! Uansett... Hvis en kjøper et nytt sete som er fra 0 - 12 mnd og selger det etterpå, så vil det uansett lønne seg? Vi leide den første tiden, men liker ikke helt dette, da du ikke vet hva setet har gjennomgått tidligere osv... Så bare si at derre foretrekker deres eget sete, og at dere takker for tilbudet hun har gitt. Dere velger da heller å kjøpe setet selv. Så kan hun evnt bidra med noe annet.D a vil hun sikkert betale for setet du ønsker alikevel ;o) Dette er ulempen med at besteforeldrene skal kjøpe og ordne, for da ender man opp med noe helt annet enn hva man egentlig ville ha kjøpt selv. Jeg synes ikke dette er helt riktig, og mener også at det ikke er utakknemlig. Vi kjøper tingene gjerne selv, men når de tilbyr seg å kjøpe noe, så bør vel vi få bestemme hva vi vil ha?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #25 Skrevet 28. september 2007 Niks ikke bag!! Ikke maxicosi heller, husker som sagt ikke navnet på setet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå