Lille søtnos Skrevet 25. september 2007 #26 Skrevet 25. september 2007 Kjedelig at du har slike opplevelser. Jeg har selv ikke vært syk, men kjenner andre som har, og de har fått hjelp. Jeg tror det er viktig å sette pris på at man bor i Norge hvor man faktisk får og har krav på nødvendig helsehjelp, uten å bli personlig ruinert. Kanskje Norge ikke er best i verden, men det kan ikke være langt unna heller.
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #27 Skrevet 25. september 2007 Ikke værst! :-)) Jeg må innrømme at mange av innleggene mine er litt satt på spissen også, for det er jo så mye mere morsomt med en ordentlig debatt, enn bare disse Reima og middagstrådene! :-))
Mrs. Bouquet Skrevet 25. september 2007 #29 Skrevet 25. september 2007 Jeg sitter vel på høyre side politisk, men er alikevel enig i at det ikke er "mine" skattepenger. Mye av de tingene du nevner vi får gratis skulle jeg gladlig betalt. Har faktisk vært overrasket av hvor mye som er gratis både når jeg gikk gravid og etter å ha fått barn. Faktisk synes jeg det er de som heller mot venstre som snakker om hvor fælt det er med alle de som snylter på systemet.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 25. september 2007 #30 Skrevet 25. september 2007 Jeg betaller skatt, men er ikke heldt enig i hva skattepengene blir brukt på hele tiden. Veiene i Norge er dårlige, dere som sier noe annet har ikke kjørt mye i Norge. Vi betaller mye i skatt men jeg synnest ikke eldreomsorgen i Norge er noe bra, barnehagen er dyr, den er like dyr nå som for 20 år siden. Men jeg synnest det er dårlig at renta går opp og at det er dyrt å kjøpe eget. Men enda er det bra at vi får gratis lege som gravide, bra at barna får gratis lege. Men så rikt land som Norge så skal det egentlig bare mangle også at vi får noen goder. Jeg er ikke enig at folk får stønader fordi de ikke vil jobbe eller de ikke får den jobben de vil, for alle kan få en eller annen jobb bare enn vil. Selvsagt er Norge rikt fordi enn betaller skatt men også pga oljepenger, bilavgifter osv.
Odine! Skrevet 25. september 2007 #31 Skrevet 25. september 2007 Jeg synes det er greitt at "mine" skattepenger går til velferdsordninger til de som ikke makter å bidra like mye som meg. Jeg har glede av de jeg kjenner og ikke kjenner får et verdig liv selv om de ikke bidrar like mye i kroner og øre. Tenk hvordan de ville slitt hvis de ikke hadde fått noen som helst hjelp. Det hadde jeg syntes var ganske vondt å se på. Hva hvis søstera mi bodde i en liten, mørk og helseskadelig leilighet og ikke fikk ordentlig mat? Hva hvis venninna mi så seg nødt til å trekke på gata for å få klær til ungene sine? Når folk snakker om trygdesnytere, får jeg følelsen av at ALLE på trygd tusker til seg. Det vil alltid være noen som klarer å sno seg, samme hvor strengt systemet er. Det er allikevel viktig at systemet ikke er så strengt at de som virkelig trenger det, nesten gir opp på veien til å få støtte. Angående tannlegetimer, så mener jeg at det burde være en del av legeordningen, slik at man kan få frikort når et visst beløp er brukt. I dag tror jeg det må være direkte sykdomsrelatert for å få dekket noe. Men med mindre man har veldig dårlig tenner, så klarer de fleste å betale tannlegeregninga.
Stratos med 3 barn Skrevet 25. september 2007 #32 Skrevet 25. september 2007 Jo, men dette blir jo å skyve "probelmstillingen" helt i den ene enden! Det folk flest reagerer på er vel gratis passasjerene? De som ikke jobber, men går arbeidsledige uten grunn eller misbruker trygdesystemet osv. Så jo senest i går på tv at mange misbrukte trygdesystemene og de vil ikke jeg at MINE skattepenger skal gå til i hvert fall, så kan du bruke dine på hva du vil
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. september 2007 #33 Skrevet 25. september 2007 Solstråle69, vi tenker veldig likt i denne saken:) Ha en god kveld! Ville bare gi deg min støtte
ettie Skrevet 25. september 2007 #34 Skrevet 25. september 2007 Synest det er en del innlegg her rettet mot deg her sur lut som du overhode ikke svarer på....
piano♫ Skrevet 25. september 2007 #35 Skrevet 25. september 2007 *klapper for Doppler og et godt innlegg*
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 Forfatter #36 Skrevet 25. september 2007 Solstråle. Du snakker gang på gang om at det er for dyrt å gå til tannlegen? Hvordan i svarte har du tenkt at tannlegen skal bli billigere ved å stemme for økt privatisering? Det er forslag om å legge tannhelsetjenesten under helsetjenester generelt, men gjett hva. Det partiet du stemmer på vil ikke ha det. Og ja det finnes snyltere. Det finnes snyltere i alle systemer. Det finnes rike som snylter seg unna skatten og betaler bittelitt skatt av sin inntekt i forhold til hva jeg gjør. Det finnes de som snylter på trygdessytemet, og på helsenorge, og på barnehageordningen. Finnes det et system vil det bli misbrukt. Sånn er det bare. Og jeg tror ikke løsningen er å ta bort ordningene, for det vil ramme de som virkelig trenger dem. Og dessuten er denne debatten et resultat av ditt utsagn om hva DINE skattepenger kunne brukes til. De kunne da ikke brukes til å forsørge studentmamma og Erlend, enda hun hadde retten på sin side.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 Forfatter #37 Skrevet 25. september 2007 Veit da pokker hva pengene mine gikk til. Men regner med at forvaltningen gjorde det best mulig for oss alle. Hvordan kan du mene at det å avslutte trygdeordninger er til det beste? Hva med de som faktisk trenger pengene? Og det er relativt lite penger som svindels bort prosentvis i forhold til hva som faktisk blir benyttet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. september 2007 #38 Skrevet 25. september 2007 enig med doppler. et flott innlegg
fjollefrua Skrevet 25. september 2007 #39 Skrevet 25. september 2007 Hvis det blir mer privatisering, vil etterhvert prisene synke pga konkurranse imellom bedriftene... se på fastlegeordningen for eksempel. Har en venninne som har gått til samme fastlege i noen år, Hun har slitt lenge med vond nakke og rygg, men hver gang hun kommer til legen, har han stilt diagnose før hun kommer inn døra og sender henne hjem med en resept på brexidol og beskjed om å dra hjem å legge seg, så blir det nok bra. Etter nesten et år med smerter ble hun så lei at hun til slutt henvende seg til en privat klinikk. Hun ble sittende inne hos legen i nesten 1 time og et kvarter og da fant de ut han hun hadde prolaps i nakken.... Fastlegen må fåunna så mange pasienter som mulig på kort tid og bryr seg sjelden om han mister en pasient eller 2. Man betaler over 150 kr i egenandel. Privat praktiserende er avhengig av å ha fornæyde pasienter for å tjen pengen sine og må derfor gjøre en nøye og god jobb hver gang, men man betaler derfor opptil 4 og 5 ganger så mye... Men man blir ihvertfall frisk... Jeg er for privatisering i noen sektorer, men da må prisene presse nedover... Man må være sterk psykisk og kunne masse lover og regler for å vinne gjennom i et Norge hvor staten bestemmer hvor pengene skal gå. Tenk gamle mennesker som ha betalt skatt i MANGE år, og aldri vært syke eller benyttet seg av noen av trygdeytelsene... Når de da blir sykeog svake når de er 75 år så er eldreomsorgen helt SYK... Jeg vil ikke havne på sykehjem i norge nei. Da håper jeg mine barn betaler for privat sykehjem ihverfall hvis jeg ikke har råd selv......
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 Forfatter #40 Skrevet 25. september 2007 Dersom du ser på privatiseringen av strømmarkedet og markedstyringen der har du et glimrende eksempel på at markedet ikke fungerer som etter boka. Strømmen var langt billigere da den var styrt. Greit at du og jeg har råd til å betale en tusenlapp for å gå til legen. Men hva med de som ikke har det? Hvordan skal de da få hjelp? Og leger er forskjellige. Jeg har ikke opplevd den behandlingen du beskriver av noen av mine fastleger selv om han ene hadde 6000 pasienter på lista. Og at man må presse for å få feks uføretrygd må da være en kvalitetssikring av systemet? Mulig det er slitsomt å måtte dokumentere, men hva er alternativet? Helsesektoren i norge er det bare FrP som vil konkurranseutsette. Ingen andre partier mener at det er noe å tjene på det, og det er jeg enig i. Tilbudet kan bli bedre, men ikke ved konkurranse. Ved økte overføringer til kommunene som driver tilbudet.
ettie Skrevet 25. september 2007 #41 Skrevet 25. september 2007 Er ikke slik at tenesten automatisk er bedre med en gang det er privat...finnes dårlige og gode leger over alt.Og er ikke alle som har råd til å betale mer en det de allerede gjør. Det jeg ser som problemet med privatisering er at jeg frykter at vi får samme type system som feks i USA hvor de med penger har gode tilbud (helse,skole osv) og at de med dårlig råd et dårlig eller ingen tilbud.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 Forfatter #42 Skrevet 25. september 2007 Absolutt, og det er denne modellen FrP feks går etter. Den som kan betale kan få, resten kan takke seg selv for at de ikke hadde mer vett og ble født inn i en taperfamilie.
Stratos med 3 barn Skrevet 25. september 2007 #43 Skrevet 25. september 2007 Hvis det er meg denne er til Doppler, så har ikke jeg ett sted nevnt at trygdeordninger skal avsluttes! Og når det gjelder den prosentvise svindlingen tror jeg nok den er laaangt høyere enn hva vi vet pr i dag og det spiller i grunnen ingen rolle - alle trygdesvindlere ønsker jeg å ta kål på for da blir det mer penger til goder jeg setter pris på at folk har! Og hvorfor kan man ikke mene det uten at du ser rødt? Jeg betaler skatt og hauger av avgifter, har gjort det i mange, mange år allerede og synes da virkelig jeg skal kunne mene at de som svindler systemet ikke er ønsket som mottaker av MINE skattepenger i hvert fall!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 Forfatter #44 Skrevet 25. september 2007 Mulig jeg misforsto, for jeg leste tidligere i tråden at den beste måten å bli kvitt snylterne på var ved å kutte ut ordningen og la folk få betale selv. Og jeg vet at det snyltes, og jeg bifaller det ikke. Men å komme med utsagn som at man ikke vil at skattepengene skal brukes til ditt og datt er for dumt. Enten får du ta pakka med alt den har,eller så får du stemme frp. Og nå siktet jeg ikke til deg. Tror i grunn at vi er enige.
Stratos med 3 barn Skrevet 25. september 2007 #45 Skrevet 25. september 2007 Ja, den du sikter til der var nok ikke meg nei......
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #47 Skrevet 25. september 2007 Doppler - du må lære deg å lese innhold, og ikke lese det du vil lese. Jeg har ikke klaget på tannlegeutgifter? Og ikke vil jeg privatisere helsevesenet i sin helhet. Jeg synes bare det er bra med private alternativer også. Kort sagt vil jeg få vekk snylterne, sånn at disse pengene kan brukes til de som virkelig trenger det - det synes jeg er kjempeviktig, og det må du vel nesten være enig i? Helt greit at folk er uenig med meg, men vit hva dere er uenige i da! ;-)
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #48 Skrevet 25. september 2007 Og takk for støtten Lykkeliten2! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå