Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Hvorfor er det sånn at det uttrykket kommer frem når det kommer til ting man selv ikke liker? Og hvorfor kommer dette stort sett fra mennesker som er langt ute til høyre politisk sett? Tror dere at dere har vært gratis selv? Regner med at dere gikk til lege da dere ble gravide, og fikk gratis kontroll. Fødte gratis på sykehuset, fikk utdannelse uten at det koster all verden, går til lege med ungene når de er syke uten at det koster noe, mottar de stønadene som finnes i den livssituasjonen som krever det, kjører på veger som blir vedlikeholdte, har en bestemor som er syk og ligger på sykehus, får et prematurt barn som ville kostet ca en million dollar å behandle i usa,(12 uker prematur, min datter) osv. Jeg synes dere er fryktelig egoistiske, og håper virkelig at dere en dag får den ahaopplevelse. Men inntil da skal jeg betale skatten min med glede og vite at jeg sørger for dere, selv om dere ikke fortjener det. Jeg kommer aldri til å betale så mye skatt at jeg får gjort opp for det jeg og jenta mi har kostet.
firemerkersmør Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Er jo enig i at vi skal ha fritt helsevesen ol, men problemet er jo alle som får støtte urettmessig. Trygdemissbruk, kosmetiske operasjoner (noen da), førerkort til alenemødre(som noen her inne har prøvd seg på) for å ta eksempler fra toppen av hodet. Tror nok at jeg betaler for meg, men akn jo være jeg eller mine nærmeste blir alvorlig syk en dag også.
tre små... Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 veldig enig med deg her ja! selvom jeg er litt mer mot høyre politisk;)
Gjest Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Kunne ikke vært mer enig. Satt og tenkte på å skrive omtrent det samme i sted, men orket ikke ;-)
Gjest Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Hør hør. Men solidaritetstanken som ligger under det at vi skal "gi etter evne, få etter behov" slår ikke folk når de selv en dag trenger å hente ut av fellesgodene heller, da er det en selvfølge at det finnes goder å ta av.
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Ingenting av det du nevner har jeg fått "gratis". Hvem tror du at betaler for det? Og hittil i mitt 38-årige liv, har jeg HELDIGVIS hatt liten bruk av velferdsgoder. Jeg er helt enig i at vi skal være et velferdsland, men det er snylterne jeg vil til livs. Hvis du så nyhetene i går, så er det et kraftig misbruk i dette landet. Og DET - er jeg ikke interessert i at MINE skattepenger brukes til!
Gjest Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 De er ikke dine, du har valgt en regjering som forvalter dem. Det er mye jeg heller ikke sjøl ville brukt "mine" skattepenger til, men det er heldigvis for andre ikke meg som styrer det. Og hvordan kan du leve i 38 år uten bruk av velferdsgoder? Har du ikke bodd i landet? Dersom du har det, har du gått gratis på skole til og med høyskole (med mindre du har VALGT å gå på betalende tilbud i stedet), gratis til lege som barn, skoletannlege, sykehusinnleggelser, kulturtilbud, infrastruktur og alt som du tar for gitt.
mie76 Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Så fryktelig enfoldig å tro at det kan finnes goder i verden, uten at det også finne snyltere. Tror nok at vi må tåle snyltere, dersom vi ønsker å gi til trengende... Det ene følger nok med det andre, selv om vi selvfølgelig alltid må jobbe for å komme de til livs, så er det kanskje greit å tenke at det ikke går å komme i boks, før vi også nekter de som trenger... Dessuten synes også jeg at det høres merkelig ut å leve i 38 år uten å bruke av velferdssystemet! Veier som er ferdig måkt om morgenen, brøytekanter so blir fjernet, permisjon i et helt år med lønn ved hver fødsel, hjemme med sykt barn, egenmelding,bibliotek, tannhelsetjeneste, redusert egenandel hver gang du er hos lege, gratis lege og jordmor i forbindelse med gravidiet, gratis fødsel på sykehus, helsestasjon, mange år med skole, støtte til barnehage slik at du ikke betaler fullpris (9000,-) osv, osv! Er du det minste klar over at dette koster penger??
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Jeg har ikke valgt den regjeringen som sitter og styrer nå. Skolegangen kan vel knapt nok kalles gratis, jeg har studielån som viser det. De få (heldigvis) gangene jeg har benyttet meg av lege og tannlege i den perioden det var "gratis", har vært dyre besøk. Sykehus har jeg (heldigvis) kun vært på i totalt 3 døgn ved 2 fødsler. Hva slags kulturtilbud er gratis?? Jeg betaler veiavgift i tillegg, for å kjøre på elendige veier, og sitte tre timer i kø hver eneste dag. Kan ikke skjønne at du vet at jeg tar noe for gitt? Hver eneste dag er det innlegg her inne med spørsmål om - "kan jeg få dette dekket?" Det viser en mentalitet jeg synes er forkastelig!
mie76 Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 Har du studielån etter å ha gått på grunnskolen? Det er det jammen ikke mange som har :-)
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 Ehh.... Nei, men jeg har høgskoleutdanning?
Gjest Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 Hva tror du den hadde kostet deg om ikke du bodde i Norge? Skolepenger her er lusne 450 kroner i kopiavgift pr semester på universitetet, samt subsidierte studenthybler. Hører ingen foreldre i Norge som har en egen høyskolekonto for at ungene deres skal kunne ta høyere utdanning, gjør du vel? Studielånet er en dråpe i havet av hva det koster å gi deg en utdanning, det dekker mat og bokostnader - mener du staten skulle fø deg også?
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 Ja, jeg er klar over at dette koster penger! Vet ikke hvor du bor, men her hos meg er det ikke ferdig måkt når jeg reiser på jobb kl 0500 om morgenen. Når jeg er hjemme med sykt barn, eller bruker egenmelding, så er det arbeidsgiver som betaler for dette. Visste du ikke det? Hos oss er det ikke full barnehagedekning, så jeg får heller ikke benyttet meg av dette. Og jeg betaler da vitterligen full pris hos tannlege? Eller kan du tipse meg om hvordan jeg får dette "gratis"? Svangerskapspermisjonen har jeg benyttet meg av. Og så var jeg så heldig å få hele 6 ukers permisjon etter å ha mistet vår lille datter i 31. svangerskapsuke. Selvfølgelig er det min egen skyld at jeg ikke benytter meg av biblioteket, jeg kjøper bøkene mine selv. Og at jeg går til privat lege og jordmor, også under graviditet. Men regner med du skjønner såpass, at jeg er for økt privatisering? Men jeg er også for at de som trenger det mest, absolutt skal få hjelp. Jeg ønsker bare ikke som deg, å godta at det finnes veldig mange snyltere!
mie76 Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Og grunnskoleutdanningen din har ikke vært graits, men betalt av skattepengene... Poenget mitt er at vi får utrolig mange goder av velferdssystemet som vi ikke tenker på, og svaret ditt er jammen en god bekreftelse på det... Dessuten er det slik at i USA, så har de ikke samme velferdssystem, og de som har råd til det, betaler derfor forsikring istedet. Kanskje man skal se på skattepengene litt som en forsikring, dersom det skulle bli nødvendig, så fanges man opp av suystemet, dersom det ikke er nødvendig, så har man betalt forsikringspenger "til ingen nytte". Bare at når det gjelder skatt, så får man også utrolig mange goder igjen for det, som man ikke nødvendigvis tenker på.
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 Hvor mye skatt betaler de som bruker mest av velferdsordningene? Og du svarte ikke på om jeg kan få tannlegetimene mine dekket?
mie76 Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Tannlegen din har vært gratis fram til du var atten, og subsidiert fram til du var 21. Dersom du ikke har barnet ditt i barnehagen, så får du kontantstøtte? Her på Hvaler, som jeg bor, en svart liten kommune, måkes det hver dag fra kl. 5 og utover. Sikkert ikke overalt hvor det er mulig, men poenget mitt blir vel ikke borte? Det måkes slik at du kommer deg fram? Når det gjelder arbeidsgiveren din, så får han/hun dekket alt du er borte ut over en uke. Dessuten er det dyrt for hele samfunnet at arbeidsgivere må betale for denne sykeordningen, og det er dessuten noe de er pålagt av staten, fordi vi velger å et velferdssystem i Norge.
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #19 Skrevet 25. september 2007 Ja, for kontantstøtten dekker jo mye... Og nei, det måkes ikke alltid slik at jeg kommer frem i tide. Det du sier om at arbeidsgiver får dekket alt jeg er borte ut over en uke er direkte feil! Arbeidsgiver har det totale ansvaret for alt fravær som ikke overstiger 16 dager. Skremmende at du kan uttale deg om noe som er så feil???
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 Ærlig talt Solstråle 69, ja du har valgt privat lege og jordmor, men du vet like godt som meg at det dekkes også av det offentlige. Jeg har selv gått til privat lege og jordmor under alle mine svangerskap og har ikke betalt en krone annet enn de vanlige egenandelene ved f.eks ekstra UL bilder o.l. Så den kan du dra lengre med, at det ennå ikke er full barnehagedekning hos deg er nå en ting, det kommer nok, men da har du vel dagmamma da ? svart eller hvit, du virker altfor intelligent til ikke å ha kontanstøtte hvis du trenger dagmamma, det er også fra staten, og er nok med å dekke deler av dagmammautgiften. Hvis du har barn under tre da? for at du er i jobb har vi vel egentlig skjønt alle sammen. Du kommer med så innmari dårlige argumenter, ja det finnes et enormt tilbud av varer og tjenester for de som har råd til det, også sånne typer varer og tjenester som er tilsvarende det det offentlige dekker, men å komme å si at dfu ikke har blitt subsidiert av det offentlige i store deler av ditt liv er tull, og det vet en oppegående kvinne som deg meget godt. Ja det suger skikkelig at det finnes snyltere, og for mange av dem også, men du angriper et system som har hjulpet deg dit du er i dag, selvfølgelig har du kommet dit selv, men du har nok hatt det lettere enn kvinner i land med andre styresett og langt færre felles velferdsgoder. Med vennlig hilsen
Lille søtnos Skrevet 25. september 2007 #21 Skrevet 25. september 2007 Jeg betaler gjerne skatt når jeg vet at vi ALLE nyter godt av det. Men når det kommer til stykke tenker de fleste først og fremst på seg selv. Alle vil ha, ikke alle vil bidra. Jeg har en bekjent i et land der det er privatisering og det ikke finnes skattesystem slik som her. Skal du inn på sykehus eller til lege må du først innom apoteket og kjøpe med deg sprøyter, bandasjer og annet materiale du kan komme til å trenge. I tillegg koster et røntgenbilde av for eksempel ryggen det som tilsvarer en hel månedslønn i Norge, la oss si ca 15 000 kroner for å ha et tall å sammenligne med. Hvem av dere har råd til det?
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #22 Skrevet 25. september 2007 Takk for komplimenet Olebrumma! ;-) Kontantstøtten, ja. Den kunne vi også brukt en del "spalteplass" på. Selvfølgelig setter jeg det på spissen! Og igjen - poenget mitt er at jeg er dritlei alle snylterne! Ikke velferdssamfunnet generelt. Men at jeg synes noen av "godene" kunne blitt privatisert, sånn at feks mer gikk til helse, det står jeg for! For man skal være ganske frisk, for å tåle å bli syk i Norge - vi er IKKE best på dette området! :-)
Lille søtnos Skrevet 25. september 2007 #23 Skrevet 25. september 2007 Nå ble jeg nysgjerrig, hva mener du med at man må være ganske frisk for å bli syk her i landet?
solstråle69 Skrevet 25. september 2007 #24 Skrevet 25. september 2007 Kort versjon; jeg har på nært hold sett at de som trenger det mest - ikke har fått den hjelpen de burde fått innen helsevesenet her til lands.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 25. september 2007 #25 Skrevet 25. september 2007 Solstråle 69, der sa du et veldig sant ord, ikke at helsevesenet nødvendigvid\s bør privatiseres, men det må et betydelig regimeskifte til i det byråkratiet. Så her er vi så enig at det er nesten morsomt : O =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå