KaMa Skrevet 25. september 2007 #26 Skrevet 25. september 2007 Det var et langt svar lilja, og egentlig ikke særlig konkret i forhold til saken. Og her kommer et laangt svar tilbake. ;-) Det hørtes ut som en knall bursdag, og det hørtes heller ikke ut som hovedfokuset lå på hva som ble puttet i munnen, men på aktiviteter utenom det vanlige. Poenget mitt er ikke at i bursdag skal man servere tørt brød med vann til, men at jeg ikke skjønner poenget med overdrivelse. Om du leste over hva jeg har å sammeligne med (som forøvrig er hva moren til bursdagsbarnet også hadde å sammenligne med, etter å ha gått i slike selskap de siste fem årene) så er det ikke snakk om kun godteposer. Det er snakk om den voldsomme overdrivelsen av eting, og da hovedsaklig usunn eting. Hva i all verden er poenget? Ligger det så mye glede i å spise? Dette har ikke med en enkelt godtepose å gjøre (selv om jeg syns det er direkte idiotisk) men vaner og verdier. Jeg syns det er så utrolig rart at så mange forsvarer godterispising så intenst. Er godterier en så vesentlig del av å ha det bra? ..og så tror jeg ikke noen mennesker, barn som voksne, setter pris på noe som helst (som man får i overflod) når man forventer det. Det burde være mer enn nok å ha forventninger til bursdagskake. Ikke egen godtepose i tillegg. Og så mener jeg at det eneste som egentlig blir gjort er å sette en usunn standard, samt at de voksne setter normen for hva som er festlig og koselig. Og det høres ut som en nitrist standard.
lilja70 Skrevet 25. september 2007 #27 Skrevet 25. september 2007 Helt enig, ikke særlig konkret i forhold til godteposen, for poenget mitt er at fest er fest, og hverdag er hverdag. Fest for meg er så mangt, inkludert godis. Det synes jeg det er greit at ungene mine lærer også.
lilja70 Skrevet 25. september 2007 #28 Skrevet 25. september 2007 -Når det er sagt, har jeg til gode å møte en unge som har FORVENTNINGER til maten, det er jo nettopp variasjon som gjør fest til noe annet enn hverdag. Den dagen ungene har konkrete forventninger til festen, ville jeg lagt hodet i bløt og gjort noe HELT annet. ;-D
KaMa Skrevet 25. september 2007 #29 Skrevet 25. september 2007 Barn har nok ikke forventninger til maten, men tror ikke det er så fryktelig uvanlig med forventninger til at det skal være godterier. Ingen av de barna som var tilstedet i det bursdagselskapet jeg var i, var det minste overrasket eller glad for posens tilstedeværelse. Jeg klandrer dem ikke, når det er det som er normen, så er det jo forventet at den skal være der. Jeg har til gode å lage barneselskap, så jeg kan nok ikke uttale meg om hva jeg/vi kommer til å gjøre, men tviler på at jeg kommer til å glemme hvor jeg står hen i forhold til enkelte ting..
lilja70 Skrevet 25. september 2007 #30 Skrevet 25. september 2007 ;-) -Nei, det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden, men vi kan jo holde kontakten, skal vi ta oppigjen diskusjonen når du har fjortis og er trebarnsmor??? ;-)
Gjest -<<- Skrevet 25. september 2007 #31 Skrevet 25. september 2007 Jo, som sagt - andre må få gjøre som de vil. Vi kommer aldri til å dele ut godteposer, ei heller "godteposeerstatninger" med småleker og lignende tikronerssøppel. Mulig dette kommer av at jeg aldri vokste opp med det og dermed ikke har noe tradisjonsforhold til godteposen, hva vet jeg. Generelt synes jeg det er helt ok med usunn mat til spesielle anledninger innimellom, men jeg ser ikke helt poenget med å trekke ut disse anledningene slik - ungene får spise hva de lyster i andres bursdager, men jeg ser ikke greia med at de skal fortsette å spise søplemat etter at bursdagen er over. Jeg tror rett og slett ikke det har noe å si på trivselsfaktoren til verken bursdagsbarn eller gjester om gjestene gumler e-stoffer med sukker på veien hjem eller om de lar være. Jeg roper ikke voldsomt høyt om det andre steder enn her og i hjemmet, men ja - det er ingen grunn til å gi ungene sine et usunt kosthold. Om man selv har det synes jeg fortsatt ikke det er noen grunn til å gi det videre. Men jeg har kanskje lov til å være godte-nazien fra helvete siden jeg spiser fint lite snop selv også? ;-)
lilja70 Skrevet 25. september 2007 #32 Skrevet 25. september 2007 JEG er godte-jøde fra himmelen, jeg, da. Jeg spiser fint mye snop, nemlig. Faktisk har jeg ei diger plate stratos i kjøleskapet... Når grey's er slutt, er den der fremdeles???
lilja70 Skrevet 25. september 2007 #34 Skrevet 25. september 2007 Håper du har din egen, for jeg har mensen og søtsug!!! -Jeg mener SØØØØØØØØØØØØTSUUUUUUUUUUUUUUG!!!!!!!!!!
KariMari Skrevet 25. september 2007 #35 Skrevet 25. september 2007 Jah, jeg ville aldri drømt om å stjele andres sjokolade:-)) Den vernes med livet! NAM:-D
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 25. september 2007 #36 Skrevet 25. september 2007 Hos oss får barna godtepose, det får de også i alle andre bursdager! Ser ingen problemer med det....absolutt ingen..ikke utenom at sukkerhysteriet har gått til hodet på folk! Vi stapper selvsagt ikke posene fulle. På bordet i selskapet pleier vi å ha et stort fruktfat, til mat får de feks pasta, og vi har alltid en kake, gele og muffins.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå