Gå til innhold

Godteposer i barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal plutselig "alle" dele ut godteposer i barnebursdager ? Synes de ikke ungene får i seg nok søtt i løpet av selskapet? Ganske frekt også av de voksne, synes jeg. Vi har regel om at vi spiser godteri til barne-tv på lørdag. Hvorfor skal da andre overstyre det og gi dem godteri på lørdag/søndag formiddag og ettermiddager på hverdager ? Det mest idiotiske jeg ser er de som putter kjærligheter i posene og lar 10 4-åringer løpe rundt med hver sin kjærlighet i munnen !!!! Pleier dere å gi ut godteposer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, huff. Du får holde ungen din unna bursdagsselskaper. H*n dør sikkert av litt godteri hvis det ikke er på det klokkesletter du befaler....

Skrevet

Ja, det kan nok fort hende når kjærligheten dette ned i halsen på dem mens de hopper på trampoline. Så takk for rådet ! Slutt på bursdagsselskap nå !

Skrevet

Eg er einig med deg i at desse godteposane er ein uting. Mitt born får ikkje ete snop med fargar - altså vingummi, sleikjestaur osv, medan sjokolade er greitt ein sjeldan gong. Blir difor irritert når andre foreldre "overkøyrer" oss og gjer alt mogeleg til bornet mitt. Har faktisk endt med at me plukka ut det ho ikkje fekk ete og kasta det etterpå, men føler meg ganske dust då. (Dette vart gjort før dottera mi fekk posen, så det gjekk smertefritt for seg)

Det beste av alt er om alle foreldre som er imot det lar vere å dele ut slike posar, sånn at det ikkje vert så "vanleg" - eg har inntrykk av at dei fleste lagar i stand desse posane fordi "alle andre" gjer det..

Eventuelt kan ein kanskje lage eit alternativ, eg laga ein gong posar til alle borna i eit bursdagsselskap med; eit par fargestiftar, litt modellkitt, eit par klinkekuler, klistremerker osv. Det var faktisk stor suksess, både hos ungane og foreldra.

Skrevet

Kjempelurt med fargestifter osv !!!! Det som er det morsomste ang disse godteposene er at de foreldrene som deler ut disse i sine barns bursdager har vært de som har vært helt oppgitt over bursdagsfeiringen i barnehagen !! Så nå har det endt med at de får grønnsaker der ! Kanskje ungene heller kunne fått bake boller og få èn hver - så kunne de heller kuttet ut godteposene sine !! Her i huset kommer det aldri inn godteposer for utdeling ! Har forklart ungene hvorfor - og de har slått seg til ro med det og synes det er helt greit !

Skrevet

La nå folk få servere sine egne og andres unger disse giftige aspartamposene! De fleste håper vel at deres barn skal bli mest poppis fordi de har de kuleste foreldrene med det beste burdagsdigget!

(merk: svak ironi)

Skrevet

He he ! Enig ! Tror det betyr med for de voksne enn barna !!

Skrevet

Er for øvrig ikke verre enn at du sier ifra til vertinnen, at ditt barn ikke skal ha godteri. Blir jo litt leit for h*n da, men men. Det er jo opp til deg......

Du kan jo sende med noe frukt i en pose;-P

Jeg deler ut godteposer, skyt meg!!

Skrevet

Er enig i det med kjærligheten, det er skummelt.

Skrevet

Altså; Det er jo egentlig veldig frekt å servere noe som helst uten å ha konferert med barnets foreldre først. Hvis noen planlegger å invitere barnet ditt i bursdagsselskap er det skikkelig uhøflig å ikke sende deg listen over hva som skal serveres så du kan skjekke at det passer inn i barnets kostholdsplan, og også fortelle deg hvilke leker som skal lekes. Hvis du ikke vil at barnet ditt skal benytte trampoline/fløyte/trapper eller andre livsfarlige ting bør du ha mulighet til å si fra om hvilke ting foreldrene til bursdagsbarnet må fjerne før barnet ditt sin ankomst. Og når det gjelder disse posene kan jo hver enkelt skrive en liste over hvilke ting ens eget barn kan spise sånn at de kan få individuelt tilpassede godteposer og hver sin kake...uten sukker så klart!!

Skrevet

Sleikjestaur?! Sier du det; Helt seriøst? Moro.. :o)

Skrevet

He, he... Og de som ikke får lov til å spise noe snop når de er små, det er de som bruker alle ukepengene sine på godis når de blir større... :oP

Skrevet

Hahahahahaha, det var god:-DD

En utfyllende meny- og aktivitetsoversikt med klokkeslett og det hele! (ser for meg innbydelsen) Nice;-D

Skrevet

Ja, det var jo litt ironisk/bakvendt.

Eg las ein god kronikk i helga, hugsar ikkje i kva avis, om korleis den populære "krigen mot sukker" gjer at folk går langt i å moralisere over andre menneske sine val ernæringsmessig. Mykje lengre enn ein ville gjort om ikkje dette stoffet fekk så mykje fokus i media, ein brukar "ekspertar" sine uttalelsar til å legitimere kraftige angrep mot dei som er ueinige med seg sjølv. Dette går begge vegar - dei som er opptekne av å leva sunnast mogeleg kan gå til ytterpunkta å påstå at foreldre som gjer ungane mykje søt mat bedriv "barnemishandling", og motsatt veg kallar dei meir liberale andre for "hysteriske" osv..

Dette ser ein jo ofte i trådar her på dinbaby.com, som omhandlar kva mat og drikke ungane får.

Personleg likar eg ikkje å legge meg opp i, eller kritisere kva val andre tar når det gjeld sine ungar, og forventar difor det same i andre retning. Det er litt difor eg irriterer meg for motefenomenet godtepose i bursdagar, fordi det innebær at andre tek val for mitt born som eg ikkje likar.

Dei eine gongen mi dotter fekk godtepose, tok eg som tidlegare nemnd ut dei tinga eg ikkje let henne ete, og tilbake var det omlag 5 sjokoladebitar. Dei delte ho frivillig ut med rund hånd - ein til pappa, ein til mamma og ein til farmor. Så åt ho dei to siste, og var storfornøgd med det. Det vart ingen grining fordi om ho såg at nokre av dei andre ungane hadde "kjærlighet på pinne", dropspakke eller andre ting. Dette har ho aldri ete, og blir difor ikkje lei seg fordi om ho ikkje får det, når ho faktisk ikkje anar kva det er eller kva det smakar.

Skrevet

Det har da ikke skjedd plutselig? Barnebursdag = godteposer, deal med det eller hold ungen din hjemme :)

Skrevet

Nei, eg gjer ikkje det! Skreiv det berre no, fordi eg synes "kjærlighet på pinne" høyres så dust ut.. No har eg faktisk ikkje uttalt det ordet med lyd (kun lest eller skrive, trur eg) på mange herrens år, men viss eg skal sei det, seier eg nok "slikkepinne", det er vanleg på mi dialekt.

Skrevet

Er også i mot godteposer, men man holder selvsagt ikke ungen hjemme. Dessuten er vel forslaget om å si at ungen ikke skal få godtepose rimelig på jordet. Koselig å være den eneste som ikke får ! Men det som er sikkert at det er de foreldrene med dårlig tid og har ungene lengst i barnehagen som har selskaper med hauger og lass av godterier osv. Sikkert for å kjøpe seg litt bedre samvittighet. At de lar ungene slafse og spise godteri støtt og stadig skal ikke jeg henge meg opp i, men de behøver da ikke ta seg den friheten overfor andre sine barn. Rett og slett frekt !

Skrevet

Må være det dummeste jeg hørt idag, og tro meg jeg har hørt mye rart!

På hvilket grunnlag kan du hevde at foreldre med dårlig tid, er de som arrangerer selskaper "med hauger og lass av godterier"??

Og hvorfor kan man ikke si ifra om at man ikke ønsker at barnet skal få godtepose? Hadde jeg ikke reagert negativt på i det hele tatt! Dersom ungen heller aldri er vant til å få godt, er det vel ikke noe som savnes (som andre sier her.....)?

Poenget er at det får bli opp til hver enkelt som arrangerer selskap, om godteri "serveres" eller ikke. Synes det blir for dumt å kutte dette ut, bare fordi DIN unge ikke skal ha f.eks! Latterlig.

Skrevet

Hmm... Godteri forbeholdt lørdager er en god regel, såklart. Men er lørdagene virkelig mer spesielle enn bursdager? Og er det ikke oftere lørdag enn barneselskap? Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er ok med godteri i forbindelse med burdagsfeiring. Barna våre kommer ikke ut av likevekt ved at det er ok med godteri ved spesielle anledninger i tillegg til lørdagene.

Når det er sagt, syns jeg det var en kjempegod idé å dele ut "lekepose". Det kommer jeg helt sikkert til å gjøre, for jeg er jo egentlig ingen forkjemper for godteri. ;-)

*Lakrisavhengig*

Skrevet

Helt enig i at godtepose er noe av de mer idiotiske tingene foreldre har funnet på når det gjelder bursdagselskap.

Har til nå bare vært i et ordentlig barneselskap, med kake, gele, pølse, skåler med potetgull og annen snacks rundt om kring, og godteposer.

Syns det er helt utrolig trist at voksne driver å kjører på med sin usunne koseholdning. Tror dere virkelig på ramme alvor at friske og sunne unger syns at det artigste i verden er å trøkke trynet fullt av e-stoffer og sukker?

Det er så forbanna unødvendig.

Glad vi har en omgangskrets, og en barnehage, som er bevisst på kosthold og at sukker ikke sier noe om trivselsfaktor.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha ekstrapremie for å stille opp i noens bursdag. Er det så kjipt der bør vertskapet gå i seg selv, ikke bestikke ungene. Jeg forventer ikke gavekort i døra for å stille opp i middagsselskap selv. Men andre får jo gjøre som de måtte lyste selv om jeg synes de er teite - det fenomenet gjelder ikke bare godteposer, liksom.

Skrevet

Har aldri tenkt på det som en ekstrapremie eller bestikkelse, men en tradisjon pila. Her hos oss er det vanlig å kjøre godteposer, noe som er veldig poppis. Har ikke snev av dårlig samvittighet for det heller:-)

Synes motstanden mot de bittesmå godteposene grenser til hysteri. Som sagt, barneselskaper er ikke en ukentlig greie........

Hva er det egentlig som er så usunt med det da?

Vi roper ganske høyt om usunne sukkervaner hos barna. Hos oss får de godteri på lørdager og i selskap. Selv skal jeg være det første til å innrømme at jeg personlig ikke holder meg til "en dag i uka" regelen når det gjelder sjokolade....:-P Derfor skal jeg holde meg for god for å kjøre en fanatisk linje angående dette.

Skrevet

Nesten det kjekkeste jeg vet, er å lage til barnebursdag;-)

I august ble knøttet fire, og ville ha sjørøverfest med hele barnehagen, voksne og unger. Vi hadde laga skattekart og diger kiste med gullskatt, hadde lekestasjoner i hagen, langbord under hageteltet, vi varma karbiser på grillen, og mamma hadde laga ei diger sjørøverkake, med sjøgelé og fisk;-) De fikk hjemmelaga saft å drikke. Vi som serverte hadde kledt oss ut.

Når ungene kom fikk de medaljer, og ble håndhilst på, velkommen til sjørøverfest!

Da de gikk, fikk de hver sin pose til å ha med på veien, med ballong, jojo, blåsefløyte, øyelapp og hver sin godteting, et sånt smykke (uten kunstige fargestoffer, siden vi har allergiker er vi kjempeoppmerksomme på slikt!).

Ungene hadde det kjempekoselig, og vi voksne også. De voksne i barnehagen takka for en flott og uvanlig dag, kjekkere for dem også at de av og til får komme seg litt utfor barnehagens vegger, økonomien tilsier jo bare gå-turer, i gåavstand, og da blir det helst stranda på solfylte dager.

Dette var jo bare en diskusjon om godterier i barnehagen, men jeg synes det blir litt hysteri, dette bursdagsmaset. Husker dere ikke barnebursdager, da? Litt moro skal det jo være, for store og små.

Enig i at det ikke er det de spiser som er det viktige, men det er ikke alltid like lett å lage noe minneverdig så lenge alle må være på barnehagen, og da er det jo gjerne det de spiser som er greit å påvirke.

Vanligvis er jo jeg på jobb selv om ungene har bursdag, og da kan jeg ikke invitere hjem til oss. -Men det er jo viktig for ungene at det skjer litt innimellom. Ikke alt for ofte, men jeg er glad for at ungene av og til får plukke plommer i hagen til Ida, eller får prøvesitte brannbilen til pappa'n til Svein. -Og at de får feire bursdager med litt ekstra action i hverdagen.

-Tror det har noe med at jeg er blitt trebarnsmor. Jeg kjenner meg trygg på at det blir folk av ungene selv om de får se en videofilm eller spiser en sjokolade i et bursdagsselskap.

-Til daglig spiser de grovbrød med godt pålegg, de drikker vann til middagen, de spiser skikkelig mat heller enn prefabrikata de aller fleste dager, de får oppskåret (delikat!) frukt hver dag i barnehagen (og hjemme)... -De får frisk luft hver eneste dag... Det er jo DETTE som danner grunnlaget for sunne barn, og at det av og til er fest, bidrar til at de er glade, muntre barn, som setter pris på små gleder;-)

Skrevet

Enig lilja!

Det er lov å bruke huet av og til:-)

Skrevet

jeg har sluttet av ren skjær egoisme. Orker ikke vaske alle seige ekle halvtygde seigmenn ut av sofaen, fuger, tepper osv etter endt barnebursdag. Begynte først å sende med ungene posen ut døra når de gikk, men så fant jeg ut at det var rimelig bortkastet. Ser på alle godteposene mine har kommet med. Blir stående et sted til det er så gammelt at man knekker tenna hvis man faller for fristelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...