<3 + <3 + ? Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 I dag fikk jeg vedtak om fødselspermisjon (rimelig seint ja....Nav "glemte" meg). Sambo får ikke pappapermisjon fordi jeg har for liten stilling. Dette visste vi jo egentlig da, men.....de hadde regna sammen ekstravaktene min og greier og kommet ut på en stillingsprosent på 49,25%. Da fikk han ikke fordi jeg måtte ha hatt 50%. At det går an!!!
Gjest Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Ja, det er kjipt. Hva med å melde deg opp som nettstudent? Det gjorde jeg første gang slik at far fikk 100% fødselspenger (før fulgte prosenten mor). Tok historie gf på nett mens jeg jobba. Fin fint...
Kamomille Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Kipt, men ett sted må jo grensen gå. Ville jo vært merkelig hvis man skulle ha slingringsmonn her og det skulle være opp til saksbehander å bestemme:)
yasmina Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Samme hadde jeg med 1 mann, 49,5 % stilling. var rimeliog surt... spesielt med tanke paa at jeg utenom var 50 % student.
Vipsenmamma Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Grensen går tydeligvis på 50%, og dere visste at du hadde for liten stillingsprosent til at han får permisjon. Hva er det da som er urettferdig?
<3 + <3 + ? Skrevet 24. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2007 At det mangla hele 0,75% Surt....
lenej :o) Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 min kjære fikk ikke perm, for eg hadde ikke jobb å gå ut i etterpå. hva du jobber med før fødsel er bare grunnlag for permisjons-utregningen, men for pappan skal få perm, må du ha en minst 75%stilling å gå ut i jobb i, mens han er hjemme. eller gå på skole...
yasmina Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 Da VI FIKK FOERSTEMANN VISSTE VI IKKE AT DET VAR SLIK PAA forhaand. (sorry caps) og da vi skjoente det var det lite aa gjoere med det. jeg jobbbet jo de vaktene jeg fikk for aa faa mest mulig penger uansett. Det som er urettferdig er vel at pappaens mulighet til aa vaere med/bli kjent med den nyfoedte begrenses av hva mammaen har jobbet. I vaart tilfelle da pappaen ike hadde rett paa permisjon fikk jeg de ukene og da syns jeg det er helt idiotisk at ikke han kunne tatt dem istedet.
yasmina Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 Slik var det ikke for oss, at man maatte ha 75 % jobb for at pappaen skulle faa. Det var 50 %....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 Men da kan jo bare far få 39 uker(med 80%lønn eller 29 uker med full lønn) permisjon med sin egen lønn siden du da kun har hatt rett på engangsstønad? Jeg var student da snuppa ble født og jobbet ikke. Jeg fikk utbetalt engangssønad,og da jeg var full student igjen hadde far permisjon med EGEN lønn. Vr selvfølgelig ikke på forelesninger, men far var hjemme med snuppa når jeg hadde praksis :-)
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 Man må ha jobbet 50 % for at pappaen skal få sine 6 uker i det hele tatt, mens man må ut i 75 % jobb eller skole for at pappaen skal kunne være hjemme disse ukene. Hvis man etter permisjon er arb.løs eller ikke jobber mer enn f.eks 50% så kan ikke far benytte seg av sine 6 uker...tror det var sånn det var.. Men enig i at mors arbeid faktisk skal være en avgjørende faktor på hvorvist far skal få bli kjent med barnet sitt. Pappapermen burde vært uavhengig av mors stillingsprosent.
yasmina Skrevet 24. september 2007 #12 Skrevet 24. september 2007 Man trenger ikke jobbe over 50 % for aa foedselspenger saa dermed er det ikke sikekrt det loenner seg aa ta engangstoenad. Jeg hadde tjent ganske mye mer enn det selv om det ble under 50 %. Og da kan det godt tenkes det ikke er saa enkelt. Vi hadde ikke hatt raad til det.
yasmina Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 da vi fikk nr 2 saa var jeg arb.loes og pappaen fikk alikevel sine 6 ukers permisjon da. Foeltes egentlig ganske rart for med nr 1 jobbet jeg masse og studerte desentralisert og han fikk ingenting. Med nr2 var jeg arbnb.loes og da fikk han sine 6 uker.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 Jeg hadde jo fødselsstipend fra lånekassa i tilegg da. Og vi klarte oss utmerket med kun 1 lønn! (Og nei, han er ikke millionær-er offiser i forsvaret og har statslønn) Har gjort det i godt over 4 år nå!! Og vi lever ikke dårlig, er på sydenturer, hytteturer, spiser det vi vil og snuppa har det vi mener hun skal ha. Trolldress, nøstebarn klær ol.l alt går om man bare bruker pengene på en smart måte :-) Alt går om man vil!!
Kamomille Skrevet 24. september 2007 #15 Skrevet 24. september 2007 FEIL!!!! man må ha jobbet 50% for å få fedrekvoten ja, men hva mor gjør i de 6 ukene bryr NAV seg ingenting om. Mor kan fint være hjemme, ha ferie etc selv om far er hjemme i pappa-permisjon. Vil far derimot ha MER enn de 6 ukene (evt ha den ordinære permisjonen på 29/39 uker), må mor tilbake i minst 75% stilling eller 100% studier (eller en kombinasjon som tilsammen blir 100%)
lenej :o) Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 sånn er det, sjiraff, spurte mamma akk nå, hun har jobbet i TK i 15 år..
___ Skrevet 24. september 2007 #17 Skrevet 24. september 2007 Så vidt jeg vet er det nå slik at mor ikke trenger å gå ut i jobb mens pappa tar de 6 ukene pappaperm. Vil han derimot ha mer må mor ut i jobb.
Kamomille Skrevet 24. september 2007 #18 Skrevet 24. september 2007 da bør mora di opparbeide seg litt mer kunnskap!!!!!! "Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden"
yasmina Skrevet 24. september 2007 #19 Skrevet 24. september 2007 HEHE... Ikke alle kan leve av en loenn nei, det er da det dumeste jeg har hoert. Dessuten skulle vi da selge hus og bil for at han skulle ha permisjon? Naa lever vi ogsaa paa en loenn og det gaar kjempe fint, men det var ikke en mulighet for oss da uten aa selge.
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #20 Skrevet 24. september 2007 Da ble dette endret med den nye loven som kom nå nylig. Før var et slik at mor ikke kunne være hjemme de ukene som far var hjemme, med mindre det var snakk om ferie. Men vet det har kommet nye regler siden jeg var i permisjon for 2 år siden...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 24. september 2007 #21 Skrevet 24. september 2007 Nei, men for at far skal ha permisjonen så må jo mor enten jobbe eller være student da.. Og da har jo man jo mer enn 1 lønn..mor har jo da enten fødselspenger fra lånekassa + barnetrygd eller lønn + barnetrygd. Og far opprettholder jo sin inntekt :-) Nei, sier ikke at du skal selge hus og bil. Vi har behold både hus og bil. Og tilogmed kjøpt 1 bil til. Og sparer faktisk penger utenom.. Men vi har valgt et hus med utleie slik at det ikke blir for mye utgifter iforhold til inntekter.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. september 2007 #22 Skrevet 24. september 2007 Det har da aldri vært sånn at mor må ut i jobb under fedrekvoten? Under resten av permisjonen, ja, men ikke under fedrekvoten... Og om reglene er sånn eller ikke: Det er UTROLIG urettferdig at mannens permisjonsrettigheter avhenger av mors stillingsprosent.
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #23 Skrevet 24. september 2007 VAr inne på lovdata og ser at loven er endret ja. Så da kan mor være hjemme selv om far tar ut fedrekvoten. Hun kan til og med ha tidskonto på opp til 50%. Men da vi tok ut fedrekvoten for ganske nøyaktig 2 år siden var ikke dette mulig, så reglene er endret )
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #24 Skrevet 24. september 2007 Joda tidligere kunne ikke mor og far være hjemme samtidig med mindre mor tok ut ferie. For 2 år siden var det slik så de nye reglene er gasnke nye )
frøken blå Skrevet 24. september 2007 #25 Skrevet 24. september 2007 er jo egentlig ikke direkte urettferdig. han ligger jo under grensen! men kjipt er det nok ja, men langt fra urettferdig. regelen er nok lik for alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå