Frk. Vable Skrevet 23. september 2007 #26 Skrevet 23. september 2007 Jeg tenker litt sånn, at om jeg tar meg ett glass vin og noe skulle skje, så kjører jeg... selv om jeg er totalt imot fyllakjøring... sikkert mange uenige...
børdi Skrevet 23. september 2007 #28 Skrevet 23. september 2007 jepp det er fullt mulig,,:-) eller om man bor 6-7 minutters gange fra sykehuset som oss, så ;-)
~sjiraff~ Skrevet 23. september 2007 #29 Skrevet 23. september 2007 Ja, hva hvis noe skjer? I hvilken sammenheng mener du? Om det skulle være nødvendig å kjøre noe sted? Vi bor slik til at både naboer hjelper oss på sekundet, taxi er her på få minutter og sykebil er her kjappere enn vi rekker å få ungen ut i bilen og ut på motorveien... Og hva mener du da om de foreldrene som ikke har førerkort? Hadde jeg bodd 2 mil innpå skogen med bil som eneste mulige kommunikasjonsmiddel tilgjengelig så hadde saken vært en annen.
*dum&deiLig*™ Skrevet 23. september 2007 #30 Skrevet 23. september 2007 Totalavhold når barn er tilstede.
*Rutletutt* Skrevet 23. september 2007 #31 Skrevet 23. september 2007 Nei, men det er fordi jeg drikker veldig sjelden - og da bare et lite glass vin om gangen...er ikke så glad i alkohol. Drikker ikke noe nå for tiden siden jeg ammer;o)
ormeynglet Skrevet 23. september 2007 #32 Skrevet 23. september 2007 Hva med de som er alene med barna? Tar dere aldri et glass vin på fredag/lørdagskveld fordi noe kan skje? Jeg skal innrømme at jeg har tatt meg et glass vin på helg selv om jeg har vært alene hjemme med barna. Nå bor vi nesten midt i byen da og tar høyst 10 min å komme seg til sykehus. Skjønner bedre de som bor uti huteheita. Virker litt ekstremt for meg å aldri kunne ta seg et glass vin fordi man har barn liksom. Hadde vært artig å høre hva alenemødre gjør?
♥sebastian3003♥ Skrevet 23. september 2007 #33 Skrevet 23. september 2007 etter min mening må barna få se at man kan ha et normalt forhold til alkohol... no legger stortsett minsten seg tidlig, men jeg skriker ikke visst samboer vil ha seg en øl om lørdagen til maten..
Gjest Skrevet 23. september 2007 #35 Skrevet 23. september 2007 Man tåler da et glass vin uten å være helt grønnsak om noe skjer? Det er forskjell på det å ta et glass og det å bli brisen/full..
solstråle69 Skrevet 23. september 2007 #36 Skrevet 23. september 2007 Mannen min lagde nydelig lammelår til middag i kveld, og da tok vi et glass rødvin til - snuppa på 2 år spiste sammen med oss. Tror jeg overhodet ikke hun har vondt av! :-)
Gjest Skrevet 23. september 2007 #37 Skrevet 23. september 2007 ja jeg har drukket 2 rusbrus en gang foran lucas, da var han åtte uker så jeg tror neppe han merket det gitt og dessuten var det hjemme hos foreldrene mine så hadde det skjedd noe kunne de kjørt og sånn ellers har jeg uansett ikke bil så hadde tatt taxi om noe skjer hvis jeg har tatt feks en rusbrus.. Jeg tror ikke måteholden drikking skader, det å se at man kan nyte ett glass vin uten å drikke seg full tror jeg heller gir barnet ett mer normalt forhold til alkohol:)
Smellt P. Tjukka Skrevet 23. september 2007 #38 Skrevet 23. september 2007 Inntar alkohol med måtehold ( Avhold nå når jeg er gravid ) ! Jeg er av den oppfatning at barn ikke tar skade av å se alkoholbruk i ordnede og trygge former ! Vi tar oss gjerne ett eller to glas vin til mat eller kveldskosen ! Hva om det skjer noe ? Ja , da er vi ikke fulle eller bevistløse ;-) Tar evt taxi hvis det er snakk om kjøring til legevakt eller noe ...alltid en løsning ;-) Syns det er værre at barnas eneste opplevelse av alkohol skal være fyll de ser ute ...
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 23. september 2007 #39 Skrevet 23. september 2007 Her tar vi oss lett noen glass vin en fredagskveld når småen er i seng (ikke nå når jeg er gravid da, selvfølgelig). Det har vi gjort mange ganger og kommer til å gjøre det når nestemann erkommet inn i en ordentlig soverytme også. Ikke noe særlig når man VET at ungen våkner og blir våken en stund på natten. Da synes jeg man må holde seg i skinnet, men når ungen sover hele natten er det ikke noe problem. Man drikker seg jo ikke full. Det kan jeg ikke se for meg går an. Jeg får en naturlig sperre etter noen glass. Stopper også uansett i tolvtiden og spiser og drikker vann. Synes det er helt greit, jeg.
dione Skrevet 23. september 2007 #40 Skrevet 23. september 2007 herregud..så mye tåpelige svar her, skulle tro det var noe galt med å drikke vin eller øl... jeg drikker selvfølgelig et glass vin til fin mat, eller en øl når vi er ute. hvordan iallverden skulle barnet mitt tatt skade av det. kjøre bil gjør jeg derimot ikke etter et glass vin. røyke gjør jeg heller ikke
sandraaa87 Skrevet 23. september 2007 #41 Skrevet 23. september 2007 Ja jeg kan godt drikke med barna tilstede, men drikker aldri mye og heller ikke sånn at jeg blir brisen. Jenta mi på 5år har vært med på vinkveld ho, å jeg ser faktisk ikke noe galt i det. Vi var 5 gode venninner, å vi drakk 3 glass med vin når snuppa var tilstede. Spilte ludo og kosa oss med vin, snuppa synst det var stor stas. Alt med måte. Å om noe hadde skjedd har vi mange naboer som kan hjelpe, sykebil..osv..
Carnivale Skrevet 24. september 2007 #42 Skrevet 24. september 2007 Ja, tar gjerne et glass vin til maten selv om ungene er oppe. Og har de lagt seg, så kan det sannelig hende vi BEGGE tar oss et glass vin eller to, gurimalla så kreisi vi er! Skulle det "skje" noe, som stakkars mølle går og er så redd for, så bor vi sentralt, vi kan både gå, ta taxi og buss til et evnt. sykehus, eller få venner eller familie til å kjøre oss. Jeg ser ikke helt poenget med at mor eller far må være kjørbar til enhver tid når man har unger.
___ Skrevet 24. september 2007 #43 Skrevet 24. september 2007 Vi drikker vin eller øll i festlig lag, til maten, også når barna er der, men aldri mye. Sån var det hjemme hos oss da jeg var liten også. Samme hjemme hos mannen min. Ingen av oss opplevde det som noe problematisk.
___ Skrevet 24. september 2007 #44 Skrevet 24. september 2007 Hvis du mener det at vi ikke kan kjøre bil pga promille, så tar vi selvfølgelig drosje hvis ingen av dem som bor rett rundt oss kan kjøre.
rødt&blått Skrevet 24. september 2007 #45 Skrevet 24. september 2007 Må bare kommentere dette med "om det skjer noe" etter at man har drukket.. Regner med at det eneste argumentet knyttet til dette, er kjørbarheten? 1.Er det så alvorlig at ungen må på legevakta, så kan man bestille taxi. 2.Er det så alvorlig at ungen må legges inn på sykehus, så ringer man ambulansen.. (som er raskere enn bilen sin) 3. -Og om det skulle ha vært så alvorlig at ungen(e) i det hele tatt trenger medisinsk hjelp, så er man vel som foreldre såpas stressa uansett at det beste valget vil være å IKKE kjøre selv?! -Uavhengig om man har drukket eller ikke.. 4. Og foreldre som ikke har lappen eller bil (for det er ikke uvanlig); er de dårligere foreldre de da? 5. Eller er man dårlige foreldre om man tillater seg en øl/vin til maten? -Er da bare i Norge vi er så redd for janteloven...!
It's all about me Skrevet 24. september 2007 #46 Skrevet 24. september 2007 Har jeg lyst på et glass vin eller to til maten ser jeg ikke problemet med det. Tror barn har mer fodt av å se foreldrene ta et glass nå og da framfor å aldri se det. Så å aldri la barne se foreldrene drikke vin eller øl mener jeg er verre. Jeg har et veldig måteholdent syn på alkohol. Mye av det tror jeg er sunn fornuft, men mye er også at jeg er vant til å se mamma og pappa drikke vin eller en øl til maten. Hart også fått smake en slurk lenge før jeg var myndig.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #47 Skrevet 24. september 2007 Vi tar oss gjerne et glass vin / en øl når ungene er lagt, eller hvis vi har besøk eller fin middag. Ser overhodet ikke hvordan det kan være noe problem at barna ser at foreldrene koser seg med et-to glass til maten..? Drikker aldri mer enn det hjemme, vil aldri at ungene skal oppleve foreldrene som rusa eller fulle, det blir en HELT annen sak..! Men et glass i ny og ne gjør ingen til alkoholiker, og gir ikke barna traumer :-)
LegallyBlond Skrevet 24. september 2007 #50 Skrevet 24. september 2007 Nei, har ikke gjort det. Men kan godt være at jeg kommer til å drikke et glass vin til mat innimellom, har bare ikke vært aktuelt ennå siden jeg omtent har vært konstant gravid/ammende siden eldste ble født for 2,5 år siden. Blir uansett aldri mer enn et glass da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå