Gå til innhold

vektoppgang jenter?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet tidligere har jeg bare gått opp 2,5 kg, og det er IKKE noe jeg er stolt av, selv om jeg vet at babyen får all den næringen den trenger og vokser omtrent normalt. Hadde hvertfall begynt å lure om jeg ikke la på meg i hele tatt. Magen vokser jo, og den veier jo litt, det vil si at kilone gjerne forsvinner fra et annet sted på kroppen. Noen vil kanskje juble for det, men når jeg ser meg selv i speilet nå, ser jeg et tynt dratt ansikt, og kan ikke si at jeg gleder meg til at det evt. skal forsvinne enda flere kilo etter fødsel... Vil ha det sunne friske ansiktet mitt tilbake!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får tenke på det sånn at vi jenter som er opplært til at det å være slank er det samme som å være vellykket, vi blir gjerne sårbare i svangerskapet fordi vi føler oss mindre attraktive og ikke kjenner igjen kroppene våre så godt. 30 kilo ekstra gjør ganske mye med kroppen. På den annen side vet man jo at noen av kiloene utgjøres av baby, morkake, livmor, fostervann og bryster, og at en liten eller ikke-eksisterende vektoppgang betyr at du ellers har blitt mindre. I noen tilfeller vil det være grunn til å bekymre seg da - men slik tror jeg ikke det er når mors matinntak og levesett er sunt og normalt og er røyk- og rusfri, og når ultralyd i tillegg viser at her er alt i orden.

For at vi skal få et gjennomsnitt på 13 kg per svangerskap, må noen veie mer og noen veie mindre. Du veier mindre, og får ikke en like stor jobb etterpå som de som har gått opp 30 kg. Men det har jo lite med hvor gode mødre vi er, som er det vi burde være opptatt av nå, i stedet for å sammenligne vekt.

Kanskje du får et mer enn stort nok barn også. I både dette og mitt forrige svangerskap har jeg fått beskjed om at det er et lite barn jeg har i magen. Den siste ultralyden før jeg fikk sønnen min, dagen før fødsel, fikk legen til å påstå at jeg hadde en baby på litt under tre kilo i magen. Da han kom ut dagen etter, hadde han på mirakuløst vis lagt på seg en kilo og veide 3980 gram. Ikke akkurat noe knøtt. Noen ganger er ikke ultralyden helt til å stole på heller.

Lykke til, og vær så snill og ikke bekymre deg for mye. Jeg er helt sikker på at kroppen din, og babyen inni den, er nøyaktig som de skal.

Skrevet

Har gått opp 23 kg, og har 5 dager til termin. Hadde håpet å ikke gå opp så mye, men sånn er det bare:). Skal nok få det vekk igjen senere!

Skrevet

i uke 32 har jeg gått opp 17 kg...

Gikk opp 12 kg totalt ved 40 uke sist...

Har ikke lavd noe annerledes, heller mer aktivt, men kroppen er vel ute av lage fra sist gang..? To tette tar på..

Skal bli spenndende å se hva vekten blir til slutt..

Blir nok en tøff vår, for jeg skal ned igjen innen sommeren...

Skrevet

Nei vi som ikke går opp noe i det heletatt eller går opp lite kan jo ikke noe for d... Jeg spiser dobbelt så mye og dobbelt så sunt som før..så det er jo babyen som tar alt... Det er jo de som ligger på sykehus og får intravenøst også....pga dårlig matlyst...

Skrevet

jada vi har jo forskjellige kropper så sånn er jo det:-)

Skrevet

Startvekt var 65, men nå er det 93.. Føler meg ikke overvektig på noen måte selv om jeg har gått opp nesten 30kg. Er stolt av den store fine magen jeg har fått :o) Det som evt. blir til overs av magen, det får jeg ta da den tid kommer:)

Skrevet

35+6 og har gått opp 9,5 kg. 1,5 kg de siste 10 dagene. Håper det ikke blir mye mere. Ikke vært så flink med kosten den siste tiden så det må bli skjerpings. Vi går nok fort ned igjen alle sammen uansett hvor mye vi legger på oss. Tror ikke vi skal tenke alt for mye på det.

Skrevet

Jeg er 38+4 i dag og har gått opp 15-16 kg. Men er ikke bekymret, forrige gang gikk jeg opp 20 kg og kiloene var borte etter 3 mnd :-)

Skrevet

Opp 8 kg uke 34.

1 kg opp de siste 14 dagene ;-)

Statser på 10 blank!

Skrevet

Forrige svangerskap gikk jeg opp over 30 kilo. Tre uker etter hadde jeg gått ned 15..... (de siste 10 satt igjen 3 år etter, men det er en annen sak...) Denne gangen la jeg på meg bare 10 kilo, og tre uker etter hadde jeg gått ned 5 kilo... Så vektnedgang etter fødsel er nok ofte lik vektoppgang under graviditet. Tror ikke noen skal bekymre seg så mye for vekta under graviditeten for det er er ofte ikke noe man kan gjøre noe med, etterpå kan man vente et lite halvår tror jeg, for å se hvordan vekta går. Er man nede i matchvekt da, så er jo det bra, sitter mange kilo igjen, så er det først da man kommer til ro og har såpass rutine i hverdagen at man kan begyne å planlegge et trenings/kostholdsprogram for å gå ned i vekt....uten at det behøver å gå utover barnet eller egen livskvalitet.

Lykke til alle sammen :o)

Skrevet

jeg har vel gått opp 25 kg for jeg spiser godt med mat!!

skule tro jeg hadde lært sist gang men neida...jaja føler meg ikke tykk selv om jeg nærmer meg talet 90...

er i fin form egentlig og det er bare 3 uker til termin:-)

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor mye en legger på seg. Selv har jeg 25 dager til termin , og har lagt på meg 3 kg. Er overvektig fra før så det er deilig å ikke legge på seg 20 kg oppå det som allerede var for mye. for min kropp ville det blitt en veldig stor belastning.

Blir tett fulgt av jordmor som passer godt på meg. Spiser normalt, men mindre enn vanlig grunnet plassmangel i magen.

forrige svangerskap la jeg på meg 5 kg, men gikk opp 20 kg under amming første 10 mnd. Vet jeg er helt unormal, men denne gangen er jeg mer forberedt på oppgang etterpå.

Så lenge mangen og barnet vokser som det skal er jeg fornøyd, puppene krymper forresten!!!!!

er ikke kry av at jeg ikke har lagt på meg mer, men glad for det på vegne av mine egne knær og hofter som skal bære vekten.

Skrevet

gått opp 5 kilo. er i uke 33 nå! =)

Skrevet

Et nydelig og oppmuntrende innlegg fra deg Hypatia!!!Jeg har vekt hjemme men går aldir oppå den.veger meg hos jordmoren og så lenge alt med barnet er ok er jeg fornøyd med det=)

Skrevet

Uke 33, opp 13 kilo til nå. Men blir nok mer ;)

Skrevet

37+4 akkurat ti kg...en kg mer enn sist jeg var gravid...buhuuu

Skrevet

vet du hvor langt under normal vekt i prosent babyen din er?

Skrevet

drøøøøøy vektoppgang her...-29 kg... =(((( men men. sånn ble d bare..

Skrevet

Har lagt på meg 15 kg,er i uke 30+5..får ikke låv å gjøre så mye av legen pga kynnere å bekken...så det er vel bare sånn det er...lagt på meg 6 kg på 6uker:/ får ikke håpe det fortsetter sånn :s

suns liksom alle har lagt på seg så lite???? Her har jeg gått i den tro om at det er normalt å legge på seg når du er gravid?....huuumm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...