Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #26 Skrevet 23. september 2007 Dette har jo med sosial trening å gjøre, der vi voksne gjør barna oppmerksom på at dyret får vondt når man drar det i halen eller blir sulten og tørst om vi ikke mater det. Ser ikke hva dette har med å kle på dyr klær å gjøre, men mulig jeg er for lite intelektuell.
♥Prinzessin♥ Skrevet 23. september 2007 #27 Skrevet 23. september 2007 Enig med deg, anonym. Så enkelt kan det jo faktisk være!
KaMa Skrevet 23. september 2007 Forfatter #28 Skrevet 23. september 2007 Ser det at diskusjonen har tatt en litt annen retning her.. Mulig det var et dårlig eksempel dette med å kle opp dyr, da det kan gjøres av rent paktiske grunner, så jeg viser til mitt eksempel om overfôring av kjæledyr. Noen kjæledyreiere har en tendens til å overføre sine egne behov til dyrene. Da vitner det om liten innsikt i hva dyr faktisk trenger, men en menneskligjøring av dyr som ikke er til dyrets beste. Empati som innstinkt? Vel, jeg kan vel ikke si så mye på det, annet enn at det for meg høres totalt ulogisk ut. Diskusjonen blir i så fall umulig, for det jeg kritiserer er menneskets behov for å tillegne dyr mennesklige egenskaper. Om du (Prinsessen) mener at dyr faktisk har mennesklige egenskaper blir det rent umulig å diskutere, for da må vi begge slå i bordet med håndfaste bevis. Jeg gidder ikke bruke tid på å google frem forskning om dyrs væren og menneskers væren, men jeg trodde virkelig det var allmenn kunnskap at dyr er f. eks flokkdyr fordi enkelte dyr står sterkere som flokk enn som alene og vice versa. Sosialt behov ligger ikke til grunn (mener jeg). Men vi mennesker liker å kjenne igjen egenskaper som vi ser i oss selv, og lukker dermed øynene for hva som faktisk ligger til bunn for hvorfor dyr gjør som de gjør. I utganspunktet var innlegget ment som kverulering. Jeg står 100% fast ved min konklusjon ang umuligheten å ha empati med dyr, fordi det forutsetter at vi har så inngående kjennskap til dyr at vi kan forstå dets følelsesliv. Og når det fremdeles ikke er noen klar sak at dyr faktisk har et følelsesliv, så er det noe vanskelig å sette seg inn i det. Resten blir synsing, utfra at man har kjennskap til dyr i form av å ha/ha hatt kjæledyr. Og da faller jeg tilbake på poenget mitt med eiere som gir dyr menneklige egenskaper. Altså forstår dyra utfra hvordan man fungerer selv. Og det mener jeg blir feil i forhold til empati delen.
♥Prinzessin♥ Skrevet 24. september 2007 #30 Skrevet 24. september 2007 Jeg tilegner ikke dyr så mange menneskelige egenskaper, tror jeg. Jeg vet at de handler utfra instinktene sine. Men jeg er overbevist om at empati har en hensikt, og at det derfor er et slags instinkt. Får ikke du fysisk vondt i kroppen din når du ser noen som blir slått og sparket? Jeg tror dyr forstår det når andre dyr lider. Så enkelt er det. Men jeg ser at både du og jeg skriver "tror" og "mener", så ingen av oss er helt overbeviste. Og det er jo riktig, det kan vi ikke være.
Brava Skrevet 24. september 2007 #31 Skrevet 24. september 2007 "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated" M. Ghandi
KaMa Skrevet 24. september 2007 Forfatter #32 Skrevet 24. september 2007 Jo, jeg har vondt av båd dyr og mennesker som lider. Det er jo ikke det det er snakk om. Jeg får vondt av andre skapningers pinsler på bakgrunn av mitt eget erfaringsgrunnlag. Ikke fordi jeg vet hvordan de evt skapningene har det. Greit nok kan jeg forestille meg det, spesielt når det kommer til fysisk mishandel. Men jeg tror ikke det synd på dyr pga at de ikke opplever de samme godene som mennesker, som at bikjer må være på gulvet og ikke i sofaen, ikke får mat fra eierenes fat under måltid osv, fordi dyr er dyr og ikke mennesker. Hadde dyr hatt empati så hadde det jo ikke gått rundt, om byttedyr kunne appellere til rovdyr så de ikke ble spist.. Nei, siden ingen av oss kan gjøre noe annet enn å synse, så kan man nok ikke være 100% sikker på noenting.. :-)
KaMa Skrevet 24. september 2007 Forfatter #33 Skrevet 24. september 2007 ...og jeg mener empati ikke er en forutsetning for å behandle dyr bra. Utfra at vi er i stand til å tenke, vurdere, ta avgjørelser osv, så burde det være logisk å behandle dyr med respekt.
♥Prinzessin♥ Skrevet 24. september 2007 #34 Skrevet 24. september 2007 Er helt enig med deg i at hunder ikke har behov for å ligge i sofaen/senga eller spise ved bordet. Disse behovene kan ikke sammenlignes med menneskets! Men de helt grunnleggende behovene tror jeg nok er ganske like. Vi er sikkert ganske enige her egentlig... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå