Gå til innhold

Man MÅ ikke ha vogn


Shoosa

Anbefalte innlegg

man MÅ ha vogn, ikke alle som gidder ha ungen klistra på seg 24/7 .. hva med vinteren da?? når det blir glatt,sier vogner kan velte! men man kan da gå på snørra ute om vinteren og, ikke noe særlig og dette med en unge bindt fast i deg,og de som ikke har bil og gå over alt og laangt.. nei takke meg til vogna altså!!! syns jeg ser meg selv i snøen med en unge hengenes på ryggen,en leier handa og 2 bæreposer med mat i den jeg har til overs opp alle bakkene her vi bor..haha no thanx!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe helt annet å bære i et sjal eller en meitai enn i en babybjørn. Den voksne får dritvondt i ryggen av BB'en og orker derfor bare kortere økter. Med sjal får man fordelt vekten utover hele ryggen. De gangene jeg får knuten helt perfekt merker jeg omtrent ikke at jeg har nesten 7 kg ekstra hengende på magen :) Knytter jeg feil, kjenner jeg det i skuldrene etterhvert, men det kan fortsatt ikke sammenlignes med hvordan jeg hadde det etter å ha prøvd babybjørn.

 

Er ikke så mye plass til å sprelle i en vogn da. Bedre å la babyene ligge og sprelle når de er våkne. Og Lille Sky sover faktisk litt for seg selv også, på dagtid, og den første lange søvnperioden på kvelden, før første nattamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, tror du ikke jeg sa fra til den idioten? Han ba meg kjøre selv eller ta taxi neste gang >.< Burde vel meldt ham til Sporveien, men jeg orket ikke. Er egentlig ganske fornøyd med vognen også jeg, men ungen min vil ikke ligge der. Skal jeg da bare ignorere at hun skriker og ikke trives? "Lære" henne å ligge i vognen? Skjønner godt at hun foretrekker å bli båret, da får hun være sosial og se verden rundt seg, istedenfor en liten flik av himmelen og overkroppen min.

 

Angående selvstendighet. Jeg tror faktisk det blir slik at når Lille Sky begynner å krabbe og gå, kommer det til å være så mye mer spennende å utforske verden på egen hånd at hun ikke kommer til å ville sitte så mye i sjalet lenger. At jeg gir henne en varm og nær start på livet virker for meg som et mye bedre grunnlag for at hun utvikler seg til å bli en trygg unge enn at jeg lar henne ligge alene i vognen hele tiden. Sitetere litt fra en nettside jeg fant:

http://www.fodsel-i-fokus.org/smabarnstid/barn-pa-magen---eller-ryggen.html

 

---

Barnet blir fortere selvstendig.

Dette er et ønsket mål for barneoppdragelsen: å få frie og selvstendige barn, som ikke er avhengig av spesielt mor for lenge. Erfaringen med bærebarn er at de frigjør seg fortere fra mor når de har fått maksimalt de første to-tre årene. De må ikke presses til selvstendighet, men går glad og fornøyd bort av seg selv. De har fått en fundamental trygghet for livet. Dette er ikke spesielt for bærebarn, alle barn frigjør seg i sitt eget tempo hvis de får lov til det. Det spesielle her er at det ofte skjer tidligere enn det som er vanlig for alderen.

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på helsestasjonen og hadde time hos fysioterapeuten, så anbefalte han faktisk ikke at man brukte sjal/babybjörnen så ofte. Du kan IKKE si at de kan sprelle like fritt inntil kroppen som i en vogn, dessuten får de ikke strukket ryggen sin. Det er jo bare bena som kan sparke fritt..

Men det er ditt valg, jeg ville iallefall aldri latt min gutt være så bundet inntil kroppen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør du når du skal ut og gå tur da? eller sitter du bare inne? jeg drar med meg lillegutt ut minst en time hver dag.. tror det hadde blitt tungt å gått med han i sjal.. dessuten sover han godt i vognen flere timer per dag. Jeg kan ikke helt forstå at det kan være bra for ryggen til den lille å bli båret hele tiden når den blir nærmere året.. må jo være godt å få strekke ut den lille ryggen en gang i blandt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går lange turer med sjal vi, så og si hver dag også, syns ikke det er noe tungt jeg. Kanskje det ser tungt ut, men det er ikke det hvertfall ;-).

 

Men det er da ikke noe galt i å bruke vogn istedenfor om man vil, det er opp til hver enkelt mamma og baby ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurimalla. Jo man MÅ faktisk ha vogn. Det er jo godt å få litt pusterom også, og masse kos får jo babyen uansett ellers. Jeg har flere barn, så tror ikke det hadde vært så poppis om minste hadde vært hos meg bestandig, greit å bytte på litt på hvem som får kosen.

Også er det jo så kjempe hyggelig å trille på tur med f.eks. barselgruppe. Jeg går hvertfall mye mer og lengre strekninger når jeg har vogn med meg, og det er jo sunt å røre på seg også.

 

Men det er sikkert veldig fint med bæresjal i tillegg, har en venninne som har "sjaldilla" mens jeg kanskje har mer "vogndilla" så man er jo forskjellige. Men mennesker blir det nok av alle barna uansett om man bærer eller triller...tihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med avvennninga når de har bodd inntil dere et år.

Bære er supert, men hele tiden har jeg vanskelig for å tro at er bra for noen parter.

Vogn eller bære? Ja takk begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste argumentet til å bruke vogn må da være at fysioterapauter mener barna ikke får strekt ryggen nok, og at de er usikre på hvor avslappet kroppen til barnet er i et sjal! Også det med kaffekoppen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du deler din erfaring med oss :-) Men tror ikke dette passer alle. Slik er det alltid.

Tror ikke vi kommer til å klare oss uten vogn altså. Jeg har termin i begynnelsen av februar. Jeg kommer ikke til å gå ute med bæreselen. Det er jo vinter og glatt.VI kommer også til å gå masse turer, og da trenger vi vogna. Synes også det er greit å ha med vogna ute på shopping og cafe. Prøver man klær selv, kan ungen ligge i vogna. Også dette med varme drikker på cafe da. Da skal ihvertfall min unge ligge i vogna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det og går an at bære større babyer/barn.

Her har sjal og maitai fået et comeback. I øieblikket bære jeg mere enn bruker vogn. Det er så mye enklere enn vognen.

Lillegutt er nå 12 kg (17 mdr) og ikke noe problem at bære i maitai eller et sjal som er knyttet godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pike 25

 

Akkurat det argumentet syns eg er dårlig. Eg trur heller motsatt. Når barnet har fått masse nærhet vil det også være tryggere på seg sjølv når det blir større. Eg sov med dattera mi i senga mi heile eller halve natta til ho blei så stor at ho begynte å krype. Då var eg redd ho skulle dette utfor senga mi så eg flytta eg ho over i sprinkelsenga. Ikkje nåke problem!

Å sove sammen og bære barn har vore det naturlege i tusenvis av år. Det er fremdeles naturlig i mange land. I land der det er naturleg å bære (altmulig) fins det ikkje bekkenløsning.... Tenk på det!

I USA er det FY med samsoving, men der kan du jo heller ikkje amme offentlig og hvis ein bytter bleie på tv må tissen sladdes.....

 

Når det gjelder vogn eller sjal syns eg det må være ein smaksak for mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...