Gå til innhold

Man MÅ ikke ha vogn


Shoosa

Anbefalte innlegg

Nå er Lille Sky fire og en halv måned, og vi har ikke brukt vogn mer enn to ganger siste seks ukene. Vi bare bærer henne i bæresjalet.

 

Dette er ment som en liten påminnelse om at man ikke nødvendigvis må ha barnevogn. Det går faktisk utrolig bra å bare bære også. Og så har man begge armene fri til mobiltelefon, penger, en kopp kaffe, frokost ... you name it.

 

Har man et kolikkbarn er bæretøy en uvurderlig investering. Babyen roer seg lettere og man selv får avlastning for rygg og armer. Dessuten er det koselig å bære.

 

Ble du nysgjerrig? Les mer på http://tettinntil.no

 

PS: Jeg legger inn dette fordi jeg selv spurte for noen måneder siden her på barnevogndebatten om man kunne klare seg uten vogn de tre første ukene, siden Lille Sky kom til verden litt før vi hadde tenkt og vognen ikke hadde kommet enda og vi måtte få en i en annen farge enn vi egentlig hadde lyst til. Da fikk jeg til svar at et liv uten vogn var bare å glemme. Kom ikke til å funke i det hele tatt. Vel, nå er erfaringen min helt motsatt, og jeg synes vi har kastet 6000 kroner ut vinduet. Men vi får forhåpentligvis solgt den snart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må jeg bare signere! Vår jente er også 4,5 mnd og vognen har vi brut veldig lite, og de få gangene vi har brukt vogn har hun som regel ikke lagt oppi, da har det vært matvarer der, hehe. Bærer i sjal og mei tai. Men regner med vi bruker vogn mer og mer etterhvert som hun blir større da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det går an å klare seg uten vogn i endel måneder, men tror neppe du orker å bære en 1-2 åring særlig lenge........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må ha vogn!!! Tenkt på mnd som kommer nå med regn og blest og vinter og kaldt. brrrr. og hva gjør man når babyen skal sove? skjønner at den kan sove inntil deg, men den koser seg jo masse oppi posen sin i vognen og sover godt der også, så et skjal er vel mer et bra supplement enn en erstatning til en vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror også man må ha vogn, hvertfall etterhvert. Hadde ikke turt å gå ut midt på vinteren, speilglatt is etc og hatt ungen i sjal. Dessuten er det mye du kan snuble i ute på sommeren, hadde vært redd for å falle med ungen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei man må ikke ha vogn de første månedene, men jeg håper for din del ikke at du selger vogna helt enda... du vil nemlig snart oppdage hvorfor du trenger den ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror nok at til større barn er det greit å ha en vognen i tilegg til bæring. Man kan jo bære eldre barn på ryggen da dette er lettere, men greit med vogn også ser jeg for meg. Er jo kjekt å ha flere alternativer!

 

Men ville bare fortelle at vi har vi bært i all slags vær vi. Og vi bærer også på lange turer. Lillemor har godt med klær på og jeg har en stor regnjakke jeg brukte når jeg var gravid som jeg nå får rundt henne også. Så det er godt og varmt! Det er jo to kropper tett inntill hverandre, og det skal være sikkert og vist at det varmer helt supert! Jeg merker at jeg må kle på meg mindre når jeg bærer enn når jeg ikke gjør det. Også har vi paraply for regnet ;-). Dessuten kan man kjøpe sjal av ull og ulike jakker og ponchoer beregnet på bæring. Så vind og regn er ingen hidring for oss hvertfall, heller nesten motsatt. Er det for varmt ute er bæring i sjal litt vanskelig, da må man heller ha sele. Skjønner ikke hvordan de holder ut i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er koselig å bære og sånt, men jeg lurer på hvor tung ungen din er for min gutt er 8 uker i morgen og han veier allerede 8 kg. Etter å ha gått 9 måneder rundt å bært på han, med bekkenløsning og alt må jeg innrømme at å bære han rundt er det siste jeg tenker på..... Dessuten tror jeg du trenger vogn når ungen din blir større og dere er ute og triller og han blir trøtt. Tror ikke du bærer din 1 og 1/2 år gammel baby, men kan jo hende du slipper om du passer på å være hjemme eller hos noen med seng HVER gang han skal sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en må ikkj ha vogn. men eg ville ikkj klart meg uten vogn. liker å gå turer i skog og mark og da kan det være kjekt med en vogn. barnet har mer plass til å bevege seg i og den trenger ikke å vær klistra te mora 24 timer i døgnet.

men folk er ulike eg skal ihvertfall ha vogn til neste mann, den skal sove ute og jeg må kunne komme meg rundt om kring. har babybjørn. kommer til å bruke den, men ikke 24 timer i døgnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vært inne på tettinntil.no og lurer på om HI kan anbefale noe til en over ett år?

ser for meg at ringslynge vil være mest praktisk.......

og så et spm til, har nemlig fått masse stoffer/saronger fra ei venninde i afrika. disse har jeg brukt innimellom, men problemet er at jeg må knyte dem og knuten blir bare vond og stor, vanskelig å etterstramme blir det også. hvor kan jeg kjøpe ringer til å montere på? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er sikkert både kos og praktisk å bær hele tiden. Men det jeg reagrere på er hvordan blir det etter å ha båret måned etter måned til den da ikke så lille bare må i sportsvogn.

Etter å ha vokst opp tett inntil mamman og aldri i fått ligget for seg selv og rørt på seg ute er det vel en vanvittig avvening som må til.

Vet de ikke om noe annet enn å bæres kan jeg tenke meg det blir et ramaskrik når de en gang må sitte i vogn.

 

Ja takk begge deler sier nå jeg. Vogn Og bæresele. Det tror jeg barne bare har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det må man!!! Gikk hele svangerskapet og GLEDET meg til å trille på tur, så jeg må ha vogn for jeg synes det er så utrolig koselig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes virkelig at du bør tenke på å bruke vogna di litt mer, feks når du drikker kaffen din over barnet som ligger i sjalet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4....? : Jeg er ikke HI, men kan svare likevel. Til et barn over 1 år er en mei tai helt supert og bære med =). Vevd sjal funker også.

 

Men slynge er sikkert fint det også, har bare prøvd sjal og mei tai så kan ikke si så mye om det. Men det er kanskje ikke like behagelig om du skal gå lang tur, da sjalet bare går over en skulder. Fordeler jo vekten fint likevel siden slyngen går over ryggen, men har skjønt det slik at på lengre turer er ikke det fult så ideelt. Ringer kan du kjøpe på lotusbarn.com, flere steder og kjøpe ringer på finner du link til inne på tettinntil ;-)

 

Anonym, ang. overgangen til vogn: Vel det tror jeg skal gå greit, hvertfall når barnet er så stort at det kan sitte å se, men nå har nå de fleste bærere brukt litt vogn innimellom også da. Men man kan altså uten problemer bære store barn også. Bæretøy fordeler vekten veldig fint så det blir ikke så tung for bæreren, om man tar det på seg riktig da vel og merke. Dessuten kan man også bære på ryggen, noe som er lettere når barnet er tungt. Det er mye lettere å behagligere å bære et barn enn en ryggsekk med samme vekt. Dette fordi bæretøyet som sagt fordeler vekten veldig godt ;-)

 

Siste anonym: Ja jeg også syns vogn er veldig koselig =) !!! Det er en av grunnene for at jeg ikke ville levd helt uten vogn. Men bæring er jamen meg fryktelig koselig det også =). Også så super praktisk med amming da! Jeg ammer nemlig uten prob. i sjal og mei tai. Står og ammer mens jeg lager middag eller sminker meg for å nevne noe, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at bæring i babybjørn kan ikke sammenlignes! Da den ikke fordeler vekten på samme måte, er den ikke like behagelig for bæreren. Ingen ting negativ om babybjørn altså, da den funker fint for korte bærestunder. Men kan altså ikke sammenlignes om man skal bære lenge =).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogner kan velte :|

Har hatt hjertet i halsen en del ganger på bussen, når sjåføren starter lenge før jeg har fått manøvrert vognen på plass og fått på bremsen.

Eller en gang jeg gikk feil og rotet meg inn på en hullete vei der det var omtrent umulig å komme seg fram.

 

Synes det virker tryggere å falle og vite at jeg sannsynligvis klarer å ta meg for slik at vekten ikke havner på barnet, eller at jeg kan vri meg bakover, enn at vognen skal velte og jeg ser barnet "fly" avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med bekkenløsning selv, men vet om flere som bærer og sier at det er bedre enn å gå med vogn, fordi man blir så statisk belastet når man går med vogn. Hadde mye mer vondt i ryggen da Lille Sky var 3,5 til 4,5 kg og jeg gikk mye med vogn enn jeg har nå nå hun har bikket 6,5 og jeg bærer henne i timesvis hver eneste dag.

 

Blir ikke de som får bekkenløsning anbefalt å bruke ryggsekk heller enn å bære ting i armene? (bæreposer/håndvesker)

 

Og tenk så deilig å ha armene fri til å spise og sånt, istedenfor å bære babyen på den ene armen hele tiden. For det er nemlig det man ender opp med å gjøre, hvis man ikke velger å la ungen ligge og skrike en stund. Eller klarer å time ting så perfekt at babyen er i ligge-for-seg-selv-humør akkurat når du vil spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en SÅ erfaren bærer, driver fortsatt og orienterer meg i alt det forskjellige som finnes. Ser du har fått veldig gode svar av FruLykkelig lenger nede, så jeg lar det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bærer da ikke HELE tiden! Har ikke hatt et eneste bleieskift i sjalet enda :P Og jeg får ikke til å amme der heller, men det har jeg egentlig ikke prøvd så hardt på heller.

 

Neida, for å være litt mer seriøs, jeg lar Lille Sky ligge og sprelle så ofte og mye som jeg kan. Det vil si på stellebordet, under lekebøylen (babygym?) på gulvet, i sofaen på kafé, i sengen vår mens jeg kler på meg, sitte på fanget, STÅ på fanget, "fly" på leggene mine, bli løftet høyt opp i luften, sitte i badebøtten...

 

Tilsammen er hun utenfor sjalet i flere timer daglig. Og det er ikke særlig mye sprelleplass i en barnevognbag, egentlig.

 

Jeg regner egentlig med at når hun blir stor nok til å komme seg rundt på egen hånd vil hun mye heller gjøre det enn å sitte i sjalet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når babyen har blitt så vant til å henge inntil kroppen din hele tiden, og du ikke orker å bære rundt på henne, hvordan skal du avvenne henne denne nærheten? Du kommer til å trenge vogn etterhvert! Jeg synes det er veldig deilig å trille vogn isteden for å bære bære bære bære! Det er greit og kos å bære innimellom, men man blir mye mer sliten i kroppen! Og er man på bussen og sjåføren begynner å kjøre før du har parkert vogna og stemplet, så er det bare å be ham vente! Ikke værre enn det! Og hvis du ikke klarer å manøvrere vogna di på en hullete vei, har du valgt feil vogn! Men deg om det" vil du ha en baby som blir avhengig av din kroppsvarme, skal ikke jeg stoppe deg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør, IKKE selg vognen din enda. Jeg er selv en "bærer" og har båret smurfen i Moby, MT, Mayawrap, Ergo osv. Når barnet ditt blir litt større så vil det også ha behov for å bla sove "utstrakt", litt vanskelig når man blir båret. Og jeg er absolutt "for" at man ikke kan skjemme bort små barn med nærhet, men jeg har også erfart at det er veldig greit at de kan venne seg til å ligge litt "alene" (hvis man kan kalle det for det) i vognen også. Smurf koser seg masse når hun blir båret (hun er nå godt over året) og hun koser seg masse i vogn. Så det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Nå har det jo heller ikke vært vinter når du har hatt barn (ettersom jeg kan forstå) og det er ikke like lett å kle på et barn for bæring, og så seg selv (du må ha en jakke som er 4 ganger større enn normalt (tatt litt ekstra i her ;-) ), så vent i allefall til vinteren og se hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt veier snart 9 kg og jeg hadde IKKE orket å bære på han hver gang vi er på tur. Vi bruker babybjörnen kun når han er lei av å være i vognen og det skjer nesten aldri.

Jeg tror at alle barn har godt av å kunne få sprelle fritt i vognen sin. Dessuten tror jeg det er bra for ryggen at de får ligge ordentlig når de sover...

 

Nei, vognen er et must!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...