Gjest Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Vi må flytte nå for jeg orker ikke ha tuppa på vårt soverom lenger, men her vi bor må vi ut med minst 7000 i mnd for en brukbar 3-roms hvis vi skal leie, de fleste ligger vel på rundt 9-10 000 så det er det vi må regne med å bruke. Vi har derfor veldig lyst til å kjøpe siden vi faktisk kan ende med å betale mindre eller det samme i mnd på et lån enn ved å leie,, MEN, jeg er redd for å kjøpe nå, er jo så mye snakk om økende renter og at boligprisene om 1-2 års tid vil begynne å synke. Er redd vi ikke skal klare å betale lånet hvis renten blir veldig høy og at vi må selge og sitter igjen med gjeld. Men i tillegg så føles det så surt å betale masse penger som vi aldri vil få tilbake, om vi kjøper så betaler vi jo ned til oss selv. Hmm, what to do? noen som har innspill?
suseduse Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 jeg angrer på at vi ikke venta med å kjøpe, kjøpte for et år siden.. prisene er jo allerede litt på vei ned.. jeg ville venta med å kjøpt, og heller kjøpt om et par år, men det er meg da deilig å eie og, penga går lissom til egen gevinst!
meg & to små vampyrer Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Det spørs jo om dere har råd til å kjøpe og får lån? Vi har ikke noe valg akkurat nå.
PopUp Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Jeg hadde kjøpt!! Allright å komme seg inn på boligmarkedet...
Mulle :) Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Ville garantert kjøpt om dere får lån. angrer kke på at vi kjøpte. Har faktisk aldri leid ..
Gjest Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Hmm, det er så vanskelig atte fy *sukk* Har snakket med banken på tlf og hun mente at vi kom til å kunne få et greit lån, men jeg vet jo ikke om det er tilfelle da. Hun sa det jo bare utifra hva vi tjener i mnd. Kan jo hende saken blir en annen når vi drar på møte i banken. Har veldig lyst til å komme inn på markedet, men det er så himla dyrt her nå så det er litt surt å kjøpe nå hvis prisene er betraktelig mindre om et par år..
meg & to små vampyrer Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Ja, det er det at det er så dyrt. Må jo ut med ganske mye for en grei 3roms her jeg bor. VI kommer ikke til å ha råd på en del år.
ape Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Helt klart kjøpt.. Syns det er helt på tryne å kaste 10.000 i mnd bort på husleie- da er det bedre å betale på lånet sitt.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Nå er det dessuten "kjøpers marked" og dere kan være heldige å få noe til flere hundre tusen under prisantydning:-)
Gjest Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Hvor bor du meg og lille vampyr? du må ikke svare altså Her legges det ut greie leiligheter til 1.5 o.l., men de går ofte for 3-400 000 over takst :-S føler det litt håpløst gitt.. Monkeytits: er veldig enig med deg, men det blir jo uansett billigere å "kaste" bort de pengene enn å sitte igjen med gjeld fordi renta økte og vi ikke hadde råd til å betale ned på lånet.. Uff, jeg er bare en liten smule hysterisk når det kommer til penger hehe,, er sååå redd for gjeld og ha dårlig råd :-S
Monajenten Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Selv om det er dyrt å kjøpe, så ser jeg allerede tendensene her i Bergen. Både hus og leiligheter blir liggende lenge ute for salg, men blir ikke solgt. Så jeg ville absolutt ha kjøpt om dere får lån. Det lønner seg alltid å eie.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 Kjøp noe som er litt slitt og som trenger litt oppussing...da har dere litt å gå på i forhold til å få opp verdien hvis markedet snur. Så pusser man opp rom for rom etterhvert og øker verdien på boligen. Men lønner seg å vøre litt handy da
It's all about me Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 Jeg hadde kjøpt. det vil alltid være svingniner i renta og boligprisene, så jeg synes det bare er å hopp i det. En annen ting er at det området du bor i er endelig på vei opp. Så selv om boligprisene går litt ned tror jeg ikke det kommer til å gjøre det hos deg, heller tvert imot. Synes ,man bør se an området også, ikke bare ta hele landet under ett.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #15 Skrevet 21. september 2007 Kjøpe helt klart. Å leie er et tapsprosjekt.. Og akkurat nå skal det vel være gunstig å kjøpe.
meg & to små vampyrer Skrevet 21. september 2007 #16 Skrevet 21. september 2007 Tønsberg. Og har ikke bil eller råd til bil, så langt utpå landet blir vanskelig. Her ser jeg at de ligger litt lenger ute enn før, men de er fremdeles veldig dyre. Tror de er dyrest i landet etter oslo og bergen.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #17 Skrevet 21. september 2007 Ja vi har ikke råd til noe fint og flott hehe men jeg utdanner meg jo innen interiør og vi har både snekkere, rørleggere og elektrikere i familien så sånn sett er det jo veldig greit med en slitt leilighet. Eneste kriteriet mitt er at det ikke skal være farlig å bo der, altså mugg o.l.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #18 Skrevet 21. september 2007 Ja du har et veldig godt poeng intenity, men er jo redd fordet da hehe *pingle*
Gjest Skrevet 21. september 2007 #19 Skrevet 21. september 2007 kjøpt, uten tvil. Så kan du heller kun betale renter i et par år:-) --til du er ferdig med studier etc
ape Skrevet 21. september 2007 #20 Skrevet 21. september 2007 dere får sikkert gode råd hvis dere drar i banken å prater med de. Lykketil! Gøy å pusse opp noe som er sitt eget.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #21 Skrevet 21. september 2007 Ja får vel gjøre det tenkte å vise frem budsjettet jeg har satt opp o.l. når vi er der, sånn at de kan se ordentlig hva slags utgifter vi har.. Vil ikke at de skal gi oss lån hvis de ikke tror vi kan klare oss bra med det. Ja kjempe morro å pusse opp, så det gjør ikke noe med noe gammelt å slitt er ikke sååå storforlangen. Men hvis vi skulle ha leid så ville jeg ikke ha leid en dritt rønne, da kunne vi jo ikke ha gjort noe med det..
Gjest Skrevet 21. september 2007 #22 Skrevet 21. september 2007 hei hei. vi valgte å kjøpe nå... når du regner ut lån så skal man regne med at rentene stiger til hvertfall 7 ( sier dnb nor, handlesbanken sier 9 ).. vi har et fin sånn program der du kan regne litt på det. du bare skriver inn lånesummen, og rente så kommer det opp hva du må betale hver mnd. så kan dere også prøve ut forskjellige rentesatser også videre. kan godt sende deg det hvis du vil?! så over til den kjøpe delen da:) hehe vi valgte å kjøpe av samme grunn som dere vurderer, utrolig kjedelig å betale så mange penger i leie uten å sitte igjen med noe man eier. dere kan jo se på det sånn da at hvis rentene stiger så mye så går det jo an å bare betale renter noen år da.... hvis du skal regne på hvor mye dere får i lån så er det ca 3 ganger årsintektene deres. men bare ca.og hvis dere har billån så trekkes jo dette også fra på den totalelånesummen.-men det viste du sikkert. dnb nor gir førstegangslån- dvs at man kan få lån på hele kjøpesummen uten egenkapital og kausjonist, og en nokså bra rente. veldig greit hvis man ikke har noen som kan stille til kausjon hvertfall. for deter få banker som gir ut 100% lån:) her er det også blitt kjempe dyrt, men vi har kjøpt et oppussingsobjekt og hadde egentlig flaks på prisen vi fikk. utrolig å si det for det er ikke verdt alle de pengene.selv om vi er kjempe fornøyd med stedet og alle leiligheter rundt bølir oslgt for mye mer. oi dette ble langt det:/
Gjest Skrevet 21. september 2007 #23 Skrevet 21. september 2007 Ja vi har sjekket ut et sånt program på postbanken.no, er der vi vil ha lån også der har de også førstehjemslån og det er innmari greit fordi vi vil gjerne bruke endel av det vi har spart opp til oppussing Har regnet ut at vi kan tåle at renta øker 3 % altså til rundt 8-9...
børdi Skrevet 21. september 2007 #24 Skrevet 21. september 2007 Kommer ikke noe krakk, kun skremselspropaganda... Definitivt EIE sier jeg.... leie er å kaste pengene ut vinduet, når du eier, betaler du til deg selv... uansett hvordan du vrir på det..:-)
Gjest Skrevet 21. september 2007 #25 Skrevet 21. september 2007 Jamen det sa de jo sist også da at det ikke kom til å skje, mamma å pappa la seg den ene kvelden og hadde en rente på 5, dagen etter var renta på 16!!! Er redd det samme skal skje oss hehe, jeg er kontrollfrik og hadde blitt helt tullerusk av sånt, hadde blitt lagt inn på lukket avdeling jeg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå