Gå til innhold

Forovervendt bilsete---dårligere mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min blir 3 i januar og har sittet fremovervendt fra ca 18 mnd alder..... men nok om det...

Det jeg stusser på er at jeg så og si aldri ser unger over 2 år som faktisk sitter bakovervendt!!!

Og da har jeg i en lang periode bevisst sett etter det.

Ingen av mine venner, bekjente eller familie har så store unger bakovervendt heller.......... det eneste stedet jeg hører om unger som sitter bakovervendt til de nærmer seg 4 år er her inne??!!

Og det å si at " jeg driter i hva de gjør i Framkrike" er jo litt dumt... Man bør faktisk ikke drite i hva de sier i andre land..... det er mye lurtå hente utenfor Norges grenser....... mener å ha hørt at Norge er et av de få ( om ikke kanskje) det eneste landet som anbefaler disse bakovervendte setene..... Hvorfor er det slik??

Når det kommer til stykke så er jo egentlig Norge ikke så ofte et foregangsland som andre land kikker til for gode tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din tøysekopp! : )

Sverige som er det foregangsland framfor noen på dette anbefaler bakovervendt til 4 år.

Jeg tillater meg en liten link med faktaopplysninger:

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

Og fra en svensk side:

http://www.ntf.se/laddaner/pdf/mvc%20bvc%20folder.pdf

Og Frankrike er det jo fortsatt greit å drikke litt alkohol under svangerskap så det er ikke alltid der er bra å se til utlandet.

Men selvsagt helt enig i at Norge har mye å lære av andre land på andre områder.

Skrevet

Sønnen min på 1 år har forovervendt bilstol.. Han kunne ikke fordra å sitte bakovervendt (var sint og irritert hele tiden vi kjørte bil), så derfor skaffa vi et som var andre veien. Da burde jeg vel heller ikke ha barn da og samtidig en skikkelig dårlig mor..???

Skrevet

Vet du hva? Det bør ikke være sånn at barnet ditt skal bestemme over dette. Bilsikring er et alvorlig tema, som kan få fatale følger om barnet ikke er sikret godt nok.

Det er fem ganger tryggere å sitte bakovervendt i forhold til forovervendt. Det er fakta og ikke mulig å komme fra.

Hva når sønnen din blir eldre og f.eks ikke "kan fordra" å bruke sykkelhjelm? Skal han slippe da?

Eller hvis dere skal ut i båt og han ikke kan fordra å bruke redningsvest?

Skrevet

Sykkelhjelm og redningsvest SKAL han ha på seg uansett..

Skulle jo neste tro barnet ikke var siktret over hode i bilen, etter det tuva12 antyder her.. :-S

Skrevet

Men du sier jo imot deg selv... Sykkelhjelm og redningsvest skal han ha på seg - selv om han ikke vil.

Men å sitte den absolutt tryggeste retningen i bilen - nei, det skal 1-åringen få velge bort. Fordi han ikke vil...

Hvis du ser kræsjtest-videoer med forovervendt vs bakovervendt sikring i bil, tipper jeg du endrer holdning!

Skrevet

når du er klar over at du gjør en feil og det er kun fordi da har lyst, da er det en veldig dårlig beslutning... veldig dårlig

Skrevet

Det er strengt tatt ikke snakk om at barn sitter usikret i bil, forovervendte bilstoler som brukes i norge er godkjente for bruken - men bakovervendte ANBEFALES. Kan ikke sammenlignes med ikke å bruke sykkelhjelm eller redningsvest, synes du? isåfall må du nesten forklare hvordan det kan sammenlignes :)

Skrevet

Jada jeg er en dårlig mor.. Du er vel perfekt du.. hehe. Jeg driter langt i hva du sier, man er forskjellige. Trym sitter veldig fin i den stolen sin :-D

Skrevet

hvis vi alle er dårlige mødre for hver dårlige beslutning vi tar tror jeg barnevernet hadde hatt litt jobb:)

vi har bakovervendt stol, enda jeg ikka har bil selv og må ta det inn og ut hele tiden..

det er mer komplisert, men hvis det skjer en ulykke og snuppa knekker nakken fordi jeg brukte forovervendt sete fordi jeg ikke gadd å bruke tre minutter ekstra....

jeg ser på det å ha barn forovervendt som voksne som kjører uten bilbelte.. det kan gå bra, men det kan også gå rett te hellvette

Skrevet

Jeg er ikke perfekt, men jeg gjør så godt jeg kan for å sikre barna mine i bilen. Synes jeg som mor skal velge det tryggeste alternativet.

Tviler ikke på at sønnen din sitter fint i stolen, det er ikke poenget. Selv sitter jeg fint i bilen uten sikkerhetsbelte, men jeg bruker det likevel...

Skrevet

Så Trym sitter altså ikke fast i bilen er det du mener, ja han sitter uten sikkerhetsseler..jaja???

Hvorfor i all verden selger de de setene da??? :-D :-D

Skrevet

Det jeg mener at man selvfølgelig kan sitte "fint" i et bilsete, uten at det setet dermed er det tryggeste alternativet!

Setene selges fordi de er godkjente og det tydeligvis er et marked for dem. Det er ikke dermed sagt at de er å anbefale!

Skrevet

Dette er klippet fra Tett på nett på VG ( http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1189 ) med Geir Røed i forbrukerrådet. Sørs om han ikke er en dårlig far da.....

Spørsmål:

Trygg Trafikk i Norge mener bakovervendt bør brukes til barnet er tre-fire år. TT hevder sjansen for skader er fem ganger mindre med bakovervendt. Våre kollisjonstester bekrefter altså ikke dette.

Betyr det at det er hipp som happ om man har barnet forover eller bakover?"

Svar:

Nei, det er ikke hipp som happ.

FORDELEN med bakovervendt er at hode- og nakkeskadene blir mindre ved FRONTkollisjoner. Man strides om hvor mye mindre.

Bakdelen er at bakovervendte stoler er mer kompliserte å montere, man har ikke øyekontakt med barnet - og det kan være for liten plass for barnas bein.

Det må bli opp til den enkelte foreldre å velge det man totalt sett synes er best.

Min sønn på snart fire har sittet forovervendt siden han var ett år - i et Römer-sete som festes i vår bil med isofix. Jeg føler da at jeg har god kontakt med ham. Det er enkelt å montere.

MEN frontkolliderer vi, er sjansen for at han får større nakke- og hodeskader større enn om han satt bakovervendt. Alt er en avveining...

Hilsen Geir

Skrevet

Ja, og han Geir har jo veldig bra rykte på seg......................NOT!

Tja, hva velger man..? Sikkerhet eller enkelhet? Jeg velger hvertfall SIKKERHET, det skal ikke alltid være enkelt og ukomplisert å ha barn, men som foreldre har man et ansvar for å sørge for at ungene har det best mulig, OG tryggest mulig, så lenge man ikke har sterke grunner for noe annet...

Skrevet

Det TRYGGESTE er jo selvfølgelig å holde seg hjemme! Dere må for all del ikke kjøre bil med ungene i baksetet!!! Det er jo ikke det tryggeste...

Ingen klarer å gjøre det som er best eller kjøpe det som er best i test til en hver tid. Dessuten så kommer det nye tester hvert år, så da må man jo bytte ut alt man har kjøpt, så fort en ny test sier at noe annet er best...

Og foresten er dere klar over det... at det er farlig å leve!

Denne diskusjonen blir for dum, alle har vi forskjellige meninger og argumenter... det som er rett for noen, er ikke rett for alle!

Skrevet

Vi har forovervendt sete og det er vi veldig fornøyd med!

Jenta vår var konstant bilsyk de siste mnd i det bakovervendte babysetet, men det gikk bort med en gang hun fikk se framover!

Jeg føler overhodet ikke at jeg setter henne i livsfare fordi om jeg velger forovervendt sete!

Jeg har også tro på at hvis man ser litt utover landegrensene til Norge og Sverige så finner man land med store veier, mye trafikk og gode bilsete-tester. Det er forskjell på gode og dårlige forovervendte seter også. Og hva med alle kollisjoner som skjer bakfra og fra siden?

Nå provoserer jeg sikkert gud og hvermansen her utenom de få som også ser fordelen med at barnet har det bra i bilen når man faktisk kjører! (Da mener jeg ikke at ikke noen barn har det bra bakovervendt, men de barna som synes det er fælt på en eller annen måte, blir bilsyk osv)

Skrevet

Jeg synes faktisk at en bilsyk unge er et av de få unntakene hvor fremovervendt kan være det beste for barnet..! Denne diskusjonen begynte jo bare med at HI sier at de valgte fremovervendt sete fordi DE ville det, ikke av noen medisinsk eller annen grunn, men kun av egen forfengelighet, det blir for dumt..!

Skrevet

Det er jo ikke vært nevnt en eneste test her så langt jeg ser men....

Fnis....

Det er bare nevnt at det er et fakta at det er sikrere å ha barna bakovervendt HVIS en skulle være så uheldig å kollidere.

Og det må jammen de som har valgt vikarierende argumenter tåle å høre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...