Gå til innhold

Forovervendt bilsete---dårligere mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 18 mnd. Da han var baby hadde han såklart bakovervendt sete. Men da skulle ha nytt sete til han valgt vi et forovervendt sete. Rett og slett fordi vi ville ha det.

Jeg synes at debattene her om bilseter tar av innimellom.. Har man ikke bakovervendt sete opp til 4 år så er man en dårlig mor osv.

.Uansett.. Kjør pent når det er barn i bilen og velg det setet som passer dere/ ditt/deres barn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.. de kan ta av de diskusjonene her inne=)

Vi har bakovervendt enda (hun er 19 mnd.) og det kommer vi til å ha så lenge hun godtar det.

Men hver og en tar sitt valg, og det er utrolig tåpelig av folk å rakke ned på andre for valg de tar=)

De aller fleste vil jo uansett som oftest det beste for sitt barn=) Og alle barn er forskjellig, det er jo det som er så flott med dem=)

Og... Kjør pent uansett om du har barn i bilen eller ikke=)

Skrevet

Det er det mest egoistiske jeg har hørt på lenge; "fordi vi ville ha det"?????

Jeg sier ikke at du er en dårlige mor, men en mor med dårlig dømmekraft når det gjelder sikring av barn i bil, det er det hevet over enhver tvil at du er!!!!

Det hjelper ikke så mye hvor pent DU kjører, det er de du møter på veien som utgjør trusselen!!!!!

Hjelp!!! Håper dette er et tulleinnlegg jeg.......:-((

Skrevet

Og det var ikke meningen å sign. med anonym:-)

Skrevet

Jeg er enig i at debatten tar av noen ganger, ja.. Men når alle tester viser at bakovervendt er sikrest - så føler jeg at jeg må velge det for sønnen min sin skyld. Selvfølgelig hadde det vært greiest å ha han forovervendt, men gjør likevel det som anbefales. Vi har han bakovervendt så lenge vi klarer og han ikke protesterer. Merker jo at han blir utålmodig på lengre turer, når han ikke ser oss andre som er i bilen.

Skrevet

Ikke dårlige mor men jeg må jo undre meg hva som er argumentasjonen din. Utsagnet ditt "Fordi vi ville ha det" undrer meg litt. Er det penere? Billigere? Mer praktisk? Lettvint? God selger? Kan jo være greit å dobbeltsjekke med seg selv hvorfor man tar de valg man gjør.

En ting er sikkert. Det er langt mindre sikkert for barnet ditt. Og da synes jeg valget bør være klart!

Skrevet

Må bare signere på En_av_hver sitt innlegg! At dere velger et fremovervendt bilsete av den grunn at "dere hadde lyst på det setet" viser jo at det overhodet ikke har tatt et valg basert på sikkerheten til sønnen deres! Er du klar over at risikoen for alvorlig nakkeskade eller død i en kollisjon er 5 ganger så høy med fremovervendt sete? At et bakovervendt sete beskytter i 95% av alle kollisjoner, mens et fremovervendt sete beskytter kun 40-45%?? At nakken til ungen din kan ta stor skade selv i en kraftig bråbrems?

Ingen sier at man er en dårlig mor, overhodet ikke, men når man velger å utsette ungen for enorme skader i en kollisjon bare fordi man "ville ha det" så synes jeg det er en helt utrolig egoistisk tankegang, og jeg håper for guds skyld at dere ALDRI kræsjer!

Dere har et ansvar som foreldre - og det er å sikre ungen BEST MULIG! Hadde dere hatt medisinske eller andre tungtveiende grunner for å sette ungen fremovervendt er det en ting, men når begrunnelsen deres er så syltynn synes jeg dette bare vitner om enorm dumskap, idioti, og uvitenhet! Sorry, overhodet ingen heiarop fra meg...

Skrevet

det er ikke et tulleinlegg. Vi hadde lyst til å ha han forovervendt vi.. er det egoistisk? Alle kan kan jo ha det setet de vil ha selv om det ikke er bakovervendt.. så lenge setet er godkjent og satt riktig fast. Og jeg er fullt klar over at det er anbefalt med bakovervendt og at det er best i test og sånn. men skulle man kjøpt alt som var best i test så hadde vi gått konkurs ihvertfall.

og jeg sa ikke at jeg/vi kjører noe penere enn andre. Det var en oppfordring til alle liksom. Jeg velger å tro at mitt barn er godt sikret i bilen jeg. Jeg er tross alt ikke den eneste som har forovervendt.

Skrevet

Jeg synes det er egoistisk ja, for du tenker jo overhodet ikke på sikkerheten til ungen din! Faktum er at det er utrolig mange idioter i trafikken, og ulykker kan man ikke komme unna uansett hvor pent man selv kjører..! Bakovervendt trenger ikke være dyrere enn fremovervendt, men akkurat på dette punktet hadde jeg heller kjøpt vinterdress på Ica for å hå råd til best mulig sikring! Man trenger ikke ha alt best i test, men en skikkelig bilsikring er nemlig forskjell på liv og død, og da er det faktisk viktig å være sikker på at ungene er BEST mulig sikret..!

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det gjør deg til en dårlig mor, men jeg synes så absolutt det er et dårlig valg, når det er helt ubestridte beviser på at forovervendt er langt farligere enn bakovervendt. Jeg kan rett og slett ikke begripe hvorfor noen med vitende og vilje vil utsette barnet sitt for fare når det ikke foreligger annen grunn enn at "man vil ha det". Sorry.

Skrevet

Jeg velger bare å signere "En_av_hver" og "mamsemomsen <3", tror de har sagt det meste jeg tenker når jeg leser innlegget ditt.

"Fordi vi ville det...", sier vel egentlig alt..

Skrevet

Ja, det synes jeg de som velger forovervendt er! Forovervendte småbarn i bilen er ikke trygt for dem. Husk på at det er mange idioter på veiene og en av dem kan treffe nettopp din bil. Hvis barnet ditt knekker nakken i sammenstøtet fordi du valgte et forovervendt sete, klarer du å tilgi deg selv da?

Skrevet

Synes nå faktisk alle får gjøre som det passer dem. Real Life her jeg bor, stemmer ikke overens med DB, her inn bruker alle bakovervendt til ungene er 4-5-6 - tar jeg meg en runde i byen her, er det de fåtallet av barna som sitter bakovervendt.

Vi har hatt en virkelig liten bil, og derfor ikke hatt plass til bakovervendte stoler. At noen her inne faktisk sier "bare å kjøpe ny bil det!" viser jo bare at enhver virkelig er segselv nærmest.

Du kommer ikke unna å bli stemplet som dårlig mor på dinbaby uansett - enten bruker du for lite eller for mye klær, gir gal type mat, bruker feil bilstol, for mye sukker, for mye salt, babyolje i badevannet, ikke kommer overens med svigers eller ikke vasker huset ofte nok ;)

Skrevet

At man ikke har plass til bakovervendt bilsete er jo en helt annen ting enn å bare kjøpe fremovervendt fordi man har lyst!! Synes ikke du?

Skrevet

Sammenligner ikke megselv med HI, viser bare at debattene her gjerne tar helt av ang bilstoler - og "bare å kjøpe ny bil!" har dukket opp i flere av debattene forover vs. bakovervendt.

Dersom forovervendte bilstoler hadde vært farlige, hadde de med stor sansynlighet heller ikke vært lov i Norge. Noen bruker forovervendt fordi de ikke har plass, andre har ikke råd til de 2000 ekstra for et bakovervendt, andre har unger som blir grinete og utålelige når de sitter bakovervendt, og andre vil bare ha forovervendt. Det er et valg man tar, og flott er det at man er bevisst på fordeler og bakdeler - men å kalle noen dårlige mødre på bakgrunn av setevalg, vil bli som å si at alle som ikke kjører volvo er dårlige foreldre.

Skrevet

Hehe, røyk er lov å selge det også, men er ikke noe mindre farlig..! Er umulig å sammenligne sånn..! Det er ubestridelig at bakovervendt er tryggere, og det trenger ikke koste så mye mer nei, mange gode seter er ofte på tibud ned i 1400 kroner, hele tiden..! :-) Men men, er ikke ute etter å krangle eller kverulere med deg, regner med du har tatt det valget som er best for dere :-)

Skrevet

Gjør det ikke til en dårligere mor.. Signerer Nybakt 3barnsmamma her.

Vi gikk automatisk for fremovervendt, for vi hadde bakovervendt til vesla var nesten 1,5år, men var mye hyl og skrik og hun kjempet imot når hun skulle settes inn i bilen og virkelig protesterte. Hun hadde tydelig ubehag av å sitte bakovervendt, så vi valgte å snu, og etter det har hun roet seg og vi kan fokusere mer på kjøringen vår enn hun som gråter og skriker til hun nesten spyr i baksetet.

Skrevet

Nei, vil ikke si at du er noen dårligere mor, men når dere velger det "fordi vi hadde lyst" så vitner det litt om dårlig opplysningsevne. Beklager hvis det virker krasst, men når alle tester viser at bakovervendt er sikrest så blir det litt søkt for meg å velge forovervendt av deres grunn.. Der hvor man ikke har plass til bakovervendt, barnet blir sykt etc etc så skjønner jeg det veldig godt men ikke av deres grunn.. Men alle gjør som de vil.

Skrevet

Punkt 1: Ja, jeg synes man er dårligere foreldre om man velger forovervendt bilsete fordi "man har lyst". Det vitner om ren og skjær egoisme.

Punkt 2: I vår familie er det vi voksne som bestemmer hvilken vei barna sitter i bilen, ikke barna selv. Rett og slett fordi vi vet hva som er best for barna (5-åringen sitter forovervendt, snuppa på 16 mnd sitter selvfølgelig bakovervendt og skal gjøre det til hun er 3 år - akkurat som broren gjorde).

Jeg har sett såpass mange kræsjtest-videoer og lest mange artikler om emnet, sånn at for oss har det aldri vært tvil.

Og hadde bilen vært for liten - ja, da hadde vi byttet den ut!

Skrevet

signerer tuva!!! Synes ofte her inne at det virker som barna bestemmer i familien: hun vil ikke det, han vil bare ha det etc.

Skrevet

Jeg syns man er en dårlig mor om man har eldre bil enn 2000 modell

Bor nærmere en høyspentmast enn 200 m.

Gir ungene for mye lyst brød.

Bor ved en veldig trafikkert vei

Bla bla bla...................

Skrevet

Da er man kjempedårlig mor i Frankrike iallefall. Der fantes det ikke et bakovervendt sete å oppdrive.. Og jeg så en familie som tok ut setet og hadde ungen i fanget for å få plass til en til i bilen,...:)

Man skal ikke la seg hetse av alle bedrevitere. Vi har et sete som foreløpig er bakover, men kan settes forover - og det gjør vi sikkert etterhvert.

Skrevet

Du er en dårlig mor hvis du på død og liv skal ha ungen i bakovervendt sete selv om ungen skriker, spyr og har det tydeligvis ubehagelig...

Og når ungen er slik så vil du bli en dårligere sjåfør,...for fokuset ditt er et annet sted enn veien...

Skrevet

Og da er forovervendt sikrere å ha barnet i hvis det vil få deg til å holde fokus på veien lettere.

Skrevet

jeg driter i hva de gjør i frankrike. jeg gjør det som er tryggest for barnet. og det er å sitte bakover. han har alltid sittet bakover, og vet ikke om noe annet. sånn er det og sånn blir det. det er vi som bestemmer uansett. hvis barnet er urolig kan man evt gå til anskaffelse av en dvd spiller og henge foran barnet.

hva andre gjør bryr jeg egentlig meg ikke så mye om. men det er mange dårlige argumenter her. det dette handler om er sikkerheten til barnet. jeg har selv en aktiv gutt som helst vil bestemme selv. men vi har leker, dvdspiller. skal vi kjøre lange turer hender det at en av oss setter oss bak sammen med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...