Gå til innhold

Dere som bare bader babyen 1 gang i uka! Det er ganske ekkelt. Bare jeg som reagerer??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenk på alle melkerester, sur lukt osv det blir! Selvom man vasker dem, så er det IKKE der samme som å få ligge i bløtt i noen min.DA KOMMER JO VANNET INN I ALLE SPREKKER. Det er rett og slett uhygeninsk å vaske babyen bare 1 gang i uka!!

Dessuten så elsker babyer å bade!! Forstår ikke dette i det hele tatt! Virker bare litt ekkelt for å være helt ærlig!

Dette er ikke for å såre noen, men må virkelig si jeg reagerer på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sykehuset sa de at det faktisk kunne gå opptil 14 dager mellom hvert bad. Er jo ikke noe vanskelig å vaske hender og nakke og andre steder det kommer melk da!

 

Selv har vi ikke noe rutine på det, tar det litt som det kommer, to-tre dager mellom hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskejden fra sykehsuet, gjelder den kun for de helt nyfødte, elelr også for bebier på ca 6 mnd?Interessert i svar, bader selv bebien toppen et par ganger i uken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sykehuset som anbefaler å bade babyer bare en gang i uken :-) Ring og hør om du ikke tror meg! Og så er det jo forskjell på unger, jeg hadde nok badet babyen oftere om han gulpet mye ol, men babyen min gulper svært sjeldent. Faktisk var jordmor jeg snakket med oppgitt over at så mange bader babyene sine altfor ofe, det tærer på det naturlige fettlaget på huden som babyer har til å beskytte seg mot kulde ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker babyer å bade? Er det en slags universell sannhet? På samme måte som at det er uhygienisk, er det også noe du har en fasit på?

 

Du må gjerne synes ungen min er ekkel, hvis bad hver 4-5 dag er under din verdighet ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi fikk beskjed på sykehuset om å bade 2 ganger i uken med mindre det kom gulp eller bæsj over det hele. er dessuten nøye med å tørke vekk melk og gulp med en gang så det ikke blir surt.

men skyller stumpen under springen når vi skifter bleie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, syns du er litt ekkel, jeg... ;) Du lukter vondt av renslighetsmoral og fordømmelse. Hvis du ønsker å vaske babyen din hver dag, så må du jo gjerne gjøre det. Her i huset tror vi på sykehus og helsestasjon når de sier det ikke er renslig å bade så ofte, heller motsatt, siden badingen fjerner hudens naturlige, antibakterielle fettlag.

 

Og ikke alle babyer elsker å bade, noen syns faktisk det er utrygt...

 

Forøvrig er det vel ikke så mange som lar babyen ligge å lukte surt av melk og gulp. Man vasker og tørker med myke kluter og vann og hvis det ikke går vekk bader man/skyller den møkkete delen i vann. Så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde en tendens til eksem, og da fikk vi streng beskjed om og ikke bade henne for ofte.

1 gang i uka var nok, hvis man badet for ofte så ble huden så alt for tørr og da hjalp det ikke med olje i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor bader 1-2 ganger i uka, alt ettersom hva d er tid og energi til :)

Tror forøvrig ikke d er så bra for huden deres å bade hele tida, blir jo uttørket av d...

Og forøvrig, la nå folk gjøre som de selv syns er best, så lenge ingen lider vondt av d.

Personlig syns jeg d er myyyye verre med slike som lar bebisene ligge å hyyyle feks. Hvor ofte de bader er uvesentlig i den store sammenhengen, bare de gjøres rene ved behov og ellers tas godt vare på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydlig at du HI ikke vet så mye om menneskets hud. Hyppig bading/dusjing tørker ut det naturlige fettlaget i kroppen.

Da sier det seg igrunnen selv at man ikke bør bade babyen oftere enn det som er høyst nødvendig.

 

Jeg har selv atopisk eksemhud og ønsker ikke det samme for mitt barn, så her bader vi ved behov. max en gang i uken. Vasker med klut ansikt,hals,hender og under bleien hver morgen og kveld. Småen er ren og god han.

 

 

Synst synd i de babyene som bades hver dag, tror nok ikke foreldrene er helt klar over hvor utsatt huden til de små er for eksem ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er god, gammel husmorlære at alt skal vaskes ofte, og gjerne skures med antibac og klor om mulig. Så noen av oss har kanskje blitt lært opp til det fra vi var barn?

Det er ikke lenge siden det kom fokus på de negative sidene ved å vaske ofte. Og sopp vet de fleste kvinner at dukker opp hvis man vasker for ofte og forstyrrer ph-verdien, eller går med trange, klamme klær i kunstige materialer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må igjen si meg enig med Moraliserende.........og hennes like. hudplager kan oppstå ved for hyppig vasking og er noe fler og fler sliter med. jeg syns HI legger for dagen en litt skummel holdning til det som er sundt og naturlig. jeg har til gode å bruke såpe på mitt barn som nå er 18 mnd..............hadde kanskje vært aktuellt med shampo hvis hun hadde hatt mye hår, men det har hun ikke : )

hun lukter forøvrig godt, slik alle barn naturlig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader babyen min på 2 mnd ca. 2 ganger i uken...toppen 5-10 min. Men storebror på 2 år må OFTE i badekaret. Han ser ut som en gjørmeklatt etter mange timer i barnehagen..hehe...

 

Synes diskusjonen er latterlig.....for oss er det riktig å bade 2 ganger i uka..om andre finner det naturlig å bade babyen sin 7 ganger i uka, så er det fordi det er riktig for DEM..

 

Hvorfor krangle om sånne ting? Alle gjør det de synes er riktig for sine barn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ekkelt hvis ikke babyen er møkkete og er det er baby som gulper lite eller søler ellers er vel det helt opp til hver enkelt:) Jenta mi gulpet MASSE i begynnelsen så for oss var det naturlig å bade hver dag og vi har fortsatt med det etter at hun sluttet med gulpingen. Er blitt en del av leggerutinen. Så lenge huden er fin og hun liker det gjør vi det fordi det passer for oss....hihi;) Enig teit diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo vere opptil hver enkelt hvor mye babyen blir badet.

 

Nr 1 ble badet hver dag

Nr 2 ett par ganger i uka,

nr 3 1 gang i uka, og stakars nr 4 tørker vi bare støv av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir fryktelig provosert og sinna, men det er kanskje meningen? Vår datter har ikke badet siden hun var 3 mnd. Hun ligger med hoftegips pga hoftefeil.....er ungen min ekkel da eller? Herregud. Ingen som lider noen nød om man bare må vaske med klut. Kan på en måte skjønne tankegangen men tenk deg litt om da.....alle bader da ungen sin oftere ved behov. Jeg skulle så gjerne fått badet henne en gang i uken jeg men må nok pent vente ennå 8 uker. Tenk så urenslig vår datter er da????

Skulle hun gulpe eller kline fryktelig med grøten så vasker vi med en gang Det ligger alltid en vaskeklut klar. Jenta vår lukter absolutt som andre babyer, bortsett fra gipsen.....den får vi ikke gjort noe med.

Jeg kan godt forstå at førstegangs tenker sånn. Jeg var vel der engang jeg også. Jeg kan bekrefte at alle babyer absolutt ikke elsker å bade. Av mine 5 så er det den siste som likte det best de få gangene hun rakk å bade før gipsen kom på. Hu på 6 hylte hver gang hun badet, og det var ca 3 ganger i uken. Han på 4 hater å bade ennå. Verste han vet er vann i hodet.

Men til syvende og sist må du gjerne ha dine egne synspunkter på dette men jeg synes ikke det er riktig av deg å dømme andre for de valgene de må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille datter bader ca en gang i uken og hun lukter aldeles helt nydelig:) Hun hater å bade, dessuten er det heller ikke bra for huden hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det kunne ikke brydd meg mindre om andre bader babyen en gang i uken,annen hver uke eller hver dag..

 

Her hos oss bader sambo gutten vår stort sett hver dag,ikke fordi han er så veldig skitten,men fordi han liker veldig godt å bade og det er en koselig stund som far og sønn har sammen..

 

 

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...