Gå til innhold

Bruker dere TV'en som "barnevakt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, saa flinke dere er til ikke aa ha paa tv'en! Jeg er blitt slik at jeg har tv'n paa om jeg ser paa eller ei, og har jeg den ikke paa savner jeg den masse. Jeg gjoer mye annet, husarbeid, leser bok eller avis, men det er paa i bakgrunnen og jeg titter opp hvis det er noe interessant. Jeg har en god del utenlandske kanaler og ser sjelden paa norsk tv, men mest nyheter eller faktaprogram men ogsaa litt mer "soeppel" saaklart. Jenta mi er 2 mnd og jeg er redd det blir for mye tv, jeg setter henne jo ikke fremfor den men merker at hun er interessert. Huff, blir vanskelig aa venne oss foreldre av med tv'en.. Men vi maa jo proeve!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

reinspikka tøv det ang epilepsi-spurte barnelege i dag

Skrevet

skal svare så godt jeg kan:

det er et bevisst valg at hun ikke skal se tv, men vi skrur den ikke på rett etter at hun har lagt seg hver dag heller. vi har tv-rom og har den heller aldri på når vi har gjester. vi slapper godt av med bøker, aviser, musikk eller bare ved å være sammen og småprate på ettermiddagene. ofte er vi ute i hagen eller går tur (har hund). noen kvelder kan vi sitte å se på tv fra hun legger seg til vi legger oss og andre kvelder ser vi ikke tv i det hele tatt. jeg er overbevist om at tv ikke bidrar positivt til min datters liv hverken sosialt, psykisk, emosjonellt eller fysisk-utviklingsmessig, snarere tvert imot og det koster meg ingen ting å holde henne "unna" tv......

Skrevet

Vi rekker alt det der + å slappe av i sofaen også vi ;o) Og vi har 2 hunder, hehe.

Men bruker ikke tv`n som barnevakt nei, men er ikke hysterisk heller.....

Skrevet

vi slapper jo også av i sofaen, men jeg savner ikke tv når jeg gjør det.........er jeg hysterisk da?

"jeg må ha kommet på en feil klode, her er så underlig......."

Skrevet

var ikke meningen å være anonym.......

Obstfelder

Skrevet

4....?

Du er aldeles ikke hysterisk. :)

Her i huset plasserte vi tv'n på en annen stue for over et år siden. Det var et prøveprosjekt for å se hvor lenge vi klarte oss uten tv på dagligstua. Tv'n er ikke kommet tilbake og vi stortrives med det! :) Hvis vi vil se tv gjør vi det, men da oppsøker vi tv'n. Dette fungerer veldig bra for oss!

Junior kommer til å oppholde seg mest i stua uten tv, men når han når den rette alderen blir det nok barne-tv og hva det måtte være på han også. Å ha tv'n som barnevakt kommer nok også til å skje, men blir nok ikke mulig før han er litt eldre pga romplasseringa. Da er han vel gammel nok til å slå den på selv også, så det blir det vanskelig å gjøre noe med. :)

Skrevet

4.....?

Er du alene hjemme med babyen din om dagene? Hvor gammel er babyen din?

Skrevet

hun er 18 mnd, og jeg har hatt dagbarn siden permisjonen gikk ut.

Skrevet

Ok, så du har nok å gjøre da....?! :o)

Men 18 mnd, får hun ikke se NOE på tv?

Skrevet

nei, hun vet vel forsåvidt ikke at vi har tv.......hun har jo sett den, men ikke poenget med den ; )

Skrevet

Er det sånn at hun skal få lov til å se når hun spør om det selv?

Skrevet

Jo, synes det er noe hysterisk jeg.... Hun er vel borte hos venner? Og de har vel muligens tv på?

Skrevet

Det var jo greit å vite, det med epilepsien.

Vet ikke om noen misforsto spørsmålet mitt, for jeg bruker tv som barnevakt til datteren min på 4 hvis jeg ikke kan underholde henne selv fordi jeg skal noe annet, men spørsmålet var egentlig om små barn (under 1 år) tar noe skade av det om de titter bort av og til. Og da snakker jeg ikke om i forbifarten, men noen min. eller mer. For her står tv på stort sett hele tiden...

Skrevet

ja, vi vil ikke nekte henne barnetv, men jo lenger vi unngår å ha tv på rundt henne jo lengre vil det vel og gå før hun oppdager barnetv. det vil nok bli tvtitting også for henne, men det vil jo være vi som bestemmer hva og hvor mye. som alt annet i livet er det jo våre vaner hun vil ta etter så jeg regner med at tvtittingen vil begrense seg selv.

Skrevet

hun er jo ikke på besøk hos "venner", hun er 18 mnd.... de vi kommer på besøk til er høflige nok til å slå av tven når de får gjester.

Skrevet

Men når hun er borte på besøk da?? Da er det jo mulig hun "oppdager" at tv-en ikke bare er en sort dings.....?!

Skrevet

hun har jo sett "levende bilder" på en tv skjerm, men hun har aldri sett det over tid og skjønner dermed heller ikke poenget. hun står jo ikke foran tven og roper og ber om å få se. (hun har jo smakt is også, men ikke nok til at hun tenker at det er en mulighet å spise det hver dag : ))

Skrevet

Tvtitting fører ikkje til epilepsi! Derimot kan flimring, lysblinking o.l. -som frå tv f.eks. utløyse anfall for dei som har epilepsi...

Skrevet

hi; ville ikke tatt en slik kommentar fra anonym for god fisk. jeg mener å ha hørt at blinkende lys kan trigge epilepsi hos de som har det latent. men jeg er ikke sikker altså, det er noe jeg tror jeg har hørt:)

4...? jeg synes du er veldig fornuftig og flink når det kommer til tv-tittinga. kunne ønske jeg var like flink! her står tv'n som regel på, det er gammel vane. jeg merker at snuppa ser på den ofte, og blir litt opphengt i den. skrur den av da, og setter heller på en barne-cd:) jeg bruker den ikke som barnevakt i den forstand hi snakker om. men jeg vet pappan gjør det når han har henne alene da.. heldigvis ikke så altfor ofte :P hihi..

jeg synes det er alt for mye tv, data og spill for unger nå til dags, det er litt synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...