Gå til innhold

Bruker dere TV'en som "barnevakt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 5 mnd, og han blir ofte fenget av TV når den står på. Kan det være farlig på noen måte å la de få se på TV når de er så små? Har hørt at barn kan få epilepsi anfall av mye farger osv, men hva med "vanlige" filmer etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er redd for TV og eplepsi..så er det samme hva de ser på, faren er i så fall i selve tv-tittingen. Men, nei....bruker ikke TV som barnevakt. Har en gutt som er veldig glad i musikk og radio generelt. Debatter med ulike stemmer fenger han....merkelig, blir nok en politiker en dag..hehe

Skrevet

her er tv aldri på før jenta er lagt.......

Skrevet

Et lite spm her.. Dere sier at barn kan få epilepsi annfall av å se tv og at det kommer av sterke farger... Men hva med alle de streke fargene rundt seg??? Barn liker sterke farger, og som regel har jo folk farger i huset, på klærne osv.... Hva med dette da?? Skal de leve i en sort/hvitt verden til de blir voksne?? Og du som sier at tv`n aldri er på før småen er lagt??? Hmm, gjelder det også i helgene eller ser dere aldri tv før etter feks. kl.17????

Her står tvn av og til på og mini snur seg av og til for å se, men han blir ikke satt bevist for å se på tv.. Har venninner som har latt barnet sitt se tv fra de var født og de har ikke tatt skade av det. Hun er og sykepleier.. Hjemme hos henne står tvn alltid på....

Skrevet

Det jeg har hørt om epilepsi er hvis det er sterke farger som blinker og skifter ofte. Som f.eks. Simpsons eller annen tegnefilm. Mn har visst tatt feil med de fargene iflg. hun over her... Men det gjelder vel ting som blinker...

Skrevet

når det er noe jeg må gjøre,feks lage middag til han eller meg selv,vaske opp e.l hender det at jeg gjør det ja..

tror ikke han tar så veldig mye skade av det..

jeg kan ikke ha ungen på hofta hele tiden heller,ikke er han glad i å ligge på gulvet alene helt enda heller..

så da blir det ofte sånn..

Skrevet

tv/eplepsi : det er de raske skiftene i bilder som ikke er gunstig. den som ser må stadig skifte fokus. det er ikke bra for så dårlig utviklede synsnerver/organer å få så "store utfordringer".

og til spm: nei, vi ser ikke tv før 19.00

Skrevet

Nei, jeg bruker ikke tv som barnevakt for så små barn. Først og fremst fordi det blir alt for mange inntrykk å forholde seg til for så små, med lyd, lys, farger og blaflringa fra skjermen. De blir mentalt utslitt av det og kan reagere senere på kvelden med gråt, utilpasshet og ved å være oppspilte når de skal sove. Det gjør igjen meg sliten, sånn kan vi ikke ha det.

Og i helgene syns vi det er mange andre, fine ting å gjøre på dagen, heller enn å se på tv. Vi prater, leker, er ute, treffer venner, spiller spill, ser bare på tv på dagen hvis noen er syke eller det er noe helt spesielt vi må få med oss. I helgene får eldsta på fem se litt om morgenen, men da må vi være der sammen med henne, hvis ikke kan hun bli skremt. Så barnevakt er det jo uansett.

Forøvrig syns jeg det er en dårlig vane å etablere, både for et så lite barn og for foreldrene, vent heller litt med tv-tittinga, det blir nok av det senere.

For de som strever med barn som ikke liker å være alene går det an å få seg et bæresjal, en meitai eller en ergosele, f.eks. Da kan man ha barna på ryggen mens man lager mat, i stedet for å la de ligge alene på gulvet å sutre, eller passivisere de foran tv'n.

Skrevet

Men de blir vel da veldig avhengige av å henge på deg hele tiden da.....?!

Skrevet

men er det ikke bedre med et barn som er avhengig av menneskelig kontakt enn av tv?

Skrevet

Nei, ikke egentlig. Føler heller at de har en trygg base de kan søke til, når de vet at de har det blir de enda tryggere på å utforske verden. Har særdeles aktive unger som er svært nysgjerrige på verden, men som også kan kose seg med å sitte rolig på ryggen og følge med på hva mamma gjør.

Dessuten, er det et problem hvis de blir glad i det? Det er jo bare kos! Fins ikke noe bedre enn et lite hode som lener seg inn til ryggen din og to små armer som søker å holde rundt. Så nært og godt.

Anbefaler deg å besøke forumet på tettinntil.no, der er det mange som vet mye om godt bæretøy og fordelene med å bære.

Skrevet

Nei, men det har nok hendt at han har sett på dagsrevyen og jeg ser jo at det fasinerer han. Har ofte radio/cd på, han elsker musikk :-)

Skrevet

Ja, jenta mi kikker på tv'n av og til. Hun blir fenga av å se på den. Og ligger og ler når hun ser på, så hun synes tydeligvis det er stas å se på tv'n. Men nei, jeg setter henne ikke forran der for at hun skal sitte og se på. Men her i huset står somregel tv'n på uansett, og når jenta ligger på babyteppet hender det hun blir fenga av det som foregår på tv'n og titter bort. Men når hun blir lei snur hun seg, eller når lekene på babygymmen fenger mer gidder hun ikke å se tv.

Dere sier at ungene blir utslitt av så mange inntrykk og det går utover dere senere på kvelden.. Nå kommer det kanskje an på hvor lenge ungen ser på tv da?!

Jenta mi er 4 mnd.

Skrevet

Ja, jeg mente ikke å sette ungen foran tv for at han SKAL se på fordi jeg vil ha fred. Mente sånn som Arina sier, når han ligger på gulvet og tv står på, så hender det jo at han ligger å stirrer på tv og blir litt opptatt med den en stund, til han finner ut at lekene igjen fenger.

Men er det skadelig på noen måte eller snur dere de eller tar av tv hvis de ser på en stund?

Skrevet

Stakkars lille ungen min da. Jeg har på tvn innimellom på dagtid. Blir vel skada han da. Der han farter rundt og leker seg, men innimellom tar turen mot tvn for å se på reklame...

Men nei, bruker ikke tvn som barnevakt nei.

Skrevet

Spørsmålet ditt var jo om vi brukte TV som barnevakt da!

Skrevet

Kan noen vise meg et sted der det står om sammenhengen mellom tv-titting hos små barn og epilepsi??

Hadde vært allright å lese!!!

Skrevet

Ja, faktisk, noen ganger gjør jeg det. Når jeg må gjøre ett ærend eller to i hjemmet, så er det fint å se litt feks Pingu for 2 åringen. Om morgenene står også tv'en på, syns det er trivelig å ha "God morgen, Norge" på i bakgrunnen. Og dermed disponeres 2 åringen for fjernsynet da også, til og med minste på 9 mnd er i samme rom. Oioi!!

Skrevet

Samme som meg det Fru Snik. God Morgen Norge er jo kos. Kjedelig i helgene uten. Nei fy og fy så fæle vi er...

Skrevet

Nå er det vel ingen som har sagt at noen er fæle fordi de ser på God morgen Norge. ;)

Spørsmålet, slik jeg oppfattet det i forhold til overskrift og tekst, var om man brukte tv som barnevakt for baby på 5 mnd, sier da bare min ærlige mening om at nei, det gjør jeg ikke...

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Det gjør ikek jeg heller!!! Men noen innlegg fikk det til å høres ut som at man ikke skal ha tvn på engang... Da føler man seg fæl når man har tv på... Men men. tar det ikke tungt jeg altså:)

Skrevet

jeg regner med at du sikter til meg når du sier: "Men noen innlegg fikk det til å høres ut som at man ikke skal ha tvn på engang..."

siden jeg er den som forteller at vi ikke ser tv mens ungen er våken.

spm var om vi bruker tv som barnevakt og jeg fortalte bare hva slags forhold vi har til tv i vår familie. jeg har ikke sagt et ord om hva jeg synes om dine eller andres tv vaner.

jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at det er du og andre med samme forhold til tv som deg som går i forsvar og påstår at jeg (?) får deg til å føle deg fæl som har tv på. at det er fælt at du har tv på er altså en konklusjon du har trukket helt av deg selv...........

Skrevet

TV'n står på mye av dagen her hjemme, men jeg setter aldri lillegutt i vippestol foran TV for at jeg skal få gjort noe annet. Jeg bruker babygym, musikk med barnesanger osv som barnevakt hvis jeg skal gjøre noe annet. Om lillegutt får et snutt av tv'n er det i forbifarten. Men å for min del har jeg på nyhetskanalen osv. på dagtid.

Men babyer skal ikke plasseres foran TV mener nå jeg...de oppdager tidsnok TV i senere alder...

Skrevet

Er tv`n aldri på før unger er lagt fordi ungen ikke skal se noe på tv, eller har dere alltid masse å gjøre så dere ikke har tid til å slappe av litt? Ikke nødvendigvis med ungen på fanget, men kanskje på gulvet...?

Og denne var til 4....? ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...