Gå til innhold

Straff

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

å rise, slå barnet sitt er ulovelig i følge norsk lov og kan få alvorlige konsekvenser for foreldrene! tenk på om du voksen hadde syntes det var greit hvis noen ga deg et dask på rompa dersom du var utenfor en krangel??? et barn er likestilt som deg som menneske og har krav på samme respekt!!! å slå noen som ikke kan forsvare seg er kjempe feigt og kan gi alvorlige skader for barnet i etterkant! bruker du vold ovenfor barnet ditt så lærer du barnet at det er greit å slå!

vil du virkelig at barnet ditt skal frykte deg i stedenfor å respektere deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjokkert jeg..!!

Jeg er i mot å slå barn, det skal ikke skje under noen omstendigheter. Var da selv ramp som liten, men mine foreldre trengte ikke å slå for at jeg skulle høre etter. Respekt er ikke synonymt med lydighet..og jeg tror lydigheten i denne forbindelsen vil være forbundet med redsel. Vil man at barnet ditt skal være redd deg? Foreldrerollen innebærer at man skal være der som moralskstøtte og som veiledere..hvordan skal man da lære til et barn at det er galt å slå andre om man blir slått selv?

Skrevet

Dette er en krangleside...tror de som er for å rise barnet sitt i denne tråden gjør det for å provosere....

Er forbudt med fysisk avstraffelse i Norge, vondt eller ikke vondt, IKKE lov og kan straffeforfølges.

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av å gi ris eller ørefiker, og jeg kommer ikke til å gjøre det mot mitt/mine barn.

Men bare så det er sagt, da jeg var liten var jeg til tider ufattelig frekk og ulydig og jeg fikk ris flere ganger av faren min. Jeg har ikke tatt noen skade av dette og jeg har absolutt respekt for faren min. Han er kjempesnill og jeg vet jeg alltid kan komme til han. Begge mine foreldre er veldig gla i meg og mine søsken og ønsker oss kun det beste. Jeg er ikke redd for han!

Så det at en som forelder mister all respekt hos sine barn hvis de gir dem ris, er bare tull! Det kommer an på hvordan det skjer. Ris skal ikke gis mens man er rasende, men når du har roa deg og er behersket.

En her skrev at slikt ikke hører hjemme i det 21. århundret. Spør du meg har vi aldri hatt så mange frekke og ufordragelige unger som nå, i det 21. århundret! Ris er ikke vold! Forskjell på det.

Som sagt, ingen fan av det og kommer ikke til å gjøre det selv, fordi det finnes så mange andre metoder å lære barna hvordan man skal/ikke skal oppføre seg som ikke er nedverdigende.

Men ingen grunn til folkeopprør her da! Folk får mene hva de vil!

Skrevet

ris er ulovelig!! og at folk mener som regel det de vil... men å mene at vold mot barn er greit, misbruk, drap etc... er vel meninger som egentlig ikke hører hjemme i et samfunn( nå setter jeg dette på spissen) derfor forstår jeg godt at mødre inne på dette forumet blir provosert over slike meninger som at å rise barn er ok. noen meninger burde man holde for seg selv! er selv blitt utsatt for fysisk vold fra mine foreldre når jeg var liten og jeg var alltid redd for faren min og er det fortsatt. dette er noe jeg sliter veldig med i dag... så selv om du anonym over her takla det bra, så er det mange som får psykiske problemer senere.

ofte så er det ingenting som provoserer mer enn å se et barn bli slått!

skal en først gi ris, så ris noen som er i stand til å forsvare seg!

Skrevet

ja ja vi har da alle rett på våre meninger!

Takk og pris at vi bor i et land med ytringsfrihet.

Man får selvsagt ikke gjøre hva man vil, men man får ytre sine meninger uansett om andre er uenige! Norge er et flott land! :)

Skrevet

Jeg fikk ris både av foreldre og besteforeldre når jeg var frekk. Ble lagt på fanget, buksene av, og riset til jeg ble rød og blå. Noen ganger klarte jeg ikke sitte etterpå. Jeg kunne oftge bli riset i hagen foran naboungene, dersom det var nødvendig å ta meg med det samme. Jeg har ikke tatt noe skade av dette, jeg har den største respekt for far, mor, og besteforeldre. Jeg lærte at det jeg gjorde var feil, og skammet meg. Kommer til å gjøre det samme med mine barn når de er frekke. Det er en grunn til at barn ikke lenger har respekt for voksne, og er så store i munnen. Å rise er ikke vold, det er en måte å lære at når man er slem, blir man straffet. Synes ris på blanke messingen burde være helt normalt og vanlig i dagens samfunn. Tror alle barn har godt av å få kjenne bjørkeriset eller en fast hånd på bar bak. Da kommer respekten tilbake!

Skrevet

er du helt sinnsyk??? du kan komme i fengsel for å gjøre det!!!

stakkars barna dine, håper barnevernet blir vaslet når barnehage personalet oppdager blåmerkene!

ris og vold er det samme!!!

tenk at en voksen dame vil slå noen som ikke kan forsvare seg!!!!

respekt får du ikke av å slå!!! heller motsatt... jeg lærte kun å frykte...

hadde du respektert mannen din om han slo deg dersom du var frekk i munnen? er akkurat det samme. du må respektere barna for å få respekt tilbake!

Skrevet

Dere som syns rising av barn er greit skulle ikke hatt lov og få barn...

kommer aldri til og skje at jeg legger hånd på mine barn....

vold løser INGENTING....uff...kjenner jeg får vondt inni meg på tanken at noen slår sine barn....

Skrevet

Min far riset meg en gang da jeg var liten. Kun 1 gang. Dro av meg buksa og opp på fanget, riste meg på blanke messingen. Husker ikke om det gjorde vont, bare hvor usigelig nedverdigende det var. Jeg glemmer det aldri, selv om det var kun denne ene gangen. Jeg husker fortsatt følelsen av totalt nedverdigelse. Vi har intet godt forhold i dag for å si det sånn.

Skrevet

Å rise barnet sitt, eller utøve fysisk avstraffelse på noen som helst måte, er rett og slett forkastelig.

Som voksen burde man være såpass mentalt overlegen at man finner andre veier.

Vold avler vold!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...