lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #26 Skrevet 18. september 2007 Var på gudstjenester selv, og følte det som tvang, men hadde ikke alternativer! Vil at barnet mitt skal ha et valg!!! Og at det vi som foreldre mener burde vektlegges!!! De som ønsker en gudstjeneste: vær så god, men ikke tving MITT barn til det samme!! (ideelt sett burde de som synes det er så viktig og bra at barna får med seg dette selv ta dem med i kirken på fritiden sin!!) Nei, skill kirke og stat så man får reell likestilling mellom tros- og livssynsretninger og diskriminerende lovverk vekk!!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 18. september 2007 #27 Skrevet 18. september 2007 Hehe. Jeg nekter å tro at et barnehagebarn vil føle det som tvang å gå på julegudstjeneste altså. Kanskje når man blir litt eldre ja, men ikke så små barn. Det er jo ikke noe problem å holde barnet hjemme den dagen da.
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #28 Skrevet 18. september 2007 Ja, jeg har et problem med at barnehagen tar på seg en forkynnerrolle over for mitt barn!! Jeg betaler for pass, ikke trosopplæring!! Og å ta seg fri fra jobb?! Når barna begynner i skolen kan man frita dem fra deler av klr undervisningen, bl.a gudstjenester, pugging og synging av salmer, osv (ting man knytter opp mot forkynning). hvorfor skal man ikke kunne frita dem fra det samme i barnehagen?
meg & to små vampyrer Skrevet 18. september 2007 #29 Skrevet 18. september 2007 Jeg er helt enig med deg lab79! Syns ikke du er dum eller overreagerer på prinsippet fordi du ikke bare sitter og godtar alt mulig og faktisk har et bevisst forhold til ditt barns tro eller mangel på sådan. Jeg husker slev på skolen fikk jeg velge om jeg ville delta i slikt, da hadde de et tilbud til oss andre om vi ville være på skolen. Men det var bare fordi jeg ikke hadde kristendomsundervisning jeg fikk velge. Nå er det jo ikke noe særlig valgmuligheter igjen noe sted for alle skal jo identifisere seg med "et felles definerte kristne verdigrunlaget".
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #30 Skrevet 18. september 2007 Samme her. Fikk valget mellom kristendom, eller ingenting, og det å mangle en karakter på vitnemålet sitt er ikke noe særlig, så da gav svaret seg selv. De har heldigvis hele formålsparagrafen ute på høring igjen. Svarsfrist 1. november. Kan jo håpe at de forandrer det til neste år?!
♥Snulder Skrevet 18. september 2007 #31 Skrevet 18. september 2007 Blir det like vanskelig hvis barna tas med til en hindu-tempel eller en moskè? Eller er det bare statskirken du protesterer mot? Jeg antar du feirer jul? Og gleder deg over fridagene du har ved røde dager i påske, pinse og jul? Eller jobber du av prinsipp da? ;=) Bare slik at det er nevnt... vi er ikke kristen her heller...
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #32 Skrevet 18. september 2007 Om jeg ikke jobber så blir det trekk i lønn. 190,- kroner i timen. Skulle barnehagen/kommunen dekke inn det jeg da taper synes du? Prinsippet er at de bør ha et tilbud til dem som ønsker å frita barna sine fra religiøse seremonier!!! Om det så er muslimer eller kristne!!
meg & to små vampyrer Skrevet 18. september 2007 #33 Skrevet 18. september 2007 Ja, den er jo i strid med menneskerettighetskonevnsjonen så Bare at Norge ikke vil godta at den er det.
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #34 Skrevet 18. september 2007 Om man under besøket i moskeen har en messe, så synes jeg det er problematisk, ja!! Det er det sermonielle, det forkynnende budskapet jeg vil slippe unna. Ikke kirken som hus!! Og heller ikke juletradisjonene!! Og vi feirer jul med god samvittighet!! opprinnelig var jo dette feiret som en solfest, og hadde ikke noe kristent budskap i seg. (tror det var pave konstantin som la den kristne julefeiringen til 24.-25. desember. Lettere for hedningene å svelge den nye religionen når de fikk med seg deler av sin egen inn i den nye!! og jeg har ikke fridager da... (mange yrker som ikke automatisk har fri kirkehøytidene!) men å bruke tid på familien er alltid kjekt!!
♥Snulder Skrevet 18. september 2007 #35 Skrevet 18. september 2007 Nei det er mange som ikke har automatisk fri røde dager... men jammen meg setter de fleste av oss pris på helligdagstillegget... eller hva?
*dum&deiLig*™ Skrevet 18. september 2007 #36 Skrevet 18. september 2007 *gjesp* nok et verdensproblem... Skjønenr ikke problemet? Etter min mening fratar du barnet ditt en opplevelse, og kunnskap til å selv kunne ta et eget trosvalg senere.
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #37 Skrevet 18. september 2007 :-) Skal prøve å få en prat med rådmannen i løpet av uken. Vil vite hvorfor de gjør det sånn!! (og nei, han blir ikke ødelagt av en gudstjeneste, men jeg forventer at det er vi som foreldre som skal ha det siste ordet når det kommer til trosopplæring for våre små!)
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 18. september 2007 #38 Skrevet 18. september 2007 Dette må du ikke gi deg på, om du ikke vil at barnet ditt skal delta på en gudstjeneste må da for svarte barnehagen kunne ha en av assistentene igjen i barnehagen sammen med barnet ditt. Skal dem tvinge barn til å være med på noe som foreldrene absolutt mener blir feil da ? Høres ikke ut som om den styreren kan jobben sin ! Og jeg kan ikke tenke meg at det finnes et regelverk som støtter henne... ! Samle informasjon og møt opp hos rådmannen.. Dette er jo helt klart en prinsippsak.. Full støtte fra MEG =)
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #39 Skrevet 18. september 2007 ??? Om valget står mellom helligdagstillegget og skille mellom kirke og stat, så velger jeg det siste!! Om du foretrekker statsreligion for å få mere fri/mer utbetalt så er det ditt valg!!
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #40 Skrevet 18. september 2007 Fordi han ikke får forkynnelsen i kirken? De gjør jo andre ting der også som har kristne tradisjoner i seg (salmer, julespill, osv) og det er ikke det jeg protesterer på! han får kunnskap om religionen!! (man kan jo lese bibelen uten å være kristen, eller?)
♥Snulder Skrevet 18. september 2007 #41 Skrevet 18. september 2007 Hahaha!!! Jeg diskuterer ikke valget mellom det ene og det andre. Jeg diskuterer prinsippet!! Altså... hvis du er i mot kristendom generelt... så burde du si nei takk til godene som er gitt pga kristelige høytider også! Og da glemmer vi julen... og snakker om helligdagstillegg påske og pinse:=) God natt!
*dum&deiLig*™ Skrevet 18. september 2007 #42 Skrevet 18. september 2007 Hvem skal gi han den kunnskapen? Virker ikke som om dere har tenkt å gi han en bibel å lese på? Man tar vel ikke et kristent standpunkt basert på salmer og julespill?
lab79 Skrevet 18. september 2007 Forfatter #43 Skrevet 18. september 2007 har både bibel og korean stående i bokhyllen i stuen, og har lest begge deler selv, men hvor mye den vil bli brukt til lesing på sengen spørs vel... ;-) og spør han så får han svar!!! (men det blir jo riktigere jo eldre han blir) At man ikke tror på en ting er ikke det samme som at man ikke kan noe om det, eller?
meg & to små vampyrer Skrevet 18. september 2007 #44 Skrevet 18. september 2007 Nei, men OM ungen skal lese bibel og evt mer om kristendommen så bør vel det være foreldrenes valg! Det er DET prinsippet det er snakk om. Prinsippet der egne valg for egn barn delvis forsvinner pga tvangsmessige forkynnelse/aktiviteter med preg av forkynnelse og tvang der man ikke har mange reele valgmuligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå