Gå til innhold

Gudstjeneste i barnehagens regi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan en offentlig barnehage tvinge foreldre til å la barna delta på gudstjeneste i deres regi? De har jo en kristen formålsparagraf. Kan denne legges til grunn?

Barnehagen til sønnen min har tenkt å arrangere gudstjeneste (samt andre ting) i forbindelse med jul. Og når jeg ikke ønsker at min sønn skal delta på denne gudstjenesten får jeg beskjed om at da må jeg selv ordne annet pass denne dagen. De har ikke ressurser og bemanning til å ta seg spesielt av ham. (om det er flere barn som eventuelt ikke skal delta vet jeg ikke).

Som foreldre har vi tatt et valg, og er ikke-troende. Sønnen vår er ikke døpt, og da å bli dratt inn gudstjeneste med et forkynnende budskap blir et veldig overtramp!

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en kristen barnehage?

Les gjennom vedtektene barnehagen har gitt dere, samt annen lovgivning som regulerer dette.

Jeg ville tro de ikke har lov til det (dersom de ikke har profil som kristen barnehage altså).

Hva da med muslimske barn eller barn fra nadre religioner, skal de også påtvinges den kristne delen av julefeiringen selv om de ikke selv feirer denne høytiden?

Skrevet

Jeg mener at de ikke kan det så lenge det er en offentlig bhg og ikke en privat i kristen regi. Og jeg mener også at det dems ansvar å sørge for at noen tar vare på gutten din denne dagen.

Syns ikke bhg skal tvinge på noen relgion av noe slag. Det bør være foreldrene som tar det valget.

Skrevet

og interessant når barna får lære om eller besøke andre trossamfunn, mens de får panikk om det er snakk om en julegudstjeneste. Hva er så galt om ungene får et lite innblikk i kirken. Det norske samfunn og verdiene våre er jo i stor grad bygd på kristne verdier, og dermed kan det jo være en god ballast å ha litt kunnskap om kristendommen.

Jeg ser ikke problemet. Ungene mine har elsket julegudstjenestene. Ikke pga forkynning eller budskapet, men pga at de synger julesanger og det blir litt en kosedag utav det.

Skrevet

Du skriver at barnehagen har en kristen formålsparagraf, mulig jeg er litt uvitende men hva betyr det?

Er ikke selv personlig kristen, og datteren vår er døpt mer pga tradisjon enn noe annet, og jeg kan ikke se noe problem med en gudstjeneste. Tror du ikke gutten din vil føle seg utenom hvis han er den eneste som ikke kan være med? Og det er vel greit å lære om forskjellige religioner selv om man ikke tilhører en?

Skrevet

Det er en offentlig barnehage.

Og den gjemmer seg bak den kristne formålsparagrafen i barnehageloven. "Dette er Xxxs kommunale politikk, og om noen har flere spørsmål må de ta det med rådmannen" var det styrer hadde å si på møtet ikveld. Ville ikke svare på spørsmål i det hele tatt. Så hvordan de har tolket lovverket vet jeg ikke, men det står klart i forskriftene at det er FORELDRENES ansvar å drive med opplæring til tro!!! Er både sint og skuffet!!

er ikke muslimske barn her (lite sted), og bare oss som er ikke-troende (tror jeg).

Var en mor som mente at jeg ikke burde tvinge barnet til å være fra de andre. Stakkars som ikke skjønte hvor alle de andre barna skulle være, men dette kan jo barnehagen løse!! (gå tur med, lese bøker, aktivisere). Forhåpentligvis er vi flere som ikke ønsker dette!! Vanskelig å stå alene slik i et lite samfunn...

Skrevet

Hva med de skolene,evt.barnehavene,som arrangerer turer til moskè f.eks.?

Hvorfor må barna våre være med på det da?Like "feil" det?!

Men,på den annen side så har du et valg som du sier.Vil du ikke at han blir med på gudstjeneste så er det helt ok,ser den.Det er vel andre foreldre også kanskje som vil ha barna borte fra en gudstjeneste og da må vel barnehaven stille opp og passe alle disse barna samlet?

Men er det egentlig så "fælt" at sønnen din blir med på en gudstjeneste?For å si det litt flåsete(beklager..),ingen har vel dødd av å overvære en gudstjeneste?

Håper dere finner en løsning på dette!

Mvh

Skrevet

De aller fleste barnehager har vel en kristen formålsparagraf.. faktisk fordi de da får lov til å feire begivenheter som jul og *undervise* i hvorfor vi feirer det.

HAHA. Det er ille å synes at en gudstjeneste er overtramp altså. Tror du han blir kristen av en liten tur i kirken? Eller muslim om vennen hans er Pakistaner?

Og om barnet skal få et reelt valg i hva han selv skal være når han blir gammel nok til å velge så må han jo få alternativer å velge mellom?

Skrevet

Har ingenting imot at man lærer om ulike religioner!!! Men hadde reagert om man tok barna med i en moske og hadde en religiøs seremoni der!!! At man forteller barna at nå er det ramadan, og det markeres slik og slik, og hvorfor, osv er helt topp!

har heller ingenting imot at man noen dager synger et kristent bordvers, mens man en annendag synger et annet. Det er når man drar forkynningen inn i det at jeg reagerer!

Og det handler ikke bare om julegudstjenesten, men å bli respektert som foreldre i de verdivalg vi har tatt for barnet vårt! Når han blir eldre skal han få velge selv, men frem til det så er det vår oppgave som foreldre (i første rekke) å oppdra vårt barn!!!

Skrevet

Rammeplanen sier følgende: "Barnehagens verdiformidling skal praktiseres i overensstemmelse med menneskerettskonvensjoner som Norge er bundet av. Internasjonale konvensjoner og norsk lov vektlegger både foreldrenes rett til å oppdra barn i henhold til sin religion eller sitt livssyn og barns rett til å bli kjent med samfunnet de vokser opp i. Internasjonale bestemmelser og norsk lovgivning gir beskyttelse mot religiøs og kulturell diskriminering. Barn skal ikke bli utfordret til å ta standpunkt til religiøse oppfatninger eller retninger. Barnehagen må påse at barna ikke kommer i lojalitetskonflikt mellom hjemmet og barnehagen."

Jeg synes det er ganske åpenbart at barnehagen IKKE kan ta med barna til en gudstjeneste sånn uten videre. Til et kirkebygg, ja - til en aktivt forkynnende seremoni; hell no. Dette bør du krangle på. Og barnehagen er så avgjort pliktig til å gi ditt barn et tilbud selv om de andre skal i kirken dersom kirkevisitten strider mot rammeplanens anvisninger. Om du ikke kommer noen vei vil jeg tro human-etisk forbund har de juridiske sidene ganske avklart og kan gi deg råd om argumentasjon her.

Forøvrig fullstendig enig med deg i at gudstjenester ikke har noe i en offentlig barnehage å gjøre. Og formålsparagrafen stinker.

Skrevet

Jeg synes faktisk at det er et overtramp å fortelle barn om en almektig god Gud, og sønnen hans som reddet menneskene!!! Jeg tror ikke på dette!!!! og vi har VALGT å ikke oppdra vårt barn til å tro dette.

Det er STOR forskjell på å fortelle om noe (å forklare og snakke, vise, synge sanger, sette opp julekrybbe, osv) og å ta dem med på en religiøs seremoni/messe som det faktisk er!!!

Om han ikke får gå nå, så tar jo ikke det bort valgmulighetene senere? Og han skal jo fremdeles få vite de kristnes årsaker til å feire jul, men for oss er det en kjekk midtvinterfest! Solen snur, vi tenner masse lys, har nisse på besøk, osv.

Skrevet

Takk!!

har lest formålsparagrafen, og forskriftene til denne flere ganger, og tror jeg vet hvor de henter "godkjenningen" sin fra. Står noe om at barnehagen skal kunne markere religiøse høytider, men jeg mener jo at det er en markering med julespill, kristne salmer, nisseverksted, osv!! Forkynnelse blir å ta det for langt!!

Skrevet

Hm. I kirken her har de sånne barnegudstjenester der skoleklassene får være med og de vinkler det inn på barn og fortellinger fra bibelen. Da dåpen til lille var hadde de en sånn type gudstjeneste og det var kjempeflott. Jeg synes det er rart at man skal være så negativ til at barn skal få se hvordan folk praktiserer religion... Jaja.

Vi er ikke kristne. Døpte pga tradisjon vi, og litt for at hun skal slippe å døpes om hun vil konfimeres i kirken. Hun synger i kor på Betel også forresten. Er det pinsemeningheten tro? Aner ikke. Jeg synes ikke det gjør noe i det hele tatt og skulle hun ville fortsette å gå i Menigheten eller i Kirken så er det hennes valg.

Skrevet

Formuleringen "Barnehagen skal lære barna om tro og verdier. Opplæring til tro er hjemmets ansvar." (også fra rammeplanen) er rimelig presis synes jeg. De skal tolke seg temmelig langt ut på landet for å komme unna med religiøs forkynning i barnehagetiden uten eksplisitt godkjenning fra foreldrene.

Og så er det jo en prinsippsak.

Skrevet

Forresten så er de gudstjenestene frivillige da, så om barnet ikke vil eller foreldrene så må man jo ikke. Her skal julen synges inn på menighetshuset Betel i år...

Skrevet

Så flott at barnet ditt får sjansen til å oppleve gudstjeneste da!! Kanskje han liker det, og har d hyggelig der?

Skrevet

Om gutten vår vil konfirmere seg så skal han få lov til det!! Og da blir det også dåp, men vil at han skal slippe å melde seg ut av kirken slik jeg måtte (fordi foreldrene mine døpte meg pga tradisjon).

uasett om man døper eller ikke så tar man et valg for barna sine! det blir en form for tvang, og da må man finne hva som er best for sin egen familie!

For oss var dåp helt uaktuelt!! Å stå fremme i kirken og love at man skal oppdra et barn til å bli kristen?! Eller er det ikke så farlig om man holder det man lover?

Skrevet

helt enig

men hva om gutten din får en koslig stund da? han opplever noe nytt, og kanskje syns d var kjekt? og så er den timen over, og gutten er glad og fornøyd... han har sunget sammens med vennene sine kost seg...

Skrevet

Spør du meg har dere som foreldre full rett til ikke å la barnet deres delta på gudstenesten, og det er barnehagens ansvar og ha et alternativt opplegg den dagen!

Den kristne formåls paragrafen kan ikke trekkes inn i dette.

Barnehagen har like fult et ansvar for dere på denne dagen som de hadde hatt for et muslimsk barn eller et jehovas vitne. Der det mest sansynlig hadde vært lite aktuelt å ta barnet inn i en kirkelig sermoni.

Ta dette opp med barnehagen igjen!

Skrevet

Man tar mange valg for barna sine de første årene av dets liv..alt fra valg av dagmamma, barnehage osv osv.. Jeg tok det valget på vegene av mitt barn nå, også kan hun selv velge når hun ble større om det er noe hun vil fortsett med. Uansett så har jeg aldri følt at religion har blitt tredd nedover ørene mine da mine foreldre ikke er kirkegåere men de anser seg vel som kristen... kanskje.. jeg vet ikke. Bestemor var pinsevenn og sang sanger om jesus og ba aftenbønn for meg.. Det plaget meg aldri fordi valget var mitt.

Man lover å gi barnet kristen verdier og moraler. Det ser jeg ikke noe galt i. :) Det er stort sett det samme som resten av norge lever etter, kristen eller ei.

Skrevet

Så enig, så enig (selvfølgelig), men de ser vel ikke på en gudstjeneste om opplæring til tro her... Får ta meg en prat med rådmannen en dag og få begrunnelsene hans.

Skrevet

Jeg synes forkynning er en uting i bhg og jeg mener at det å BARE legge vekt på den kristne tradisjonen i forbindelse med norsk julefeiring blir litt for ensidig fremstilling.

Jeg syns religiøst mangfold kan uttrykkes, men da som nettopp dette; mangfold. Ikke bare om kristendom, men også om de av oss som ikke og bevisst er religiøse, de som har andre religiøse overbevisniger osv.

Forsåvidt mener jeg at trosoplæring burde være et privat anliggende.

Skrevet

spiller ingen rolle for meg

var selv på gudstjeneste med både bhg, og skole i forbindelse med jul og påske,, og tror ikke jeg har tatt skade av det..

:-)

Er av den oppfatning at jeg vil ungene skal lære litt av det meste, så de har et godt utgangspunkt til å kunne gjøre seg opp en egen mening med tiden...

Skrevet

Hmm...ja..hva syns jeg?

Jo.. jeg synes det er tydelig at det er DU som har ett problem med en enkelt liten julegudstjeneste.... Barnet ditt ville sikkert syntes det var spennende.... av typen spennende som å besøke en bondegård, gå på tur, overnatte i lavvo osv...

Himmel og hav... det er da ikke snakk om at ungene skal "hjernevaskes" til å bli kristne....

Men for all del... hold barnet hjemme den dagen da vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...