Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Min samboer har 2 barn fra et tidligere ekteskap. Vi venter vårt første barn sammen om to måneder. Skal da hans barn være med på nyfødt bildet som kommer i lokalavisa? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Jeg vil jo helst at den lille som kommer nå om 2 måneder skal markere at jeg og min samboer nå har stiftet familie. Og at fortid da er fortid. Dette blir mitt første barn.
DolphinGirl Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg skjønner hva du mener, men jeg ville hatt stesønnen min med. Fortid er ikke fortid i våre tilfeller dessverre. Det er det som er problemet med å bli sammen med noen med barn. Min stesønn er hos oss 50 % av tiden, så det ville egentlig blitt unaturlig å ikke ha han med.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 vi hadde samme "problem" her når prinsessa vår ble født nå på våren. min mann har også 2 barn fra før,men dette var min/vår første og veldig spesielt for oss begge da dette var et ØNSKET barn av kjærlighet. vi tok ikke med de andre barna i annonnsen,de var heller ikke en del av navnfesten og er stort sett ikke med på noe som angår vårt barn. vi kunne sikkert bedt de på navnefesten,men det var ikke "samværshelg" og det var min manns valg. dette var tross alt en dag for vår familie. og vi anser faktisk ikke hans barn som familie,men som besøkende 2 netter per mnd!! jeg skjønner at dette er spesielt for deg,og det skal det være. det er ditt og mannen din sitt barn,ikke stesøsknene;) faktisk mange som bare skriver at de har fått en datter/sønn, uten å nevne "ekte" søsken også!!!!!! MaRiA
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Nei, nei og atter nei! Hvis du/ dere (men aller mest du) ikke føler for å ha de med på bildet, så gjør du ikke det! Det er som du skriver en stor opplevelse for dere som "ny familie", og hvis det ikke føles riktig for deg så hadde jeg ikke gjort det. Min stebarn var ikke med på bildet da mitt barn ble født, og jeg ville ikke ha de med i annonsen nevnt med navn heller. Som hun skrev hun over her må babyen få lov til å være midtpunkt litt den også, og dere må slippe å bli minnet på fortiden akkurat i det fantastiske øyeblikket dere opplever å bli foreldre. Syns derimot det er drøyt å ikke invitere dem i dåpen! Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg at de ikke var der men kunne ikke drømt om å gjøre det mot min mann, eller mot dem for den saks skyld.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Det er vel bare å ha bilde av babyen i avisa. Det er jo ikke engang en problemstilling før nummer to kommer. Da blir det jo litt mer problematisk om en øsnker hel storesøsken med på bilde, men ikke halvstoresøsken. En trenger jo heller ikke noen stor hilsen eller tekst i anonnsen, det er bare å si at navn sånn og sånn kom til verden. Ditt navn hans navn er stolte foreldre.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Det burde være helt naturlig at halvsøsken er med på "velkommen til verden-bildet" i avisen. Hadde samboeren min ymtet frempå at han ikke ønsket at datteren min fra før ikke skulle være med på bildet så hadde jeg steilet og seriøst lurt på hva som feilte mannen... Hun er, og alle stebarn bør være, et familiemedlem på lik linje med det nye barnet faktisk. Og man kan ikke eksludere søsken slik, det er jo forskjellsbehandling på høyt plan. Selvfølgelig kommer ikke steforeldre noensinne til å bli like glad i sine stebarn som i sine egne, men det er faktisk noe man må skjule for barna, og behandle dem likt. Om barna er halvsøsken eller helsøsken bør ikke spille noen rolle, for det er primært vi voksne som skiller slik, barn blir veldig glad i sine søsken uansett!!! Og for å unngå problemer som kan komme av sjalusi, så bør man heller ikke forskjellsbehandle enten det nå gjelder bilder i avisen eller annet. Går man inn i et forhold der den andre parten har barn fra før så kan man ikke kreve at man starter sin egen familie når man får felles barn, særkullsbarnet har like mye rett til å være en del av den "nye" familen som foreldrene er med i.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Hos oss skal vi gjøre det slik at de er med i lokalavisen der hvor vi bor, men lokalavisen fra mitt barndomssted skal det kun være babyen og bestefar (siden det er de som bor der nå). Alle her vet jo at vi alle er en stor familien, men veldig få fra hjemplassen min vet det, så da har vi gjort det slik. Lise:)
Helene Harepus Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Jeg ville hatt stebarna med på bildet, å prøve å legge det opp slik at de blir stolte av lillesøster/lillebror og føler "eierskap" til det nye søskenet, er etter min mening bare positivt Det er stort å bli forelder, men det er også stort å bli storesøster eller storebror! Dessuten er det nå engang slik, at selvom eksen er fortid, så er samboers barn ikke det!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Ønsket barn av kjærlighet! Kjærligheten kommer og går...sier nå jeg. Du må ha det veldig vondt og problemer i forhold til hans fortid, som betrakter stebarna som besøkende, holder dem unna navnefesten og til og med ikke anser dem som en del av familien. Jeg syns synd på deg, men mannen din må være en kald fisk som godtar at barna hans fra tidligere blir "usynlige". En utrolig lei egenskap å ha. Hvem blir "usynlig" neste gang? Kjærligheten kommer og går... Jeg krysser fingre for at det går dine stebarn vel til tross for at de blir holdt utenfor på denne måten! Det grenser nesten til barnemishandling på et psykisk plan. Så håper jeg at du prøver å sette deg inn i hvordan barn må oppleve en slik situasjon.
ana baroma Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Selvfølgelig var storebror med på bildet i avisa!! Skulle bare mangle:) Han er superstolt, og var så ofte han kunne på sykehuset... man kan jo også la babyen være alene på bildet uten at jeg reagerer, men å ikke nevne dem med navn i teksten synes jeg blir merkelig. Hadde min mann gitt f... i sin sønn, så ville jeg faktisk ikke hatt han:)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Krem kremt.. Hva sier dere til meg da : Jeg er en mor som har tre barn...med samme far. Hver gang vi har fått ett barn, har vi hatt bilde av babyen i avisen. Og under hvert bilde har jeg kun skrevet at vi foreldre har fått en ny grein på familietreet vårt.... Eks : 8 februar 2007 fikk Kari og Ola Normann en ny grein på familietreet sitt. Denne gang ble de stolte foreldre til en liten gutt, som har fått navnet Per. Velkommen til verden lille Per. Hilsen Mamma og Pappa Jeg har verken tatt med de andre barna på bildet med babyen, eller i teksten. Er jeg en ond mor da? Eller hadde jeg bare vært ond dersom de andre var stebarna mine ? Vet dere hva? ...Jeg synes det får være litt grenser i hva stemødre skal måtte tvinges til pga at deres mann har ett barn fra før av. La nå folk selv få bestemme hva de vil gjøre ut av ting, uten å stemple de som onde. Det blir likssom for dumt. Når ett barn er født, dreier fødselsannonnsen seg om dette barnet og ingen andre. Dersom far og mor ønsker å nevne de heldige storesøsken, så får det være opp til de. Og ønsker de å nevne kun de som skal bo med barnet så er jo det også naturlig. Hadde reagert dersom ett barn som bor sammen med de ble utelatt, men et halvsøsken som bare er på besøk trenger strengt tatt ikke tas med i en slik kunngjøring.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 til anonym 13:32 T A K K ! ! jeg er både stemor og bio mor,vi gjorde som dere!! det er vi som bor sammen som er en familie. på dørskiltet står kun de som har bostedadresse i folkereg her,og samme med postkassa.samme med fødselsannonser,julekort, inbydelser osv. det er fra de som BOR her,ikke de som er på besøk. min manns onkelbarn er her mere enn hans egne barn,vi tar da heller ikke med de på annonser og div. de bor jo ikke her!! MEN; alle er forskjellige-og takk gud for det!! alle får gjøre som en vil,og ikke ta på vei for hva andre gjør. jeg ville aldri hengt meg oppi hva hverken den ene eller den andre gjør. HI ville bare vite hva VI synes -ikke bli kommandert til hva hun skal gjøre og hva som virker best utad. det er faktis de som starter en ny familie. om min mann ikke vil ha med sine,mine, eller felles barn i annonser så er det noe VI blir enige om. vi gjør ikke hva folk synes vi skal gjøre. det er visst forresten bare stemødre som er onde,ikke biomødre. så her signerer jeg som biomor (da er jeg ikke så grusom som dere andre ;) HEHE )
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 annonym 1120 det er ikke jeg som har et problem men snarere mannen min. det er han som har 2 barn og en x fra før av. han har igjennom 7 år levd i et forhold med psykisk terror og underkastelse. jeg "kjente" min mann mens han var sammen med denne dama. og tro mine ord, han var så nedpsyket at han ikke turte annet enn å gjøre hva den dama sa. det var faktisk hans venner som fikk han vekk og han har nå i flere år gått gjennom en del psykiatri pga dette. det har slitt på han, på meg og på forholdet vårt. når man blir så nedpsyka at man ikke tror man kan få noe bedre her i livet,at du er et null så vær glad du har meg du kan få barn med -så gjør man det. for man er så langt nede at det skal mye til for å komme seg opp. derfor har min mann også et anstrengt forhold til barna. MEN han stiller opp for de, og tar ansvar for det er HANS barn uansett hvor mye sykt han har gått igjennom av moren demmes. men han klarer aldri å elske de har han sagt, og det er faktisk ikke en selvfølge at man elsker ungene sine. når en mor får fødselsdeppresjoner og ikke vil se ungen sin såer det bare synd på henne. når en far ikke klarer å bli glad i ungen sin så er han en uansvarlig dritt !!!!!!!! men du er kanskje på samme nivå som hans x??
ana baroma Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 Enhver kan jo gjøre som de vil, men det som blir galt er vel når man bevisst utelater "halvsøsken" fordi de er nettopp det! Jeg reagerer veldig på det siste avsnittet du skriver, "halvsøsken som bare er på besøk". For det første så er ikke min stesønn "bare på besøk", han er hjemme hos pappan og meg - og nå lillesøs. Jeg får vondt i hele hjerterota om jeg skulle utelatt han og evt tatt med helsøsken i en slik annonse!?? Selv om det er problematisk og vanskelig å være steforeldre innimellom, så synes jeg voksne skal være litt rause og tenke seg om to ganger før man lander på en beslutning som kan såre barn. De er barn... ikke glem det!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Dersom barn blir såret av dette, så er det i så tilfelle de som viser barnet annonnsen som er syndebukken. De som viser barnet bildet i avisen, og kommenterer for barnet at det er utelatt. Min bror fikk beskjed fra sin eks om dette at datteren hans var sååå skuffet over at hun ikke var nevnt i avisen. Han og kona hadde bare satt et bilde av babyen inn, og et stykke under om at de var blitt foreldre. Og nå var datteren hans fra et tidligere forhold sønderknust... hun er 5 år gammel...og eier ikke leseferdigheter... Litt å tenke på....
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #16 Skrevet 18. september 2007 TUSEN TAKK! Endelig en biomor som har skjønt det. Det er så lett å stemple stemødre som onde i hver og en situasjon, mens det normalt sett ikke vill bli lagt merke til engang. En slik annonse dreier seg om det nyfødte barnet. Ikke om familien rundt som halvsøsknene eller søsken. Mange velger å ha med søsken, noen velger å ha med kun mor, eller kun far, og noen velger å bare ha bilde av babyen. Det er opp til hver og en. Det har ingenting med at man stenger noen ute. Tenk over hvor mange annonser der bare mor og barnet er tatt bilde av. Er far stengt ute da? Er det en ondt gjort? Nei.. Dere stemødre som velger å ikke ha med ungene hans på bildet skal ikke skamme dere. For noen føles det naturlig å ha de med, for andre ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #17 Skrevet 18. september 2007 Anonym 13:59. Du er jo helt syk i hodet ditt... er det ikke en selvfølge at man skal elske sine barn !!!!!!! Nei vel !!! Og det er faktisk en liten forskjell på fødselsdepresjon og en svak mann. Det er vel for faen ikke rart disse barna til mannen din ikke er snille og har det bra , når faren deres ikke engang elsker de , eller ser på de som familie. Dette er faktisk barnemishandling ja . Dere burde virkelig SKAMME dere begge to. Æsj !!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 Ja alle gjør som de vil... Men er ikke dere voksne mennesker ?? Har dere ikke samvittighet?? Det er bare barn dere snakker om å holde utenfor her. Som voksne mennesker har vi da et ansvar ovenfor alle barn , ikke bare de som har ligget i magen vår.....
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 Hva snakker du om????? SAMVITTIGHET?? ANSVAR?? HALLO?? Man går da ikke på ansvar om man tar med stebarna på bilde eller ikke. To av vennnnene mine er stemødre, og der var det kun bilde av babyen, og hun andre hadde med seg selv og faren også på bildet Det er da DET det handler om. At to mennesker har satt en ny baby til verden. Har man felles barn fra før, så er de ofte med, for å symbolisere at det ikke er det første barnet man har satt til verden. Men for venninnene mine var det faktisk første gang de satte et barn til verden, og de har FULL rett til å være stolt av det og føle at det er en stor ting, UTEN å få dårlig samvittighet eller føle seg ansvarsløs pga at de ikke hadde med stebarna på bildet. De har hatt bilde avseg i avisa når DE ble født. Det er en helt annen ting hvis man har barn fra før begge to eller felles barn fra før. Da kan man ikke utelukke å ta med noen, men an andre får være med. Enten må alle være med, både felles, mine og dine. Men slutt å lag så sor debatt ut av dette! Babyen er midtpunktet. Hvem som er med spiller ingen rolle.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #21 Skrevet 20. september 2007 Enig, jeg er både biomor og stemor. Jeg har to barn fra før, og han har en sønn. Vi tok ikke med noen av de på bildet. For oss dreide det seg mer om at nå hadde vi fått et felles barn, og følte det naturlig å bare ha med oss tre. Ingen av barna reagerte på dette.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #22 Skrevet 20. september 2007 Ja ansvar og samvittighet.... men jeg mener jo litt generelt.. Selvfølgelig skal man sette bildet av den nyfødte i avisa. Men ikke med helsøsken også , og uten halvsøsken. Det går ikke !!!!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #23 Skrevet 20. september 2007 Joda bare prøv ! Det går greit det. Ingen barnevern kom på døra !!! Blir så provosert av å lese slikt tøv fra biomødre. Etter å ha vært inne og lest på disse sidene, er jeg enda mer kvalm over biomødre som finner et problem i alt. ( eller som rett og slett lager ingenting til å bli et problem) Stakkars enkelte menn som ikke klarer å riste av seg disse kleggene (eh eksene)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #24 Skrevet 20. september 2007 Som vanlig en stemor som ikke forstår : En ekskone kan man riste av seg , men ikke et barn !!! Og stakkars deg som helt sikkert snart blir en av disse ekskleggene.....
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #25 Skrevet 20. september 2007 Ja det er ille med disse biomødrene,som er villige til å kjempe for sine barn. Noe slikt ville jo aldri en stemor gjøre for sitt barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå