Gå til innhold

ser dere ned på barnehagepersonell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det virker som enkelte her inne gjør det. forstå det den som vil. merkelig fenomen at de som har det daglige ansvaret for barna deres ikke innehar mer respekt enn som så hos dere. overraskende at dere "låner" bort barna deres hver eneste dag til mennesker dere anser som "bare" barnehagetanter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser utrolig opp til dem som tar vare på barna mine hver dag. De er flotte mennesker som er glad i barna mine. Ikke er de tanter heller.

Skrevet

ser på både styrer og annet personale som kjemperessurser i livet til barnet mitt. Det er herlig når barna gleder seg til å gå i barnehagen på morgenen, og når man føler at barna blir godt ivaretatt når man selv ikke har muligheten til å være sammen med dem.

Det eneste vi har reagert på, er når mennesker som hverken evner å forholde seg til voksne eller barn, på en god måte, søker jobb i barnehage. Da passer de rett og slett ikke til jobben.

Det er vel med barnehage personale som med alle andre yrkesgrupper: De fleste gjør en super jobb, men så er det noen få som ødelegger for mange.

Skrevet

Samme tema i dag igjen??? =)

Har respekt for dem.. og ser overhodet ikke ned på dem.. Men er det virkelig så respektløst å kalle noen for barnehagetante??? Synes det er et koslig kallenavn jeg!!

Skrevet

tja.. respekt er ikke noe du har, men får.. Jeg har vannvittig respekt for ped.lederen i barnehagen vår, først og fremst fordi hun er ufattelig dyktig, både faglig og i det daglige samværet med barna..

Skrevet

Personlig synes jeg at barnehagetante er et hyggelig tilnavn, men ja: det er respektløst å kalle mennesker noe de selv ikke ønsker å bli kalt derfor bør vi bare legge den tittelen bort. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

Nei.

Vel, det hender jeg ser ned på barnehageansatte, men ikke fordi de er det.

Skrevet

Er dette konklusjonen på x antall tråder om temaet?

Tolker det vel heller dit hen at noen barnehageANSATTE lider av mindreverdighetskomplekser, og derfor er delvis paranoid over ordet tante. Jeg driter ganske godt i hva for utdannelse folk har, det spiller så fryktelig liten rolle i forhold til hvilke kvaliteter jeg verdsetter.

Hadde jeg ikke vært her inne på dib, er det nok en stoor sjangs for at jeg aldri ville fått med meg problemstillingen.

Hvordan kan man da konkludere med hvilken intensjon folk har ved å bruke forskjellige ord, når det ikke er bevisst negativt?

For øvrig, jeg har stor respekt for de som har ansvaret for ungen min, men ikke pga av evt tittel.

Og jeg ser ned på folk som befinner seg under øyehøyde fra meg, utelukkende da.

Skrevet

kan jo ikke se ned på de jeg overlater ungene til hver eneste dag:) Synes de fleste gjør en utrolig god jobb og gir utrolig mye av seg selv.

Skrevet

Hvorfor skal en se ned på de som tar vare på barnet ditt hver dag og som kommer til å være en stor del av hverdagen dems..

Skrevet

kama er det så vanskelig å forstå for deg dette?

Det har ingenting med utdannelse å gjøre at vi som arbeider i barnehage ikke vil bli kalt tante.

Tante er for meg en PRIVAT betegnelse som kun mine TANTE barn får kalle meg, på lik linje med at kun mine barn får kalle meg mamma.

Når du bruker ordet tante ser jeg for meg en 60 år gammel dame som sitter å drikker kaffi og strikker mens hun er på jobb, ikke oppegående, reflekterte mennesker som er aktive sammen med barna...

De foreldrene som kaller oss tante, er de som ikke har giddet ta seg tid til å lære seg navnet til de som har ansvaret for barna deres store deler av dagen. (Nå kan du gå til tanta...)

En bruker ikke onkel om politiet dersom en prøver å vise respekt, eller neger om en mørkhudet person. Når jeg vet at mørkhudede ikke ønsker å bli kaldt neger så gjør jeg det ikke av respekt for dem, selv om jeg ikke personlig ikke legger noe negativt i ordet neger.

Skrevet

Det dumme er at hvem som helst kan få jobb i en barnehage. Uten utdanning eller ingen erfaring spiller ingen rolle. Mange bytter jobb til barnehage for å få en lettere hverdag. De skjønner ikke at det er svært krevende å jobbe med så mange barn på en gang. Det er veldig mye støy og veldig mye av og påkledning. Å plassere overvektige med ryggproblemer i en barnehage er jo å be om sykemelding. En skal være veldig oppegående, tålmodig og sterk for å klare 7 timer med ungeskrik, bleiebytting, tørke snørr og trøste så lenge. Det blir som på et pleiehjem. De får dekket sine primære behov, resten blir på selv styr, eller i ensomhet på sykehjemmene.

Skrevet

Det blir antydet i overskriften på denne tråden at man har en nedlatende holning overfor barnehageansatte om man bruker betegnelsen tante. Det er dette jeg diskuterer.

Jeg har ingen problemer med å forstå at enkelte barnehageansatte ikke ønsker denne betegnelsen. Hva var det du ikke forstod med det?

Digresjon, dine private assosiasjoner til ordet tante har liten relevans, annet enn at det kan bygge opp under at du ikke ønsker å bli kalt tante.

Jeg forklarte hvordan min bruk av ordet tante i denne sammenhengen er, altså ikke negativt ladet i det hele tatt.

Videre var mitt innlegg et direkte svar til hoverdinnlegget. Hva var det du ikke fikk med deg, siden du mener jeg ikke har fått med meg noe?

Ordet neger burde du holde deg for god til å dra inn i denne diskusjonen, siden ordet neger har vært en het potet i de fleste media en årrekke nå, og man skal være godt nedgravd bak en stein for ikke å ha fått med seg det. Problemstillingen ang bruk av ordet tante i barnehagen, har jeg altså ikke fått med meg andre steder enn her.

Skrevet

Da har kanskje styrer en jobb å gjøre? Er jo som alle andre jobber her i verden. Man søker, blir vurdert og ansatt eller forkastet.

Skrevet

Barnehagene skriker etter personell, de ansatter hvem som helst, bare at de er vennlige mot barn. Har erfaring ved dette.

Skrevet

jeg ser virkelig opp til disse. de gjøre en jobb jeg aldri kunne ha gjort. jobbet i barnehage i 3 måneder og jeg holdt på og fly på veggen.

jeg er kjempe glad for at noen er så glad i barn at de ønsker og ta seg av barn som ikke er sine egene.

Skrevet

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg ser ikke spessielt opp til dem heller. Som gruppe er det ikke så mange jeg ser ned på. Det må være eiendommsbeglere, reklamefolk og til en viss grad advokater.

Jeg er veldig fornøyd med den jobben de som jobber i barnehagen til jenta mi, men sån generelt har jeg ikke forventninger om at barnehageansatte er blandt de aller skarpeste, på samme måte som jeg ikke har noen forventning om at økonomer er særlig praktisk anlakt.

Skrevet

Ser ikke ned på dem som en yrkesgruppe. Men er ansatte i barnehager jeg ser ned på ja, men det har med dårlig utført jobb eller personligheten.

Men disse svært så selvhevdende barnehageansatte her inne irriterer meg..... Finnes ikke noen som skal slå sånn i bordet som den yrkesgruppen...jo, kanksje kokker, der er det og mye hieraki og se ned på de fleste andre... Slikt finner jeg lite sjarmerende ja.

Jeg kaller dem ikke tanter, men jeg ser ikke på dem som guruer når det kommer til barn, selv om en del mener de er det.

Skrevet

Nei, men på butikkdamer og vaskekoner!

Skrevet

Om jeg ser opp eller ned på et menneske avhenger ikke av hva slags yrke dette mennesket har.

Skrevet

det var overhode ikke min intensjon å lage enda en ny "tantetråd" nei. ordla meg kanskje feil. men trakk konklusjonen utifra hvordan visse her inne snakker om denne yrkesgruppen. mange som ordlegger seg på en måte som tilsier at de "bare" er ett barnehagepersonell.

for min del er dette en yrkesgruppen jeg yter stor respekt overfor, eller det vil si det lille av erfaring jeg har fått ifra min datters barnehage. profesjonelle til fingerspissene. men jeg har også sett at det kan finnes uprofesjonelle i denne yrkesgruppen som i alle andre yrkesgrupper. konklusjonen min på "tante-tråden" har jeg allerede skrevet.

Skrevet

De som ser ned på en arbeidsgruppe må være utrolig spesielle mennesker?

Yrkesvalg kan ha like mye med interesser, livssituasjon, personlig egnethet og tilfeldigheter som intelligens. Selv om det er mange ufaglærte i barnehagene rundt omkring, trenger ikke det bety at de ikke er fantastiske omsorgspersoner for våre små.

I datteren min sin barnehage er det forøvrig like mange ped.ledere som assistenter på avdelingen. Ene ped.lederen har til og med doktorgrad. Alt som blir gjot der, blir gjort veldig bevisst.

Så nei, ser selvfølgelig ikke ned på barnehagepersonell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...