Gå til innhold

Jordmødrene på nrk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

synest jordmødrene er ett fantastiks program, blir like rørt hver gang jeg får se en bebi blir født...

er førstegangsfødende å prøver å få med meg alt av fødsle o.l på tv. reality tv har hatt en serie som heter birth stories å den var kjempe bra...

synest d er greit å få se mange forskjellige fødsler slik man ikkje blir "veldig" overrasket vist noe lignende skulle skje "meg"...

alle er forskjellige...

jeg vet ikke hvilken stilling jeg vil føde i eller hvilken smertestillende jeg vil ha eller ikke. vanskelig å si før man er oppi situasjonen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hva papaya mener med at fødslene vi har sett ikke har vært varierte, jeg.

Greit nok at det ikke har vært noen oppvisning i spennende stillinger i utdrivingsfasen. Det har vel derimot blitt illustrert at akkurat om du sitter på tradisjonelt vis, står, står på kne osv. så er det riene, hvordan barnet ligger og innsatsen din som er det viktigste akkurat når det gjelder å få barnet ut. Et realistisk motsvar til å føde på hodet i vann ved hjelp av akupunktur spør du meg (satt på spissen).

Men altså, variasjon: Vi har sett totalt tre fødsler. Da var nr.1 en "drømmefødsel"; rolig fødende dame, ingen smertelindring. Nr 2 var en ganske typisk førstegangsfødsel; trekker leeenge ut i tid før veene blir effektive nok, hjelp til den fødende før kreftene tar slutt (og hun slapp å ende opp med hastekeisersnitt, slik en annen som svarte over her hadde gjort). Nr 3 var en fødsel med moderate komplikasjoner vil jeg si, sugekopp er ikke uvanlig selv om jeg også syntes det så litt brutalt ut.

Og når du sier du er glad du ikke skal føde på Buskerud skjønner jeg heller ikke hva du mener (og nei, jeg skal ikke føde der selv). Kanskje med unntak av hun dama med kink i nakken synes jeg alle jordmødrene har virket enestående til å følge opp, muntre opp, lytte og ta ønskene til den fødende på alvor.

Skrevet

Syns det er en helt topp serie jeg! Og det er da sånn det er å føde!! Jeg har født en gang selv og har vært tilstede på flere fødsler i den forrige jobben jeg hadde. Og det er komplisert å føde, det er jo en vannmelon som skal ut der nede tross alt. Og det er ikke alltid det går lett og greit. Men kvinner har da født barn i alle tider og i de aller aller fleste tilfeller så går det bra. Min erfaring fra min fødsel var at det å prøve å gå til lengst ut i forløpet hjalp veldig. Selv om det var utrolig vondt så ville jeg bare bli ferdig. Hvis jeg la meg ned så dabbet riene av med en gang. Så jeg hang i prekestolen til jeg hadde full åpning. Da måtte jeg ligge (selv om jeg sa tidligere på kvelden at den fødesenga skal jeg aldri opp i....)

Skrevet

Hadde å bestemt meg for ikke å føde på ryggen sist, men måtte pent ligge i den stillingen for jeg klarte ikke å røre meg fordi jeg hadde så vondt i ryggen. Klarte ikke prate heller.

Skrevet

Til kokosyklus. Hvis du skal stå på kne å føde, får du en sakkosekk til å lene deg på. Eller noe annet. Hvis du skal stå å føde, kan du lene deg på far, en seng eller en prekestol.

Det skal ikke være komplisert å føde. Hvis man tar i bruk naturlige metoder under fødselen, går fødselen som regel lettere, og blir mindre smertefull. Husk at bruk av epidural virker hemmende på riende. Fødselen kan bli mye lengre, og vakum kan bli resultatet. Vakum igjen kan føre til fødselsskader på mor og barn. De naturlige metodene er helt klart best. Flere jordmødre og gynekologer har heldigvis begynt å skjønne dette..

Skrevet

He-he. Får håpe at "nordmøre82" skal føde i nordmørsbyen Kristiansund da. Her må du grine deg til epidural etter 24 timer med rier. Been there, done that.

Skrevet

jeg elsker å se på alt som har med graviditet å fødsler å jøre:)

men jeg må si jeg vart skremt av hun som måtte ha sugekopp:/

jeg er andregangs fødende,å gruer meg veldi!! ikke at jeg kan klage på første fødsel som tok 3 timer etter at vanne var gått,å ingen smerter før d. men jeg hadde pressrier på 8 cm. samme som ho dama hadde på tven. å d var ikke behageli:/ de ville ha epidural på meg,men jeg brølte at jeg nektet. alt jeg brukte var lystgass... å jeg har tenkt å jøre d samme ijenn:)

men d jeg gruer meg mest til er ETTER fødselen! jeg vart behandla VELDI dårli. d kan ha noe me at jeg bare var 18 år,men jeg håper jeg ikke blir behandla sann ijenn. da tar jeg bebien min å går:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...