kokosyklus Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg har ikke sett episodene på tv, så i går satt jeg og så de på nett-tv. Den første episoden var helt fantastsik, men den andre var jo helt jævlig. Jeg satt med åpen munn som om jeg så på skrekkfilm da ungen ble tatt med vakum. Jeg gråt og gråt av redsel over hva jeg kanskje må igjennom. Stakkars jente! Det var helt jævlig!!! Mannen min bare holdt rundt meg, stakkar. Nå er jeg glad for at han er lege og kan litt om de forskjellige smertestillende. Vi snakket masse om det i går. Jeg har IKKE lyst på epidural. Har ei venninne som lå i 47 timer og da hun endelig skulle presse forsvanet riene. Hun presset alt hun hadde uten rier, mens de dro ut ungen med vakum. Ikke visste jeg at det skulle være SÅ jævlig. ...håper jeg greier å føde på den normale måten altså.. Mannen min mener fortsatt at epidural kan være en løsning hvis fødselen blir for lang, det kan jo være at det er lurtm Jeg skal IKKE be om det, de kan heller tilby meg det. Om en uke har jeg sikkert forandret mening etter å ha fått dette litt på avstand:) Dette skal jeg tenke nøye igjennom iallefall!
Buick Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Dersom eg ikkje hadde vore gravid hadde eg nok sett på dette programmet, men eg for min del vil ikkje vite meir enn det høgst nødvendige om dette emnet;) Har gått naturleg gjennom to fødslar før utan smertestillande og håpar på det same igjen, men vil ikkje gi meg meir fødselsangst enn eg har frå før. Ikkje at eg er redd slik sett sidan det tidlegare har gått så bra, men føler det blir tungt å sjå mødre som går gjennom tøffe fødslar når eg snart skal gå gjennom det på nytt.
kokosyklus Skrevet 16. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2007 Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg tror ikke jeg skal se de neste episodene. He he, eller rettere sagt, mannen min lar meg ikke få lov til å se de:) Så søt han er.
Gjest Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Når det gjelder epidural fordi fødselen blir for lang, så er det stor forskjell på sykehus. Jeg hadde smertefulle maserier i 60 timer (...) og Ahus tilbø meg ingen form for smertelindring eller ristimulering før jeg var ferdig modnet. Så her ble jeg veldig overrasket over at sykehuset Buskerud hadde epidural og ristimulerende drypp som standard behandling i sånne tilfeller. For førstegangsfødende er det desverre en fare for at man har en veldig lang modningsfase og at livmora da er så sliten når det nærmer seg utdrivningsfasen at den ikke er sterk nok til å få ut ungen alene. Det skjedde med meg, så de forsøkte med tang og sugekopp før det til slutt ble hastesnitt. Men dette gjelder jo ikke alle!!! Uansett er det viktig å fortelle de på føden hvordan man har det og forsøke å holde seg rolig. Jeg tror på at jo lenger man klarer å få kroppen til å jobbe uten for mye inngrep, jo bedre er det. Men i mitt tilfelle gikk det jo ikke så bra. Nå er jeg jo gravid igjen, da, så jeg har ikke blitt så skremt. Og denne gangen er det ikke så mye modning som skal til, så jeg håper jeg får fullført en vaginal fødsel. Det som uansett er sikkert med fødsler er at det finnes alltid gode leger og jordmødre på sykehusene, så det går i de aller fleste tilfeller bra. Og smertene går jo over!!!!
Princen min Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Hvordan kan jeg få sett dette programme hva søker jeg på da?
twoboys & a girl Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Synes det er bra at de tar oppforskjellige fødsler, for ingen er like. Da jeg fødte sist så fikk jeg badekar i åpningstiden. Flyttet meg etterhvert over på ett annet rom, hvor jeg fikk en seng. Klarte ikke å røre meg eller prate noe pga store smerter i ryggen. Fikk lystgass, men da pressriene skulle komme, ble riene mere og mere borte. De planla da å prøve å la meg presse han ut selv, men de måtte mest sansynlig ta han med tang eller vakum. Men klarte å presse han ut selv:o) Fikk en liten rift innvendig, men måtte ikke sy. ønsker deg lykke til, det går nok kjempe bra:o)
C&M&H Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Jeg er gravid nå og ble ikke skremt av å se dette. Det er jo fantastisk at de kan dra ut ungen så fort når det haster. Så jeg be egentilg mer betrygget enn redd. Jeg har født en gang før og gleder meg til neste fødsel når jeg ser andre føde. (mulig jeg er litt rar)
tudeluuu Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 min erfaring er at fødselen går bedre jo lystigere innstilt man er! Ta det med ro, ikke ha forventninger til hva som skal skje, men ta det med ro! Epidural er lykken for mange, men som de sa i episode nr 2 er den fødende med en gang i rød sone, altså har de en risikofødsel når epiduralen blir satt! Jeg var innstilt på å greie det uten noe annet enn akupunktur, og det greide jeg også! Det var så absolutt vondt, men en helt fantastisk opplevelse! Jobb med kroppen, og la den gjøre det den skal, slapp av når du har sjansen til det mellom riene!! =) Akupunkturen hjalp meg faktisk til å slappe av så mye at jeg duppet av det lille minuttet som varte mellom pressriene! Det ville jeg aldri forestilt meg på forhånd!! =) Lykke til! Dette går bra =) Men jeg er enig med deg! Det er ikke noe særlig å se hva andre gjennomgår, men heldigvis så er alle fødsler forskjellige! Opp og stå, så skrur hodet seg riktig ned i bekkenet! Vent og se =)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Jeg har vært gjennom to fødsler nå og begge har jeg fått Epidural. Min erfaring er at når den har vært satt har jeg fått framgang i fødselen. Jeg har på ingen måter mistet riene heller det stikk motsatte. Fra jeg har fått epiduralen og fram til jeg har kunnet få lov til å presse har det gått veldig fort. Til jordmødrenes store forskrekkelse. De har ment i ettertid begge gangene at epiduralen fungerer andeledes på meg. Motsatt av det den vanlig vis gjør, så for meg har det fungert veldig bra. å godt er det. Lykke til alle sammen.
marik* Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Jeg fikk hjelp av vakum da jeg fødte gutten min som nå er snart 3 år. Det ser nok verre ut enn det oppleves. Jeg måtte ha vakum fordi jeg hadde treg framgang og null krefter tilslutt. Jeg var da bare glad til for at det fantes hjelp å få!! Samboeren min sa det var en litt ekkel opplevelse å se på, jeg var mest opptatt av å få babyen ut. Han ble født med "conehead" :-),men det gikk raskt tilbake og han er en helt frisk å fin gutt:-) Vi kommer ikke vekk fra virkligheten: En fødsel er en stor påkjenning for både mor og barn (og far noen ganger). Men vi er skapt for å tåle det!
mrss83 Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 jeg ble bare glad for å se at alle er forskjellige. Og det programmet roet meg skikkelig ned. har vært redd for¨å føde, men etter å ha sett på de 2 episodene så føler jeg at jeg skal klare det.
Jewel m/jente får gutt Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 Jeg er også førstegangsfødende og er fast bestemt på at dette skal skje naurlig. Jeg skal ikke ha noe form for bedøvelse i det hele tatt, og hvertfall ikke epidural. Dette har sambo fått beskjed itilfelle jeg ber på mine knær om noe. Etter og ha sett jordmødre, så gleder jeg meg bare enda mer til å skulle føde. Det jeg gruer meg mest til er tiden før vi skal til sykehuset. Hvordan sambo takler det og når vi skal dra. Men det er som noen andre her sier. Tenker man positivt så går alt bra.
Gjest Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Gutten min ble hjulpet ut med suge kopp, og det var utrolig deilig å få hjelp. Jeg hadde ikke pressrier i det hele tatt, til tross for drypp - og var sliten på slutten. Det gikk kjempe fint, selv om jeg ikke fikk epidural - kun noe lokale greier når de festet den koppen. Fikk bare innvendig rift, og sydde to "pyntesting" på dem. Litt kul i hodet fikk han, men det gikk veldig fort tilbake.
nordmøre82 Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 Jeg synes ikke noe om denne serien. Fødslene vi fikk se var veldig tekniske og kompliserte. Hvis dere vil ha bedre fødsler enn dette. SÅ FOR ALL DEL. Vær aktive under opningsfasen, oppreiste og varierte stillinger forkorter åpningstiden. Unngå liggende stillinger når dere skal presse ungen ut. Stående eller knestående stillinger gir mindre smerter og en kortere fødsel. SI NEI TIL EPIDURAL.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 16. september 2007 #16 Skrevet 16. september 2007 Bedreviter du var da "nordmøre" !
nordmøre82 Skrevet 16. september 2007 #17 Skrevet 16. september 2007 Alle vet vel at enkelte fødestillinger er bedre enn andre. Er du uenig?
Kyria Skrevet 16. september 2007 #18 Skrevet 16. september 2007 Jo noen stillinger ER bedre enn endre, MEN det som er bra/best for deg er ikke det for meg. Jeg har født tre barn og venter nr fire. Jeg kunne aldri stått på kne eller rett opp og ned i pressfasen. Det som har vært best for meg (og dessuten gått veldig fort, kun tre pressrier per barn) har vært å ligge på rygg=) Vi er alle svært ulike og det vil også våre fødselsopplevelser være.
nordmøre82 Skrevet 16. september 2007 #19 Skrevet 16. september 2007 Ja, selfølgelig er alle ulike, og det som er best for meg er ikke nødvendigvis best for andre. Jeg synes bare at kvinner bør få vite om at enkelte fødestillinger fremmer fødselsprossessen. Mange som ikke vet noe om dette. Skjønner at du måtte ligge på rygg fordi det gikk fort. Men. Tenk bare på de som ligger sammenkrøket i fosterstilling under åpningstiden. Det er jo ikke akkurat bra for fødselsforløpet..Det gir ofte mer smerter, og fødselen tar lang tid..(Langsom fremgang)
papaya Skrevet 17. september 2007 #20 Skrevet 17. september 2007 Helt enig med nordmøre. Jeg tror også at noen stillinger som egentlig er uegnet for fødselen kan være det for noen, men ikke for så mange som vi allerede har sett. Nå kommer det jo flere episoder - kanskje vi får se noe mer spennende, hvis ikke da er jeg bare utrolig takknemlig at jeg ikke må føde på det sykehuset der i Drammen. Var jeg førtsegangs og så på dette programmet da ville jeg blitt ganske så skremt. Nå er jeg bare skuffet. Jeg synes at når NRK allerede har bestemt seg å satse på noe slik da hadde det vært mye mer spennende med variasjon. Får jo håpe at det er flere enn meg som ikke har så nettopp tekniske fødsler som de vi har sett på tv.
Gjest Skrevet 17. september 2007 #21 Skrevet 17. september 2007 Herregud... Ro dere ned... Syntes dette virket som helt normale fødsler jeg. Kanskje ikke alle var de mest "koselige" og slik som man skulle ønske i en perfekt verden, men det var da jammen en ganske lett fødsel i første episode, og en med helt normal hjelp (sugekopp) i andre, og ingen hastekeisersnitt og ekstreme blødninger og nær-døden opplevelser... fint at vi klan velge å ikke se på det om vi ikke har lyst til det da... Virket i det minste som alle de som er med i serien følte seg godt tatt vare på og i gode hender, ellers hadde de nok ikke godtatt at det skulle vises til resten av landet... Ellers håper jeg også at jeg klarer meg uten Epidural el.l. denne gangen også, selv om det ikke hadde vært noe nederlag å å få hjelp av det. Lykke til alle sammen og gleder meg til neste episode!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #22 Skrevet 17. september 2007 Hei du Jeg gruer meg også masse til å føde.... har heller ikke lyst på epidural, men hvis det blir for vondt.... Hva anbefaler du (eller mannen min som er lege) som smertelindring da? Hva er nest beste etter epidural liksom???? :-)
kokosyklus Skrevet 17. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 17. september 2007 Jeg vet ikke hvorfor jeg friket. Jeg er sykepleier, har lest om dette og vet jo hva som skal skje. Jeg forstår jo at en fødsel er vond og jeg vet hva jeg må igjennom. Men allikvele ble jeg altså skikkelig skremt av den episoden. Jeg er vanligvis ganske positiv og sterk, så var totalt uforberedt på at jeg skulle reagere slik:) Tenker på det innimellom og er mer innstilt på å greie fødselen uten epidural. Dersom jordmor anbefaler meg epidural skal jeg ta imot, men er innstilt på akupunktur og evt lystgass. Synes serien er positiv. Den viser forskjellige fødsler og har fått meg til å tenke og planlegge min egen fødsel. Nå kan jeg planlegge litt hvordan jeg vil ha det, hvor jeg vil ha mannen min osv:) Fikk jo noe positivt ut av den "skremmende" opplevelsen:) Tror jeg kommer til å titte videre på episodene også. Mye å lære!
kokosyklus Skrevet 17. september 2007 Forfatter #24 Skrevet 17. september 2007 Tror nordmøre882 har et godt poeng forresten. Jeg kan ikke tenke meg å føde liggende på ryggen. Ser for meg at det er mest behagelig å stå på knærne. Lurer bare på om jeg greier å holde meg oppreist:) kanskje derfor så mange føder liggende?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 17. september 2007 #25 Skrevet 17. september 2007 Først og fremst; syns Jordmødrene er en fantastisk serie, jeg ser episodene både to og tre ganger på nettsidene til NRK=) Er førstegangsfødende, og føler meg bare oppmuntret - ikke skremt - etter å ha sett de to første episodene. Imponert over de som jobber på føden i Buskerud, jeg - ser ut som de gjør en kjempejobb!!! Men må si at jeg nok kommer til å tenke meg om to ganger før jeg ber om epidural, vil ikke at ting skal trekke ut så veldig... Samtidig så tenker jeg å ha en åpen og positiv holdning til det hele; det som skjer det skjer, og det skjer sikkert av en god grunn! Altså, hvis jeg ender opp med epidural så er det fordi jordmor mener det er lurt/forsvarlig. Angående fødestillinger; jeg tror nok også at det kan vært smart å bruke tyndgekraften til sin fordel; så hvis jeg klarer det føder jeg gjerne på huk e.l. Men...tiden vil vise!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå