Gå til innhold

cannabis vs alkohol


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nok ingen link, men hadde nettopp om det på en forelesning i psykiatri (psykiater som foreleser), så velger jo å høre på det jeg lærer. Tror nok foreleseren var en nøktern og erfaren lege, som hadde tatt imot mange pasienter på psykiatrisk akuttmottak. Han sa det var en overvekt av cannabis-brukende av innkommende rusede pasienter. Tror faktisk det er flere andre "mer ulovlige" stoff som ikke har så dramatiske kort- og langtidseffekter. (Nå tenker jeg primært på rene psykologiske effekter).

Dette var heller ikke ment som skremselspropoganda, da. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det blir kanskje litt feil å sammenlikne en alkoholiker med en som røyker i ny og ne.

 

Jeg vil heller at mine barn skal drikke et glass vin i helgen enn å røyke en bom i helgen.

Skrevet

Cannabis er et ulovlog narkotisk stoff, som for all del ikke bør legaliseres her til lands.

Ja, alkohol og røyk er kanskje det man starter med først i de tidlige tenår, men det ALLER fleste stopper jo der!

Jeg tror når man først har prøvd hasj er ikke terskelen for å prøve andre stoffer særlig høy..

 

Og i de tilfellene jeg kjenner til, er det svært få som klarer å nøye seg med røyke hasj en gang i mnd. De blir ofte avhenigig og får både angst og nerver når stoffet går ut av kroppen.

Og flertallet av de jeg kjenner til som har sluttet med hasjrøyking i dag, sliter med psykiske problemer av ymse slag.

 

Jeg var på en fest engang hvor en hadde røyka hasj. han tok en dose for mye tror jeg, for han satt i sofaen og skalv som et aspeløv og trodde katta skulle komme å klore ut øya på han!

 

For all del bør ikke cannabis bli lovlig. Alkohol er en helt annen ting, det er de ulike kulturene som spiller inn her. Du tar deg ikke en joint til lørdagsmiddagen med barna liksom!

 

Skrevet

Om alkoholiske nytelsesdrikker ble oppfunnet for første gang i dag, ville de neppe vært lovlige. Alkohol er skadelig som bare det og har få, om noen, nytteeffekter som rusmiddel. Grunnen til at det er tillatt er tradisjon og kulturelle normer fra en tid da man ikke visste bedre.

 

Cannabis er heller ikke kjernesunne saker.

 

Spørsmålet blir da om man vil legalisere cannabis ut fra et rettferdighetsprinsipp fordi alkohol er legalt, eller om man vil holde cannabisen ulovlig siden det er kulturell aksept for dette og satse på også å redusere alkoholbruken. Personlig stemmer jeg for det første fordi liberalisten i meg ikke aksepterer at en handling skal være straffbar når den er like lite/mindre problematisk enn en annen handling (inntak av og formidling av cannabis vs. det samme for alkohol). Men jeg kan helt klart se at det er en problemstilling hvorvidt det at ett onde er akseptert gjør at man bør akseptere nok et onde.

Skrevet

Ja, at man kan få psykoser eller at hsj utløser psykoser vet vel de fleste. Jeg reagerer bare på den skremselstaktikken der folk sier "hasj er det verste i verden, en gang er nok til å bli en del av narkohelvetet."

 

'For akkurat den er jo bare helt .... altså litt lite realistisk.

 

Jeg kjenner da også til mange som har fått psykoser, men dette er ikke som resultat av at de prøvde en gang. Det er resultat av lang tids bruk.

Skrevet

Jepp, salat, man kan utvikle psykoser av cannabis. Men hvis du ser på første setningen i hele innlegget mitt, så blir det alltid regnet at man snakker om daglig bruk av cannabis og helgebruk av alkohol. det er vel sjelden man ser folk som blir psykotiske og schizofrene kun pga bruk av cannabis f.eks hver 14. dag.

 

det er et par ting som kan utløse schizofreni. Visse psykedeliske stoffer har evnen til å utløse schizofreni tidligere hos en person som allerede er disponert for sykdommen, og som ville fått den senere i livet. Nå er det en stor diskusjon rundt det om man kan kalle cannabis et psykedelia eller ikke. de er heller ikke ferdig med forskingen på hvordan cannabis påvirker serotonin-nivået i hjernen, og hva dette kan gjøre med den kjemiske balansen. Men det er jo logisk at periodisk og måteholden bruk gir langt mindre kjemiske ubalanser enn hva daglig og konstant bruk gjør.

 

cannabis har forresten aldri vært lovlig i kristiania. Kristiania har vært en fristad, men de har fremdeles vært under danmarks lover. Politiet har brukt lite ressurser før, men etter at kristiania ble et møtepunkt for misbrukere av sterkere stoffer har de måttet gripe inn. Samme fenomenet ser man i Amsterdam. det er nok ikke cannabislovliggjøringen i seg selv som er grunnen til at det er så mye sterke stoffer der nede. grunnen til at det er mye av det, er nok at det blir en sentralisering av dop. Når to steder i hele europa (christiania og amsterdam) har legalisert eller akseptert cannabisbruk, vil dette trekke til seg mennesker fra dette miljøet - også sterkere misbrukere. det er altså ikke en økning i det første av narkomane, men en FORFLYTNING av dem. Narkomane flytter fra andre byer i europa, og flytter TIL Amsterdam. Men selvfølgelig, når det blir en konsentrering av sterke rusmidler et sted, vil dette selvfølgelig øke tilgang og etterspørsel på sterkere stoffer noe.

 

Ungdommene i Amsterdam har derimot lovlige steder å kjøpe sin cannabis, og de trenger derfor ikke å gå inn i miljøet med sterkere stoffer. Man ser at bruken av sterke stoffer blandt tenåringer er gått ned etter at cannabis ble lovliggjort i Amsterdam.

Skrevet

Det er ikke veldig lenge siden jeg leste at man kan få psykoser etter å ha prøvd hasj en gang... Skal se om jeg finner det igjen.

Skrevet

HI, jeg blir egentlig litt usikker på hva du mener med at et stoff er farlig; Mener du at farlig=sterk rus, eller farlig=du blir aggressiv og gjør dumme/farlige ting, eller mener du farlig=du skader kropp og hode av stoffet??

 

Skrevet

Dersom "man har brukt hasj lenge i Christiania, men nå er det blitt ulovlig" skal være et argument mot cannabis, må man vel ta med i betraktningen at cannabis har vært forbudt lenge en hel haug med europeiske land og amerikanske stater men er nå blitt dekriminalisert? Det er langt flere steder som har gått den veien enn motsatt ...

Skrevet

Jeg mener ikke noen av delene er uskadelige selv. Men syns en del av fremstillingen av alkohol vs hasj/cannabis er litt rar. De virker motivert utfra en skremselshensikt og ikke fra en ærlig opplysningshensikt. Jeg tror ungdom ser gjennom dette, man vinner mer på å være ærlige med de enn å skremme de.

Skrevet

Du sier det jo selv HI, terskelen for å prøve andre rusmidler når en har prøvd hasj øker betraktelig... Det er jo en grunn til at de som røyker jevnlig stadig må øke dosen sin for å få samme effekt.. En blir avhengig, vil ha sterkere rus og mange går over på andre rusmidler.

Tipper det var hasj du prøvde først selv?

 

Skrevet

Må få presisere igjen at jeg ikke er for lovliggjøring av cannabis, ihvertfall ikke før det er forsket mye mer på det.

På den annen side - skal man nekte mennesker å gjøre hva man vil med kroppen sin? Man kan nekte folk å kjøre bil når man har røykt cannabis, man kan straffe dem som skader andre i cannabisrus . men kan man nekte folk å gjøre som man vil med sin egen kropp? hvorfor skal ikke de som ønsker å røyke cannabis få gjøre dette? Lovliggjøring av rusmidler vil kanskje bli sett på som en godkjenning av stoffet. Folk stoler blindt på lovene og tenker at når noe ikke er lovlig er det heller ikke farlig - det har vi jo sett med alkohol. Men burde ikke folk slutte å være slaver av loven og heller prøve å bruke litt god gammeldags sunn fornuft?

 

Når det gjelder psykiske problmer som resultat av cannabisbruk er dette et velkjent fenomen. Man blir ofte psykisk syk av hyppig bruk av cannabis, på samme måte som man blir psykisk og fysisk syk av hyppig alkoholbruk. det er samme greien. Overdreven bruk av noen som helst stoffer og stimulativer - det være seg alkohol, cannabis, sukker eller tv, er skadelig. Mennesker må lære seg å begrense bruken sin og å tenke litt fornuftig. man kan dø hvis man bare spiser poteter også.

derimot bør vi informere barna våre om sannheten om disse stoffene. Man bør fortelle unge at ecstasy og MDMA ikke er det samme. MDMA i seg selv er ikke fysisk skadelig, men det som selges som MDMA (ecstasy) er en helt annen ting. det er iblandet ketamin og amfetamin og gud vet hva. Cannabis er ikke ufarlig, men man dør ikke av det. (da skal man i så fall være jævlig uheldig). Alkohol er ikke ufarlig selv om det er lovlig.

 

Gi barna rett informasjon så klarer de nok å tenke selv.

Skrevet

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1950497.ece

 

Man har 40% større sjanse for å få psykiske problemer hvis man har røyket hasj, og ved hyppig bruk dobles denne risikoen. Det står ingenting om hvor mye man skal røyke for å få denne 40% økningen, men det ser ut til at de mener absolutt alle som har gjort det en eller annen gang.

 

Jeg konkluderer med at det er da tryggere med et glass vin enn en joint.

Skrevet

Igjen: man må ikke heve "dosen" for hver gang man røyker!!! Toleransen blir LAVERE! Og man må ikke gå over på et sterkere stoff for å kompansere for den synkende virkningen av cannabis. Det er som å si at man må drikke alkohol fordi røyken ikke virker lenger. Rus er ikke en spesifikk ting. en cannabisrus kan ikke engang sammenlignes med en amfetaminrus, f.eks. En cannabisrus gjør en lattermild, søvnig og sulten. en amfetaminrus gjør en våken, klar og man mister matlyst. Det er to helt forskjellige ting. Det er like forskjellig som alkohol og kaffe, tobakk og sukker.

Og igjen, det er ikke det at man har prøvd en ny magisk rus som gjør at man vil prøve sterkere stoffer. det er det at man har krysset grensen lovlig/ulovlig og må skaffe sine rusmidler gjennom et miljø hvor sterkere stoffer er en del av hverdagen som gjør at man prøver sterkere stoffer. Når man hver dag sitter sammen med mennesker som bruker sterkere stoffer, fordi man må dertil for å få hasjen sin, og når man ser hvor gøy de har det, blir det etterhvert fristende å prøve selv. hadde man kunnet kjøpe hasj på vinmonopolet, ville man ikke fått en intens trang til å prøve heroin eller amfetamin fordi man hadde røykt hasj noen ganger.

 

Og nei, jeg prøvde ikke hasj først. første stoffet jeg prøvde var amfetamin. Tok faktisk lang tid før jeg i det hele tatt prøvde hasj.

 

og igjen, er ikke for legalisering enda.

Skrevet

Jeg har et "normalt" forhold til alkohol, som for meg er å ta et glass rødvin eller to til maten, og en fest i ny og ne. Som kanskje er 1 - 3 ganger i året.

Jeg har aldri vært i nærheten av å se noen form for narkotika, heldigvis. Har aldri fristet meg, har aldri hatt behov. Heldigvis er det ulovlig, for jeg har sett hva det kan gjøre med mennesker. Jeg har null forståelse for de som bruker det, uansett grunn - og ihvertfall når man har blitt foreldre. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor.

Skrevet

Salat: Ok, den er grei. jeg kan godt gå med på at noen få gangers bruk av cannabis kan gi psykoser. Cannabis er tross alt et sterkt stoff som kan gi negative erfaringer og frykt, som igjen kan henge seg opp i en psykose. Men jeg tror ikke det går etter bare en gang altså. man må i det minste ha fått en effekt av stoffet, og det gjør man sjelden første gangen. hjernen må læres opp til å kjenne igjen stoffet. Men etter et par ganger, hvis man har røykt alt for mye, og hvis man da får en negativ erfaring, så kan man gjerne henge seg opp i det.

 

Men har man større sjanser for å få psykoser eller psyiske problemer om man har drukket alkohol enn om man er avholds?

 

forresten: et glass vin eller en joint er nok en dum sammenligning. man blir nok mer ruset av en joint enn av et glass vin =) Du må nok konkludere med at en FLASKE vin er tryggere enn en joint=) eller skal vi si et glass vin eller et trekk av en joint ? =)=)

Skrevet

Jeg tipper en del av de i den undersøkelsen rett og slett bruker hasj som "selvmedisinering" og er disponert for eller har psykiske problemer i utgangspunktet. Kjenner en del som holder på sånn, det er IKKE uvanlig. De bruker ikke andre saker, for det er ikke selve rusen i seg selv som motiverer de, men den beroligende effekten. Dette er mennesker med mye nerver og litt angst osv.

 

Jeg syns ikke det er lurt å "medisinere" seg selv slik, men regner med at den delen av gruppen som gjør dette kan påvirke resultatet av den undersøkelsen noe.

Skrevet

Jeg hadde heller røykt en joint, enn å gå rundt gatelangs å dummemeg ut dritafull.

 

Men igjen så er jeg på en måte enig med at hasj er inngangen til sterkere saker.

Jeg kjenner mange som prøvde hasj, å nå har prøvd alt fra speed, knips, heroin osv...

 

Men det hadler vel litt om personen oxo...

Kan være mange grunner til at folk prøver dop.

feks å komme seg vekk litt å ha det litt ''godt'' med seg selv.

 

Jeg har prøvd hasj, å det var ikke noe for meg, men det ga meg heller ikke ideen av at det var kjedelig, nå må jeg bruke sterkeresaker.

 

 

Skrevet

Sitat fra Sauen: "Og spørsmålet var jo tross alt om man skal fortelle barna om hvordan ting fungerer. Burde vi ikke fortelle sannheten til våre barn, istedenfor å trykke på dem en haug med propaganda om at cannabis er fælt og alkoholen er guds gave til mennesket?"

 

For meg er ikke alkohol "guds gave til mennesket". Jeg forteller sannheten til mine barn, og det er at cannabis er et ulovlig stoff. Brukes det i medisinsk sammenheng, får man det på resept. Det kan da vel ikke sammenlignes at et stoff brukes i medisinsk sammenheng og på fest??

 

 

Skrevet

Å ja.

Der gir faktisk psykiske problemer, etter langt bruk.

 

En jeg kjenner må gå på piller for å ikke få angst å depresjoner å sånt igjen....

Skrevet

"Sannheten" må jo da være: her vi bor er alkohol lovlig som rusmiddel, mens en del andre stoffer ikke er det. Til andre tider i andre samfunn har andre stoffer vært aksdeptert, det er ingen automatikk i at alkohol er lovlig og dermed gir mindre skadevirkninger enn en del andre stoff.

 

 

Men det er det vel ingen som sier, for da mener vel andre foreldre at man gjør alle rusmidler akseptert, mens intensjonen nok var å formidle at hva som er akseptert som rusmiddel er bestemt av tid og sted.

Skrevet

Da så denne tråden tenkte jeg "å nei. ikke nå igjen", omtrent det samme jeg ville tenkt hvis det kom opp en tråd om graviditet og alkohol og argumentene er "folk som drikker når de er gravide er teite"

 

Men jeg må virkelig applaudere Sauen for et saklig og godt innlegg, som kan opplyse om hva cannabis er, og hvordan virkningen av det er.

På ungdomskolen ble vi lært opp til at hvis du tok en tjall, så var du heroinist dagen etterpå. Ting var så sorthvitt. Jeg synes faktisk det ikke er særlig god undervisning, hvis man er vitne til noen som bruker hasj.

Selv var jeg sikkert skev både en og to (og 140) ganger i tenårene og frem til jeg ble ca 22. Ikke en eneste gang har jeg rørt noe sterkere, og det fristet heller ikke.

Og for de som måtte tro dette var ren reklame for hasj: Nei, jeg kommer ikke til å røyke igjen, verken sigaretter eller annet. Alt til sin tid.

Skrevet

pekefingeren - også jeg er ferdig med denne perioden. kanskje røyker jeg meg en bom npr jeg er pensjonert, hvem vet, men ikke nå når jeg har barn som jeg har ansvar for...

Skrevet

Er det greit at barna deres begynner å utforske dette da? Synes dere det er like greit at de blir rusa på cannabis som på alkohol?

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene dine, men her er mitt..

 

Alkohol ER mer skadelig enn hasj, men det som er med hasj er at det sitter igjen i kroppen i lang, lang tid. Ved langtidsbruk så blir hjernen sløvere, og kroppen generelt.

 

En annen ting er at folk gjerne går over til sterkere stoffer når de først har prøvd hasj. Man kan på en måte ikke si at det er hasjen sin feil, men allikevel så er det det. om du forstår?

 

Jeg har selv aldri prøvd hverken hasj eller andre narkotiske stoffer.

 

Men jeg synes det er greit å kunne bruke det til medisinsk bruk..

 

Hilsen meg som har en bror som er ex-narkoman, og det hele begynte med vond rygg og hasj røyking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...