Gå til innhold

cannabis vs alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir stadig forundret over hvordan diskusjoner hvor man stiller cannabis og alkohol opp mot hverandre utvikler seg.

Når man diskuterer hva som er farligst av disse to stoffene, blir det alltid automatisk antatt at det da er snakk om helgebruk av alkohol og daglig bruk av cannabis. Men for at det skal bli en rettferdig diskusjon må man jo sidestille bruken, og derfor f.eks snakke om bruk av cannabis eller alkohol hver 14. dag.

Alkohol er sterkt avhengighetsskapende. Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende, men kan gi psykisk avhengighet.

Abstinenssymptomene ved alkoholabstinens er dillerium, oppkast, sterk feber, hjertebank, i noen tilfeller død.

Abstinenssymptomene ved cannabisabstinens er angst, uro, søvnproblemer og konsentrasjonsproblemer.

Alkohol er dødelig i større mengder, og man hører forholdsvis ofte om folk som dør av alkoholforgiftning.

det er per i dag bevist et tilfelle av død pga cannabis. En mann døde etter å ha fått en container med fem tonn cannabis i hodet.

Alkohol ligger på toppen av listen av rusmidler som fører til sosiale problemer som blind vold, aggressivitet og voldtekter.

Cannabis utløser "lykkehormoner" (dopaminer og serotoniner) og det er forholdsvis sjelden at mennesker i cannabisrus blir utagerende og voldelige.

Britiske forskere har rangert narkotiske stoffer etter farlighetsgrad. Alkohol ligger på femte plass. eneste over er heroin, kokain, gatemetadon og barbiturater (legemidler mot angst).

cannabis ligger på 11 plass, tobakk på 9. plass.

Hvordan har det seg da, at alkohol som et av verdens farligste stoffer, er fullt lovlig for alle over 18 år i norge?

Jeg har tidligere prøvd mye forskjellig og kan si at alkohol er det stoffet som absolutt gir sterkest rus, gjør at man mister mest kontroll og er av de farligste.

Det blir ofte dratt frem at cannabis er inngangsporten til ulovlige stoffer, og det stemmer jo også. Men så må vi tenke på HVORFOR cannabis er inngangsporten. Er det slik at man blir narkoman av å røyke cannabis? seiglivede myter sier at cannabisen blir for svak og man må ha noe sterkere. For det første er dette helt feil. Toleransen for cannabis blir vanligvis bare lavere og lavere for hver gang man røyker. dessuten kan man ikke si at man må ha heroin fordi cannabisen ble for svak. Det er det samme som å si man må ha laks fordi svinekotelettene hadde for lite smak. Alle rusmidler er så forskjellige i virkningsmåte. det er ikke samme rusen med forskjellige grader av effekt!!!

GRUNNEN til at cannabis er inngangsporten til sterkere stoffer, er ikke fordi man automatisk blir et svakt menneske av cannabis. Sannheten er at alkohol og tobakk er inngangsporten til sterkere stoffer. De aller fleste prøver alkohol og tobakk lenge før de engang tenker TANKEN på å prøve cannabis! Men de fleste ungdommer har et sterkt skille mellom lovlig og ulovlig. de tenker at siden alkohol og tobakk er lovlige stoffer, er det nok ikke så farlig. (selv om begge er rangert som sterkere og farligere enn cannabis). de tråkker dermed ikke over grensen til ulovlig, fordi disse stoffene blir sett på som farligere og skumlere.

Og så finnes det dem som vet at man ikke dør av cannabis, og som gjerne vil prøve noe nytt. Hvor må de for å få tak i denne cannabisen? Til de som bruker sterkere stoffer, og selger cannabis. De kommer inn i miljøet, ser folk bruke sterkere stoffer og blir fristet.

det er altså ikke CANNABISEN som er grunnen til at man går over til sterkere stoffer, men MILJØET.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lgret før jeg var ferdg...

det er ikke cannabisen som er grunnen til at man går over til sterkere stoffer, men miljøet.

Man kan ikke skylde på kua når folk blir matforgiftet, det er bondens feil. (Og mennesket som spiste kua)

Poenget mitt er - hvorfor er et av de farligste stoffene i verden LOVLIG?

Og hva skjer når vi lyger til barna våre om farligheten av stoffer? Når ungdommen finner ut at man ikke dør av cannabis, tenker de vel at heorin sikkert ikke er så farlig allikevel.

jeg er for korrekt informasjon om skadeeffekter, og ikke skremselspropaganda.

Må presisere at jeg ikke er for lovliggjøring av cannabis til annet enn medisinsk og industriell bruk.

hva mener dere?

Gjest postlogic unt mikrovampyren
Skrevet

jeg mener at canabis bør bli lovlig som medisin. jeg har en helt vill migrene som dette har vist seg funksjonelt på. (i nederland)

Skrevet

Jeg er for at det skal kunne brukes til medisinsk grunnlag ja..=)

Det har jeg vært hele tiden egentlig... Er jo mange land også i europa hvor det brukes aktivt på medisinsk grunnlag.. Og det er maaange som også bruker det her hjemme i Norge pga diverse sykdommer..

Skrevet

Ser ut som om det er flere som har oppdaget den medisinske effekten av cannabis ja=)

Skrevet

Cannabis er ulovlig, det er ikke alkohol, derfor er det egentlig ikke noe å diskutere en gang!

Skrevet

Man kan da diskutere noe selv om staten har sagt det er fælt vel? har de som bestemmer lovene førsteretten på å ha rett?

Vi er da vel ikke slaver av staten vel?

Og spørsmålet var jo tross alt om man skal fortelle barna om hvordan ting fungerer. Burde vi ikke fortelle sannheten til våre barn, istedenfor å trykke på dem en haug med propaganda om at cannabis er fælt og alkoholen er guds gave til mennesket?

Skrevet

Nei, staten er oss, dvs det flertallet mener! Og det er farlig, det er jo en grunn til det er ulovlig!

Skrevet

RundLurt, ser du heller at ungen din blir alkoholiker enn at h*n røyker seg en bom i ny og ne, bare fordi det er ulovlig, når du VET at alkohol er farligere?

Skrevet

Bare et lite artig innslag til en alvorlig debatt. Beklager om noen føler seg støtt av at jeg legger denne linken her.

Skrevet

Jeg er helt enig i at å drive med skremselspropaganda om at "hasj er veien til narkohelvetet" er dumt. Alle vet jo at dette er veldig lite sant i de fleste tilfeller. Jeg vet at minst 70% av alle jeg kjenner har prøvd hasj og ingen er narkomane enda for å si det slik. Det er faktisk veldig få som bruker det jevnlig også.

Den skremselspropagandane vi fikk høre da vi var små er feilslått da den rett og slett gir uriktig informasjon. Jeg tror at når folk oppdager at dette bare var tull, så er dte større sansynlighet for at de tor informasjon om andre stoffer bare er ment for å skremme også.

Jeg vet at en del kan få psykiske vansker pga hasjbruk, men alkohol er da også ganske farlig. Jeg er enig i at den info som gis om stoffer bør være mest mulig jordnær for å ha noen effekt.

Skrevet

Det er vel ingen foreldre som påstår at alkohol er guds gave til mennesket? Ja, ja. Jeg synes egentlig at alkohol og cannabis bør likestilles, dvs. enten tillates eller forbys. SELV om jeg tror at korttidsvirkningene av cannabis er verre enn ved alkohol. Mange mennesker blir psykiatriske pasienter pga. psykoser etter et éngangs-inntak av cannabis. Slike umiddelbare effekter av lavt/moderat inntak av alkohol finnes ikke. Langtidseffekten av alkohol kan i verste fall føre til Korsakoffs dyndrom (slags demens), mens cannabis kan føre til varige psykotiske tilstander. Så jeg personlig vil vel ikke anbefale noen av stoffene til mine barn, men hadde bekymret meg minst hvis de inntok små mengder alkohol. :-)

Skrevet

Jeg har alltid vært VELDIG i mot hasj....også nettopp pga. det at det ikke er legalisert i Norge (selv om det er det i veldig mange andre land.)

Har hatt en meget lav toleransegrense for det. Har fått tilbud flere ganger om å prøve det, men jeg er vel en av de få som alltid har takket pent nei. Bare tanken har gjort meg litt småkvalm.

Men jeg blir pent nødt til å innrømme at etter jeg har sett bekjente røyke en gang i blant for å stresse ned og slappe av, syns jeg ikke det er SÅ gale lenger...jeg ville aldri ha gjort det selv, men jeg forstår det likevel.

Antidepressiva f.eks. er utrolig avhengighetsskapende, og det er verre å bruke piller enn å røyke noe som er naturlig, selv om pillene utrolig nok er lovlige.

Hasj er vanedannende, men man blir ikke avhengig.

Skrevet

Er enig i mye av det du ser, men ikke alt.

Jeg røykte også endel i en periode i ungdommen, og effekten er jo ulik fra person til person. Det gjelder jo både cannabis, alkohol og andre stoffer.

Dette utsagnet beviser vel kanskje at du ikke kan ha prøvd så veldig mye...

"Jeg har tidligere prøvd mye forskjellig og kan si at alkohol er det stoffet som absolutt gir sterkest rus, gjør at man mister mest kontroll og er av de farligste."

Skrevet

Parry Hotter: Kan du komme med en link som kan bevise at engangsinntak av cannabis kan føre til psykoser, eller er dette også bare en del av skremselspropagandaen? hvis du kommer med en troverdig link (altså ikke fra umn sin hjemmeside) så skal jeg med glede tro på deg=) men hvis ikke så nekter jeg.

faktisk merker de ferreste engang noen effekt av cannabis første gang man røyker det. Hjernen må "læres opp" til å gjenkjenne stoffet.

Skrevet

Bare en rettelse, uten kommentarer forøvrig:

Det HAR forekommet dødsfall som direkte følge av cannabis-bruk, altså forgiftning (intox). Faktisk flere dokumenterte dødsfall, og ikke bare et humoristisk tilfelle med en container i hodet.

Skrevet

Men en annen ting som er farlig med hasj er jo at mange får utløst psykoser, shizofreni o.l. Har en kamerat som er shizofren som føle av hasjbruk. Han kunne selvsagt fått det utenom, men det var hasj som utløste det når han fikk det, det er det liksom ingen tvil om.

I tillegg må jeg si at av gjengen på ingdomskolen som røkte hasj, blandt annet meg, så er det flere narkomane og flere som er tydelig preget av et hard liv. En av de som kom seg ut er rimelig ødelagt i topplokket og gjør så godt han kan for å få et godt liv nå. Jeg var en av de "smarte" som gikk ut av gjengen og ikke begynte med sterkere stoffer.

Iogmed at det er ulovlig og at man allerede da har brutt en grense, gjør det lettere å gå over på andre stoffer.

Allikevel er jeg for legalisering av hasj til medisinsk bruk, fordi dette da vil kommer under en slags kontroll, men fri flyt er jeg imot. Man har jo brukt hasj i christiania lenge, men det er nå blitt ulovlig. Det må jo være en grunn til det?

Jeg lurer litt på antall hasjmisbrukerer og narkomane vs alkoholikere jeg. Fordi jeg kjenner til så utrolig mange fler misbrukere enn alkoholikere, blandt annet i min egen familie.

Skrevet

Spetakkel: Jeg sier det igjen, jeg har prøvd det meste som er å prøve. Knips, kola, speed, bom, 2cb, DMT, ayahuasca, psilocybe... you name it. Og jeg mener fremdeles at når jeg f.eks har drukket sprit, mister jeg myyyye mer kontrollen enn når jeg f.eks har røykt bom (som det jo er snakk om her) eller har brukt andre stoffer.

av de vanlige stoffene er heroin, ghb og pcp det jeg ikke har prøvd. kan gjerne være enig i at disse stoffene muligens er sterkere. ghb gir jo en alkohollignende effekt, og heroin regner jeg med er ganske sterkt. har fått morfin når jeg var på sykehuset en gang, og det var ganske sterkt også.

men har aldri vært borti noen stoffer som gjør at jeg mister kontrollen, får blackout, spyr som en gris og dummer meg fullstendig ut (og ikke husker en dritt dagen etter). Har derimot opplevd dette flere ganger ved alkoholbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...