Gå til innhold

Asbergers i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at en med asbergers jobber i barnehage som fast ansatt?

Jeg er sjokkert, men kansje jeg overdriver??!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det finnes grader av Asbergers! Og med riktige medisiner kan de fleste fungere helt fint i jobb.

Skrevet

det vet jeg, men i en barnehage?? personalet vet ikke om det heller

Skrevet

Hva er du så redd for da? Vet du hva Asbergers går ut på?

Kjenner en som er lærer i barneskolen som har Asbergers.

Skrevet

Du overdriver!!!!!

Det er ikke sånn at barnehager ansetter folk rett fra gata.

Hvis han har fått jobb så er det fordi han er kvalifisert og egnet til jobben.

At vedkommende tydeligvis har valgt å være åpen om sin diagnose er jo et stort pluss spør du meg.

Jeg kjenner forresten en psykolog som har Tourettes og en fysioterepeut som er blind.

Selv om man har noen ekstra utfordringer enn resten av befolkninga er det ikke dermed sagt at man bør være avskrevet fra arbeidslivet.

Skrevet

De mangler jo ofte evnen til å sette seg inn i andres følelser, så jeg ville vært veldig skeptisk.

Særlig hvis ikke lederen vet om det!

Skrevet

har en kompis som har Asbergers og han er helt som alle andre, utenom at han er ganske mye smartere enn folk flest på noen områder...

Skrevet

At vedkommende tydeligvis har valgt å være åpen om sin diagnose er jo et stort pluss spør du meg.

nei vedkommende har ikke opplyst dette til barnehagen ved ansettelse.

dessuten er det snakk om en ung person i tenårene. ikke kvalifisert på noe som helst måte

Skrevet

Ikke vær så rask til å bagatellisere...

Jeg har hatt flere elever med Asbergers, og ville ikke at de skulle jobbet i min sønns barnehage hvis det ikke var tilrettelagt for det.

Skrevet

Ja, det vet jeg godt. Har studert emnet. Ingen som får diagnosen er helt frisk...

Skrevet

Du ville nok bli overrasket over hvor mange "ikke helt friske" mennesker som jobber i barnehage, på sfo og som lærere.

"Har studert emnet" - vil du utdype? Kjenner du noen som har Asbergers? Det gjør jeg! Og han har jobbet i barnehage!

Skrevet

Det kan være ok at de jobber i barnehage, men ikke hvis ikke arbeidsgiver vet om diagnosen.

Skrevet

Såvidt jeg vet er RULLEBLAD noe man plikter å opplyse om, ikke helsehistorie....

Skrevet

For det første så kreves det ikke noen spesiell utdannelse for å jobbe som assistent i barnehage. Unge mennesker kan være like kvalifisert som eldre. Man bør like barn og være genuint opptatt av å jobbe for å stimulere og bidra til utvikling av barn.

Jeg har jobbet som ped.leder i barnehage i mange år og min erfaring at eldre husmødre ofte kan ha et negativt syn på barnehage og en "ikke fortell meg hva jeg skal gjøre, jeg har livsrefaring-holdning". Unge mennesker er ofte mer lærevillige.

For det andre så er det grader av Asberger. Mangel på empati kan være et av tegna på Asbergers, men det gjelder ikke for alle. Dessuten kan man lære seg å bli mer empatisk. Fins jo eksempler på "vanlige" folk som har blitt mer empatiske med åra. Og barn er ofte mindre empatiske enn voksne, så det er ikke sikkert at dine elever fortsatte med å ikke ha empati ettersom de ble eldre.

For det tredje så vet du ingenting om hva vedkommende har fortalt styrer, så for alt du vet så er personalet informert om diagnosen. Det er ikke dermed sagt at foreldrene har krav på denne informasjonen med mindre vedkommende ønsker å stå frem med det.

Og hva vet du forøvrig om resten av personalet? For alt du vet kan det være eks-narkomane, folk med psykiske problemer eller folk med sykdommer og diagnoser vi ikke vet om.

Gi vedkommende en sjanse!

Og hvis du opplever noe som du misliker, da kan du ta det opp med styrer, men ikke døm folk på forhånd!

Skrevet

hva i alle dager hadde vært galt med en tidligere rusmisbruker?????????????????????????????????????????????????????

seriøst, det er jo mye verre at jenten har en form for autisme enn om hun hadde brukt narkotika tidligere...

Skrevet

Det står ikke at det ville vært verre, det står at du ikke vet om det er noen der...*himle*

Skrevet

Skriver under på Schnupsiii her..

Å dømme for raskt er et stort problem for mange.

Kjenner selv en som har asbergers, han er ikke som "alle andre", men flink me barn er han. Og barna elsker han.

Å lære et barn å dømme utifra hva sykdom andre har er patetisk.

Oppførselen din viser det.

Husk at barn elsker det å få oppmerksomhet, og husk i bhg er det flere folk enn bare denne personen.

Har du sett åssen denne personen er mot barna? Og om barna liker personen?

Har du ikke det, har du ikke noe rett til å dømme han.

Skeptisk kan du være, men ikke så dømmende.

Skrevet

driter i om noen har vært rusmisbrukere, men ikke i at det er et menneske med en form for autisme!!!

*himlertilbake*

Skrevet

du får lese deg opp på Asbergers, da vet du. Jeg blir helt matt. Nå har du fått forklart i ørten innlegg her av forskjellige personer at det HELT FINT går an å jobbe med unger selvom man har Asbergers. Likevel fortsetter du.

Forventer du at barnehagen skal sparke en person fordi DU tror denne diagnosen er en fare for barnet ditt?

Skrevet

Må tydligvis ut med masse tilleggs infor, denne jenta har hatt STORE emosjonelle vansker hele livet. det er ikke opplyst til barnehage og tom familie venner reagerer sterkt på at hun får være alene med barn. derfor er jeg blitt fortalt dette, da de synes barnehage ikke er en plass for henne og være. dette er altså mennesker som kjenner jenta. så hun har IKKE en mild variant av denne sykdommen!!!

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men du påstår at du har studert emnet.

Er det lov å spørre hva slags utdannelse du har siden du har hatt flere elever med denne diagnosen.

Hvis du er lærer har du en skremmende holdning til barn med spesielle problemer og utfordringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...