Gå til innhold

Hva man IKKE trenger i sykehusbagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes noen av listene over ting som skal med i sykehusbagen er i overkant utførlige. Nå skader det jo selvsagt ikke å ha med seg for mye - i hvert fall så lenge mannen bærer utstyret - men føde- og barselavdelinger er tross alt tilrettelagt for fødende kvinner, mødre og spebarn. Der har de til fri benyttelse

- bind

- dopapir (jeg hadde totalruptur ved min forrige fødsel og brukte stort sett dusj etter dobesøk, men jeg kan ikke forestille meg at dopapiret på barselavdelingen er for dårlig til å tørke seg med slik at man trenger medbragte doruller)

- såpe

- bleier

- klær til babyen (til bruk på sykehuset)

- teppe til babyen

- morgenkåper

- undertøy

- ammeinnlegg

Jeg kommer helt sikkert til å pakke med meg det jeg trenger og mere til, men jeg tar IKKE med meg bind, bleier og dopapir. Eller drikkeflaske - det er vann og glass på sykehuset, og dessuten kiosk (eller brusautomat dersom man føder nattestid).

Husk også på at for de fleste får far anledning til å komme med et ekstra pakkelass eller to underveis i sykehusoppholdet, så det er jo mulig å vente med klærne babyen skal hjem i osv.

Det er jo ingen grunn til å dra med seg altfor mye eller være redd for å ikke få den pleien man trenger, mener jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg fødte sist var det som du sier, det var bleier, bind, tepper, klær til babyen osv tilgjengelig. Men har skjønt det slik at på sykehushotellet (skal føde på Ullevål), må man ha med babyklær, tepper, bind og bleier osv selv? Stemmer dette?

Skrevet

på sykehuset jeg fødte hadde de ikke ammeinnlegg, men vi brukte bleier i bh`en. morgenkåper fantes heller ikke. Engangstruser hadde de og noen rev opp skritt-delen i trusa og brukte den som bh...

Skrevet

Hmmm... det må jeg innrømme at jeg ikke vet. Jeg skal føde på Rikshospitalet selv, men jeg vet jo ikke hvor jeg blir liggende etterhvert, det har ingen sagt noe om. Kanskje vi blir flyttet til pasienthotellet? I så fall får pappaen handle og pakke underveis, det klarer han :)

Skrevet

Jeg skal på hotell på Ullevål, der må man ha med ALT selv, bortsett fra håndklær og dopapir.

Skrevet

Det stemmer nok at man må ha med ALT selv på pasienthotellet ja (i alle fall på ullevål). I brosjyren står det at man må huske bind, bleier, klær til babyen o.l. Så det er nok ikke bare "overdrevent stress" som gjør at folk pakker det i sine bagger...

Skrevet

Jeg syns det virker veldig urettferdig at man må ta med seg utstyr selv på sykehushotell, men ikke på barselavdeling. Det får da være grenser for sparing? Ikke nok med at man har hatt en såpass "grei" fødsel at man kan flytte over til sykehushotellet - hvor man får mindre oppfølging (og dermed er "billigere"). I tillegg skal man skaffe utstyr selv?

Og for å toppe det hele, så er de veldig påpasselige med at man ikke må ta med seg for mye på føden: "Vi har begrenset bagasjeplass. Større ting er det bedre å hente hjemme etterhvert (for eksempel bag og yttertøy til babyen)."

Altså skal mannen (for de som er så heldige at de har en mann sammen med seg) springe i skytteltrafikk mellom sykehushotell, hjemme og butikker for å skaffe det man til enhver tid trenger av bleier, bind, truser, bodyer (nei, jeg vet faktisk ikke hvor stor baby jeg får - skal jeg måtte drasse med meg 10 stykker av alle størrelser fra 44 og oppover?) etc. Det høres jo ut som en flott måte å starte barseltiden på!

Skrevet

Er så enig, synes det er noe forb..styr m alt man må passe på å huske selv, blir mye stress. Her er det ikke mye service for skattepengene nei. Dette gjør vi et par-tre ganger i livet, og det er en veldig sårbar og utsatt posisjon. Litt omsorg og praktisk tilrettelegging på sykehuset/hotellet hadde vært fint. Håper for eksempel at jeg er i stand til å komme meg til restauranten med babyen selv når det er måltider. Må vel klare å stelle meg selv da. Og babyen. I rett tid til servering. Mannen min må vel hjem etter første natta for å passe på 4-åringen. Kanskje jeg bare blir med hjem da, så kan jeg innrette meg som jeg selv vil...

Skrevet

Nei, nei, det må man ikke. Jeg skjønner ikke helt hvor dette ryktet kommer fra. Står det virkelig i brosjyren at man må ha med bind og bleier selv? Jeg fødte på Ullevål forrige gang og bodde på hotellet, men det var jo bare å ringe for å få påfyll av både bleier og bind! Ikke noe problem. Du får det du trenger. Jeg hadde ikke med meg noe slikt forrige gang, og kommer ikke til å ta det med nå heller. lykke til :)

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan dere vet at dere skal ligge på sykehushotellet. Jeg skal som sagt føde på Rikshospitalet, men ingen har sagt noe om at jeg eventuelt skal flyttes over til pasienthotellet. Vi vet jo heller ikke hva slags barseltid jeg får? Sist hadde jeg et barn med gulsott og måtte ligge en hel uke på Ahus (hele tiden med gratis påfyll av bleier og bind, heldigvis!), så da ville jeg vel ikke hatt muligheten til å tilbringe tiden på noe pasienthotell. Og jeg vet jo ikke hva slags pleie og omsorg babyen og jeg vil trenge denne gangen heller. Er dette med pasienthotell noe dere har bestilt?

Er enig med de over her som skriver at det er smålig av sykehuset å nekte de fødende pleier og bind, jeg tror nemlig til og med at dette er ting de får svært rimelig av produsentene. Det er vi privatpersoner som betaler i dyre dommer for sånt.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Pasienthotellet på Riksen er ikke for barselkvinner, så da blir det barsel på oss.

Og tro det eller ei så finnes det barselavdelinger med VONDT dopapir!!!

Skrevet

Ah - det visste jeg ikke, tusen takk! Da vet jeg hvor jeg skal være, det er jo litt godt. Jeg har en venninne som lå lenge på pasienthotellet etter at hun fødte, men det var med spesielle komplikasjoner og prematurt barn,så da blir det vel litt annerledes.

Hvordan KAN de ha vondt dopapir på en barselavdeling!? Jaja, uansett blir det ikke medbragt dopapir på meg, det får eventuelt far kjøpe i etterkant. Jeg regner med å bruke dusj og håndkle i begynnelsen (men kanskje det tross alt er lov å drømme om null sting?).

Skrevet

jeg klarte ikke sitte på do sist, så jeg måtte bare tisse i dusjen...brukte da vann og en hårføne etterpå. (fikk ikke gjort noe bommelomm på sykehuset)

Skrevet

Jeg dusjet meg og klemte et håndkle mellom beina etterpå. Det gikk fint, til tross for totalruptur, men dopapir var HELT utelukket...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, jeg har pakket minimalt syns jeg selv.

Kun tatt med en joggedress og en t-skjorte for eks, de har jo skjorter på sykehuet man kan bruke, og ellers kan jo samboeren min kjøre hjem å hente litt klær til meg underveis.

For meg hvertfall så er det jo ikke sånn at det jeg ikke får pakket med meg med èn gang, det kan jeg bare glemme.

Har ikke pakket med noe til babyen heller, tenkte far kunne få i oppdrag å ta med henteklær og teppe når den tid er inne :-)

Jeg skal hvertfall benytte meg av det man kan få på sykehuset til jeg ser behovet for andre ting :-)

Skrevet

Så at Hypatia lurte på hvordan man vet at man skal på hotell. På Ullevål er det slik at hvis alt er vel med mor og barn etter fødsel blir man flyttet dit etter 3-4 timer. Barsel er på en måte forbeholdt komplikasjoner, gulsott etc. Med min forrige, som kom 5 uker før tida, men var stor og frisk, måtte jeg være på barsel. Går alt bra denne gangen skal jeg på hotell. Og det er greitt det, blir fint med mer privatliv og ro, og klarer vel det ok nå som jeg vet opp-ned på en baby. Men - vi må nok ta med det meste selv, har jeg fått inntrykk av. Så nå på en annen tråd her at en som akkurat hadde vært på omvisning der hadde fått tips av jordmor om å ta med flere og større håndklær, for badet var bare utstyt med 2 små håndklær! Synes det er litt kleint jeg da, at man må pakke som om man skal på ferie når man skal inn for å føde...Men gidder ikke å sitte der og mangle masse ting heller, blir sabla styrete å sende mannen min ut på masse ærend hele tida også.

Skrevet

Ser at noen her forventer å få skikkelig kongelig behandling under barseloppholdet, ja.

Det er mye feil-informasjon ute og går ang hva man får og ikke får, men uansett så synes jeg det er ganske flott at man i det hele tatt får noe! Staten driver jo stadig og kutter støtten til de som virkelig trenger det, bl.a Ullevål sykehus. (For meg er det uforståelig, men politikerne synes vel det er bedre å bruke flere hundre millioner på et unødvendig opera hus...)

Men altså, bleier, bind og klær til baby får man på sykehuset,(klærne må jo selvfølgelig leveres tilbake ved avreise) og på pasienthotellet (på Ullevål) så vil det også ligge et "lite lager" på badet av bind, bleier og vaskekluter. Jeg går utifra at en kan få påfyll, her er jeg litt usikker.(Så jeg kommer til å ta med ekstra av dette, så slipper en å kjøpe det da) Håndklær får man så mye man vil av, det blir lagt 4 håndklær i to forskjellige str der, og byttet ut hvis de er skitne. (Husk å legg de i skittentøyskurv eller på gulvet, sånn at vaskepersonalet skjønner at du vil ha nye)

Jepp...det var litt info en lørdags morgen! ;)

Skrevet

Mener du virkelig at det er å forvente kongelig behandling å regne med at sykehuset sponser en med bind og bleier? Det synes absolutt ikke jeg.

Skrevet

Nå har jeg akuratt kommet hjem fra Ahus (uten baby eller fødsel - les mer på hjemmesiden min). Har vært der i 4 døgn... og det jeg hadde i baggen min var absolutt ikke det mest fornuftige.

Og et par av de tingene som blir listet opp i hovedinnlegget var ting jeg ba min mann ta med til meg.

Blandt annet dopapir! Og bindene de hadde tilgjengelig var blandt annet uten vinger, noe jeg føler meg mer komfortabel med. Shampoo og balsam, undertøy og morgenkåpe savnet jeg også.

Drikkeflaske var alfa og omega for meg. Luften der var tør og det var slitsomt å sette seg opp for å drikke av glass/sugerør. Jeg var veldig glad den første natten jeg hadde fått drikkeflaske av mannen min.

Bleier og enorme mengder tøy til babyen tar jeg nok ikke med, men pakker klar stellebag med henteantrekket, slik at min mann kan ta den med når vi skal hjem. Men jeg tar med et par bodyer, for å gi babyen min et litt personlig preg, samt hans eget pledd og hans første bamse.

Jeg skal i løpet av helgen rydde ut av baggen og pakke en ny bag, slik at jeg har klar dersom noe mer skulle skje. Og nå er jeg litt mer forberedt og vet hva jeg personlig føler at jeg trenger.

Skrevet

Det var nyttige tilbakemeldinger, og det er jo ikke rart at du fremdeles kan bruke dopapir når du ikke har født ennå. Når det gjelder drikkeflaske så kan man vel kjøpe en flaske med sugestykke i kiosken/automaten hvis man ikke har med seg flaske i bagen, men må innrømme at innlegget ditt har fått meg til å tenke at det kanskje kan være greit likevel. Husker dog ikke noe behov for slik flaske ved forrige fødsel.

Det virker som det er ulik praksis fra fødeavdeling til fødeavdeling. Jeg sjekket nå hva Rikshospitalet ber de fødende ta med:

- alle papirer som vedgår svangerskapet

- toalettsaker, truser, amme-bh, morgenkåpe/konfortable klær

Det var det. De ber om at man ikke tar med smykker eller verdisaker, og minst mulig kontanter.

Det ramler nok både en og to ting til nedi bagen min, ikke minst er jeg opptatt av nok toalettsaker, inkludert egen sjampo og balsam - samt fuktighetskrem, rensegreier og håndkrem. Poenget mitt var likevel at vi ikke må stresse for mye med innhold til bagen. Selv om man skulle slumpe til å glemme hele bagen, er jeg sikker på at man overlever både på fødeavdelingen og barsel - og så kan man jo skaffe seg ting underveis.

Skrevet

Man vet jo aldri hva slags form man er i når man kommer på sykehuset. Og når det gjelder dopapir kunne jeg aldri i verden tenke meg å bruke det harde papiret om det hadde blitt fødsel og jeg evnt hadde ønske om å benytte papir. Lambi blir kjøpt inn og puttet i baggen for sikkerhetsskyld.

Alt lar seg skaffe - men sånn som jeg opplevde det denne uken - med forbud mot å stå opp av sengen (kun for å gå på do - fikk ikke dusje engang) og uten støttespillere (en mann som jobbet lange dager og foreldrene mine bortreist på ferie) var det endel ting jeg savnet mer enn andre.

Lykke til med forsøk på fornuftig pakking av bagger... jeg skal iallefall forsøke å være realistisk når jeg pakker nytt ned i baggen.

Skrevet

Man trenger ikke ta med seg:

Trange olabukser

Topper som sitter helt etter

Sminke speil

Masse make up

Smykker

m.m. i den stilen..

:-)

Da jeg skulle føde første gang, gjorde jeg nettop det,

tok med meg masse pynte tøy og var så klar for å bli tynn og frech igjen til besøk... ( La på meg lite i svangerskapet.)

At det går ann å være så naiv! :-)

Ler i dag..For det første var ikke fokuset på meg selv der lenger i det hele tatt. For det andre ble ikke ting som planlagt.. Barnet vårt ble syk og dermed kunne ingen besøke oss den første uken.

Å ta på seg ettersittende klær -var i hvertfall ikke behagelig.

Nei ta med så lite som mulig er mitt råd, men noe behagelig og komfortabelt er best.

Skrevet

Jeg var på obsen på Riksen i går, og kan i alle fall meddele at de hadde kjempemykt dopapir der!:P

Men drikkeflaske er lurt å ha med til fødselen...den kan man jo ligge med i hendene under en rie og mens en ammer og sånt. Det første jordmora på obsen gjorde var jo å knuse glasset mitt i gulvet!:P

Skrevet

Et lite speil er faktisk greit å ta med seg...kroppen er jo en hormonbombe etter fødsel, og det førte til at jeg var full av kviser, og da er det greit med et speil!:P

(En må først ut på gangen på barsel i Skien for å så gå innpå doen...skjønner ikke helt hva arkitekten tenkte)

Skrevet

Ikke regn med at du klarer å rekke måltidene på hotellet! For du må passe på å være tilgjengelig på avdelingen til legevisitter, prøvetakning, trimundervisning, sove-/hvile-/ammetid for deg og barnet osv. osv. Etter at du har gått glipp av åpningstidene for servering et par omganger, og sulten begynner å gnage i deg som er ammende barselkvinne, lærer du deg å bunkre med deg nødproviant til rommet ditt, hvis du rekker serveringen i neste runde. Et par stabler med knekkebrød og smør, kan komme godt med til neste mulighet byr seg. Egen vannflaske er god å ha, for den som ikke synes det er særlig delikat å forsyne seg med drikkevann fra vasken på badet sitt, der ymse barselkvinner og babyer er vasket og stelt før dere... (sist jeg var på pasienthotellet, var den ene avdelingen isolert pga farlige bakterier...)

En annen ting er hvor fristende du vil føle det å ta med ditt nyfødte barn ned til serveringen som er åpen for alle slags pasienter på sykehuset.. alternativet er å overlate passet av din nyfødte baby på avdelingen, der pleierene flagrer hit og dit, og ofte slett ikke er inne på vaktrommet... Hvis ikke du er så heldig å være forsynt med medbragte, besøkende og hjelpende engler, den stunden du trenger for å rekke å livberge deg selv.

Konklusjon: jeg skjønner ikke hvorfor jeg søkte meg til Ullevål med pasienthotell, etter tidligere bitre erfaringer. Men jeg er blitt kjent der og føler meg trygg på den måten ifht fødesituasjonen. Men hotellet er noe dritt. Har du ikke anledning til å ha din partner hos deg der, natt og dag, kanskje pga eldre barn, føles det veldig fortapt og alene på pasienthotellets lukkede rom. Skulle du behøve hjelp, og du trekker i snoren ved sengen, kan det gå svært lang tid før noen kommer og tilbyr seg assistanse. For mitt vedkommende, som annengangsfødende sist gang, opplevde jeg at en pleier måtte komme ned fra en isolert bakterierammet avdeling i etasjen over, for å kontrollsjekke babyen min som plutselig så ut til å ha pustebesvær og gurglet urovekkende på dagtid. Ingen pleier på min avdeling bistod da. Pleieren syntes det var riktig ille. Lignende skjedde på nattestid, da jeg ilte til vaktrommet og ingen var der, etter å ha ringt med nødhjelpsnoren ved sengen uten at noen kom for å sjekke hva det var.

Som førstegangsfødende på barselavdelingen, var jeg også uheldig, for jeg fikk nemlig påfallende lite assistanse og veiledning, men tenkte at det var vel sånn. Man skulle vel forsøke seg på egenhånd... Kvelden før hjemreise, ble det oppklart at noen på vakrommet hadde formidlet til de andre at de som lå nederst i gangen var erfarne med babyer. Det var imidlertid på naborommet...

Påfallende om jeg tilfeldigvis har kommet opp i slike uheldige situasjoner ved to tidligere fødsler, hvis ikke det er ganske vanlig på dette sykehuset .....

Forøvrig istemmer jeg rådene fra noen andre her inne: på pasienthotellet forsynes du med svært lite. Du bør ordne deg selv og det er best å gjøre dette i god tid selv. Din partner vil ikke få god tid til å foreta innkjøp og pakke for deg, mellom visittene når du ligger der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...