Gå til innhold

Høy og lav smerteterskel....ang epiduraldebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å si at når jeg får smerter av noe slag bitr jeg tenna sammen og jobber for meg selv.

Paracet tar jeg ikke om jeg ikke føler det er høst nødvendig for meg å fungere som menneske i huset og som mor.

Da jeg fødte (eller før jeg fødte) visste jeg at jeg antageligvis ikke kom til å få epidural fordi vi føder fort her i familien.

Jeg hadde 5-7cm åpning allerede etter 1.5time jeg kjente noe som var rier.

Og da var jeg bare i ambulansen og hadde nettopp blitt sjekket.

Da helikpteret ankom hadde jeg 8.5cm åpning.

Visste da at jeg ikke ville få epi.

Da jeg ankom skehuset, etter tre timer fra jeg kjente riene, fikk jeg lystgass.

Men, pga at jeg ikke pustet og babyen var stresset og mistet hjertelden hans fikk jeg kun oksygen i masken.

Dette visste ikke jeg da jeg fødte, men sugde bare inn "lystgassen" (som jeg trodde det var) og følte meg ikke bedre av den grunn,men kom igjennom smertene og fødselen.

Selv om jeg ikke var "tilstede" hele tiden fordi jeg ikke pustet.

Allikevel kommer jeg ikke til å ringe sykehus fortere neste gang selv om jeg da vil være nærmere sykehus (siden jeg skal flytte).

Fødselen min var jævelig, fikk smetrtestillende bare under 15min.

Ble også klipt uten bedøvelse.

Jeg klarte det og jeg har absolutt IKKE NOE å utsette andre for at de får epi++.

Alle kvinner er forskjellige og tar de valgene de tar under en fødsel.

En fødsel er vond, slik er det.

Ser bare opp til alle kvinner som føder uansett, for det er ikke en bare-bare jobb.

En fødselsopplevelse kan sitte i lenge for kvinner både med og uten smertestillende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått beskjed av jordmødre, tannleger og diverse helsepersonell at min smerteterskel er veldig høy. Jeg har født alle mine tre uten noen ting, og har vært innstilt på det. De sammenligner vel pasienter med ting som har vært tilnærmelsesvis like og ser att noen tåler den ene tingen bedre enn andre.

Alle har ulik smerteterskel. Det erfarer jeg selv i arbeidet mitt i helsevesenet. Noen har kjempevondt av f.eks ett brennenesle "stikk", mens andre enser det ikke. Så det er stor forskjell på folk.

Gjest ninja & mikrovampyren:)
Skrevet

Merkelig ting, hvorfor skal man prøve ut fødsel før man "skriker etter epidural" spetakkel ? MÅ man ha vondt da?

For min del er det enten full narkose eller nothing. Jeg er ikke redd for å ha vondt.

Skrevet

Dette er jeg ikke helt sikker på, men innebærer det ikke en viss ekstra risiko når en tar epidural? I såfall så skjønner jeg ikke helt hvorfor jm anbefaler det, eller mange mødre ønsker det.

Dette var noe jeg tenkte å ta opp ved neste fødsel (om det blir flere). Jeg orker ikke tanken på å føde uten smertestillende flere ganger. Har gjort det to ganger, utrolig j.. i utdrivningsfasen. Styrtfødsler, så sjansen er vel ikke stor for at jeg får epidural + de gjør det helst ikke. Du må ha spesielle grunner og helst avtale på forhånd på dette sykehuset.

Skrevet

Hmmm... er det ikke en mulighet at mange (sier ikke alle) av de som "skriker" seg til epidural faktisk har en vondere fødsel enn de som klarer seg uten, uavhengig av smerteterskel? At mye kommer an på hvordan kroppen til den som skal føde er skrudd sammen, bekken, hvordan babyen ligger etc? Selv har jeg alltid hadd veldig kraftige menstruasjonsmerter og må ofte ta smertestillende i forbindelse med dette, det tror jeg ikke kommer av at jeg har lav smerteterskel, men at jeg faktisk har mye vondere enn mange som ikke tar smertestillende ved mensen. Jeg måtte ha epidural ved min fødsel, pga at lille lå i seteleie. Selv om jeg hadde epidural hadde jeg allikevel store smerter, pga det store nedoverpresset når lille skulle skru rumpa ned i bekkenet (epidural tok smertene i ryggen), tør ikke tenke på hvordan det ville vært uten.....Og det er ikke fordi jeg er noen utpreget pyse (er stolt av at jeg fødte i sete jeg :D) men fordi jeg tror det ville vært en veldig smertefull fødselsopplevelse, som kanskje ville vært verre enn for en hvor hodet gikk raskt og greit ned i bekkenet? Uansett, så er det vel egentlig et paradoks å mene noe som helst om andre enn sine egne fødsler....

Skrevet

Selv har jeg alltid hatt ganske høy smerteterskel. Var sikker på at fødselen ikke kom til å være så innmari ille. MEN det var den!! Dste smerten jeg noen gang har kjent, kan ikke si at fødselen var noen fin opplevelse. Endte med hastesnitt etter å ha holdt på i timesvis (dagesvis nesten.....) Sov ikke på tre døgn.. Tror det har litt og si også, at jeg var helt vanvittig sliten. Nei, å føde var rett og slett grusomt.

Skrevet

Ja, jeg ser ikke hvorfor man skal dope seg vekk når det er noe helt naturlig (selvfølgelig fins unntak, men jeg snakker om de som ikke har noen grunn til å ikke føde)

Skrevet

tror neppe det har noen ting med saken å gjøre i de fleste tilfeller, at de som velger epidural har vondere enn oss som velger å ikke bruke det. Jeg har også grusomme menssmerter og jeg tar paracet for det, fordi jeg vet at jeg ikke får smertepauser og fordi jeg vet at det ikke kommer noenting godt ut av det og at det ikke er noen ekle bivirkninger til paracet. Under en fødsel så vet man hva som forårsaker smertene, man får små pauser hvor man kan hente seg inn og epidural kan faktisk gjøre fødselen værre (ved at rier stopper opp o.l.)

Jeg tror alt sitter i hodet, er man avslappet så er det nok smertestillende.

Skrevet

Mami 87 og nydelige Natalie

Blir ikke det litt feil å si når noen leger og jordmødre ANBEFALER at fødende får epidural pga fødselens forløp?

Ikke alt sitter i hodet.

Skrevet

Nei det synes jeg ikke,, jm sa også til meg at det kanskje var best om jeg fikk epidural siden fødselen min hadde vart så lenge og jeg var fryktelig sliten. Men jeg valgte å takke nei. Jeg kan godt forstå at de anbefaler det i tilfeller hvor barnet kommer som stjernekikker, har setefødsel o.l. Men i vanlige fødsler skjønner jeg det ikke, hvordan kan jm vite hvor vondt en person har da? noen gir jo mer uttrykk for smerte enn andre, ved å gråte og skrike o.l. mens andre er helt rolige når de har det veldig vondt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg hadde setefødsel med nr 1, og hadde derfor epidural. Det gjorde fortsatt grusomt vondt!!!

Men nå, med nr 2, så fikk jeg ingenting. Prøvde lystgass, men det ble jeg bare kvalm av, så jeg kasta den vekk. Jeg skreik og skreik etter smertestillende, men siden det var så kort tid igjen, så fikk jeg ikke noe. Og det må jeg si ... FY FAEN så vondt!!! Jeg trodde jeg hadde vondt med førstemann, men det var ikke noe i forhold! Så kanskje jeg da har lav smerteterskel??

Skrevet

Veldig enig med deg, Tibra! Når det gjelder fødsel, så kan vi jo alle kun vite hvordan det var for oss selv- å vurdere om andre er feige eller har lav smerteterskel, blir ren synsing.

Skrevet

Mami- du har født et barn, og er med rette stolt av deg selv, men...det å ha født en gang gjør deg vel ikke akkurat i stand til å komme med slike generaliseringer og bastante utsagn: "Jeg tror alt sitter i hodet, er man avslappet så er det nok smertestillende." Forstår du selv hvor nedlatende det høres ut?

Veldig mye selvhevdelse ute å går i slike diskusjoner- og mye ømme tær (kjenner hvor lett det er å føle seg angrepet, hehe). Personlig synes jeg de fleste av oss kunne ha godt av å være litt mer ydmyke og respektfulle ovenfor hverandres individuelle opplevelser. Ingen av oss har vært tilstede i andres kropp og følt deres fødsel, så vi kan bare snakke for oss selv.

Skrevet

Må trekke litt på smilebåndet av utsagnet til mami 87, "dersom man bare slapper av".

For en del, inkl.meg selv, så gir epiudural den fødende en mulighet til å fullføre fødselen.

Min første fødsel var så hard at hadde jeg ikke fått epidural, tror jeg barnet måtte blitt forløst med vakuum eller tang, åpningsriene tok alt av krefter og epiduralen ga meg en liten time ro. Og vet du; jeg var faktisk dønn rolig, det var så vondt at jeg ikke klarte å tenke og iallefall ikke snakke.

Smerter er individuelt, det går ikke å måle sånt vet du.

Dessuten så er ikke epidural-fødsler smertefri dersom noen skulle komme i fare for å tenke noe så dumt

Skrevet

"Ingen av oss har vært tilstede i andres kropp og følt deres fødsel, så vi kan bare snakke for oss selv" Jamen det gjelder da for alle,, jeg blir provosert når folk forteller meg at jeg sikkert ikke hadde det vondt fordi jeg ikke valgte epidural. Selvfølgelig hadde jeg det også vondt. Jeg har på ingen måte sagt at jeg en bedre fødekvinne en noen andre, og mener ikke å være nedlatene,, Men jo jeg TROR at folk ofte velger epidural som den enkle løsningen. De aller fleste kunne nok klart seg uten epidural, for bare 20 år siden når jeg ble født så var det veldig uvanlig at noen fikk epidural i det hele tatt.

Jeg personlig tror at om man går til en fødsel med en innstilling om at dette kommer til å gjøre vondt men jeg vil prøve meg uten smertestillende så klarer man det som oftest også, mens om man tenker at man skal spørre om epidural så fort man kan få det så gjør man ofte det også. Derfor tror jeg at det har med innstilling å gjøre. Hvis man snakker med folk som har født uten smertestillende så kommer det ofte frem at de hadde bestemt seg på forhånd å prøve uten, og mange synes også de hadde en bedre fødsel uten epiduralen enn med (av de som har prøvd begge deler). Jeg synes bare det er trist at folk som ikke har født før bestemmer seg for epidural uten engang å tenke på at det faktisk kan følge med mange ekle bivirkninger.

Skrevet

Klart man vet hva som forårsaker smertene, men det er ikke gitt at alle får små pauser mellom riene slik at de får hentet seg inn igjen, det kan jo være nettopp dette som er problemet, og derfor en grunn til at noen trenger epidural, men at ikke du trengte det...

Den siste setningen din er jo ganske provoserende, der dømmer du jo rett og slett alle fødende som får smertestillende. Galant....

Skrevet

Trenger du å bli fortalt og klappes på skulderen for å ha født uten smertestillende? Du får det til å høres ut som en konkurranse: Hvem hadde mest smerter og hvem taklet de best? Jeg trekker ikke i tvil at du gjorde en fantastisk innsats som fødekvinne, men slik du formulerer deg så føler jeg at du trekker andres innsats i tvil. Men du skriver jo at det ikke er det du ønsker å formidle, så jeg velger å tro deg på det:-) Så får vi heller bare ha ulikt syn på dette.

Skrevet

Sånn som jeg forstår Mami87 mener hun at det er dumt at mange bestemmer seg for å ha epidural omtrent i det de blir gravide i steden for å gi fødselen en sjanse uten. Det er jeg helt enig i!

Kjenner mange som har "bestemt seg" for hele forløpet på forhånd... Ikke lurt, tror jeg.

Skrevet

Nei absolutt ikke :) men føler ofte at folk "forsvarer" at de brukte epidural mot at de hadde en sååå mye vanskeligere fødsel enn meg, og jeg synes det blir for dumt. Har ofte fått kommentarer om at jeg da ikke vet hva det vil si å føde siden jeg hadde en så lett fødsel at jeg ikke trengte smertestillende, vil bare ha frem at det absolutt ikke var tilfelle, og at man KAN klare en fødsel uten epidural selvom man har vondt.. En fødsel er jo vond.. Jeg tviler heller ikke på andres innsats, har venninner med barn som valgte epidural og tviler ikke på at de hadde vondt og jeg synes alle fødende kvinner er like flinke. Men, jeg vet også at mine flotte veninner hadde klart seg uten epidural også.

Synes også det er trist når veninner uten barn sier at de skal velge ks eller epidural når de får barn fordi de vet de ikke kommer til å orke noe annet, da har det jo med innstillign å gjøre, hvis man går gjennom et helt svangerskap og sier at "jeg skal ha epidural uansett hva" da er sjansen liten for at man plutselig ombestemmer seg,, da blir jeg nesten litt desperat etter å få frem budskapet om at det faktisk går helt fint å føde uten og at det ikke er en dans på roser å velge epidural heller, man kan faktisk plages lenge etterpå.

Jeg beklager hvis det hørtes ut som om jeg ser ned på damer som har født med smertestillende, var virkelig ikek det jeg ville frem til :) men jeg tror at noen velger det litt for fort, uten å ha sett ann smertene først. Er selvfølgelig ikke noe nederlag å velge epidural hvis man føler at man ikke takler smertene noe bra, men å komme inn på føden og forlange epidural før riene har startet en gang synes jeg er litt lite gjennomtenkt.

Skrevet

jeg mener jeg har høy smerteterskel , med det mener jeg at jeg føler jeg takler smerte veldig bra og får ikke så lett vondt.. om det gir noe som helst mening? jeg har knust tenner, knekt fingrer, slått på meg hjernerystelse osv opp igjennom årene og har tålt det veldig greit, tattoverer meg titt og ofte og syns ikke det er noe vondt... ut fra det føler og tror jeg at jeg har høy smerteterskel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...