Gå til innhold

Høy og lav smerteterskel....ang epiduraldebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitat fra et tidligere innlegg:

"Feig er vel kanskje ikke helt riktig, men ja, det kan virke som om mange ber om epidural for tidlig. Men det er jo fordi vi har forskjellig smerteterskel. Selv vet jeg at min er høy, derfor klarte jeg meg med kun lystgass. For andre kan faktisk akkurat de samme smertene være helt grusomme."

Lurer virkelig på en ting- hvordan vet man om man har høy smerteterskel selv? En har jo ingen å sammenligne med.

Synes det er et veldig dårlig argument, og pussig nok så brukes det så å si bare av de som påstår de har så høy smerteterskel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men fikk ikke epidural selv.og det var helt jævlig vondt..kommer til å skyte noen hvis jeg ikke får epidural neste gang!! hehe

Skrevet

Man har vel kanskje opplevd smerter før da, og vet hvordan man reagerer på disse? Da har man jo et visst begrep om hvor mye smerte man "tåler".

Skrevet

Fødsel er en smerte som er helt annereldes enn annen smerte, og inge fødsler er like... Jeg trodde jeg hadde lav smerteterkskel, men klarte meg med bare lystgass :) Og hadde jeg ikke blitt tilbudt det, så hadde jeg nok ikke spurt.

Skrevet

Fikk noe i tillegg til lystgass inn i hånda mi, noe på P.....

Noen som vet hva jeg prater om?

Skrevet

ja, jeg har opplevd fødsler jeg også, så jeg vet at det ikke er det samme som å brekke foten, men allikevel har man jo en viss peil da. Om man griner så det skvetter og må ha bedøvelse hos tannlegen bare han skal titte inn i munnen din f.eks, eller nesten DØR av å ta blodprøve, så kan man vel anta man har lav smerteterskel :P

Skrevet

Nei, men når man har født flere aner vet man jo litt om hvordan kroppen fungerer....

Jeg hadde pålagt epidural første gang (pga høyt blodtrykk), og ville unngå det med andre. Fødselen uten smertestillende var mye bedre! Hadde mye bedre kontroll, og kom meg mye fortere etterpå.

Det jeg mener blir litt feil er når førstegangsfødende ikke engang vil prøve uten. De vet jo ikke hvordan det føles. De fleste av oss føder jo ikke mer enn 2-3 ganger i løpet av livet. Ville ikke gått glipp av den intense opplevelsen for all verden.

Skrevet

Joda, men alt har en jo opplevd selv uansett, og det er en subjektiv opplevelse. Selv har jeg f.eks hatt proplaps i nakken, og på et annet tidspunkt var jeg alene i nesten tre døgn med en ryggvirvel som lå nesten på tvers i ryggen- rimelig smertefulle saker, som jeg taklet utmerket. Men fødselsmertene mine var for jævlige... Jeg kan da ikke påstå verken det ene eller det andre om min smerteterskel.

Skrevet

Jeg fikk epidural med førstemann her. Jeg måtte ha siden han lå i sete. Kommer nok til å prøve å få epidural med neste også. Jeg har nok ikke noe høy smerteterskel. Men hvorfor skal enn ha vondt når enn kan få noen lindring. Kall meg gjerne feig eller pysete. Som hun på jordmødrene sa: Mange har blitt en gjeng med pyser som får epidural. Synes hun var litt merkelig!!!

Skrevet

Kan man heller si at noen er flinkere å krisemaksimere enn andre da? Noen tror fødselen kommer til å gjøre dritvondt, og at de kommer til å spy av smerte og begynner å lengte etter døden, mens andre biter tennene sammen og tenker på at det går over.

Det kan være ganske avgjørende for om man hyler etter epidural eller ikke.

Skrevet

jeg mener selv at jeg ikke har noen særlig høy smerteterskel..

men klarte meg uten epidural fordet..

Skrevet

Synes det er mange som har gode innspill både "for" og "imot" epidural (litt enkelt sagt, men dere skjønner hvor jeg vil hen)- er bare dette med smerteterskel som jeg henger meg litt opp i. Jeg oppfatter det argumentet som usaklig og helt ærlig, litt overlegent.

Skrevet

Vel.....jeg DØR av å ta en blodprøve. Synes det er helt lævelig, og svetter og gruer meg masse i forkant. Etter 3 svangerskap skulle man tro at jeg var kurert, men deida....sprøyteskrekken er der uansett!!

Min første fødsel var veldig smertefull og jeg fikk heldigvis epidural. Min 2.fødsel skjedde uten epidural, og det gikk også veldig fint. Smerteopplevelsen var en helt annen med nr 2 enn føste gang. Mye av det har å gjøre med hvordan barnet bevegde seg ned i bekkenet!

Skrevet

Hun ene jordmoren på nrk i går sa jo at det hadde mye med mors innstilling å gjøre. Det tror jeg er rett...

Skrevet

Måtte le litt da jeg så svaret ditt, siden jeg både lengtet etter døden, spydde og besvimte under fødselen :o)

Fikk ikke epidural likevel, det var vel en såkalt styrtfødsel.

Skrevet

Jeg ble veldig provosert av hun jordmoren på "Jordmødrene i går som sa at "alt skal liksom være så komfertabelt nå, ikke skal dem ha vondt under fødsel heller... " eller noe lignende, ang epidural da to av de fødende der hadde fått det. Jeg fikk epidural etter nesten 1 døgn i fødsel. Noen trenger det, det er ikke en lettvint løsning! Syntes det var utolig uprofft sagt av en som jobber med dette hver dag og ser mange ulike fødsler.

Skrevet

Min venninde har totalt panikk for tannlegen, blodprøver og andre lite smertefulle ting, men fødte så det sto etter uten noen form for smertestillende... Stolt av henne jeg, men er stolt av at jeg har klart å føde to jeg også, selv om jeg måtte ha epidural begge gangene.. og det var ikke mitt valg, men noe jordmor bestemte..

Faen så irriterende at man blir sett på som mindre flink fødekvinne dersom man har fått smertestillende!!!

Skrevet

Tror ikke det er noe som heter høy eller lav smerteterskel. Vi har nok alle samme utgangspunkt, men det kommer nok ann på hvordan man takler smerten , om man er rolig og behersket og åpen for at dette kommer til å gjøre vondt men jeg overlever, så tror jeg nok at fødselen vil gå lettere. Jeg har venner som ikke engang er gravide men som har bestemt seg for at de skal ha epidural når de skal føde, synes det er litt tåpelig. Jeg tror ikke jeg hadde noe mindre vondt enn andre under fødselen, riene varte i 2 døgn før snuppa kom og det var jævelig vondt for meg også, men jeg følte ikke at jeg trengte smertesillende, var nok med en kald klut på pannen og vissheten om at dette kom til å gå over og at jeg da hadde en nydelig liten baby.

Er litt lei av å høre at jeg måtte ha hatt en kjempe enkel fødsel siden jeg ikke trengte epidural hehe :)

Skrevet

Presset om å føde uten epidural blir sikkert like sterkt som ammepresset snart, og like lammende. Fødsler er forskjellige, det finnes ingen mal på hvor sterk smerten er, og hvordan den enkelte opplever den.

Det burde være ok å be om det (og få det), men man burde bli opplyst om følgene av det, som jordmora på TV ganske greit beskrev i går.

Skrevet

Jeg tåler nok en del smerter, men jeg hater fremdelles å bli stukket i fingeren eller bli tatt blodprøve av fordi jeg synnest det er ekkelt. Men jeg fødte uten form for smertestillende og lystgass bruker de ikke på sykehuset jeg fødte. Men jeg har respekt for de som velger smertestillende og tror faktisk jeg velger det neste gang, men hvis det som mange sier at fødsel nr 2 er raskere enn den første så er det ikke sikkert jeg får det. Gikk fort første gangen

Skrevet

Hvor høy eller lav smerteterskel man har er ikke et konstant mål. F.eks tåler man mer når man er uthvilt og vise versa.

Med førstemann hadde jeg epidural. Var kjempesliten, hadde litt høyt blodtrykk og fødselen var lang syns jeg selv.

Med andremann var jeg sprek som en fole, klarte meg uten smertelindring og kunne gått lang tur rett etter fødsel.

Med tredje var jeg utslitt etter en uke med maserier, bekkenløsning og generellt møkklei. Innstillinga mi var dårlig i utgangspunktet og smertene opplevdes deretter. fikk lystgass, men syns egentlig det var den værste fødselen pga psyken.

Og en digresjon til denne debatten... Hadde tannlegetime engang under mensperiode. Da var det som om alt var mer sensitivt, for jeg hadde mer ubehag ved undersøkelsen enn jeg pleier. Så det er nok mange forhold som spiller inn på hvordan man både opplever og takler smerte.

Skrevet

en veterinær jeg kjenner sier at selv dyra har det bedre under fødsler enn mennesker. med dette tror jeg hun mener at leger/jm i mange sammenhenger har ett prinsipp om at keisersnitt kun er aktuelt ved dødsrisiko, at en får epidural bare om det finnes en anestesilege tilgjengelig etc..

jeg har fått total skrekken etter en noe overgrepsaktig opplevelse og en altfor lang fødsel, hvor de satte igang drypp for tidlig, dette resulterte i at jeg var helt utslitt av smerte når udrivningsriene satte igang 30 timer senere.

om jeg ikke blir garantert keisersnitt neste gang, blir det ingen flere barn.

tusen takk, ullevål!

Skrevet

Veldi enig med deg, Mami 87 og nydelige Natalie.

Man bør i hvertfall gi fødselen en sjanse før man forlanger epidural...

Skrevet

Vel...jeg har hvertfall lav smerteterskel. Jeg måtte ha både lystgass og epidural. Mens kusina mi fødte naturell. Hun ville ikke ha noe smertestillende. Modig dame hun der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...