Gå til innhold

Noen som røyker under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker med meg selv at dette innlegget av myntet på de som Røyker, og IKKE de som IKKE røyker! Altså vi ikke røykere har NULL rettighet til å kritisere mnsker som selv velger å røyke under svangerskapet, det er da helt og holdent dems valg. Step away, og finn en annen tråd å poste usakligheter som "vet du ikke at fosteret kan ta skade av røykingen"osv. Selvsagt vet disse kvinnene at røykingen har innvirkning på fosteret/babyen. De trenger ikke å få forelesning i hva som er rett og galt i livet og under svangerskapet. Er dere liksom så utrolig perfekte? tenk litt over det! og lag heller en egen anti røyk tråd hvis dere ønsker det.

Er selv IKKE røyker, og nei jeg synes ikke man burde røyke i et svangerskap men hjelpe meg da. Dette er voksne mennesker som selv har gjort et valg, dems valg!ikke våres!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten X-røyker og X-snuser!!!!

Skrevet

Jeg er tildels enig med deg, Frukt med Frø. Vi får håpe at damer som blir gravide er voksne nok til å faktisk få disse barna. Om de røyker eller ikke blir i stor grad deres eget valg. Forøvrig: All ros og ære til de som klarer å slutte OG til de som klarer å trappe ned.

Denne svartmalingsmentaliteten har jeg dessuten svært lite til overs for. De aller fleste gjør det de kan for fosteret de bærer i magen, men vi er ikke supermennesker heller. Vi gjør alle feil.

Jeg, for eksempel, syns det er UBESKRIVELIG skjødesløst å ikke ta folat før man blir gravid og under graviditetens første trimester. Dessuten burde man sette seg nøye inn i hvordan kosthold påvirker fosterets utvikling (for eksempel er omega-3 EKSTREMT viktig for utvikling av hjernen).

Men folk må få lov til å ta sine egne avgjørelser. Ikke alle vet om dette med folat. Ikke alle orker bry seg med det ("det går sikkert greit"). Uansett er det verken min eller andres jobb å rakke ned på disse menneskene. Ikke minst fordi ingen er perfekte! Vi gjør alle feil. Hele tiden.

Visste dere forresten at det viktigste for et foster er at mor er glad og fornøyd, har et stabilt og godt humør og at hun har det bra?

Jeg er selv født av en storrøyker som hadde det utrolig bra og var svært fornøyd under svangerskapet. Jeg var godt over snittet når det gjelder fødselsvekt (lav fødselsvekt er ett av problemene når mor røyker) og jeg har hatt et svært bra imunforsvar samt ingen allergier (som vel også påstås å være plager man kan få om mor røyker).

Ikke rakk ned på røykere. De aller aller aller fleste vet at det de gjør er dumt. Det blir ikke bedre for fosteret at mor er trist og lei seg for at hun ikke klarer å slutte med røykingen. Heller tvert om. Og det at noen mødre klarer å slutte betyr ikke at ALLE har de samme forutsetningene for å slutte.

Skrevet

bare piss dette...har selv røyka i mange år..ingen problem å slutte hvis du virkelig vill....å vere gravid vill jeg jo håpe er en go nok grunn da..

men tydligvis ikke for alle.......

bryr meg ikke hva andre jør jeg,men å se ei høygravid dame røyke er næææsty....!de som trøster seg med at det ikke jør noe for de bare røyker 1-2 til dagen..tar jo fullstendig feil da..men det er vel logisk,er det ikke :)

Skrevet

Jeg vil ikke fortelle andre hva de bør og ikke bør gjøre for de vet det jo selv. Men for meg har det aldri vært et valg jeg har måttet ta- slutte eller ikke slutte. Det er bare sånn det er og noe jeg har hørt siden jeg var liten- når man blir gravid slutter man å drikke og røyke.

Så jeg sluttet altså tvert. Synes ikke det var (eller er) spesielt lett men for meg fantes det ikke noe alternativ.

Jeg blir litt irritert på folk som sier at jeg er så flink som har greid å slutte, akkurat som de fleste ikke greier det..håper ikke det er tilfelle..

Jeg mener at vårt ansvar begynner når man blir gravid, og ikke når babyen er født!

Skrevet

har røyka i 12år, og slutta så fort jeg ble gravid.

håper dere får vannvittig dårlig samvittighet og vet det er deres skyld om babyen får astma, allergier og annet dritt når den er født. det er din feil.

egoistisk, å dere har lite ansvarsfølelse når dere ikke slutter. her er det snakk om å prioritere mellom helsen til barnet og hva du har lyst på.

Skrevet

Grunnen til at jeg starta dette er for at vi som røyker kan dele våre tanker rundt nettopp røyken...

JA, det blir lettere å kutte røyken..

Og til dere som IKKE røyker: Det er påvist at det er verre å røyke under amming.. Babyn får i seg 3 ganger så mye nikotin enn en selv får... Det er påvist faktisk...

Det er ingen av oss røykere som har det bra inni oss...

Jeg har stor respekt for de som greier å kutte helt... Men oxo for de som greier å kutte ned...

Dere som ikke har tatt en røyk og faktisk blitt avhengig har ikke peil på hva den pinnen gjør med en... Så vær glade for en ting, at dere faktisk var/er smarte nok til å la være å prøve eller begynne....

Vi hakker og smeller på oss selv nok, dere trenger ikke komme å fortelle oss noe om det temaet...

Vi er ikke deres hakkemat...

Jeg forstår dere godt at dere synes det dere synes.... Men vi synes det samme selv....

Jeg beklager på alles vegne at vi gjør det vi gjør... Vi vet det samme som dere... Men prat med legen deres om det... Dette innlegget er ment for oss som faktisk plages med det VI gjør...

Har dere lyst til å hakke så start et eget da vel....

Jeg vil ikke hakke på noen... Vær så snill å kutt ut... Er vondt nok som det er for oss som er sååååååååå mye "dummere" enn dere....

Håper at dere alle får velskapte babyer, om dere røyker eller ikke.....

Klem...

Skrevet

jeg røyket i 1,5 mnd da jeg gikk emd jenta mi.

da hun ble født var noe av det første jeg tenkte på om det var forkalkninger i morkaka. Det var litt men ikke mye....

da barnelegen sjekket lungene osv på barsel var jeg så redd som jeg aldri har vært før. De var heldigvis helt perfekte, men de sekundene han sjekket var de lengste i livet mitt.

det er rart å tenke på at selv om jeg ville slutte da jeg gikk gravid, så klarte jeg ikke stoppe når jeg ville. Å såååå dårlig samvittighet jeg fikk da jenta vi var født å jeg så det elskverdige mennesket jeg hadde påført røyk.

Jeg har tatt meg et par røyk etter hun ble født, på fest. men aaaaaaldri tenkt tanken på å begynne å røyke igjen.

Å som den typiske eksrøykeren jeg er så synes jeg nå det er motbydelig med å røyke :-) at jeg gikk rundt å stinka i så mange år er helt utenfor min fatteevne... å at mine ekser som ikke røykte kunne kline med meg.... ÆSJ :-p

Skrevet

Nei, jeg sluttet da jeg tstet positivt. Kommer heller ikke til å begynne igjen da jeg elsker livet som røykfri og ikke ønsker at lillegutt skal assosiere lukten av meg med røyk.

At noen velger å røyke i svangerskapet eller ikke klarer å slutte får være deres sak, men jeg må innrømme at jeg synes det er egoistisk i forhold til den lille i magen som ikke får anledning til å velge en røykfri tilværelse (som h*n helt sikert hadde valgt når man ser hvordan de spenner seg på UL i det moren tar et trekk med røyk).

Håper dere som ikke har sluttet enda velger å gjøre det nå, bedre sent enn aldri.

Skrevet

Mye frem og tilbake her. Var på omvisning på sykehuset i forrige uke og da sa jordmoren som viste oss de forskjellige avdelingene at når en gravid kvinne har røykt 5 sigaretter (eller mer) per dag over hele svangerskapet gjelder det som risikofødsel og må føde på spesialavdelingen. Sånn er det på vårt sykehus.

Skrevet

Hvorfor stoppe på sykehuset, nå røyker du rett inn i babyen, det er vel ikke noe poeng å slutte på sykehuset???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...