Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #26 Skrevet 7. september 2007 Til : ღ Bellღ-ks i septღ De som MÅ ta ks, trenger jo ikke å gå inn å lese her. De skjønner jo at det blir masse negativt.... Denne tråden er jo for å skremme og ikke for å stryke dem med hårene...... hi
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #28 Skrevet 7. september 2007 så hvorfor er du her å leser da? Har du ikke fått med deg at det er en som vil bli skremt fra å ta ks? Hun har valget , så la henne få det!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #29 Skrevet 7. september 2007 Sure kjerring! Om du ikke skjønner hvorfor vi som skal ta ks reagerer på denne idiotiske tråden, så har du du virkelig et stort problem - stakkars deg!!!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 7. september 2007 #30 Skrevet 7. september 2007 Unødvendig tråd, for en må jo ikke gå igjennom noe for å få lov til å slippe å ta ks. Vet at det finnes en del som MÅ ta ks selv om de ikke vil, men da vet de jo grunnen til dette selv, og i slike saker må jo det medisinske personellet være enige om at ks er bedre enn vaginal fødsel. Og et hastekeisersnitt eller kastastrofesnitt kan jo skje alle faktisk, en vet aldri åssen en fødsel ender...vi er dritheldige her i Norge som har et keisersnitt-team klart på sykehuset i tilfelle det skulle skje noe som gjør at babyen må ut snarest råd slik at den ikke dør!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 7. september 2007 #31 Skrevet 7. september 2007 Forresten HI...du er litt øh...ja...litt vanskelig som ikke nevner noe annet enn ?????????????????? i hovedinnlegget, men heller henviser til et innlegg du har skrevet seinere - for tenke seg det så har ikke folk fått helt med seg hvorfor de skal komme med grunner til å ikke ta ks. Er du redd for både vaginal fødsel og ks så bør du jo få snakka om dette med noen profesjonelle. Kanskje ikke så lurt å ønske seg skrekkhistorier om ks når det viser seg at dette er noe du MÅ ta.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #32 Skrevet 7. september 2007 Her er det mye hormoner!! Men det er jo greit. Ikke at noen sier stygge ting om andre men at det blir litt hett. Men det er ingen som sier noe om det barnet som kommer ut ved ks kontra vaginalt. Det er STØRRE fare for at barnet får ADHD ved ks enn ved vaginal fødsen. dette fordi barnet opparbeider seg endorfiner for å klare veien ut av mamma, men ved ks så trenger ikke babyen all den oppsparte endirfinen. Og det vil da ligge i kroppen og danne et unormalt høyt nivå. Jeg ville nå tenkt mer på den lille enn på med selv, hvis jeg hadde valget. såret vil jo gro og man kommer jo hjem fra sykehuset og babyen får vi jo holde. om kanskje litt senere. Men ADHD er for alltid for de som får det.. Og dere som synes dette ikke er en passende lenke for denne siden. Snakk med fagfolk og ikke les her inne hvis det er så ille det som står her. dette er ingen fasit men noens erfaringer.. Lykke til alle sammen.. ---**---**---
gla_mamma Skrevet 8. september 2007 #33 Skrevet 8. september 2007 Så er det påvist vi igjen : vi jenter er ikke flinke til å støtte hverandre...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2007 #34 Skrevet 8. september 2007 vet ikke helt hvem du mener du støtter med dette. hi har sin gode grunn til å sterte denne tråden og da burde du kanskje ikke være så negativ mot henne, siden du mener ikke jenter støtter hverandre. Hun skal vel ikke skytes for at hun ikke tenkte seg nok om i innlegget. Hun trengte kanskje din støtte midt oppi dette men får bare dritt. Jeg håper dere alle sammen får en fin fødsel opplevelse som DERE er tilfreds med uansett hvordan babyen kommer ut eller hvor.. Jeg har opplevd mitt dere deres og ingen fødsel er lik, som ingen mennesker er lik et annet. verden er stappfull av ulikheter og vi må bare prøve å lære å forstå hverandre som best vi kan. Vil på ingen måte henge ut noen eller være ekkel mot en spesiell, men synes ikke noe om denne uthengingen av hi.. LYKKE TIL ALLE SAMMEN! med vaginal eller ks sete eller hva babyen måtte ønske å vise frem først. ---**---***----****
purple Skrevet 9. september 2007 #35 Skrevet 9. september 2007 En grunn for å ikke ta ks om du selv får bestemme det valget da: Operasjoner i magen er veldig smertefullt etterpå. Vondt å stå opp av seng og vondt å gå. Du skal løfte minimalt 3 mnd etterpå. fare for infeksjon,blodpropper o.o. spm v alle operasjoner. Hilsen ei som har hatt mange operasjoner i magen og vet om de smertene etterpå. ble du skremt nåda?...Der hvor jeg skal føde på vestlandet får vi IKKE velge. Kun ks om det oppstår komplikasjoner som gjør at baby må raskt ut eller at mor ikke kan klare å føde pga fysikken. de er veldig strikse på ks her!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #36 Skrevet 9. september 2007 Vel, min sønn fikk en veldig dårlig start på livet etter å ha blitt født vaginalt (satt fast, surstoffmangel, lavt blodsukker osv osv). Og risikoen for ulike typer fødselsskader er jo tross alt mye høyere ved vaginal fødsel enn ved ks (navlestrenger rundt halsen, for lite oksygen, bæsje i fostervannet av stress med påfølgende lungeproblemer, brekke kragebenet eller få skulderen ut av ledd når den blir presset gjennom fødekanalen, brudd, skader etter tang osv - kjenner bl.a. en liten gutt som fikk ødelagt det ene øyet sitt). Det er først og fremst pga den lille jeg tar ks (selv om også jeg ser frem til å "bare" ha litt vondt i operasjonssåret mitt på magen noen uker - skal verken sitte på det eller tisse med det:). Og når det gjelder ADHD og keisersnitt: Jeg vil gjerne at du oppgir en referanse til den påstanden. Jeg har lett og lett og finner ingen artikler som gir dekning for en slik påstand. På samme måte som med en rekke andre påstander som fremkommer i denne tråden bærer dette preg av synsing og mening, og ikke av fakta. Litt må man kunne kreve i en (for mange) så viktig sak. Når det gjelder fare for fødselsskapder kan jeg gi den noen litteraturtips: http://www.bmj.com/cgi/content/full/317/7156/462?maxtoshow=&HITS=10&hi ts=10&RESULTFORMAT=&fulltext=elective+caesarean&searchid=1&FIRSTINDEX=0&am p;resourcetype=HWCIT http://www.nih.gov/news/pr/mar2006/od-29.htm
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #37 Skrevet 9. september 2007 Hun må gjerne skremmes fra å ta ks for min del, men da må det være sant det hun får høre. Slik det er fremstilt i mange av svarene her så kunne man like godt ha ramet opp alle slags tullete "grunner" til å ikke ta ks: - Ungen blir ofte skallet hele livet - Ungen har større sjans for å bli dårlig i matte - Ungen vil bli sengevæter til den blir 14 år - Mor har 90% sjanse for å bli steril - Foreldre til ks-barn har større sjans for å bli skilt Dessuten må man regne med at også andre enn HI leser denne høyst offentlige tråden. Særlig for de som skal ta ks, mer elle rmindre frivillig, kan det være skremmende lesning det som fremstilles her. Da er det viktig at noen sier fra at mye av dette IKKE STEMMER!!!
gla_mamma Skrevet 9. september 2007 #38 Skrevet 9. september 2007 Og hvorfor signerer du med anonym???????
Suturtang Skrevet 9. september 2007 #39 Skrevet 9. september 2007 "Det er STØRRE fare for at barnet får ADHD ved ks enn ved vaginal fødsen. dette fordi barnet opparbeider seg endorfiner for å klare veien ut av mamma, men ved ks så trenger ikke babyen all den oppsparte endirfinen. Og det vil da ligge i kroppen og danne et unormalt høyt nivå. Jeg ville nå tenkt mer på den lille enn på med selv, hvis jeg hadde valget. såret vil jo gro og man kommer jo hjem fra sykehuset og babyen får vi jo holde. om kanskje litt senere. Men ADHD er for alltid for de som får det.." Hvem sa det? Jeg synes du skal legge ved link til info. Snakket med en lege fra sykehus i Kristiansand og de har aldri hørt noe sånt
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #40 Skrevet 9. september 2007 Det er jo allmenn viten at en vaginal fødsel kan gå veldig galt! Det hører vi jo om daglig både her inne og andre steder! Hvorfor er d da så galt å snakke om at d er risikoer ved KS? Personlig syns jeg det er utrolig feigt når førstegangsfødende maser seg til KS om man ikke trenger d. Syns selvfølgelig d er noe helt annet om man må, eller har hatt en traumatisk opplevelse ved en tidligere fødsel! Men jeg blir kvalm av folk som er så feige at de går å griner til legen for å "slippe unna". D er veldig få mennesker som ikke gruer seg til smertene ved en fødsel, men har man lyst på unger må man tåle litt smerte! Har ei venninne som fikk første barnet sitt i begynnelsen av sommeren, og hun ble jeg irritert på ett par ganger... Hadde mest lyst til å kjefte henne ut! D går ikke ann å være så feig... Hun skulle ha planlagt KS fordi hun var redd.. Alikevel satt hun til meg, som skulle føde vanlig ett par mnd etter, å klagde og gruet seg i tilfelle fødselen skulle starte før KS datoen... Hun bor 10 min unna sykehuset, og var redd for smertene man får når man har rier...HALLO!!! Tåler man ikke en halvtime med litt vondt engang så la hver å bli gravid! Unnskyld altså, men jeg syns d blir så ufattelig svakt og dumt å høre på... Vet d er stygt å si d men jeg ble nesten litt glad når hun hadde tatt KS og hadde litt vondt etterpå... Hun klagde over at alt hadde vært så fælt, selv om hun hadde en helt vanlig operasjon.. (ungen kom fort ut, hun var hjemme etter 3 dager og såret grodde fint) Hun trodde jo at siden hun skulle ta KS ville hun ikke kjenne noenting.. HAH! D ble litt langt... Har irritert meg lenge d med henne, så jeg måtte nesten fortelle... Men jeg mener ihvertfall at man bør vite at ting kan gå galt uansett. Vi som planlegger å føde vaginalt hører skremsel hele tiden og da må dere som skal ta KS tåle å høre at d ikke er en dans på roser d heller! Vist ikke d er akseptabelt så må man jo be folk som skriver fødsels historier utelate alt som er vanskelig... Kommer til å få mye pes nå, men d går bra;)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #41 Skrevet 9. september 2007 Du høres ut som du er fryktelig misunnelig, innerst inne!!! Hva i all verden har du med å kjefte på folk som tar ks? Hva vet du om hun kanskje har grunner som hun ikke forteller om (overgrep, psykisk lidelse osv). Det er da uansett ikke din sak? Fød som du vil, men respekter andres valg!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #42 Skrevet 9. september 2007 "jeg ble nesten litt glad når hun hadde tatt KS og hadde litt vondt etterpå..." Det beskriver deg som et menneske veldig bra.Stakkars din venninne som ikke vet om hva du synes.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #43 Skrevet 9. september 2007 Hborfor vil du skremmes fra å ta ks? Er det sånn at det er opp til deg om du vil ta ks eller ikke? For det første er det ingen grunn til å skremmes fra ks, det er en vel så god måte å føde på som vaginalt. Og ønsker du ikke ks er det vel bare å la være, da?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2007 #44 Skrevet 9. september 2007 Kjære Snart tobarnsmamma!! Du skal ikke være så bastant, det er ikke alltid man får barnet på brystet etter keisersnitt. Det varierer fra sykehus til sykehus og fra keisersnitt til keisersnitt. Statistikken sier også at 1 av 5 keisersnitt fører komplikasjoner med seg i større eller mindre grad, det gjelder for både mor og barn. Og statistisk sett så tar det lengre tid og komme seg etter et keisersnitt enn ved en normal vaginal fødsel (som de fleste vaginale fødsler faktisk er). Liggetid på barsel er lengre ved keisersnitt enn ved normal fødsel. Det er mye mer smerter etter keisersnitt enn ved normal fødsel. Det er en grunn for at man ikke uten videre får bestemme selv om man skal ha keisersnitt eller ikke, og det er en grunn for at keisersnitt ikke anbefales med mindre det er en GOD grunn for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå