Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 hm.......det tar i allefall lengre tid før du kommer deg til hektene og gjennomsnittlig liggetid på sykehus er ca 8 dager mot 3 når du føder vanlig. Etter alle kirurgiske inngrep er det fare for blodpropp i ettertid, dette gjelder og keisersnitt og du kan bli innlagt i ukesvis for å løse opp proppen, dette går som regel bra men det det er faktisk livsfarlig...... Å føde på vanlig måte er det beste om man kan, om man ikke kan så er keisersnitt det beste. I tillegg kommer melkeproduksjonen senere i gang.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Herregud, anonym...hva vet du om keisersnitt??? 8 dager??? jeg lå 3 dager og det er hva som er gjennomsnittet på sykhusene på østlandet hvertfall. Går alt etter planen er man ute dag 3 slik jeg var. Blodpropp er meget sjelden ved keisersnitt, vi får en sprøyte før operasjonsdagen, og i dagene etterpå. Jeg fikk melken fortere enn de to jeg bodde på rom sammen som fødte vagianlt. Innlagt i ukesvis???? gi meg noen eksempler....i så fall tilhører det en ekstrem sjeldenhet. Det er dessverre MANGE myter om keisersnitt. Jeg snakker om planlagte keisersnitt, som er noe helt annet enn hastesnitt og krisesnitt, da. Planlagte keisersnitt er kontrollert. HI, du bør gå inn på keisersnitt-debatten. Der får du mer nyansert og skikkelige svar på det du skulle lure på. På andre forum herjer myter og skrekkhistoriene. Jeg hadde en super opplevelse ved mitt keisersnitt. Babyen ble lagt på brystet mitt med en gang det var ute av magen. Etter å ha ligget der en stund tok jordmor og pappan han med seg for å måle, veie og vaske. Så kom de opp til meg på oppvåkningen etter 30 min ca. Jeg var oppe og gikk samme kveld en tur. Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Som sagt, hadde et planlagt keisersnitt. Min beste opplevelse. Mitt råd: Hvis du lurer på noe rundt keisernsitt, hør på de som kan det: fagfolk. Ikke folk her inne....de kan skremme livet av det med sin uvitenhet. Mye som kan gå galt under vaginal fødsel også...det er det lite prat om. LYkke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 en god grunn for ikke å ta keisersnitt: de kutter alle magemuskla dine da..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 HI her: skjønner godt at du over her mente dette godt, men jeg likte bedre det innlegget øverst. Jeg mente nemlig det jeg skrev i overskrifta. Jeg vil ha grunner for å IKKE ta keisersnitt, ikke høre positive ting som du skrev.. Jeg vil BARE ha negative ting. Jeg har hatt en JÆVLIG fødsel og har i 5 år vært bestemt på å aldri føde. Nå har jeg bestemt meg for å føde, og for så å få vite at det muligens bli setefødsel. Jeg vil ikke ta keisersnitt, men er jo livredd for å føde og. Har såååå lyst å greie å føde denne ungen på normalt vis, og da trenger jeg litt skrekkhistorier om keisersnitt. HI
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Tar du KS går du glipp av en helt spesiell fødselopplevelse! ;0) Har hatt KS selv, et meget velykket planlagt KS men må innrømme at jeg følte meg veldig snytt da jeg hadde et stort ønske om å føde "normalt". Verste med KS var kateteret som ble satt altfor tidlig (lå med kateter i 7 timer før inngrepet), og etterriene som var helt for jævlige. I tillegg tar det gjerne litt lengre tid å komme seg på beina etter inngrepet. Etter en fødsel er man jo gjerne oppe og går ei stund etterpå, men med mitt ks kom jeg meg ikke opp av senga før dagen etter. I tillegg må man ta hensyn til operasjonssåret noen uker i ettertid. Kan ikke løfte og bære altfor tungt. Man kan få smerter i såret, betennelse. I tillegg blir magen sjeldent like "fin/flat" igjen etter et ks. De fleste får et lite heng akkurat over snittet. Og så er det ikke sikker du får ungen rett opp på magen etter den er tatt ut, er ulik praksis ved de ulike sykehusene. Jeg fikk ha Knøttet på magen/brystet nesten hele tiden mens de sydde meg igjen, men da jeg kom på oppvåkningen ble jeg liggende over 1 time aleina før far og baby fikk komme opp til meg (er også ulik praksis her)...
Mamzen Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Jeg har ikke tatt det selv, men hørt på et par venninners erfaringer med planlagt keisersnitt. De måtte ligge 5-6 dager. Hun ene fikk betennelse i såret med mye verk og vondt lenge etter. Hun slet vedig med å løfte baby og utstyr de første ukene. Men selve operasjonen gikk fint! Hun andre slet endel med kvalme etter operasjon og måtte ta mye smertestillende etterpå, hadde vanskelig for å komme seg opp av senga. Det er jo både fordeler og ulemper med begge, men for kroppen sin del, kommer den seg fortere tilbake til "normalen" etter en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 SÅ LITE DERE VET!!! DE KUTTER IKKE ALLE MAGEMUSKLENE!!!... Vit hva dere prater om før dere gjør det... magemusklene blir skilt fra hverandre...les litt anatomi og se hvordan kroppen er lagd.....
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 ...og hos mange tar det lengre tid før ammingen kommer igang etter et ks Ungen har det mye bedre å få komme ut fødselskanalen da fostervannet presset ut av lungene i prosessen. Ved KS ser man at noen får våte lunger, noe som kan skape unødvendig ubehag hos babyen. Noen får litt problemer med å puste selv....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 HI her igjen: HHHAAAALLLLOOOOOO: la nå ikke alt stemme da vel. Les overskrifta og innlegget mitt lengre ned . Jeg ønsker skrekkhistorier, det er vitsen med denne tråden. Jeg VIL bli skremt fra å ta ks, og da gjør det ingenting for meg om ikke alt stemmer på prikken. La meg få den hjelpen jeg trenger nå og ikke jobb i mot meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HI
Gjest Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Har lest gjennom denne tråden, syns kanskje at HI burde nevnt budskapet i innlegget sitt...dette kan skremme de som MÅ ha ks. Så vær så snill å tenk på måten dere skriver på.
Skurvelurven Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 http://www.youtube.com/watch?v=Pky9DHxH0uo Dette er en times langt klipp om keisersnitt. Det er et planlagt keisersnitt, som viser hele operasjonen. Hos meg ligger vesla fortsatt i seteleie, så det er aktuelt for meg å ta ks, eller velge å føde i seteleie hvis hun ikke snur seg. Videoen er ikke noe for sarte sjeler, da den viser alt av blod og gørr, men samtidig er den fin, for man lærer mer om hva man muligens skal gjennom. Det er aldri noen fare for babyens liv her, så den er ikke "skummel" sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #14 Skrevet 7. september 2007 Jeg har sett noen keisersnitt og det ser ikke godt ut..de lager et lite snitt i bikinilinjen for så å rive opp ..dette for å ikke kutte blodårene rett av,da det vil blø mye mer..etter de har tatt ut babyen blir du liggende igjen på operasjonsbordet for å bli sydd mens far får være med barnet..du får ikke barnet med en gang..bare en liten titt.. Bakdeler med å ta keisersnitt er f.eks,du får ikke legge barnet til brystet med en gang, du får det vondere etterpå enn ved vanlig fødsel,utsetter smerten,når du føder på vanlig er det over når barnet er ute men ved keisersnitt slipper du smerten ved forløsningen,men har det vondt når du egentlig bare skal kose deg..Komplikasjoner både ved anestesi og operasjon..De som tar keisersnitt er mer disponert for å bli inkontinent senere..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #15 Skrevet 7. september 2007 Tullete å lage en slik lenke inne på et gravide-forum der en stor andel vil MÅTTE ta keisersnitt. Innse det: det er vondt å få unger ut av kroppen uansett hvordan man gjør det, men verken fødsel eller ks er farlig i Norge i dag. slutt å skremme!
Suturtang Skrevet 7. september 2007 #16 Skrevet 7. september 2007 Jeg skal ta KS på MANDAG pga jeg MÅ!Ikke pga jeg vil! Synes at det er helt uakseptabelt med slike tråd her,på BIM. Vil du skremme deg selv? Prøv å gjøre det uten å skremme andre.Vis litt respekt.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #17 Skrevet 7. september 2007 Skal vi lage en tråd på alt som kan gå galt med vaginal fødsel??? Fødselskader osv....for det er det mye av. Bare skrevet og snakkes for lite om det. Utrolig dårlig tråd, er faktiskt mange som MÅ ta keisersnitt (inkl. meg pga. foranliggende morkake). Det finnes så masse myter om keisersnitt. Vi er alle forskjellige.....for noen er keisersnitt best, for andre er vaginal best. Liker dårlig at fremmede folk forteller meg hva som er BEST for meg.... Skjønner egentlg ikke at jeg gidder å svare på en tråd som denne. Og HI, skjerp deg....du kunne ordlagt deg annerledes. Det er som sagt mange som ikke har noe valg, må ta ks.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #18 Skrevet 7. september 2007 Jeg fikk babyen min lagt på brystet med en gang....lå der i 30 min med teppe over seg. Bare svar på ei lenger opp...... Slutt å skriv om ting dere ikke har peiling på...bare hørt via via venninner etc. Skal jeg skrive om de fødselsskadene jeg har vært med på. Jobber på sykehus...hører om det hver dag. Jobber på gynekologisk (ikke føden), men jobber sammen med både fødselsleger og jordmødre....
Prinsessa mi *Erle Kristane* Skrevet 7. september 2007 #19 Skrevet 7. september 2007 Enig med Suturtang! Jeg tar også keisersnitt fordi jeg må, ikke fordi jeg vil.. Syntes sånne tråder er helt unødvendiger her inne! Hva er poenget, du vil ha skrekk historier??!!
gla_mamma Skrevet 7. september 2007 #20 Skrevet 7. september 2007 jeg blir provosert av sånne som deg som tydeligvis er ute etter å skremme vannet av folk . At du vil skremme deg selv er helt ok for meg, men husk at vi er mange her inne som ike ennå vet om vi kan føde eller må ta ks. Jeg har dyptliggende morkake og venter i spenninng til neste ultralyd i uke 36 på om denne har flyttet seg...
aanonym Skrevet 7. september 2007 #21 Skrevet 7. september 2007 Mye utdatert infomasjon her: Man får babyen opp til seg med en gang, og med unntak av et øyeblikks tørking etc (akkurat som ved vaginale fødselr) får du ha babyen hos deg/på brystet hele tiden, dvs de 20-25 minuttene det tar å sy deg (da jeg fødte vaginalt sydde de i 2 timer under narkose...). Om det blir vondere etter ks eller vaginal fødsel kommer helt an på, mange har veldig vondt i lang tid etter vaginal fødsel. Fordelen emd ks er at du slipper å sitte på såret/tisse med det... Komplikasjoner kan forekomme ved begge fødselsmetodene, og de som tar ks er IKKE mer disponert for inkontinens senere!!!
Mamzen Skrevet 7. september 2007 #22 Skrevet 7. september 2007 Jøss, det var voldsomt. Om noen er redd for keisersnitt og må ta det, hvorfor leser dere denne siden da? Du anonyme som sier at jeg ikke får uttale meg fordi jeg bare har hørt mine venners erfaringer, så er det ekte erfaringer og ikke akkurat så uvanlige. Må vi være spesialister på KS for å ha meninger?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #23 Skrevet 7. september 2007 jeg hadde foranliggende morkake og måtte ta ks. Hadde en utrolig flott opplevelse. Håper dere som kommer i lignende situsasjon ikke rådfører dere med en haug av uvitende folk her inne. Jeg fikk baby på brystet med en gang Mens jeg ble sydd, tok 20 min, var pappa og jordmor og målte baby Var sammen resten av tiden Melka kom igang dag nr. 2 Ikke hatt noe spes vondt Da jeg kom hjem etter 4 DAGER, gikk vi 2 timers tur og det har vi gjort hver dag siden. Svir i såret, ja....men de med vaginal fødsel har jo sine ting å slite med Til dere som må ta ks, snakk med legen eller jordmora deres. Utrolig mange uvitenede, ressurssvake? folk her inne....ellers spiller de bare stokk dumme...
betty74 Skrevet 7. september 2007 #24 Skrevet 7. september 2007 En venninne av meg tok keisersnitt med nr 2. ( hun var så smal i bekkenet at første fødsel ble langvarig og halebene brakk) Etter keisersnittet ville ikke såret gro skikkelig. En ukes tid etterpå måtte stingene tas opp igjen pga infeksjon ( uten bedøvelse - var visst dritvondt), 4 mnd etterpå kunne hun endelig si at såret hadde gross sånn passe. I mellomtiden måtte hun inn og fikse på det flere ganger. Til tross for en tøff føstefødsel ville hun ha valgt å føde vaginalt dersom hun kunne velge igjen. Dette er jo en skrekkhistorie og slike komplikasjoner hører til sjeldenhetene, men likevel..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2007 #25 Skrevet 7. september 2007 Jeg skal ta keisersnitt på tirsdag, og er glad jeg har skaffet meg så mye og oppdatert informasjon om inngrepet at jeg kan riste på hodet over all den tøvete informasjonen som gis av "synsere" her. Er helt oppgitt over hvordan fork fortsetter å bygge på alle gamle myter om ks. På den måten blir vi som må ta ks sett ned på fordi vi ikke skal føde "på ordentlig". Jeg har født "på ordentlig" tidligere, og tro meg: Det var en opplevelse jeg ikke unner min verste fiende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå