Gå til innhold

Vasking av klær


Augustgutten kom 08.08.07 =)

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Det med at sykepleier uniformer kan fint vaskes på 60 henger jo sammen med at de blir strøket ved høy varme akkurat som laken og sengetøy.

Det er vel derfor jeg aldri ahr vasket kokvask, bakterier som er igjen etter vask dør jo når jeg stryker de.

 

Det gikk et lys opp for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda til undertøy blir rent på 30 grader!!!

Det var en stor diskusjon i mediene om dette for et par år siden,der lege sa at det er nok å vaske tøy på 30 grader. ( det var i samband med at noen hevdet man kunne få kjønssykdommer av undertøy kjøpt b.l på H&M fordi dette ofte skal håndvaskes,eller vaskes på 30 grader.)

 

Så vet du det...

Skrevet

Da tar du feil iallefall ang at det må vaskes på minst 85 grader. Det er minst 60 grader som gjelder ang sykepleie/lege/tannlege scrubs. Det står i alle hygienebøkene mine iallefall!!!

 

Til svar:

 

jeg vakser alt tøy sammen, altså mitt og Lilles. Kokvask på undertøy, hvite sokker. tskjorter som det ikke er så farlig med, håndklær og sengetøy. :)

 

 

 

 

Skrevet

I følge et annet innlegg er det da nok for enkelte sykelpleiere?

 

Og ellers lurer jeg fryktelig på hva slags betydning du mener det har for normal klesvask med 90 grader. Hva slags skumle bakterier mener du gjemmer seg i din klesvask som jeg ikke har i min?

Skrevet

Hvor jobber du hen?

Tviler sterkt på at den krøllehaugen jeg har dratt på meg på diverse sykehjem, sykehus ol noen gang har blitt strøket :-)

 

Stryker dere barneklær????

 

Jeg stryker ingen ting jeg, unntatt finklær som MÅ strykes. Har da bedre ting å bruke tiden min på :-) For ikke å snakke om hvor kjedelig det er.

Har forresten en venninne som strøk både boxershortsen og arbeidsklærene til mannen (han er bilmekaniker!!!!). Synes at det er hlet sinnsykt!

Men all ære til de som gidder!

Skrevet

Vasket alr snuppa sitt for seg sjøl når hun var baby.

Nå går kokevask sammen med vårt.

Mørke klær også , for hun har ikke så mange.

Men rosa og andre "jentefarger" vaskes for det meste for seg selv , ofte for at det stort sett hun som bruker de fargene.

Hun blir 2 søndag , så sikkert ikke nødvendig å skille lenger.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Sorry! jeg jobber ikke på sykehus, men regnet nå med at sykehusuniformer blir strøket!

 

ja jeg stryker barneklær, ja jeg stryker sengetøy, ja jeg stryker stort sett alt som blir vasket. Men det er jo ikke DEN haugen det er snakk om da!

 

Uniformer skal strykes etter min mening jeg syns det reflekterer profesjonalitet (skrevet feil...) og orden. Og en annen ting, jeg trodde faktisk at arbeidsuniformer på sykehus/hjem/kjøkken etc. ble vasket av sykehusets vaskeri etc. Men jeg har bare erfaring fra det store utland hvor dette er fullstendig vanlig praksis.

Skrevet

Her ble mine lekre...svarte og blå truser kokevasket ved en feiltagelse en gang , fordi snuppa skrudde opp varmen på vaskemaskinen... De trusen ble jo lekre etterpå ja.... :o/

Skrevet

Hahahaha.. synes jeg ser jeg stå å stryke scrubsene mine. *ler så jeg dør* Nå vasker jeg de selv da, eller gjorde når jeg var i tannlegeassistent-praksis. Uansett, aldri strøket de. 60 grader, rist og rett på snora. Hehe. I og med at jeg bruker langermede bomullsgensere under ala jentene i greys så er jeg 100% sikker på at det er 60 grader som gjelder, ellers hadde de genserene blitt stygge hos meg på kokvask iallefall. Hehe.

 

 

Skrevet

Uniformene vaskes på sykehuset ja, kan jo godt hende de blir strøket, men ser iallefall ikke sånn ut når de er klare til bruk :-)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Jeg så for meg hvite uniformer, vet ikke hvorfor.. glemte at i norge har man krøllete hjemmevaske uniformer med multifargete croks til ...

 

føler meg veldig dum nå..

Skrevet

Tror ikke det er vits i fortsette diskusjonen, jeg forsetter uansett å vaske tøyet på 90..

 

Men for å ta et direkte utdrag fra hygiene boka jeg har hatt som pensum nå på Høyskolen i Akershus avdeling sykepleie..

 

"Arbeidsantrekket må tåle hyppig vask vd en temperatur på 85grader c(helsedirektoratet 1984) så tøyet blir desinfisert. Arbeidstrekket skal heller ikke taes hjem for for å vaskes, men vaskes ved institusjonen eller et vaskeri instistusjonen har avtale med."

 

Dette er tatt ut av "Den usynlige fare-lærebok i hygiene", forfatter er Jørn Stordalen. Boka er fra 2002.

Skrevet

her er vi bare en liten og en stor så om jeg ikke skulle blandet tøyet vårt ville det blitt mange halv tomme vasker.. og hvorfor er det galt å blande? skjønner ikke sånt jeg..

Skrevet

Hvite uniformer alle stedene jeg har jobbet, ingen hjemmevask. Men mye Crocs da, i alle farger, og med myye pynt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...