Gå til innhold

Hva er deres formening om hva et barn koster da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må huske at ikke alle steder har man den andre forelderen som ønsker å bidra på noe som helst mulig måte.

Så kan ikke si jeg sitter med så dårlig sammvittighet, med tanke på å dratt han inn i megling, hvor han i ettertid ikke oppfylte kravene, ikke skrev under papirene slik at trygdekontoret kunne justere ut i fra hvor mange netter. Men nåe en bor på hver sin ende av norge er ikke bare å svippe en tur bortom.

Jeg skulle gjort alt for å fått han hit slik at han kunne delt med meg allt det som følger et barn, i tilegg til utredelsen hans blir ting ganske tøft innimellom og jeg hadde ikke sagt nei.

Så nei, jeg har ikke et kvekk dårlig sammvittighet over summen jeg får, han har hatt mange annledninger til å ordne det uten at han gidder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå blir jeg litt provosert, snakker vi om å tjene penger på egne barn, her??? eller snakker vi om å sikre at barna har det de treger, og en god barndom.

Mortilgunnar. Jeg foreslår at du i steder for å snakke om at faren kommer så billig unna, så får du den gode tiden med barnet, du får tilliten og kjærligheten til barnet, og får med stor sannsynlighet et bedre forhold til barnet ditt når det blir voksent. Og du skal jo tross alt forholde deg til barnet ditt som en voksen person i lengre tid enn som barn...

Skrevet

nei Frk. Hattifnatt, jeg mener ikke at far kommer billig unna. det jeg prøver og si er at bidragsreglene ikke nødvenidgvis er til fordel for mor. jeg syns ikke far skal betale mere i bidrag.

men som bidragsmotaker så blir jeg litt provsert av at det ofte nevnes at mor får så mye penger fra far. og at dette er urettferdig.

derfor ville jeg vise at det ikke nødvendigvis stemte.

forstår ikke hvordan du fikk det til at jeg skulle tjene penger på egene barn i det innlegget.

Skrevet

Jeg syns bidragsreglene er veldig urettferdig. jeg er student og tjener under 100 000 i året. Pappan har noe variabel inntekt. Da han stadig er uten jobb, men tjener veldig godt når han jobber. Allikevel betaler han 950 kr i mnd i bidrag. pappan kjøper ikke julegaver eller bursdagsgaver til han. Har heller ikke samvær.

Over til hva det koster å ha barn. Min er 8 år.....

Sfo 2300 kr pr mnd

Busskort 500 kr pr mnd

Aktiviteter 500 kr pr mnd (fotball, svømming, speider m utstyr)

Klær 1000 kr pr mnd(ja, det går faktisk så mye)

forsikring 100 kr

Div annet 1000 kr (sykkel, ski, skøyter, leker, spill)

gaver 100 kr

Dette er helt vanlige ting, ingen overflod av noe. Og summen er 5500 kr pr mnd. og da har jeg ikke tatt med bokostnader. for det må vi jo ha allikvel. Har heller ikke regnet med mat. men i div annet ligger og toalettartikler ol som er til han spesielt.

I tillegg til dette kommer familieaktiviteter pr mnd på ca 500 kr. men det kan jeg jo ikke laste pappan for. Og med 950 kr i bidrag da, så syns jeg han slipper billig unna.

Men jada, jeg har gleden ved å se sønnen min hele tiden. jeg slipper å dele han. men skulle vel heller ønske å ha en pappa som stilte opp. så skulle han få slippe hele det latterlige bidraget

Skrevet

Hvis far har 0 i sammværsfradrag må jo inntekten hans være forhåndsvis lav da. Faren til eldste barnet mitt får trygd og nav tok selv tak i bidraget og jeg gikk da fra 300 i mnd til 2000.

Skrevet

Til Donno:

"Og en ting til, det verste jeg hører (og jeg har hørt det flere ganger fra forskjellige!!!) er " Fortell meg hvordan 1500 kr skal kunne dekke alt som skal dekkes på en mnd" fra en som klager over at hun "bare" får 1500 kr i barnebidrag!!! Mange glemmer visst den statlige støtten, skattefordelene og sist, men ikke minst eget bidrag til egne barn!!!"

Statlig støtte: Joda får barnebidrag (men ikke dobbel som mange tydeligvis tror ALLE mødre får)

Skattefordel??? Jaha...og det er? Jeg har skatteklasse 1.Og jeg får ikke skrevet av noe som helst på skatten....Er nemlig gift på nytt.

Så barnebidraget faren betaler til vår felles datter på kr 1060,- er det som er med å dekker utgiftene for en 13-åring.

Skrevet

Så enig med deg Ikke fler barn nå... og forsåvidt veldig lei generaliseringen, Donno og dere andre som skriver ALLE mødre.

Etter å ha vært på desse sidene og lest innlegg her i ganske lang tid, har jeg oppdaget at bidragsmotakeren her inne er kvinne, aleneboende og forsørger seg selv mest ved hjelp av bidrag og det resterende over statsbudsjettet via NAV.

I tillegg til at hun drukner i overføringer fra både en stakkars eksmann og staten, er hun særdeles kynisk og ondskapsfull. Dersom hun ikke øyner håp om å få sin eksmann tilbake, dreier hele hennes liv seg om å gjøre livet surt for sin eksmann og hans nye kone, populært kalt stemor.

Hun opptrer gjerne isolert, men også gjennom sine manipulerte og usympatiske barn, ofte kalt stebarn.

Siden all hennes energi er rettet mot eksmannen og hans nye familie kan hun verken arbeide, ta utdanning eller skaffe seg en ny partner. Hun står på stedet hvil og her inne kalles hun "biomor" (som om stemødre ikke er biomødre når de får egne barn!), men sannheten er jo at hun lever i vakum (tomrom etter skilsmissen), så "vakummor" hadde vært en bedre betegnelse.

Alle vi vakummødre burde utvekslet en liste over hvor mye vi har klart å få ut av staten og eksmannen det siste året. I tilllegg kan alle vi bidragsmottakende, vakummødre ta med all djevelskap vi har stelt i stand det siste året. Det er nok ikke lite! Siden dette er alt livene våre dreier seg om.

Skrevet

Ok Travelmor,da skjønner jeg hvorfor jeg ikke helt kjente igjen de biomødrene det har vært snakk om her.

Jeg er riktignok kvinne, men gift på nytt (altså ikke aleneboende) , forsørger meg selv og min familie gjennom en 100% stilling, mottar av og til bidrag fra eksen (han bytter jobb oftere enn vi andre skifter undertøy) og har ikke annen stønad fra staten enn normal barnetrygd.

He he....ja jeg drukner i øverføringer fra staten....og eksmannen.

Det er nesten så jeg ikke klarer å bruke opp pengene.

Men gjør så godt jeg kan:-)

Skal vi se...djevelskap:

Jo jeg kom til å nevne ovenfor eksmannen min at jeg synes han burde la vær å love vår felles datter å møte opp på ting,for så å ikke komme.Hun blir nemlig så skuffet.

Og så sa jeg vel at jeg synes han burde betale tilbake de pengene han "lånte" av henne i påsken.(Hennes surt oppsparte lommepenger som hun "tjener" gjennom å tømme ut av oppvaskmaskinen her hjemme)

Så da har du litt av "mine" synder.....

Skrevet

hm...når skrev jeg ALLE alenemødre??? De jeg refererte til er alenemødre som er alene-alenemødre og dermed får de en ekstra barnetrygd og skatteklasse 2, evetuelle barnetilsynsutgifter får de også dekket.

De som er gift på nytt og dermed ikke får noen av disse fordelene får bidraget utregnet DERETTER...altså mer i bidrag. Det gjelder blandt annet min mann, han hadde fått litt mindre i bidrag fra moren dersom han hadde fått støtte til barnetilsyn og dobbeltrygd, men han får ingen av dette fordi han er gift med meg, en hjemmeværene som egentlig bare er enda en "utgift" siden han må forsørge meg og fellesbarnet vårt i tillegg!

Så altså, det jeg ville frem til med det første innlegget mitt er at jeg syns ikke bidragsordningen er såååå urettferdig som mange, alenemødre spesielt, klager over. Mye kunne vært forbedet som eksempelet mitt over med at dersom man er gift på nytt får man ikke de statlige støttene lenger (uansett hvor mye den nye ektefellen tjener), som igjen fører til at bidragsbetalerene må ut med mer...

Skrevet

eller ALLE mødrene for den del... tror ikke jeg har sagt noe om det heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...