Gå til innhold

Hva er deres formening om hva et barn koster da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hinter litt til bidragstrådene og leser mange som ønsker at mer eller mindre fast beløp og ellers frivillig.

Hva mener dere?

Jeg har kommet til etter å ha satt opp en oversikt selv. Mulig noe er glemt, men jeg har prøvd å ikke ta i.

Faste utgifter Månedlig beløp Prosent

forsikring på barnet kr 70

sfo kr 1 300 Skoleting/ransel,bokbind,penner og div kr 100

Klær,regntøy,dress,sko,pentøy, og div kr 1 500 frisør kr 100

Fritidsaktiviteter kr 100

Div ting til rommet,leker,spill og div rommet,bruksting,leker, sengetøy kr 200

legeutgifter kr 100

ferier i løpet av et år kr 200

bursdagsgaver/julegave kr 200

aktiviteter,som sykkel,spark,ski, og div uteakt kr 150

Mat,middag og kos og, drikke og lørdagskos kr 500

utgifter huslån a 10 000 kr 500

strøm kr 100

kommunale avgifter kr 50

uforutsigbare utgifter kr 300

Div utgifter ved transport ved transport,bil,buss,tog og div kr 200

bursdager barna blir kr 50

Hygiene kr 150

Sum, faste og variable utgifter kr 5 870

Fortell meg hvis noe ikke stemmer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir litt oppgitt når jeg leser regnestykket ditt jeg... Er det virkelig regnestykket for en måned?

1) Du kan trekke fra på skoleting, ransel, bokbind og det derre der...ikke fortell meg at du kjøper ransel, bokbind og penner for 1000 kr hvert eneste år.

2) og aldri i verden om du bruker 1500 kr pr mnd til regntøy, sko, penklær etc( I så fall er du gal....for det blir jo 18 000 kr i klær på et år...helt unormalt for en unge)

3) Påstår du at du bruker 1200 kr til lege i året? ( Veldig sykt barn da?...Du vet vel om egenandelskortet som dekker det over 1050 kr???)

4) Får barnet ditt ny sykkel, spark hvert år? ( La h'n i såfall ønske det seg til gebursdager/jul... for det er ikke normalt å gi barna ny sykkel hvert år...og iallfall ikke ny spark)

5) Huslån... Tak over hodet må jo du og din nåværende mann ha uanset...eller???( det må også barnets far ha, slik at han kan ha ungen på samvær hos seg...)

6) Uforutsigbare utgifter på barnet??? ...3600 kr pr år???? ( Det må jo faren også ha i så tilfelle...)

Joda jeg kan fortelle deg hvis det er noe som ikke stemmer.... Så og si alt. Og tar jeg feil, og du virkelig handler regntøy og penklær, sko etc for 18000 per år for ett barn, så er det ditt problem. Ikke normalt å bruke så mye på klær til et barn, i løpet av ett år.

Mine tre barn går i fine klær. Gode merker på dresser, sko osv...men jeg kunne virkelig ha tatt meg ut dersom jeg hadde hatt 54 000 kroner til å kjøpe klær til de på ett år (18000 kr på hver). Hvor mange dresser og sko trenger ditt barn da i året, om jeg tør spørre?

Skrevet

Joda, barn koster. Jeg klarer ikke å ta stilling til de beløpene du snakker om, mange er jo engangsutgifter, og andre er løpende, så det blir vanskelig å regne det hva det koster per måned. Enkelte ting er valgfrie og andre ting er man jo bare nødt til å ha. Så litt kommer vel an på livsstilen en velger å ha for seg selv og sine barn.

Som en liten kommentar til dtte med hus og strøm og slike ting, som en jo selvsagt må betale så uansett, det øker jo faktisk med barn, og antall barn. En må nok punge ut mer for et soverom eller to eksra, og en bruker nok mer strøm jo flere barn en har. Jo mer vasker en både klær og oppvask, og jo mer dusjes og bades det, og større arealer må en holde varm.

Vil bare si at jeg er enig med dere begge. Det koster å ha barn, men akkurat hvor mye kommer det jo an på, etter hvordan en lever, og hvordan en ønsker å leve. I utgangspunktet ,å jo hver og enkelt kunne bestemme dette selv ut fra sin egen økonomi og sine egne prioriteringer. Men det er vel det som er litt av bøygen med nyfamiliene. En kan ikke lenger bestemme like fritt, en har forventninger fra så mange, og en mengde frpliktelser å tenke på, mange hensyn og ta, og friheten blir temmelig innskrenket. Eller det kan bli sånn.

Skrevet

Ja vel, la oss si at faste og variable utgifter er f.eks. 5.870

Dersom far har vanlig samvær faller f.eks. 1.000 kr av disse utgiftene på ham og 4.870 betales via mors lommebok.

Av de 4.870 vil barnetrygd (dersom det er et enebarn) dekke ca 1.870, og fordelen med skatteklasse 2 ca 1.000kr. Dersom far også betalte et bidrag på 500, ville mor få inn 3.370, og hennes eget bidrag til barnets utgifter ville faktisk bar være 1.500, selv om 3.370 til strømmer fra andre, gjennom hennes lomme(bok) og til barnet.

Men far da? Skal han slippe med direkte utgifter på 1000, og et bidrag på 500? Da ville han jo hans totale utgifter til dette barnet ikke være større enn 1.500.

Nei, la far betale noe sånt som 1000 kr direkte til utgifter og f.eks. 2.000 i bidrag. Da kan mor beklage seg over at 2000 i bidrag, 1000 for klasse 2 og 1.800 i barnetrygd hver for seg er småbeløp i forhold til totalsummen av hennes utgifter som jo er 4.870. De 70 kr hun må dekke av egen lønn, derimot, dét er penger det.

Skrevet

1. skoleting, innenfor der er det sparing til leierskole, sparekasse til klassen, innkjøp til aktiviteter med samling i klassen som julefrokost, påskefrokost og sommeravsluttning. Da skal det kjøpes inn utloddingsgaver og alle barna skal da bidra med noe til frokost. I tilegg til ransel som normalt koster 5-600 kr, så tror jeg ikke det er så langt unna.

2. Jo jeg bruker så mye, bukser blir borte, de blir ødelagte, 2 sett med regntøy, skal da ha vinterdress som holder med tanke på aktivitetsnivå her, goretex sko koster 800, gummistøvler 200, joggesko og her holder det ikke kun med et par og sherrox. For å ikke snakke om forbruksklær som hansker,luer, sokker og truser. Jakker, tynne og tykke til vinteren, vindjakke, ulltøy fra topp til tå.

Så jo jeg bruker så mye og vet ikke hva som er normalt andre steder men her vokser barna og nytt tøy må bli kjøpt hvert år.

3. Ja astma og allergi og ikke alle smører på kortisonkrem hele tiden så på apoteket holder det ikke med hverken frikort eller grønt kort. Så medisiner og kremer her er en del av utgiftene.

4. Nei barnet får ikke nytt hvert år, men det er alltids ting som må kjøpes. Skøyter, ski bare 1300kr er skia store nok må man ha nye skisko som faktisk ligger på rundt 600 kr. Akebrett rattkjelke og med gutten her holder det så vidt et år desverre.

5. Tok jeg med fordi den tas med i bidraget. Med barn må man ha større plass, jeg og sambo hadde klart oss på 3 dobbelt så lite, men da hadde vi desverre ikke fått plass til barna, så barn gjør at man må ha større plass.

6.HVORFOR skal en far ha det når han ikke ser barnet sitt??? Fortell meg gjerne det. Lurer fælt nå???

Han har ikke en forbanna utgift på noen av ungene og de tingene de har kjøpt må jo støve ned med tanke på at de kun har vært der 4 ganger i løpet av et år. Så kan ikke si at samvittigheten min gnager så fæøt at han betaler mye. Han kunne skrevet under sammværsavtalen på meklingskontoret som han selv satt opp, men selv ikke gjorde det.

Jeg kan fortelle deg at mitt eldste barn har jeg mindre utgifter på enn 8 åringen,HVORFOR, fordi eldste ikke vokser så mye og at 8 åringen sannsynlig har en diagnose som gjør at ting IKKE er helt her over så alt for lang tid,. Derfor!

Skrevet

Kodak, jo man velger livstil selv, helt klart.

Jeg har regnet ut i fra barneforsikring på ca 1100 i året og alle andre summer har jeg delt i ca 12 slik at det blir jevnt over. At jeg bruker vanvittig mye mer på vinteren JA, men har prøvd å fordelt de jevnt over i et regnskap.

Hus og strøm er i bidraget i dag pga det med barn gjør at en bruker mer av dette. Vi har større hus pga barna, vi bruker masse mer strøm.

Jeg kan også si at jeg har vært alene med barna og ikke hadde et slikt forbruk, men da måtte barna til tider gå med hull i gummidressen, hull i vinterdressen, for trange sko osv. Nå har jeg muligheten å gi de klær de trenger etter str og sko ettersom.

Klart man velger, men uansett hvordan man vrir og vrenger på det koster det. Hvis dere tar vare på kvitteringer som dere handler til barna i løpet av et år, alt så ville beløpet bli stort.

Skrevet

Synes det blir altfor søkt å lage en oversikt over kostnader, for meg varierer sånne kostnader mye. Både fra uke til uke, måned til måned og fra år til år. Og dessuten velger du jo selv i mange av tilfellene på hvilket nivå du vil legge kostnadene.

Jeg synes mye mer om å ta et bidrag som står i forhold til de faste utgiftene man har på barnet, og heller la far få sjansen til å bidra med utstyr og ting. Hos oss får dessuten ungene mye av dyrt utstyr til jul og bursdager, eller vi kjøper det for penger barnet får til bursdagen. Blir fort noen hundrelapper på sånne dager.

Jeg hadde aldri klart å forsvare et bidrag som var høyere enn 2000 kroner, overfor meg selv. Vil jo gjerne bidra litt økonomisk selv også, hva angår barna mine.

PS Synes du har mye reflekterte og gode meninger ellers, men akkurat her er vi uenige Angelica ;-)

Skrevet

Nå kan man jo si jeg tok generelle utsnitt hva mer eller midre faste utgifter er. Ikke alle tenker så bredt annet enn klær faktisk.

Sant nok, alt varierer og sparing her er også en del av barnas lære. Med den sparingen bidrar vi med da penger til bursdager og jul.

Det med utstyr og ting varierer også mye. Noen har barnefar som ønsker å kjøpe ting selv, men barna får aldri lov å bruke det utenom der faren bor. Hvis barnefaren her hadde holdt seg til avtalen vi først hadde som å spleise på sykkel til barna, spleise på gaver de ønsket seg og la barna bruke tingene fritt hadde det vært en ting. Men her er det en barnefar som bor 2 flytimer unna og nesten ikke ser barna, heller får ikke barna lov å bruke tingene unntatt der. 4 ganger i året da er litt snøtt.

Nå har det seg slik at jeg er i permisjon uten lønn pga denne ene sønnen her, nettopp pga utredningen han går igjennom. Det vil si jeg sitter med null inntekter annet enn bidrag, og barnetrygd. Dette er et valg jeg gjorde for sønnen min for å bidra til møter og gi min sønn best mulig omsorg og tilsyn slik at han om noen år kanskje vil klare seg selv hjemme litt, evt før skolen. Noe som ikke går nå.

Faren derimot, har vært på et møte av ganske mange. Så for meg sitter jeg med hele og fulle ansvaret uten mulighet til avlastning. Til et slikt barn krever det også en del aktiviteter og da kan det koste.

Det er helt greit å være uenige, dette er et forum og statestikken her er generell overslag hipp som happ. Men en liten oppvekker til de som mener bidraget kun skal dekke klær til et barn og der tar de feil.

Hadde derimot barnefar bodd her og han hadde vært villig til å gi slipp på litt arbeid for å omgås sønnen sin annet enn å si natta, så hadde jeg vært mer enn velvillig til å justere ned til en privat avtale. For det er det beste for min sønn å se sin far, men det gjør de ikke desverre.

Skrevet

og da stiller jo saken seg i et annet lys ;-)

Skrevet

Nå blir jeg aller mest imponert over meg selv, jeg.... Jeg er alene med 2 barn på 4 og 12, har en gjennomsnittlig norsk inntekt (ca 18 000 utbetalt i mnd), en ekstra barnetrygd og får ikke noe bidrag.

Allikevel er barna mine mette, tørre og varme, de får normale presanger, de går i bursdager, de er med på aktiviteter og reiser på ferier ... stort sett har de det som alle andre barn.

Du verden for et liv vi kunne hatt hvis de hadde fått nesten 12.000 kr i bidrag til sammen!!!!

Skrevet

nå kan jeg ikke si hva ett barn generelt koster, men jeg kan si litt om hva min koster. her er ett raskt prisoverslag:

han har godt fra størelse 50-92 på 10 måneder. det er MYE klær det.

50 - 56- 62 - 68- 74 - 86- 92

la oss si han har 5 plagg av vær ting i vær størelse (han har mere men la oss si 5).

bukkser 5 * 7 * 50 = 1750

boddyer 5 * 7 * 50 = 1750

sokker 5 * 7 * 10 = 350

strømpebukser 5 * 7 * 40 = 1400

genser 5 * 7 * 50 = 1750

(tingene nedefor sier vi at han har 1 av i vær størelse, regndrakt har han bare hatt 2 av til nå og utedress hadde han ikke i størelse 50 og 74)

lue 7 * 40 = 280

sko/tøfler 7 * 40 = 280

utedress 5 * 200 = 1000

regndress 2 * 100 = 200

dette blir 8560 bare i klær. da har jeg ikke tatt med "unødvenige" ting som ullundertøy, ulldakt, flees sett eller dyre vinterdresser.

og som dere sikkert ser så har jeg ikke latt klærne koste noe serlig heller.

så vogn en veldig billig kombi vogn koster vel 2500

la oss si et lekebudsjett på 500 kr på 10 måneder.

seng 300 kr

stellebord 250kr

vinterpose 1000 kr

mat 10 kr per dag altså 10 * 30 * 10 = 3000

barnehageplass 400 * 2 = 800 kr

strøm 100 kr i måneden * 10 = 1000kr

bleier 10 kr per dag 10 * 30 * 10 = 3000

min husleie økte med 1500 i måneden pga småen.

men la oss si 500 *10 = 5000

pluss lege, la oss si 200 på medisiner på 10 måneder.

Det blir total 26110 på 10 måneder

far her skal betale 4/6 av barnets kostnader.

26100 / 6 * 4 = 17406

Han har betalt 19000

Å på den lista her så syns jeg ikke det er mye sløsing.

I tillegg gikk jeg ned 50 000 i lønn den dagen jeg gikk ut i permisjon.

+ at man spiser mer når man er gravid og ammer.

Skrevet

Far har betalt 19.000,

barnetrygd har kanskje vært på 10*1.800 = 18.000,

og skatteklasse 2 har gitt deg redusert skatt med 8.000

Du har da bare fått 19+18+8=45.000 til dekning av barnets kostnader på 26.000. Overskuddet blir på kun 19.000 samtidig som du har gått ned i lønn bortimot 30.000 etter skatt i permisjonstiden.

Resultat: Det har kostet deg noen kroner som mor å ha barn.

For far har det kostet 19.000 plus det han evt har brukt direkte på barnet.

Skrevet

når er det ganske mange huller inni min overregning (småen vokna), som sikkerhets grinn mot trappa 800, sikkerhet mot peisen 1000, kontakter og skuffer (der husker jeg ikke noe av hva som ble brukt) la oss si 300.

forsikring på barnet (dette har han fått i gave, men det kan jo ikke staten gå ut i fra)

bære sele 700

bilstol 1400 * 2 = 2800

vippestol 300

stol til og spise i 150

sengetøy 2 sett 300

dyne 200

madrass 300

helsetepper 4 * 150 = 600

sovevogn til barnehagen (brukt) 500

dette blir 6950

om vi tar med ullundertøy, ulldrakt og flees sett så vi vell omtrent akurat på 9500 som jeg skal bruke siden jeg har 2/6 deler.

å det er vel ingen som bare har 5 skift til en baby eller bare har klær til under 50 kr stykke. eller bare har det billigste av alt.

Skrevet

også glemte jeg pysj 5 * 7 * 50 = 1750

+ shorts og T- skjorte 16 * 40= 640

også tutekopper 2 * 50 = 100

flasker 2 * 20 = 40

plastiksjere 22

plastik askjeter 2*20 = 40

pompe (om far skal få hatt babyen) = 700

også må vi ta bort 1800 fra regnestykket til du som svarte meg. for første måneden får man ikke barnetrygd.

3290 kr

altså

19+18+8=45.000 - 1800 - 26 000 - 30 000 - 9500 - 3290 = - 25 590

da har det kostet meg 25590 og ha barn om jeg holde kun kjøper det vi har skrevet opp over og ikke noe annet.

jeg skal i følge nav betale kun 2/6 deler. så om 25590 er 2/6 av det jeg og far må betale så har far 32 180 kr og kjøpe ting for hjemme hos seg. og dette er om han har 0 samvær/overnattinger

Skrevet

Skilsmisser rammer hardt økonomisk, både far og mor merker nok det veldig godt. En har gått fra å ha to sett med inntekter, og et sett med utgifter til å ha de samme inntektene og to sett med utgifter. Muligens har en også måttet gå ned i inntekt, vanskeligere å jobbe overtid, vanskeligere å jobbe ekstra, muligens en ikke kan ta de samme vakter og muligens mye.

Det er jo klart at en også i en slik situasjon da en har mer enn nok fra før, plutsleig finner ut at en har fått økonomiske bekymringer på toppen. For ikke å snakke med barna, de kan nok også merke at det blir mindre velstand i familien og at de kan nok også føle en økonomisk utrygghet og bli enda mer usikker i en temmelig kaotisk fase i livet.

Nei det er ikke lett.

Skrevet

Jeg støtter Angelica. I debatten rundt barnebidrag: Når "hvor mye, alt for mye, hvordan få mer osv. diskuteres glemmes ofte ALT hva som koster rundt et barn. Angelica prøver bare å vise oss hva det virkelig koster og hva som er hennes reelle utgifter. "Foreldre og barn" gjorde noe tilsvarande i ett av de forrige numrene. Barn koster mye om de ikke skal skille seg ut fra andre barn. Vi bor i et rikt land.

Synes det er en helt grei liste Angelica presenterer. En liste som sikkert varierer noe med alder på barna og fra familie til familie.

Dette med sykdom er jo veldig individuelt og slår veldig skeivt ut. Men at det koster er det ingen tvil om. Det vet alle som har kronisk syke barn.

Hva som må kjøpes inn varierer også. Vi har vel alle hatt vintre der vi har måttet handle inn vintersko og klær to ganger, fordi de små kroppene og føttene vokste veldig mye.. Mange barnehager forlanger også at man har dobbelt opp. Tøy blir jo vått under lek. Vinterdresser også, og fleece og ull som man har under.

Skrevet

Jeg er ikke enig... Greit nok at det kanskje er dyrere med barn enn det som blir reknet med i et barnebidrag (de utrekningene som er vist her syns jeg blir litt feil forhold til mine erfaringer med at alle barn har forskjellige behov også når det kommer til hva de trenger av utstyr, klær og mat og hvor ofte), men den som mottar bidrag har jo fordelen av at barnet bor hos den fast og får jo disponere pengene etter eget ønske... Bidragsbetaler får jo i praksis ikke noe han/hun skulle sagt om hva pengene til eget barn skal brukes til...

Mannen min mottar barnebidrag for sønnen som bor hos oss, og det ville ikke falt noen av oss inn å klage på summen han får... Selv om moren gjorde det da barnet bodde hos henne (på tross av at hun itillegg fikk utvidet barnetygd, støtte til barnetilsyn og fordel av skattekl 2, det gjør ikke mannen min).

I de tilfellene det er en far som har sagt fra seg alt ansvaret han har ovenfor egne barn skjønner jeg at mor kan klage seg over hvor "billig" han slipper unna, men i de fleste tilfeller er jo far like interessert i å ha barna sine boende hos seg som mor er, men mor får oftes ha barna likevel. Hvorfor skal far da måtte betale dyrt når alt han vil er å ha barna sine, om han hadde fått bidrag eller ikke!!!!

Ikke misforstå meg nå, klart jeg mener begge foreldrene skal være med å bidra og barnebidrag er jo den beste løsningen fordi det ville vert vanskelig å få noe annet enn en slik ordning til å fungere, men det blir ofte feil når bidragsmottakere klager over at de får for lite... De får mye statligstøtte som gifte foreldre med mye mindre penger å rutte med i mnd ikke får, bl.a.!

Og en ting til, det verste jeg hører (og jeg har hørt det flere ganger fra forskjellige!!!) er " Fortell meg hvordan 1500 kr skal kunne dekke alt som skal dekkes på en mnd" fra en som klager over at hun "bare" får 1500 kr i barnebidrag!!! Mange glemmer visst den statlige støtten, skattefordelene og sist, men ikke minst eget bidrag til egne barn!!!

Skrevet

Ungen til mortilgunnar (la oss kalle ham gunnar) har brukt 7 størresler mens han var i alder nyfødt til 10 mnd. Med fem av hvert (trøyer bodyer etc. Hver størrelse er altså brukt i ca 6 uker, og med 5 skift gir dette ca 8 dagers slitasje på hvert plagg.

La gå at hvert plagg kan ha vært i vasken 8 ganger, og at det er vasken som sliter, ikke gunnars bruk.

Likevel: Dersom mortilgunnar har kjøpt alt dette nytt, blir det nok en eller annen veninne av henne som får alt hun trenger av klær til sin baby ganske gratis.

Men denne babyens far skal vel likevel betale bidrag som om også hans ex kjøper alt nytt?

Skrevet

om du ser på tingene jeg har "kjøpt" her så trenges et ikke og se langt før man kjønner at dette ikke er gode ting og sansynligvis så koster masse av disse tingene mere og at man trenger mere av flere av tingene en det jeg har ført opp,

men alikvel så har far i dette tilfellet 31 000 kr og kjøpe ting for til hjemme hos seg, om han skal betale 4/6 som han i følge nav skal.

dette er 31 000 kr han har selv om han i følge navs kalkulator har 0 samvær med barnet. og da har vi tatt bort fordelene av skatteklasse 2 og dobbel barentrygd.

hva er rettferdig med det?

(jeg har aldri sakt at han skal betale mere.)

du kan sette opp et regnestykket for meg som viser hvor mye penger jeg ville fått igjen om jeg solgte disse tingene.

så kan du sette opp et regnestykke på hva far kjøper for sine 31 000 og hvor mye han får igjen når han selger sine ting.

så kan vi se hvem som "tjener" på dette

samværsløsnigen som far og jeg har kommet fram til er ikke rellevant, det som er relevant er at vi som 2 foreldre skal dele på utgiftene ved og ha et barn. han skal betale 4/6 og jeg 2/6 dette pga inntekt.

Skrevet

Klart du ikke tar penger for å gi klærne videre.

Det jeg sa, var at EN ANNEN mor sikkert får hauger av klær gratis etter gunnar, og at HENNES ex likevel ilegges bidrag utfra prisen på alt nytt.

Hvis NAV's kalkulator går ut fra at faren har 0 samvær, så KAN det ha sammenheng med at noen har feilinformert denne kalkulatoren. Den driver, så vidt jeg vet, ikke med undersøkelser rundt faktisk samvær. Og fartilgunnar er nok en klok mann som bare betaler det kalkulatoren sier uten å mukke, for å opprettholde den gode tonen mellom dere.

Merkelig, forresten at du mener far har 31.000 å bruke dirrekte på gunnar hjemme hos far. Av fars lønn skulle det da gå med 31.000 + 19.000 (bidraget) = 50.000. Med 4/6 og 2/6 deling skulle du da bidra med 25.000 av DIN LØNN.

Ut av din LOMMEBOK/BANKKORT burde det da gå

De 25.000 du selv bidrar med = 25.000

+ Bidraget =19.000

+ Barnetrygd =18.000

+ Fordelen av sk.kl 2 =10.000

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Tilsammen 73.000

Men du blander nok sammen det å betale i betydningen at pengene går gjennom din lommebok, og det å betale i betydningen å faktisk bruke egen lønn.

Skrevet

om du ser på regnestykket mitt så har jeg tatt med alt du nevnet over og kommet til samme summen som deg. nå er det med i vurdelingen at jeg gikk ned i lønn den dagen jeg gikk ut i permisjon, jeg tok permisjon med 100% lønn så det jeg gikk ned i lønn er pga barnet.

jeg har godt ned mer i lønn en det ovenfor, men det er av eget ønske fordi jeg ikke vil at en på 9 måneder skal være fulltid i barnehagen. så det tok jeg ikke med i regnestykket.

om du også ser på regnestykket over så er det ganske mange ting som mor helt klart må kjøpe brukt, sånn som seng, du får kansje en så billig seng på ikea? vet ikke men 300 kr for en seng er ikke overpris.

eller sko til 40 kr per par, utedresser til 200 kr stykk.

10 kr dagen til mat. betyr foreksempel at småen aldri kunnet fått fruktmos eller middags glass, det blir for dyrt.

2 tåteflasker er ekstremt lite for 1 barn.

far til gunnar og jeg har ikke privat avtalle, vi har bidrag igjenom nav. så lenge barnet ikke er på overnatting går det som 0 samvær.

han kan krangle med nav om det om han ønsker, han har samværs avtallen skriftlig så den kan han bare levere inn.

vi prøvde oss på privat avtalle etter hans ønske men det tok 1 dag så brøt han den. uten at det er rellevant

så ja jeg har brukt 25 000 på småen (egentlig mye mere, men sånn som at vogna kosta 5000 har jeg ikke tatt med siden det hadde gått helt fint med en til 2500)

så de 31 000 kan far bruke på småen hjemme hos seg, enten i form av og ta seg mere ullønnet fri for og se småen, spare de, kjøpe ting til han, gi han mat og varme. han har 6 timer samvær i uken, de 4 første månedene var samvær hjemme hos meg. så 31 000 er ikke så ille

Skrevet

også vil jeg legge til at jeg som har barnet i 7200 har i dette tilfellet 43 000 til mat og utstyr men mens far har barnet i 258 timer har 31 000

da har vi tukket fra de 30 000 jeg gikk ned i lønn etter skatt fordi jeg fødte vårt felles barn.

Skrevet

Godt å se noen som skjønner. Min egen liste over mitt evt ene barn. Listen justerer seg til de andre barn.

Jeg har greid meg på mye mer rimelige kår tidliggere, men kunne da se langt etter forsikring på barna og evt to sett med div bruksklær på barnehage og sfo.

Om jeg på noen områder har dyrere livsstil vil det ikke si jeg krever far betaler dette, men jeg krever far betaler ut i fra hvor lite han har barnet i forhold til hvor mye han tjener, i tilegg til noemale utgifter også mener jeg faktisk at når barn får stilt en kroninsk diagnose på et barn så skulle de bidratt til dette også.

Når en betaler opp i mot 500 kr for en astma medisin, og div andre medisinske utgifter så er ikke dette noe mor velger, det er noe som feiler barnet og burde falle på begge foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...