Gå til innhold

FRPs Familie og barnepolitikk................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er utdrag fra partiprogrammet til FRP;

"Fremskrittspartiet vil gi foreldrene større valgfrihet. All offentlig støtte til barnefamiliene, herunder kontantstøtte, barnehagesubsidier og fødselspenger, skal samles i én ytelse, nemlig en øket barnetrygd. Hensikten er å fjerne dagens diskriminerende fordelingspolitikk overfor de foreldre som gjør det aktive verdivalg å være hjemme med barna"

Som prinsipp synes iallefall jeg at det er viktig at foreldre får bestemme selv.

For å ta barnehager som eksempel så subsidierer staten barnehageplasser med mange tusen kroner. Det er slik jeg ser det å forfordele noen foreldre, de foreldrene som har barna i barnehage. Jeg mener at om staten subsidierer x kroner pr barn i 6 år ved at staten betaler for barnehageplassen deres, så skulle staten betale tilsvarende til dem som ikke har barna i barnehagen også.

Hvorfor skal Kari og Ola få subsidiert sin barnehageplass med 5000 pr mnd for at Kari og Ola skal gis mulighet til å tjene kr. 30 000 ekstra i samme måned(for at de selv vil i arbeid).

Hvorfor skal ikke jeg som vil være hjemme få de samme 5000 pr mnd?

FRP vil øke barnetrygden opp imot 180-200 000 pr år mener jeg å ha sett og hørt. Det tilsvarer 15-17000 pr mnd i Statlig lønn for å få barn. Om noen foreldre ønsker å være hjemme med barna så er det jo en ok betaling med et slikt skattefritt beløp pr mnd, tilsvarende maks foreldrepenger(ca 380 000 - skatt pr år delt på 12 mnd). I tillegg er det mer rettferdig.

Jeg forutsetter selvfølgelig at barnetrygden reduseres når barnet når skolealder da skolegang er lovpålagt.

Som vi kanskje ser så er det kanskje ikke så hakkende gale alikevel å stemme FRP, men de som tjener mes er de som roper høyest. Selv vil jeg få ca 28 000 brutto i fødselspenger, trekker man skatt er man under 20 000. Kan gjerne gå ned 3 -5000 til i mnd om jeg får være hjemme lengre med barnet jeg.......

Men som jeg skrev i et tidligere innlegg for en uke eller så siden så er dette et kommunevalg og min anbefaling til de som skal stemme er å se hva de forskjellige partier kan bidra med lokalt for akkurat deg..... Partipolitikk behøver ikke ha så mye å si lokalt......

GODT VALG:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer til å stemme frp i denne gangen jeg, uten tvil.

Skrevet

Nei, det er sikkert ikke dumt å stemme på FrP dersom man kun tenker på sin egen lommebok og man har en grei inntekt og problemer forøvrig som gjør at man har behov for å bruke noen av tjenestene kommune og stat gir oss ved behov.

Jeg tenker ikke bare på meg selv, jeg vil at alle skal ha det bra. Også de som ikke har de beste forutsetningene for å klare dette på egen hånd.

Jeg har også et ønske om at fremmedspråklige skal integreres i det norske samfunnet, noe jeg tror barnehager er en viktig del av. Fremmedspråklige vil aldri la sine unger gå i barnehagen, dersom de får en inntekt på over 10.000 kr pr barn for å gå hjemme. Dersom jeg måtte betale 10.000 kr for en barnehage plass ville jeg heller valgt en langt dårlige løsning som dagmamma og spart halve prisen. Bra for lommeboka mi, men ikke for barnet.

Norge er i akutt mangel på arbeidskraft og vi må faktisk importere mennesker fra andre land til å gjøre det vi ikke har kapasitet til selv. En slik ordning som FrP foreslår vil bare føre til at flere menn/kvinner blir hjemmeværende uten å bidra med noe til samfunnet. Og det vil koste Norge dyrt på lang sikt.

Jeg har ingen interesse av at mine skattepenger skal gå til "snyltere" som er hjemmeværende.

Man skal ikke bruke mer enn to hjerneceller for å forstå at FrPs politikk er urealistisk og lite gjennomførbar.

Skrevet

Enig med deg Lubine! Det er viktig å tenke på andre enn seg selv! Selv elsket jeg å være i barnehagen, og har faktisk fortsatt 2 venninner som jeg møtte der.

Dessuten - Jeg tviler STERKT på at dette kommer til å bli gjennomført!

Dette fordi FRPs holdninger mot innvandrere kommer til å gjøre at de går tilbake på det.

EØS-avtalen kommer til å gjøre at dette skal gjelde for alle som jobber i Norge fra EØS-land.

Det betyr at fx polske bygningsarbeidere kommer til å sende tusenvis av kroner hjem til Polen hver måned, noe som IKKE er bra for Norges økonomi.

Hvordan de skal komme seg rundt denne avtalen sier FRP ingenting om!

Skjønner ikke at folk som venter barn kan drite sånn i alt som heter kultur, skole og barnehager og ikke minst MILJØ! Vi driver og skal sette barn til denne verdenen, og så skal det stemmes på et parti som ikke engang tror at vi har et miljøproblem i verden?!? Hva er det vi ønsker for barna våre?!?

Blir helt satt ut jeg. Ulempen er at FRP aldri har måtte ta ansvar. Politikken deres har aldri blitt avslørt slik den garantert hadde blitt dersom de kom til makta.

Skrevet

Man trenger ikke ha problemer for å være enig i frps politikk. Jeg tenker også på andre. For å forklare litt av min mening kort og godt: Dette er en flott løsning for å få gj.snitts alderen på førstegangsfødende ned. Det vil ikke lenger lønne seg å vente til man er 30-40år med å få sitt første barn.

Man er ikke snylter selv om man velger å ikke sende barna i en bakteriefylt barnehage. Dagmamma er overhodet ikke en dårligere løsning enn barnehage.

Jeg har aldri fått noe annet enn engangstønad, studerte 50% og rakk ikke å få jobb da jeg fant ut av at jeg var gravid. INGEN ville ansette meg før "barnet var ute" som de sa!

Så jeg er en hardtjobbende student som har falt utenom systemet fordi det er lagt opp til å få barn etter utdanning og praksis. Håpløst. En løsning som gagnet begge parter hadde vært det beste men. Får nok ikke i både pose og sekk!

Skrevet

Dere som er over 30 år begge to, les innleggene deres og se hvem som bare tenker på seg selv.

Skrevet

og kanskje du kan lese litt mellom linjene?

Jeg sier ikke at det er feil at fx fremmedarbeidere skal sende tusenvis av kroner ut av landet. Jeg sier at FRP kommer til å gå tilbake på det når de finner ut at de ikke kommer til å komme rundt EØS-direktivet...

Og siden FRP profilerer seg så mye på økonomi... så er det jo mildest talt dårlig for Norge at så mye penger skal sendes ut. Trenger ikke engang å stemme FRP for å mene det...

Og en må være over 30 for å være redd for at miljøet går til helvete?!? En må være over 30 for å ikke ville at barnet skal få astma og allergier og det som verre er?!? En må være over 30 for å ønske seg en reinere jordklode for sine barn?!?

Nei fy flate.

Skrevet

Meg meg meg! Det må gå an å tenke på andre enn seg selv.

Man kan ikke stemme på et parti fordi man vil ha alderen å førstegangsfødende ned?! Det er ingenting i veien for at man venter til man er over 30 år med å få barn. Man må gjerne få barn før også, men den generelle regelen er at man bør ha en jobb først, med mindre man har en mann med en grei inntekt. Jeg har overhodet ingen interesse av å subsidiere tenåringsmødre og øke lysten deres til å få enda flere barn.

Ikke minst; skjønner ikke dere FrPere som er så sabla redd for disse fremmedspråklige, at det vil bli enda flere av dem ved en slik løsning. Enda flere mørke barn som ikke snakker norsk. Uff'a meg altså... Det gå'kke an altså.

Barnehager går nok dagmammaer en høy gang. Her snakker vi fagpersonell som har utdannet seg til å ta vare på barn. En hjemmeværende husmor kan bare gå og legge seg når det kommer til kompetanse.

Folk må gjerne velge å være hjemmeværende, men ikke faen om jeg er interessert i å betale for det. Det får hver enkelt families økonomi avgjøre muligheten for.

Og de som stemmer FrP på grunnlag av dette i et kommunevalg har ikke skjønt systemet. Skal man gjøre slike endringer er det kun stortingsvalget som gjelder. Så dette må da være tidenes dårligste argumentasjon for å stemme på et parti.

Skrevet

Jeg stemmer Frp og det er pga av det er det partiet som jeg er mest enig med denne gangen. Et ganske drastisk valg vil noen si, men jeg er som sagt enig i mye av de mener. Syns det er vanskelig å finne et parti som en er enig med i ALT. Alle har noe bra og noe dårlig...

Skrevet

Det kom vel et innlegg om dette med frp i går eller noe sånt hvor akkurat dette med økt barnetrygd. Og det som kom frem der er jo nettopp at i stedet for at man får tilsvarene lønn under permisjon, så skal dette erstattes med 180-200 000 kr.

Engangsbeløpet man får nå er jo altfor lite, men om dette mot all formodning skulle gå gjennom, så mister vel mesteparten av mødrene i landet her store deler av lønna si. Jeg ville gått ned langt over 100 000 kr om noe sånt skulle skje - hvordan skal man få det regnestykket til å gå opp da?

Det vil bli urettferdig uansett hvordan man snur og vender på det. Er man hjemmeværende så kan man ikke forvente å få store summer av staten? Man må ofre noe på begge sider enten man velger barnehage eller være hjemme.

Men jeg tviler på at noe av dette vil komme gjennom uansett og enda godt er det.

Skrevet

Du sier at andre ikke har skjønt systemet????????

Jeg tror det er slik at det er du som ikke har skjønt systemet......

Du sier at du ikke er interesert i å betale for at andre skal ha det bra, vel det er greit nok det. Men du synes det er greit at andre skal betale for deg?????????+

Dine skattepenger går til så mangt, her nevnes veier, eldreomsorg, helsetjenester, skole, barnehager osv

Når det gjelder barnehageplasser så subsidierer staten barnehageplassene med x antall kr pr mnd. Det vil si at de som har barn i barnehagen får x antall kr i gave hver mnd fra staten, noe som dem som ikke har barn i barnehage får.

FRP vil at staten skal slutte å subsidiere barnehageplasser, og heller la alle foreldre med barn i alderen 0-6 år få "lik betaling" om de velger å være hjemme selv, eller om de vil bruke penger å kjøpe barnehageplass. Det kan godt hende at en barnehageplass vil koste 10 000 pr mnd, men når du får de samme pengene fra staten så kan du selv velge hva du vil bruke dem på.

Om barnehagene drives i privat regi eller i offentlig regi spiller sikkert ikke så stor rolle da det går an å regulere ved at man må ha en viss kvalifikasjon på personalet osv. Dette kan lovfestes.

Så derfor lubine du skal ikke betale for noe utover det du gjør idag med dine skattepenger, men med frps politikk så gis vi som foreldre en valgfrihet på hvor vi ønsker å bruke pengene......

Skrevet

Er faktisk ikke alle som stemmer frp som har noe i mot fremmedspråklige vettu.Teit å si syns jegIkke mye saklig å si sånt .De har faktisk andre saker enn innvandring og dette nye forslaget.Stemmer ikke frp her denne gang..Men de andre partiene har da også saker som ikke er så populære å få gjenomført heller..Så syns ikke det alltid er like lett når det er valg.Man får finne det partiet man synes har bra saker.Kommunevalg er viktig.Det er da man bestemmer om lokalmiljøet rundt seg..Og det er VIKTIG!!

Skrevet

Det som jeg mener er at hvorfor skal staten betale kr 10 000 i mnd til kommune x for en barnehageplass? Da vil jeg også ha kr 10 000 fra staten for at jeg ikke vil ha barnehageplass....... FORDI; Den som har barn i barnehagen får kr 10 000 fra staten og da vil jeg og ha det.

Skrevet

Enhver må stemme på det partiet som representerer hva en selv står for.

Det er jo det som er demokrati, og en av grunnene til at vi har det bra her i landet i motsetning til så mange andre steder.

Jeg er skeptisk til FRP fordi de aldri forklarer eller kan beskrive hvordan de skal gjennomføre sakene de profilerer seg på.

Av og til opplever jeg at folk sier seg enige med et partis politikk, men dropper å finne ut av hvordan ting skal gjøres i praksis, (sier IKKE at du ikke har gjort det!) og det gjør meg nervøs.

Selv har jeg familie i England og har sett hva privatisering har gjort der borte under borgerlig styre. Ser en til USA, er vel det et enda grellere eksempel.

Skrevet

Det blir jo sendt penger til utlandet nå også da.Av fremmedarbeidere!

Skrevet

Ikke alle partier har forslag som er populære å få gjennomført, men de fleste partiene har faktisk en gjennomførbar poltikk. Dette har ikke FrP. Det er rett og slett umulig å stemme på et parti som ikke har et ordentlig statsbudsjett.

FrP må ha rent flertall skal de få gjennomført nettopp dette forslaget vi her snakker om, og det kommer heldigvis aldri til å skje.

Skrevet

Er det rett og rimelig at du sitter på rumpa di hjemme med fem unger, mens jeg jobber og betaler for dine barns skolegang, helsetjenester, tannlege da? Jeg synes ikke det. Voksne arbeidsføre mennesker har kun en ting å gjøre, pelle seg ut i arbeid og gjøre noe til gjengjeld for alt de mottar fra den norske stat.

Skrevet

Enig med deg CB-baby. Regnestykket går ikke opp. Jeg tror veldig mange som har valgt å ta en utdannelse og jobbe noen år vil oppleve ordningen som vanskelig økonomisk.

Selv er jeg så heldig å ha en arbeidsgiver som t.o.m dekker mellomlegget mellom lønn og foreldrepenger. Det samme har samboeren min, noe som gjør det enkelt for oss å la han få mer av permisjonen uten at vi taper på det økonomisk. Men langt fra alle er så heldige.

Synes heller politikerne burde fokusere litt mer på å gjøre det lettere for menn å få være litt hjemme med barna sine også.

Er jo så mange som ikke kan det nå - ikke fordi de ikke vil - men fordi familien ikke kan ta seg råd til det.

Når en ser på skilsmissestatistikken fx ser en jo veldig tydelig der at der pappa har vært endel hjemme er det langt fra så mange som skiller seg.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Med en barnetrygd på 180 000 pr barn i året så hadde jeg altså sittet med 360 000 kr i året i følge dette forslaget fra FrP...popper jeg ut et barn til blir det 540 000 SKATTEFRITT!!! Selvfølgelig kommer jeg da til å sitte hjemme med barna og drite i både utdanning og jobberfaring. Men nå søkte jeg jo litt på talla, og fant ut FrPs barnetrygd vil bli på ca 7 830 kroner pr barn i mnd, altså ca 94 000 kr pr år. Barnehageplassene skal derimot koste 10 000 kr pr barn, som da blir 110 000 i året. Hvordan i all verden skal jeg få studert da? Må barna mine være hos en ufaglært dagmamma og ha null sosial kontakt med andre barn på dagtid?

http://www.frifagbevegelse.no/anb-nyheter/article2949309.ece

"Hvorfor skal Kari og Ola få subsidiert sin barnehageplass med 5000 pr mnd for at Kari og Ola skal gis mulighet til å tjene kr. 30 000 ekstra i samme måned(for at de selv vil i arbeid).

Hvorfor skal ikke jeg som vil være hjemme få de samme 5000 pr mnd?" Jo, fordi Kari og Ola bidrar til samfunnet som arbeidskraft og med skatt av å jobbe. En som er hjemme med et barn bidrar til oppdragelse av dette barnet, men det er ikke særlig samfunnsøkonomisk. Og da kan jeg liksågodt spørre: Hvorfor får studenter statsstøtta utdanning SAMT lån/stipend fra Lånekassa. Da skulle jo de som ikke velger høyere utdanning få støtte direkte fra staten! Og de som ikke er syke burde jo få penger for å ikke okkupere sykehusplasser og leger!!! Er jo veldig viktig å ikke bli syk hvis FrP får det som de vil, for da blir det mest sannsynlig enda større mangel på fagpersonell i helsevesenet.

Vi er faktisk dritheldige i Norge her allerede...1 år fødselspermisjon kan en få, og en får betalt for å ha et barn mellom 1-3 år hjemme. Ja, det er kanskje ikke snakk om mange kronene, men likevel 3000 mer enn de i andre land får. Studenter får som sagt statstøtta utdanning og evt. stipend bare for å flytte fra foreldrene sine, og får de barn får de fødselsstipend samt engangsstønad. Er du enslig får også ekstra støtte. Priser meg glad at jeg bor i Norge, og er glad FrP ikke er stort nok til å gjennomføre noe som ville bidra med å ødelegge samfunnet.

Skrevet

Dette er det faktisk en enkel forklaring på.

Norge mangler arbeidskraft. Staten vil gjerne ha flest foreldre ut i jobb, derfor er subsidierte barnehageplasser gulroten til arbeidende foreldre.

Det skal ikke lønne seg å være hjemmeværende.

Skrevet

Riga, et veldig bra innlegg.

Sammenligningen med studielånet var også veldig bra.

Skrevet

Dersom det skulle ha blitt en flat struktur på fødselspengene (uavhengig av lønnsnivå), så ville jeg ha vært helt avhengig av at min arbeidsgiver dekket det mellomværende beløpet for å klare meg økonomisk.

Vi er faktisk kjempeheldige som har en slik bra løsning, og det er blodig urettferdig at vi som faktisk jobber og slik tjener oss opp permisjonsrettigheter, skal hi bort halvparten til mødre som aldri har gjort et dagsverk i sitt liv.

Jeg har også lyst til å være hjemme med babyen min. Dette er ikke noe som bare kan forbeholdes hjemmeværende mødre.

Skrevet

Så lenge arbeidstakeren jobber og skatter i Norge, så har de like rettigheter som alle andre. Om familien bor i Norge eller ei, spiller liten rolle. FrP bør vel være takknemlig for at ikke de polske håndverkerne tar med hele familien sin hit i tillegg.

Skrevet

Alle som har rett til videregående uttdanning har og rett til stipend og lån fra Lånekassen. Fra du er ferdig med ungdomsskolen.

Her vil jeg komme med et eksempel på hvor urettferdig systemet er i forbindelse med utdanning.

Staten subsidierer alle videregående skoler

Ønsker du derimot å gå på Næringsakademiet, IT-Akademiet, Akademiet eller feks Bjørknes Privatskole så må elevene betale opp mot kr 70-80 000 for et skoleår. DETTE ER DET SAMME SOM EN VANLIG VIDEREGÅENDE SKOLE FÅR I MIDLER PR ELEV FRA STATEN. Man får ikke ekstra stipend og lån selv om man velger privat skole. Innenfor de fagene disse privatskolene tilbyr er jeg 100% sikker på at ingen offentlige skoler kan tilby bedre utdanning.

Her burde alle elevene få ekstra støtte til å dekke studieavgiften på den private skolen.

Men, det er vel SVere og APere som ikke synes den form for fordelingspolitikk er rettferdig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...