♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 2. september 2007 #1 Skrevet 2. september 2007 Hvor lite de vet.. Hun ene sa: Ja også drikker hun vanlig lettmelk.. Ehh.. NEI, hun er 9 mnd.. Da sa hun: Ok, men det er noen foreldre som synes at det er greit med lettmelk. Sorry meg men burde ikke de ansatte vite "litt" bedre hva sånne små skal ha å spise ? Og så skal vi betale 100 kr i mnd for frukt, som de skjærer i biter og gir dem da eller ? Er så merkelig.. Vil ikke at snuppa skal sette noe i halsen fordi de ansatte vet for lite om kosthold til babyer.. Nesten ikke lyst å sende henne dit mer jeg.. Dagens brøl fra meg.. Virker som er veldig grei barnehage altså, men er veldig overrasket over at de er så uopplyste..
Gjest Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Altså, frukt i biter er jo veldig normalt at en på 9 mnd spiser da, når de er 9 mnd så spiser de jo brød o.l. også! Men det med melken burde hun såklart ha visst
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 2. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2007 Nei hun spiser ikke frukt i biter, kun most.. Men brødskiver spiser hun jo selvfølgelig
Gjest Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Hvis hun spiser brød så tror jeg ikke du skal bekymre deg for frukt bare gjør det klart at hun ikke skal ha sitrus frukt, hvis de ikke visste det om melken er det jo sjans for at de ikke vet om sitrus heller..
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 2. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2007 Jo bekymrer meg for alt jeg.. hehe.. spesielt eplebiter.. Og sitrus ja, det vet de vel neppe nei.. Hmm.. alt jeg plutselig må tenke på. Man tror jo at de som jobber med barn kan barneting, men ser ut til at jeg må være sammen med henne i barnehagen noen mnd å passe på ;o) Også blir det veldig spennende når dem skal begynne med varm-måltider.. uff.. straffa for at hun begynner så tidlig i barnehage.. !
Gjest Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 Ikke noe problem med frukt.... vannmelon vil iallefall fungere fint!
sovehje<3rte +jente+aprilspire Skrevet 3. september 2007 #7 Skrevet 3. september 2007 enig med deg HI... en dag kom jeg i barnehagen.. å da hadde en 8mnd gammel baby en liten leke i munnen.. herregud at det er mulig! Så får alle barna store fruktbiter med skall på.. å jenta mi er 2 år snart og jeg husker enda da hun satte fast mandarin båter i halsen i vinter... Så det er faktisk mulig jo...
2nj♥ Skrevet 3. september 2007 #8 Skrevet 3. september 2007 Du må nok bare gi beskjed om hva hun kan få, for det er vel litt forskjell på barna her..... Truls spiser fruktbiter som bare det og har enda ikke satt noe i halsen, -han tygger og tygger. Kumelk venter jeg med til ca 1 år, men det er jo endel som begynner med det ved 10 mnd alder.....
Kari Trestakk Skrevet 3. september 2007 #9 Skrevet 3. september 2007 Slapp av! Om den du snakket med ikke var klar over at 9mnd gamle unger helst ikke skal ha kumelk, er det kanskje ikke så rart! Det er ikke så veldig mange barn som begynner i barnehage så tidlig, og selv om du kanskje har tilnærmet en doktorgrad på småbarnsstell (som de fleste mødre har :-)) kan du ikke forvente at alle andre skal ha det - selv ikke de som jobber i barnehage! Jeg merker selv at jeg ikke husker så godt hva min sønn spiste/gjorde/mestret osv. da han var 9 mnd. Og det er ikke sååå lenge siden. Dessuten er alle barn forskjellige, så det viktigste er at du forteller de ansatte i barnehagen hvordan akkurat DITT barn skal ha det. Og når det gjelder frukt... dersom hun har tenner klarer hun å tygge biter! Når de spiser frukt sitter de vel uansett ved bordet og er under oppsikt. Vi mammaer er ofte så opptatt av at barna skal ha det best mulig, og vi innbiller oss lett at de ikke har det like bra dersom ting blir gjort på en litt annen måte. Slapp av, og sørg for å ha en god dialog med de ansatte i barnehagen. Ikke vær redd for å gi instrukser, men kritiser heller ikke ting som ikke fortjener kritikk!
Dronningen! Skrevet 3. september 2007 #10 Skrevet 3. september 2007 Godt skrevet Rufsetufs. Lag det som et eget innlegg du:o)
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. september 2007 Hehe.. Ja men det er jo akkurat poenget, de jobber jo med små hele dagen hele året. Og det er 5- 6 stykker på 8- 9 mnd, så da er det vel kanskje på tide å oppdatere seg litt.. Hun har 2 tenner nede, men hun tygger som en gal på kavring og brødskiver, så det går seg sikkert til med frukten, men jeg har da for søren lov til å bekymre meg så mye jeg vil.. hehe ;o) Så det så ! Noen begynner med yoghurt når de små er 10 mnd, håper i alle fall at alle har fått med seg at man skal vente med melk til de små har blitt 1 år.. Og nå er det sånn at det kun er barnehagestart her i august, tror du virkelig jeg VIL at snuppa skal begynne i barnehage så tidlig ?? Halloo.. Har henne gjerne hjemme til hun blir 12 jeg
Kamomille Skrevet 3. september 2007 #12 Skrevet 3. september 2007 ehhhh..... Unnskyld meg, men synes faktisk ikke det var så unormalt jeg! Jegta vår begynte med tilvenning til vanlig melk da hun var 10 mnd. Begynte i barnehage da hun var 11 mnd, og får kun vanlig melk der! Det er ganske mange som slutter med amming i den alderen, og fro mange går det faktisk helt greit å begynne med valing melk da isteden for turen innom mme!!! Ang frukt er det ganske vanlig at barn på den alderen spiser mye fruktbitre, f.eks banan, vannmelon, pære, nektarin osv osv osv. Du kan ikke forvente at barnehagepersonalet vet akkurat at DITT barn kun spiser most frukt. Forøvrig er det vanlig at man betaler for drikke og frukt i barnehagen. Du kan jo ikke frovente at du skal slippe å betale fordi akkurat ditt barn ikke er tilvendt frukt og melk. dersom du kun vil at hun skal ha most frukt, så kan du jo bære sende meg et futti-beger f.esk!
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 3. september 2007 Jeg har vel ikke skrevet en eneste plass at vi ikke har tenkt eller lyst til å betale ?? Og har ikke jeg lov til å sette ord på ting som plager meg når snuppa begynner i barnehage??, gjør jeg VEL akkurat som jeg vil.. =)
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 3. september 2007 Og jenta mi er ikke 10 mnd forresten, hun er 9!! Så fint at det fungerte fint med vanlig melk til barnet ditt, betyr det at alle andre må begynne så tidlig for barnet sitt det da..
Kamomille Skrevet 3. september 2007 #15 Skrevet 3. september 2007 Selvfølgelig betyr det ikke det:) men utfra innlegget ditt virket det som om du synes det var helt HORRIBELT at barn under ett år får vanlig melk og fruktbiter!! Du må selvfølgelig gjøre det dy synes er best fro ditt barn. Men jeg synes det er rart at du forlanger at abrnehagepersonalet uten videre skal vite at ditt barn ikke skal ha vanlig melk eller fruktbiter! Ville bar poengtere at det slett ikke er så uvanlig.....
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 3. september 2007 Nei jeg synes selvfølgelig ikke det er horribelt, men ville du latt barnehagepersonalet gi ditt barn på 9 mnd vanlig melk.. Er allment kjent at så små barn ikke skal ha vanlig melk trodde nå jeg. Men uansett, liker de i barnehagen jeg, er bare overrasket egentlig.. =)
Nit@™ Skrevet 3. september 2007 #17 Skrevet 3. september 2007 Jeg sendte med pilten en slik kartong med nan og et glass med frukmos i starten jeg. Ville ta tilvenning til fruktbiter hjemme (jepp.. er hønemor, og stolt av det ;o) Det var helt greit for bhg. Nå spiser han frukt i bhg og får lettmelk til måltidene. Etter å ha hatt 4 unger i bhg har jeg funnet ut at der må ting inn "litt" med t-skje. Jeg legger frem slik jeg vil ha det, så finnes det alltid en løsning på det. Så lenge du har en grei dialog med bhg går nok det greit!
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 3. september 2007 Ja det går sikkert bra =) Men det jeg tenker på er jo at dersom de ikke visste om det med melka, hva mer kan de finne på.. Hehe.. men regner med at det går bra etter hvert.. Jeg er mer hønemor nå til nr 2 enn til nr 1 =) Vi lager ferdig flasker som bare settes i kjøleskapet og som de kan varme opp..
Kari Trestakk Skrevet 3. september 2007 #19 Skrevet 3. september 2007 At de i det hele tatt stilte spørsmål om lettmelk (selv om det kanskje var formulert som en selvfølge), tyder jo på at de tar foreldrene seriøst. De ga henne jo ikke lettmelk! Når det gjelder å venne små barn til vanlig melk så er det jo ofte anbefalt å gjøre det gradvis før man slutter å amme. Det er slett ikke alle som ammer til barnet er 1 år, særlig ikke når de begynner i barnehage, så det kan jo hende at de var vant til at også de minste fikk litt lettmelk til måltidene. Synes ikke det ville vært så veldig rart i hvertfall.
Nit@™ Skrevet 3. september 2007 #20 Skrevet 3. september 2007 He he.. Kjenner igjen den med å være mere hønemor med nr 2 enn nr 1... Tenk på at dette er min nr 4!!!!!!!!! Stakkars Pilten ;o) *rister oppgitt på hode* ;o) Men jeg er enig i at de burde kanskje tenkt seg om når det gjelder melk. Er jo viktig om de er disponert for allergi også!
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 3. september 2007 Ja får gi meg på dette, skjønner jo at det er en dødsynd å klage på "tantene".. hehe.. De spurte i alle fall, det skal de ha =)
gullskattmamma Skrevet 3. september 2007 #22 Skrevet 3. september 2007 Skjønner godt at du bekymrer deg jeg:-) Her begynte snuppa i bhg i dag, hun blir 10 mnd om 5 dager. Heldigvis er de veldig flinke der. De spør hvis det er noe, og kjøper inn mme til snuppa. Og flasker ordner de med. De kjøper inn middag hvis hun skal ha det i 2-tida, i stedet for frukt. Jeg har heller ikke tenkt til å gi snuppa melk før hun er 1 år. Hun kan få smake på yoghurt, hvis de vil gi henne det i barnehagen.
Mon Skrevet 3. september 2007 #24 Skrevet 3. september 2007 Du må iallefall være forsiktig med å kalle oss tanter....
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 3. september 2007 Forfatter #25 Skrevet 3. september 2007 Mon: Har fått med meg det, derfor jeg hadde " " hehe.. Men synes det er koselig med barnehagetanter, så det skal dere bare være stolt av =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå