Gå til innhold

Slutt å kalle oss tanter!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men dere er jo det. TANTER. En hel gjeng med tanter som skal være bedre til å passe de små enn deres egne foreldre. De ansetter veldig mange uproffe folk i barnehagene også. Alt fra oppsop fra nav til uføretrygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, her var det mye bitterhet!

 

Nei, vi er ikke tanter. Jeg har ingen av mine nieser eller nevøer i barnehagen der jeg jobber, ergo er jeg ikke tante til noen av barna der.

Jeg er pedagog med mye kunnskap om barn, derfor tror jeg at jeg kan gjøre mye bra for barna i barnehagen.

 

MEN - Vi er ikke bedre enn foreldrene til å ta vare på ungene. Det er ALLTID foreldrene som kjenner barna sine best. At noen har fått deg til å tro noe annet er fryktelig dumt, men ikke representativt for alle barnehagefolk.

 

"Oppsop fra NAV" finner man i mange yrker, og dette er mennesker som trenger arbeidstrening. Dette er i de fleste tilfeller omsorgsfulle personer som har fått arbeidstreningen sin i barnehage fordi de blir vurdert som egnet til barnehage. Disse får veiledning og oppfølging!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 11.52:

"Barnehageansatt", "personalet i barnehagen", "barnehagefolk", etc. er også uoffisielle betegnelser som passer bedre for mennesker som jobber i barnehage.

 

Vi er ikke tanter, men tannleger er tannleger, ordføreren er ordfører, "søppelmenn" er renovasjonsarbedere, men "søppelmenn" beskriver hva de gjør i yrket sitt. "Tante" beskriver ikke hva vi gjør i yrket vårt i barnehagen. Det er store forskjeller her.

 

I barnehagen er vi: styrere, ped.ledere, førskolelærere, fagarbeidere, assistenter.

 

Det er få som tar 3 års høyskoleutdannelse for å få betegnelsen "tante".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel (forhåpentigvis) få som tar 3 års høyskoleutdannelse for å få betegnelsen ped.leder. Å gjøre en god jobb som bhgtante/ped.leder/

assistent tør være viktigere enn BETEGNELSEN for mange der ute.

 

Og Nøtt. Du synes "søppelmenn" er beskrivende for hva en renovasjonsarbeider gjør i yrket sitt? For meg høres det ut som en mann ingen vil ha. Snufs!

 

annonym 11:52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke de barnehageansatt for tanter, ikke fordi jeg synes det er nedlatende, men fordi jeg vet mange ikke liker det. Så det aksepterer jeg og oppfører meg deretter.

 

Jeg synes egentlig det er litt synd, for det er jo en ganske koselig betegnelse.

Grunnen til at dere ikke liker det er vel at dere vil distansere dere fra barnehageansatte som bare er assistenter - altså å understreke fagkompetansen og utdannelsen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, da har du bomma litt!

Kjenner _ngen_barnehageansatte, pedagoger, assistenter, barne og ungdomsarbeidere, spesialpedagoger eller andre, som setter pris på å bli kalt "tante". Rett og slett fordi det har gjennom mange år blitt brukt som en degradering av den jobben vi gjør.

 

Som nevnt over her et sted, så kreves det ingen kvalifikasjoner for å være "tante", og mange - også assistenter- har brukt tid og krefter på å bli gode i jobben sin. Og ikke misforstå - det at det ikke kreves noen spesifikk utdannelse for å bli barnehageassistent betyr ikke at det ikke kreves kvalifikasjoner.Hvor det kommer fra at det bare er førskolelærerne som misliker å bli kalt "tante" kan jeg ikke forstå. Jeg kjenner som sagt INGEN, som synes det er "koselig"!

 

Jeg husker svært tydelig en avisforside under en streik blandt barnehagepersonalet for en del år tilbake. Den lød : "Nei, nå streiker tantene du!" Se for deg at det var din yrkesgruppe som ble omtalt slik under kampen for å få en lønn til å leve av, og se om du fortsatt ville synes at det var koselig. Ville du følt deg repektert? Ville du følt at folk rundt deg så på det du gjorde som en ordentelig jobb, og ikke et sted du satt og drakk kaffe og _bare_ passet barn?

 

Vi som jobber i barnehage har i årevis kjempet for en statusheving av yrket vårt, og i den sammenheng er det greit å legge igjen betegnelser som "tante", som vel ble avlegs på 70 tallet en gang. Kaller du forresten fortsatt polititjenestemenn for "onkel" (og da i tilfelle ment som en æresbetegnelse og en måte å vise at du setter pris på den samfunnsnyttige jobben de gjør) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "hårsåre" går det egentlig ann å bli?

 

I barnehagen til mine barn praktiserer de fremdeles å bruke ordet tante, og det gjør de ansatte der selv også. De er da alt fra pedagoger, til førskolelærere og assistenter. Og jeg som mor tenker ikke at den jobben de gjør er noe mindre vært selvom de kalles for tanter, hvor har du det fra? Er det noen mennesker jeg beundrer er det virkelig barnehageansatte, lærere og sykepleiere som holder ut dag etter dag i jobben sin. For er det noe som er krevende så er det da virkelig å jobbbe med barn og syke mennesker. Jeg kaller alltid de ansatte for: " de i barneehagen", "de ansatte", "styreren", eller "avdelingslederen" når jeg snakker med andre voksne, eller jeg bruker fornavn, men å bli fornærmet fordi barna kaller dere for tanter synes jeg blir for dumt.

Forskjellen er vel kanskje at i denne barnehagen har de aller fleste jobbet på samme sted i 20 år, eller ihvertfall i barnehage så lenge. Da har man kanskje fått av seg endel "nykker" som vi unge har.... For alle må jo få vite at vi har flere år med utdannelse bak oss, det er jo uhyre viktig for selvbilde vårt. Men ærlig talt, er utdannelsen noe mindre vært selvom dere blir kalt tanter?

Himmel og hav skrev at det ble avlegs på 70 tallet å kalle barnehage ansatte for tanter,men når jeg gikk i barnehagen frem til 86 kalte vi alle for tanter. Og jeg husker de alle sammen, og den dag i dag kaller jeg de for tante Berit, Lille tante Anny, og Store tante Anny, og ja det var koselig, og det syntes de faktisk selv også. I tillegg kalte vi også lærerne for Frøken, var det så ille?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet med dette jeg da.. synes det virker som om man har litt dårlig yrkesstolthet dersom man synes det er nedverdigene å bli kalt tante.. Jeg legger ikke noe nedverdigende i det begrepet, og synes ikke det "gjemmer" de ulike utdannelsene og titlene som ligger bak til grunne for den jobben man har.. Det er jo kun en gammel betegnelse på et generelt fantastisk menneske som tar vare på det meste dyrebare vi har, barna våre.. Synes bare det er koselig, og husker selv min flotte tante Rosa og tante Turid fra da jeg selv gikk i barnehagen. Jobber selv som sykepleier, og mange kaller meg søster der.. synes det er koselig jeg! Gidder ikke engasjere meg noe videre over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, det var da voldsomt til respons! Jeg har ikke vært inne på en stund - wow så mange og sterke meninger. {:o)

 

Faktisk så er det ikke i barnehagen jeg irriterer meg over å bli kalt for tante, det skjer nesten aldri - nei det er HER INNE på Barnehagedebatten at det er irriterende mange som omtaler oss som tanter. I barnehagen min, som i de fleste andre bruker vi fornavnene våre!

 

 

Hovedinnlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 21:52 14.09

 

Du skriver at det blir for dumt åbli fornærmet fordi barna kaller oss tanter. DET har jeg faktisk ALDRI opplevd før, kun fra voksne, men som sagt lenger ned på siden, mest her inne på Barnehagedebatten!

 

Hovedinnlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...