Gå til innhold

Slutt å kalle oss tanter!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er sikker mange som synes det er koselig å kalle oss for barnehagetanter, men jeg og mange med meg liker ikke å bli kalt det!

 

Si heller barnehagepersonale, de som jobber i barnehagen o.l. Dessuten er det jo ikke bare jenter som jobber i barnehage selv om vi desverre er i overveldende flertall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den forrige barnehagen til barna mine kalte de ansatte seg konsekvent for tanter, og alle barna sa tante ditt og tante datt. Det ble litt vanskelig å forklare for min sønn at i den nye barnehagen heter de voksne ikke tante, men bare navn eller "de voksne" hvis han snakker om alle. Men jeg tror vi klarte det til slutt:o) Mulig de som jobber der trodde det var vi som hadde lært ham det, men det har de i så fall ikke nevnt...

 

Forøvrig synes jeg det er litt sært å reagere så veldig på det. Selv er jeg sykepleier, og vi bruker selv å kalle hverandre søster Eva, søster Bjørn osv, men selvsagt med en liten ironisk undertone. De eldre pasientene derimot roper stadig "søster" i fullt alvor når de ikke klarer å huske navnet eller få tak i ringesnora, og jeg har enda tilgode å høre en sykepleier si at hun/han synes det er nedverdigende. Men folk er forskjellige, og det må vi bare respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-ordet er bare så altfor lett å uttale. Personal-medlem-Berit vil aldri slå ann på linje med tante-Berit. Voksen-Berit, kanskje....

 

Men hva med å kalle de ansatte i en barnehage for fantene?

Kjønsnøytralt!

Lett og si!, også Fante-Berit..

og ordet er faktisk ledig. Sist brukt om en etnisk gruppe som ikke ville være fanter og derfor gikk over til "de reisende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok værst for de yngste "voksne". Som kanskje forbinder "tante" med eldre mennesker, (slik tantene til unge voksne jo er).

 

Da gjelder det å huske på at tantene til småbarn faktisk ikke har noen grunn til å være eldre enn småbarnsmødre. En 25-åring kan godt være tante uten å nærme seg alderdommen for dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

søsteren min på 17 er tanta. så er ikke gammel selv om man er tante=)

 

tåpelig å irritere seg over syntes jeg.

 

hva er problemet med å bli kalt for tante???

 

hvorfor irriterer det deg??

 

jeg er sykepleier, og eldre pasienter kaller meg ofta søster. faller meg ikke inn å bli fornærmet for det!!

 

husker selv med glede TANTE Nina, TANTE Vigdis m. fl fra jeg selv gikk i barnehage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i denne debatten jeg ikke skjønner. Når man VET av mange barnehageansatte missliker å bli kalt for "tante", hovrfor insisterer man da på å fortsette med det? Da hjelper lite at de som sier det synes det er såååå koselig.

 

Er selv ped leder, men orker rett og slett ikke å bry meg om det lenger, selv om jeg ikke setter veldig pris på det. Men for meg, er det stor forskjell på at en bestemor som tror at det fremdeles er vanlig sier det, og at noen som vet hvor skoen trykker gjør det. Da blir det liksom bare for å "jeklas"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barn i barnehage i 3 år nå, og det er ingen - INGEN - som har antydet at "tanter" ikke skal brukes. Hvis jeg ikke hadde brukt disse sidene, hadde jeg ikke ant at det var fornærmende.

 

Noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt kalt tante i barnehagen, heldigvis.

Det er avleggs og gammeldags. Jeg er tante for mine søstres barn, ikke for barna i barnehagen!

 

Hilsen tante pedagog

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg som jeg vil med..........., kunne ikke tenke meg å si til mine brukere at de ikke skal kalle meg "søster"...........

 

Det at dere ikke vil bli kalt tanter er blitt en sånn "motegreie". Selv kaller vi "tantene" ved fornavn, men ser ikke problemet altså........Sært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanter henger igjen fra lange tider siden... Jeg har heller aldri blitt kalt tante i barnehagen så de fleste har vel sluttet med det... Er det ikke greit å bare bruke navnet vårt da? En av grunnene for at man ikke skal bruke tante lenger er for at barna tross alt som regel har tanter i familien og... Noen kan jo få litt problemer med å skille... Men vi lærer faktisk på høyskolen at vi skal få foreldre til å slutte å kalle oss tanter,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, egentlig? Har dere så inderlig svak sjølfølelse? Jeg lever greit med å bli kalt lærer, selv om jeg kunne insistert på professortittelen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et større problem at noen (til og med offisielt) kalles assistenter. Som om de ikke hadde noe større oppgave/ansvar enn å assistere førskolelærerne i deres gjerning.

 

"Tannlege assistenter" kan jeg forstå, hvis det er slik at deres oppgave er å assitere tannlegene, men ikke selv være alene om å ta seg av brukerne flere timer, ja noen ganger hele dager.

 

"Omsorgsgiver" kunne det hete i barnehagen, så skulle pedagogene gjerne få ha monopol på det pedagogiske (med litt assistanse fra sine underordnede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en professortittel og lever greit med å bli kalt lærer, derfor skal førskoleleærere synes det er greit og bli kalt tant??? Og logikken i det var hvor? *rister oppgitt på hodet* Håper du med din lange og flotte utdannelse klarer å se forskjellen på "tante" (noe som ikke krever noen kvalifikasjoner) og lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer krever heller ingen kvalifikasjoner, og jeg har ikke noen grunn til å oppleve det som spesielt smigrende å settes i bås med halvstuderte røvere som hopper inn i vikariater for å holde skuta flytende, eller med de som forsåvidt studerte ferdig, men det merkes så sørgelig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba mange år i barnehage og i forskjellige barnehager. Har aldri opplevd å bli kalt for tante. Har brukt navna på personalet. Trodde det hadde blitt borte. Men hadde ikke hengt meg oppi det om det hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de lærere på disp, akkurat som pedagogiske ledere på disp er ansatte uten relvant utdannelse. For å bli lærer uten disp, må du ha en form for pedagogisk utdannelse. Sist jeg sjekka, var "tante", noe du blir når søskene dine eller din bedre halvdel får barn, altså, noe som ikke krever noen form for utdannelse. Men selfølgelig, hvis du føler for det, så fortsetter du å kalle folk for tante enten de setter pris på det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonym 19:41 mener at du blir tante når din bedre halvdel får barn.

 

Da blir du vel heller mor, får vi håpe?

 

Men barnehagetante er ikke noe du blir bare fordi din søster eller svigerinne får barn. Det kreves en viss personlig egnethet, og altså at noen faktisk vil ansette deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og det kunne ikke fallt meg inn å kalle de voksne i bhg for tanter og onkler! De har da navn som alle andre! Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig jeg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, i mine 13 år i barnehage har jeg ALDRIG hørt meg eller andre av personalet omtalt som tankter....hehe.

 

Aldrig.

 

Vi har navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn har da også tannlegen, søppelmennene og ordføreren. Er du helt fri for å benytte annet enn navn på folk? Sier du alltid at du skal til Ellen (eller hva hun nå heter), og aldri at du skal til tannlegen? Sier du alltid Jens, og aldri statsministeren? Sier du aldri vaskemannen/vaskedamen, bare navnene deres?

 

Greit at "statsminister" er den offisielle betegnelsen, mens tante (og søppelmann, vaskemann etc) er uoffisielle betegnelser. Men dette har ikke noe med det å gjøre at dere har navn!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...