Gå til innhold

Dere kvinnfolk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig, Helene Harepus.

Hører ikke hjemme at en bimor skal styre og bestemme hvordan en annen familie skal foreta ting.

Hun må også respektere far sitt valg. Han har tross alt nye familiemedlemmer han skal forholde seg til.

Respekten bør gå begge veier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig. Synes det blir helt feil og er enig med hva pappaen her ovenfor skrev om at han hadde en familie nå og nå var det barnet han forholdt seg til. Det er selvfølgelig bra, hvis barnets foreldre har godt forhold seg imellom og kan samarbeide til barnets beste og har gjensidig respekt til hver andre, men det innebærer ikke at eksen skal prioriteres fremfor nye konen. Det virker som mange har holdningen at siden de var der "først" så er de på en merkelig måte viktigere enn den nye partneren/nyfamilien. Poenget er vel at eneste grunnen til at mange folk holder kontakt med eksen, er at de har barn sammen, ellers ville de vært rett utav livet deres. Kan hende at det er viktigst å være først i Grethe Waitz løpet, men når det gjelder parforhold, så er det faktisk den "siste" som er vinneren ;)

Skrevet

Frøken Harepus!

Ja, det er jo en del av problemet!Vi og forventer at far skal forholde seg til barnet. Men det er ikke snakk om at EKSEN skal prioriteres foran NYKJÆRESTEN.

Men om stemor møter en eks med en forventning om at "eksen forventer og prioriteres først, fordi hun var først.."så er det jo ikke rart det blir uvennskap!

Men poenget er at tidligere barn er like viktige som nye barn, og det er vel derfor mange biomødre kjemper hardt for sine barn!

For menn er desverre enkle vesener som lever i nuet, og det er lett og glemme at man har like mye ansvar for barna man ikke bor sammen med (men ikke deres mor!!!).

Og den følelsen jeg sitter igjen etter og ha fulgt disse sidene i en lang stund, er at mange stemødre her inne også mener at tidligere barn skal prioriteres etter nye barn!Og det er der det blir feil for meg. Mitt barn er like mye farens barn, selv om han har startet en ny familie!Og han er like mye en del av denne nyfamilien selv om han ikke ser faren og familien så ofte!

Skrevet

Helt enig anonym over her...

Sier seg vel selv ( greit ikke i alle tilfeller )

at vi biomødre ikke vil at eksen skal ta seg av oss..

men at de skal ta seg av sine barn som de fikk med oss.

De barna har like stor rett til å være hjemme hos sin far ,

som de nye barna har..

Ja kanskje vi virker sjalu men det er ikke fordi vi vil ødelegge

for den nye familien deres , det er fordi vi vil ha likebehandling av barna!!

Og når man hører på stemødre her inne,,,så er det jo tydelig at

den nye familien liksom er så mye viktigere, ..

Men det er vel mest fedrene sin skyld , som ikke står i mot

dere nye koner , og sier ifra at hans barn fra et annet ekteskap

skal behandles likeverdig...

Skrevet

Det er ingen som sier at det gjelder ALLE biomødre, men det er nok å lese noen av innleggene her, for å skjønne at det finnes desverre en del folk der ute som ikke vil akseptere at de ikke lenger utgjør en familie med eksen. Og da er det ikke nødvendigvis slik at nykonen har forventninger om at eksen forventes å prioriteres, det er noe hun oppdager etter hvert. Jeg tror ingen ville likt å ha en svigermor som la seg opp i alt og blandet seg inn i alt mulig, på samme måte er det heller ingen som liker å ha en eks som skal bestemme over hvordan ting blir gjort i hjemmet deres. Det finnes utvilsomt umodne mennesker på begge sider, og jeg har en idé om at de som er dårlige biomødre, blir også dårlig stemødre (og omvendt). Jeg tror ikke det har så mye å gjøre med hvilken leir man hører til (stemor vs biomor) men hvemslags menneske man er i utgangspunktet. Vi har en biomor som driver med konstant sjikanering og trusler og rakker ned på oss foran barnet, noe som er svært lite hyggelig for alle. Jeg tror nok ikke jeg ville ønsket henne som stemor for mitt barn!

Skrevet

Ja jeg forstår hva du sier..

Det er jo sant , det finnes dårlige og flotte ste/bio mødre.

Sånn er det bare.

Skrevet

Helt enig, Helene.

Man snakker ikke generelt om ALLE biomødrene, men jeg tror mange føler seg truffet.

Det ER mange biomødre som blander seg for mye i hvordan "den nye" familien styrer og ordner ting.

Og for de biomødrene som ikke er stemødre og ikke vet hvordan dette føles, så er det vanskelig å sette seg inn i.

Men dere kan jo forsøke med å se for dere at dere finner en partner, en partner dere føler er den rette. En man vil dele livet sitt med og få barn med.

Man vet man må ta barna hans med på kjøpet, og det er en stor oppgave.

Det man da ikke ser for seg er at man må ta eksen med på kjøpet også.

En som styrer hvordan dere lever livet, ihvertfall forsøker.

Det er fryktelig provoserende.

Jeg tror en del biomødre må slippe fra seg kontrollen når barnet/barna er hos far og stemor, for da er det far som bestemmer.

Og de aller fleste fedre vil det beste for alle sine barn, derfor må disse usikre biomødrene stole på at han tar rette beslutninger når barnet er hos han.

Jeg tror dere også da vil se at stemor får litt mer takhøyde og spiller på lag.

Skrevet

Jeg kan forresten ikke se at det er så mye av den kontrollstyringa andre veien.

Når barnet/barna er hos mor, tror jeg det er få fedre som legger seg oppi og skal bestemme hvordan biomor og evt. den nye mannen lever livet.

Sånn sett er det nok lettere å komme inn i et forhold med barn fra før, som mann.

Jeg tror ingen biomødre hadde akseptert at eksen styrte og bestemte hvordan hun skulle gjøre ting, og stakk kjepper i hjulet for det nye forholdet.

Skrevet

Enig med deg for en gangs skyld..

Men grunnen til at faren ikke "er så slem som som biomor"

å prøver å ta all styringen (hvis det er det du vil tro skjer)

så er vel det kanskje fordi far ikke er så engasjert i sine barn som det mor er...

Og han har vel nok med den nye kona og de nye barna...

Skrevet

Det går ikke på å være slem. Jeg ser ikke på biomødre som slemme når de blander seg.

Det kommer helt ann på hvordan de blander seg og i hvilken grad.

Noen gjør det kun for barna sin del, med at de passer på så barna har det bra hos far og evt. stemor også.

Men det er en del biomødre også der ute, som er ute etter å stikke kjepper i hjulene til det nye forholdet til eksen.

Jeg sier ikke alle, for all del!! Det finnes masse flotte biomødre som virkelig vil samarbeide, men nå snakker jeg på de som beviser motsatt.

"Og han har vel nok med den nye kona og barna" , - JA!

Alle som har hatt familie vet hva en familie krever. Det er mye jobb.

Og det er ekstra jobb når det er forhold med dine,mine og våre barn.

Man skal få det til å fungere, og det er ikke lett!

Og enda vanskeligere blir det når biomor begynner å blande seg borti hvordan ting fungerer hos stemor og eksen. det er da ikke hennes område.

Bimor kan ikke regne med at far tar samme avgjørelser og gjør ting på samme måte som hun ville gjort det bestandig.

Vi mennesker er forskjellige, vi tenker forskjellig og handler forskjellig i situasjoner.

Slik er det med familier også. Noen familier gjør det på en måte, mens en annen familie gjør det på en annen måte.

Hva som skjer i en familie anngår familiemedlemmene som bor under samme tak, og biomor bor strengt tatt ikke under samme tak. Hun er ikke et familiemedlem av den nye familien.

Hun må respektere at far gjør ting annerledes!

DERFOR er mange stemødre lei av at hun skal styre.

Man ser jo det bare på innleggene her.

Biomor syter fordi ikke far og stemor tar med datteren hennes på båttur f.eks.

Hva har hun med det?

Den nye familien må få lov til å leve og kose seg som en familie OGSÅ uten barna fra tidligere forhold, og UTEN å bli uglesett av biomor.

Man har jo delt samvær, og da kan ikke familien stoppe opp å leve den uka ungene er hos mor.

Jeg tror det er det mange biomødre ikke forstår,- at far og familien fortsetter å være en familie som gjør ting også etter barnet drar til mor.

Hverdager, helger og ferier går sin gang. Og det med full rett!!

Barnet eller barna har jo allerede en mor. Og mor tar jo også med seg ungen/ungene på ting.

Skal far begynne å syte fordi dere tar med ungen/ungene på ting når de er hos biomor da? For da får ikke de andre ungene oppleve det samme?

Ta et eks: Hvis biomor har tatt med seg barna på en sydentur, og barna kommer til far uka etter og er strålende fornøyd over alt den/de har fått oppleve, og forteller dette til sine halvsøsken? Selvsagt vil de bli missunnelige da. Men slik er det. Når man ikke er familie på heltid, så vil man også oppleve ting hver for seg.

Det går ikke på at far engasjerer seg mindre i sine barn, men han respekterer mer hvordan mor gjør ting.

Skrevet

Veldig interessant å se ting fra en manns perspektiv her inne. Men jeg tror ikke på at alle menn tenker slik. Jeg skulle nok ønske at min mann tenker litt mer slik.

Skrevet

Heldigvis tenker min mann slik. Ellers hadde jeg ikke holdt ut.

Skrevet

Du har MASSER å være veldig takknemlig for. For det første, at din eks syns det er greit at du bryr deg så "lite" om guttens liv hos henne. For det andre at hun i det hele tatt kjører barnet til deg. For det tredje, at du har en ny samboer/ kone som ser like lett på alt som deg. For det fjerde, at du ikke blir oppringt/ får sms annenhver dag med kjeft fra din eks. For det femte, at din eks ikke krever noe av deg. For det sjette, at du får info fra skolen. Osv osv.

Du bør undersøke litt før du uttaler deg. Det er jo drømmen for alle her inne. At alt skal gå av seg selv. Men det gjør det ikke.

Min samboer får kjeft om han stiller opp for lite, og om han stiller opp for mye.

Han får kjeft om han bruker MINE penger på hus og garasje, for de skulle han brukt på barna.

Han blir bedt om å betale bursdagsselskap. Men han får ikke komme innenfor døren hos moren til barna.

Det er vår hverdag. Du skal takke alt du kan for at alt fungerer så bra for deg.

Til slutt vil jeg også si: Selv om du føler at deres situasjon fungerer som det skal, så er det ikke sikkert alle de andre partene syns det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...