*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Skjønner ikke det jeg heller....syntes det var helt iorden når jeg jobbet i barnehage
Mamma´n til A og F Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Tja si de.....hva med helsesøster og jordmor. Søster, mor og tante går vel for det samme:))
Katja Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Er vel ikke akkurat frekt, men vi er jo ikke tantene til ungene da. Og så har det noe med at vi som er ansatt i tradisjonelle kvinneyrker, har kjempet og kjemper for å heve statusen på våre yrker, få større respekt for den jobben vi gjør og få frem at vi faktisk en profesjonelle yrkesutøvere, og ikke koselige bollebakende tanter, som "bare passer barn":
Den lille prinsesse Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Fordi folk har blitt så fine av seg at de foretrekker pedagogisk leder eller barnehageassistent !! Phhhuuuuuu!!!
Trulte76 Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 å er det frekt? Det visste jeg ikke..trudde det het banrehage tanter og barnehage onkler jeg.. Het det da jeg gikk i barnehage selv..har igrunn ikke tenkt over hva de ble kalt når jeg hadde mine i banrehage..
Gjest Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 Fordi de selv vil bli kalt pedagoder eller assistenter jeg sier tanter jeg da,, synes det er litt søtt og koselig, pluss at det høres helt idiotisk ut å si barnehagpedagogen til datteren min *fnis*
Katja Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Mami Til barnet ditt sier du vel navnet på den voksne?
3 blå Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 Fordi (noen av oss) faktisk går 3 år på høgskole for å jobbe som førskolelærer eller pedagogisk leder i barnehagen, og jeg synes det er kjempefrekt hvis noen kaller meg for barnehagetante. Det blir det samme som å si "Hvorfor går dere 3 år på høgskole for å jobbe i barnehage? Er det noe vanskelig da? Dere er jo barnehagetanter..." Vi gjør faktisk litt mer enn å passe på barn, det er mye pedagogisk arbeid, mange forskjellige arbeidsmetoder og observasjoner av barn for å oppdage tidligst mulig evetuelle problemer.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 Har 2 assistenter og 1 pedagog og 1 førskolelærer vi i barnehagen til lille og de kaller vi ved navn. Tanter og Onkler har vi nok av.
Kari Trestakk Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Nå for tida er det visst mye som ikke er politisk korrekt. Skjønner jo at "tante"-betegnelsen kan virke litt nedvurderende i forhold til at det er profesjonelle folk vi snakker om (I hvertfall de som er fagutdannet), men for meg gir "tante"-betegnelsen positive assosiasjoner til en varm og omsorgsfull person som barnet mitt knytter seg til følelsesmessig. Kan ikke skjønne at det skal være så ille å bli kalt "tante". Det burde vært en hedersbetegnelse!
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 Da jeg gikk i bhg for 20 år siden, (fra jeg var 3 til 7 år), så var det barnehagetanter, men nå er det krise, kan jo ikke kalle seg tante, det er fysjameg det. Synnest det virker kosligere å kalle de for barnehagetanter jeg da.
Solskinnsdag Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 Jobber i barnehage selv, og jeg heter Marie jeg! Ikke noe med at det er frekt av folk å kalle meg det, men jeg er da ikke tanten til alle de barna der jeg! Jeg har mine egne tantebarn hjemme, og det er de som skal få kalle meg for tante, ikke alle barna på jobben. En bruker da ikke tante eller onkel på folk som jobber i feks. butikk eller på et kontor, vi har da en utdannelse alle mann, så jeg vil bli kalt med navnet mitt, verre enn det er det ikke. :-)
Kari Trestakk Skrevet 30. august 2007 #15 Skrevet 30. august 2007 Forresten vil jeg aldri i verden tiltale de ansatte i barnehagen som "tante", eller omtalt de som tante ditt eller datt foran sønnen min (han har andre tanter som blir forbeholdt den tittelen). Men jeg kan ikke skjønne at det er så ille å omtale de som "barnehagetanter" i andre sammenhenger.
lenej :o) Skrevet 30. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 30. august 2007 okei. da fik keg svar på det, lurte bare på om det var ulovlig el no sånnt da.. jobbe i bhg sjøl, å ingen av barna der kaller noen for tanter elelr onkler der, de kaller alle for navn da... men når eg sjøl gikk i bhg, så kalte eg dem bare for navn da å. kaller helelr ikek mine biologiske og inngifta tanter og onkler for det, dem går og under navn..
Trulte76 Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 Jeg må vel innrømme at når jeg har snakket med venner om banrhagen så har jge vel sagt at den ene "barnehagetanta"...bla bla bla eller f.eks at nina er banrehage tanta til jenta mi.. altså sånne ting.. Men har ikke kalt de for tanter til mine bran da..da har jeg sagt navn.. Da får dere bare synes det er frekt..men "barnehagetanter og barnehageonkler" sitter igjenn fra da jeg gikk i banrehage og da het det branehagetanter.. sånn er det bare... og jeg har aldri tenkt på de som mine tanter fordi jeg fikk høre det var barnehagetanter..
__Marte__ Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 For meg er det like unaturlig å kalle barnehageansatte for tante som det er å kalle sykepleiere for søster eller en kvinnelig lærer for frøken.
Alba44 Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 Jeg er så enig med deg,Marie1978!! Vil også bli tiltalt med navnet mitt, og ikke tante. Har nieser og nevøer jeg er tante til, og ikke til alle barna i barnehagen. Jeg jobber som ped.leder og det er absolutt ikke nøye for meg å bli å bli omtalt som "ped.lederen", men: jeg har et fornavn, så da kan tante-tiltalen falle bort syns jeg.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #21 Skrevet 30. august 2007 Hun hynt enda, men joda, kommer nok til å si navnet på den voksne.. MEN hvis jeg skal omtale de til andre så komemr jeg ikke til å si de pedagogiske lederene og assistentene i barnehagen til natalie, da komemr jeg til å i barnehagetantene, og føler meg ikke litt frekk engang av den grunn man blir ikke noe mer eller mindre utdannet i andres øyne om man blir kalt tante eller pedagog.
Sjusak Skrevet 30. august 2007 #22 Skrevet 30. august 2007 Fordi det er gammeldags? Du sier vel ikke "søster" til sykepleieren heller?
Iselilja Skrevet 30. august 2007 #23 Skrevet 30. august 2007 Jeg kaller de ansatte i barnehagen til guttene mine ved navn, men ellers synes jeg "barnehagetante" er en hedersbetegnelse jeg da De som passer barna mine står dem mye nærmere enn de ansatte i butikken vi handler i, vil jeg si. De er faktisk viktige omsorgspersoner for barna. Barna mine er knyttet til dem, og jeg tror de som jobber i barnehagen også er oppriktig glade i barna de tar seg av, og at de små er mer enn bare "kunder" for dem. Håper da virkelig det er slik for de fleste som jobber med barn!
Northernlights Skrevet 30. august 2007 #24 Skrevet 30. august 2007 Hvis det kun gikk på dette med at man har 3 års høyere utdannelse, så reagerer jeg litt på det. Folk vet at "ledere" i en barnehage har lang utdannelse, og ordet "barnehagetante" er ikke et nederlag. Enig med Mamma´n til A og F. Tante er ikke verre enn "mor og søster" ;o) Jeg har aldri sett ned på noen barnehagetanter,forresten. Hadde ei "frøken" i skolen som jeg så VELDIG opp til også! Hun hadde gått lærerhøgskolen. Men det vi ungene så, var at hun brydde seg om oss, og brant for jobben sin.
Katja Skrevet 30. august 2007 #25 Skrevet 30. august 2007 Da kan du si "de voksne i barnehagen til Natalie". For vi er ikke tantene til ungene. Har egne tanteunger jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå