Gå til innhold

Hvorfor ønsker de fleste å føde uten bedøvelse selv om de sier at det er så grusomt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ofte lurt på det samme,...Men jeg har fått inntrykk av at det er blitt litt trendy det å føde naturlig. Dette stiller jeg spørsmål ved. Vi propper i oss smertestillende,penicillin etc. når vi blir syke,men når vi skal føde så vil vi ha det så naturlig,kjenne urkraften:-)

 

Jeg har forståelse og respekt for at vi fødende velger ulikt ved fødsel. Våre individuelle valg blir basert på tidligere erfaringer og kanskje også hva vi føler er best for oss selv og barnet. Men, jeg tror dessverre også at mange fødende føler et visst press fra miljøet rundt i forhold til hva de utenforstående mener de bør gjøre. Det synes jeg er trist,for hvordan man vil føde, bør være et personlig valg.

Da jeg fødte min datter,så hadde jeg en tøff fødsel, åpningstiden varte nesten et døgn,med forferdelige rier. Jeg følte dog at jeg hadde god selvkontroll,fordi jeg behersket pusteteknikken så bra. Etterhvert ble jeg forferdelig sliten, så jeg fikk legge meg i badekar. Det var deilig og avslappende,men riene ble verre,så jeg bestilte epidural. Jeg fikk etterhvert både lystgass og akupunktur også. Ser at flere over her mener at man mister selvkontrollen ved epidural. Det er jeg helt uenig i. Jeg vil heller si at jeg fikk beholde kontrollen ved epiduralen. Jeg er klar over at man kan få en uheldig opplevelse av epidural,for man kan være så uheldig at fødselen forlenges,eller man kan få kortvarige lammelser.

Det jeg vil presisere er at selv med epidural,så hadde jeg voldsomme smerter. Epidural hjelper i åpningstiden,men slåes av i utdrivelsen.)

 

Dessuten synes jeg at det å forbinde bedøvelse med høy eller lav smerteterskel blir feil. Jeg har ganske høy smerteterskel, men kroppen reagerer annerledes ved en fødsel enn om du brekker et bein. For flere fødende kan det å IKKE få bedøvelse medføre en stor fare for mor og barn.Har man ingen krefter igjen,så kan det ofte medføre hastekeisersnitt eller at mor får et altfor lavt blodtrykk. Dett kan være livstruende...

 

Jeg er veldig spent på neste fødsel om et par uker. Har bestemt meg for at jeg vil ha smertestillende hvis jeg trenger det. Umulig å vite hvordan fødselen vil forløpe seg,så vi får ta det som det kommer. Jeg kan ikke føde på ABC,for jeg har et høyrisikosvangerskap.. Gleder meg:-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men jeg vil bare si at det er jo oxo en fare ved å få epidural oxo da! Med engang du får det så annser dem jo som en "farlig" fødsel.. eller "rød" fødsel som dem sier.. så er vel derfro mange ikke vil ha det og.. jeg for min del er redd for detn store sprøyta i ryggen så jeg vil ikke ha det!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir slitsomt å høre på hvor truffet du føler deg hele tiden! I ørten inlegg....jeeez

Du har valgt å få epidural- FINT!!!!!

Andre valgte noe annet. Let it go....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Önsket å pröve meg uten medikamenter fordi

1. jeg synes epidural er skummel - svär spröyte som stikkes sinn i ryggmargen! Skummelt!

2. har alltid hört at det er en spesiell smerte, som går over med en gang babyen er ute, og det stemte jo:)

3. ville ikke bli slövet ned på noen måte, ville väre fullt og helt til stedet

4. ville heller ikke risikere å slöve ned babyen med medikamenter.

5. ser på meg selv som en som liker å 'ta i et tak', så tenkte jeg skulle mestre det, hehe:)

 

Det var veldig vondt, og jeg gruer meg til å föde denne gangen også, men önsker å pröve lengst mulig uten smertestillende. Det verste for meg var at jeg ved et punkt mistet litt av tålmodigheten. Jeg ble sliten og var när ved å 'gi opp' ,ble da anbefalt epidural, og hadde nok tatt det dersom födselen ikke hadde utviklet seg mer, men så satte det plutselig i gang og jeg var nödt til virkelig å jobbe, og da gikk det som det gikk. Jenta ble födt au naturel:) Jeg fikk et energikick etterpå og kom meg veldig fort.

 

Håper det går sånn denne gang også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lav smerteterskel om man har hyperemesis og bekkenløsning i svangerskapet hmm??

Jeg føler selv jeg har høy smerteterskel og skal derfor forsøke og føde uten smertestillende, er ikke tilhenger til piller for hodepine engang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har prøvd begge deler og til tross smertene vil jeg føde uten denne gang... FORDI: gleden og følelsen du får etterpå er heeelt annerledes.. en helt annen glede..

men alle velger selvsagtr selv :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg fødte min føste i 03, venter nestemann i feb 08. Jenta mi som kom til i 03, fødte jeg uten noe som helst.Det tok 7 timer og hun veide 4 kg. JA vondt var det!! Men man vet jo hvorfor det gjør vondt, og vet at det er ikke noe farlig.Jeg håper påen fødsel uten medikamentell hjelp denne gangen også, men er åpen for hjelphvis jeg trenger det.Dette er jo nesten ikke noe å diskutere her synes jeg. Dette er jo individuellt og opp til hver enkelt.Synes ikke man er noe tøffere med eller uten smerte lindring, det viktigste er at alt går bra med mor og barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venterbabyr3:)

 

Jeg har også født en gang med og en gang uten epidural.

Min erfaring er at etter den første fødselen som var uten epidural så klarte jeg ikke å glede meg over gutten min, jeg var nemlig så utslitt etter en kjempelang og hard fødsel. Fødselen var ingen god opplevelse i det hele tatt.

 

Under fødsel nummer 2 så brukte jeg epidural. Jeg var helt med denne gang, slappet av og følte meg så trygg. Følelsen å se jenta etterpå var helt annerledes enn ved fødsel nummer 1. Jeg husker nesten alle detaljer fra fødsel nummer 2, men nesten ingenting fra fødsel nummer 1 fordi jeg var så fjern pga smertene og trettheten.

 

Men så har nok du og jeg hatt veldig annerledes fødsler og derfro har vi også ulik erfaring med hva som er "best"...Hvis jeg hadde hatt en normal fødsel med vonde men overleveelige smerter, og et normal tidsforløp, så hadde ikke jeg heller villet ha epidural

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg hadde en rask førstefødsel, 3,5 timer fra jeg våknet om natten og til hun var ute, og dette var uten smertestillende, hvilket jeg var glad for etterpå. Men gjett om det var en som ropte på epidural og annet smertestillende underveis - "gi meg bedøvelse!!!!!". Det var ikke nok tid til at jeg kunne få det, og ingen kan komme og fortelle meg at min fødsel var "lett", den var rask, ikke lett. Smertene var helt utrolig intense og jeg hadde ingen pauser mellom riene. Og jeg hadde hatt VONDE kynnere daglig og regelmessig i fire måneder før jeg fødte. Men det var fint etterpå å ikke ha tatt smertestillende, for jeg kom meg veldig fort igjen, og kunne vase rundt på barsel og ta imot masse besøk om kvelden og følte meg veldig våken og opplagt.

 

Gå for smertestillende dere som ønsker det - det er et personlig valg! Denne gangen ønsker jeg også å føde uten smertestillende - og har gått på kurs for å lære avspenning og pusteteknikker som skal hjelpe. Håper på en fødsel som varer bittelitt lenger enn forrige gang, en fem-seks timer er sikkert fint ;-) Og jeg kommer sikkert til å rope på epidural og smertestillende og alt de har denne gangen også, jeg innser at jeg ikke kan planlegge en fødsel i detalj ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte å føde ute bedøvelse fordi jeg ikke syns det gjorde så vondt at jeg trengte det og jeg hater nåler. så skal ikke ha denne gangen heller. jeg hadde egentlig en veldig fin og rask fødsel. syns ikke det var så vondt alle skulle ha det til. folk sier at man ikke klarer å gjøre annet enn å konsentrere seg om riene når de har rier. og for å si det sånn. hos meg, så trodde jeg faktisk at jeg hadde kynnere om trent over halve åpningsprossen. og helt til presseriene begynte satt jeg enten og skrev meldinger eller snakket i tlf.

 

så jeg syns ikke det var grusomt vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde nok pauser mellom riene, men du merket de nok bare ikke. jeg trodde også jeg hadde rier i ett på slutten uten pauser. jordmor sa da, at det er helt umulig, for kroppen tåler ikke rier i ett. men mange har rier som kjennes ut som de aldri stopper. men hun sa at vi har nok pauser uten å merke det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke utsette barnet for noe som helst. Men blir smertene grusomme, så vil eg nok ty til det. Men har født tre ganger uten. Siste gang ville jeg ha epidural, men kom for seint inn til sykehus, dessverre.

 

Har dog ganske raske fødsler, men ville nok ropt epidural om det drøyde ut i timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...