Gå til innhold

Hvorfor ønsker de fleste å føde uten bedøvelse selv om de sier at det er så grusomt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg lå på barselavdelingen i sommer og hadde født mitt tredje barn, var jeg den eneste der som hadde hatt epidural. Jeg var i hvert fall den eneste som hadde født med planlagt epidural. De fleste jeg snakket med hadde hatt lite smertestillende, bare lystgass. Svært mange hadde ikke hatt lystgass engang. Jeg lurer på hva den egentlige grunnen er til at så mange ikke vil ha noe smertestillende i det hele tatt når det finnes så gode hjelpemidler å få og når de fleste sier at det er så grusomt! Det må vel være noe med de fødselsmertene som får mødrene til å ønske å gjennomgå kvinndomsprøve. Det må være at de fleste har i seg at det er naturlig at det skal være vondt å føde og derfor så vil de fleste prøve seg i fødsel. De fleste vil prøve å holde ut smertene så lenge som mulig. Hva er det som egentlig får så mange som klager over fødselsmertene, til å ønske å føde uten bedøvelse. Jeg har snakket med jordmødre som selv har født uten bedøvelse, de syntes det var grusomt vondt, men likevell ønsket de ingen bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del ønsket ikke epidural fordi jeg var redd for å miste pressriene når den tid kom, slik at jeg måtte bli forløst med tang/vakum osv og dermed revne stygt. Jeg angrer som en hund i dag, for hadde jeg fått epidural så kunne jeg vært spart for en grusom fødsel som gjorde at jeg aldri kommer til å føde vaginalt igjen. Desuten revna jeg 3 grad uansett :-(

 

Mange kvinner har ikke behov for epidural enten fordi de har raske fødsler eller at smertene ikke er uutholdelige. De trenger derfor ikke annet enn badekar, lystgass, akupunktur osv

De som har lange fødsler eller der riene er spesiellt sterke, bør ha epidural ( i slike situajsoner anbefaler faktisk jordmødre det)

Andre igjen har bestemt seg på forhånd at de ikke vil ha epidural fordi de ser på det å føde som en kvinndomsprøve - og jeg tror en del kvinner kjenner på presset i fra samfunnet om å føde naturlig, og kjenner det derfor som et nederlag når de likevel ble nødt å få epidural.

 

Tåpelig synes jeg da, jeg synes man skal respektere alle fødende og seg selv like mye uansett, og alle fødsler er forksjellige slik at alle har behov for ulike hjelpemidler. Det jeg reagerer mest på er at når de som ikke trengte epidural er nedlatende overfor de som virkelig trengte epidural, på grunn av harde fødsler.

 

Jeg synes du gjorde et klokt valg mtp å planlegge epidural jeg nøffemor - og pga det så sitter du igjen med 3 flotte fødselsopplevleser :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner ikke hva som ventr meg så har ikke gjort meg opp noen mening om hva jeg vil ha som smertelindring. men vil først prøve med badekar og lystgass:) så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte å ikke ha epidural fordi det føltes best for meg å ikke sprøyte noe fullstendig fremmed inn i kroppen min, jeg liker ikke å få smertestillende og slikt pga at jeg vil ikke utsette kroppen min for stoffer jeg ikke trenger å ha i meg... tar ikke paracet engang jeg såfremt jeg ikke har veldig høy feber eller har knerta ett ribbein ( for da MÅ jeg ha smertestillende, det er megasmerte i to-tre uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist gang føde jeg heilt uten bedøvelse men bare fordi jeg fikk heilt panikk me tanken på å få¨sprøyter å lyst gass å lignende..

skulle i dag ønske at jordmor eller noen hadde prøvt å overbevise meg om å ta noe.. sist var en langvarig å tøff fødsels å nå har jeg fryktelig fødselsangst denne gangen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre akkurat som de vil, men jeg kommer aldri til å ta epidural!

Er litt skeptisk til en diger nål inn i ryggen.

 

Jeg lå i badekar og fikk akupunktur sist. Det blir bare badekar denne gangen, følte meg helt stiv av nålene. Prøvde litt lystgass også, men da ble jeg bare enda mer kvalm.

 

Jeg ønsker å føde uten medisiner denne gangen og, men må man så må man.... tror det er lurt å ha et åpent syn, og ta det litt som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke grisomt og føde da!!!

 

Grunnen for at jeg ikke tok noe annet enn lystgass var fordi jeg har sprøyte skrekk og ville oppleve hele situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel like mange svar på dette som det finns kvinner skulle jeg tro, så jeg kan jo bare svare for min egen del.

Jeg har født 5 barn uten noen form for smertelindring, og jeg synes jo i ettertid at det er bra, bra for ungen og da noen av medikamentene kan påvirke barnet...

Men for min del var grunnen ganske enkel, jeg har rett og slett ikke rukket å få noe! Jeg er så heldig/u-heldig at jeg har styrt-fødsler.

En annen ting kan være at vi har forskjellige smerte-terskler, noen føler kanskje ikke smertene så ille at de føler de må ha noe.. sånt er forskjellig fra kvinne til kvinne...og hva vi velger eller hvordan vi føder våre barn må vel være en privat-sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette. Virker som mange synes det liksom er litt "flott" å klare seg uten bedøvelse. jeg skjønner det ikke... bortsett fra de som er redd for medikamenter da, det er jo sikkert noe i det at de fleste medikamenter har bi-virkninger, men de man kan få av epidural osv er jo ikke store, og det er ikke bevist at det har noe å si for fosteret - tenk på alle som blir født med keisersnitt (som jenta mi...), da er man jo helt stinn av medikamenter, og ks barn er jo ikke mer syke/ skadd etter fødsel enn andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare akseptere at det ikke er alle som har kjempevondt under en fødsel, og derfro ikke trenger epidural?

De som er heldige og slipper å bruke smertestillende burde prise seg lykkelig og heller ha medfølelse for de kvinnene som har tøffere eller lengre fødsler hvor man virkelig bør ha epidural :)

Er litt lei av de jentene som sier at å føde er da null problem, bare fordi de selv hadde lette fødsler. Som at de er eksperter på alle de typene fødsler som fnnnes i verden av den grunn.

Neste gang krysser jeg skal føde krysser jeg fingrene for å få en 5 timers fødsel. Vil tror det er mye lettere for kroppen å ha kjempevondt i 3-5 timer enn å ha dritvondt og bli seigpint i 15 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg- fødsel er jo veldig forskjellige da... Selv fikk jeg førstemann m lystgass, og nestemann uten noe. Men jeg hadde greie fødsel- og synes ikke det var grusomt. Fødsel nr to gikk dessuten veldig raskt på slutten, så jeg ble jo overhodet ikke sliten.

Jeg har venninner som har hatt veldig tøffe fødsel- og har INGEN grunn til å tro at dette ikke er tilfelle, eller at det handler om at jeg har høy smerteterskel. Jeg føder lett, som min mor gjorde i sin tid. Og jeg er takknemmelig for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klar å føde uten smertestillende,føles kanskje som en måte å utfordre kroppen på for noen. Ellers sies det jo at kvinner er skapt for å føde og at man ikke får større barn en man kan klare å føde, Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mukle:

 

Bøyer meg i støvet for deg at du er så reflektert og ydmyk!!! Skulle vært flere som deg :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 21:28

 

For de fleste så er det ikke å presse ut ungen som er verst med en fødsel, det er åpningsriene som er mest smertefulle.

Dessuten så er det nok av ekselmpler på at ungen er for stor for bekkenet og at det derfor oppstår komplikajsoner.

Så at kvinner er skapt for å føde er en sannhet med modifikasjoner gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker overhodet ikke epidural, men det er ikke pga at jeg ikke vil ha smerte lindring; jeg orker ikke tanken på en sprøyte inn i ryggen jeg får nesten litt panikk ved tanken, ingen stikker meg der! jeg er ikke redd for sprøyter og synes ikke det gjør videre vondt, men i ryggen nei takk! men prøver gjerne andre ting!

 

Til dere som velger epidural så er det fint for dere og jeg beundrer at dere tør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født alle fire barna mine uten noe bedøvelse eller annen form for smertestillende. Jeg syns det var slitsomt med veene på slutten før det ble 10 cm åpning. Det å presse var bare en befrielse. Har født store barn på 4 kg, den siste var 4450. Syns ikke det har vært vondt i det hele tatt. Har ikke revnet i noen av fødslene mine. Kvinner får velge selv om de vil bruke noe eller ikke. Jeg har ganske høy smerteterskel og kobler ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy smerteterskel, derfor hadde jeg ikke bekkenløsning, kvalme eller andre plager under svangerskapet. Andre har lav smerteterskel og får derfor plager. Synes synd på de.

Synes dere jeg er urimelig nå? Nei jeg er ikke mer urimelig enn de som sier de ikke hadde vonde fødsler på grunn av at de hadde høy smerteterskel. Jeg hadde ikke plager under svangerskapet fordi jeg var utrolig heldig, og jeg fikk en fæl fødsel fordi jeg var utrolig uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ellers sies det jo at kvinner er skapt for å føde og at man ikke får større barn en man kan klare å føde."

 

Hvis du men "klare" mener "overleve", så stemmer det sikkert. Jeg fikk ut min 5-kilos til slutt, men gjør det aldri mer - til tross for epidural osv. Epidural tar ikke alltid smertene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med førstemann hadde jg ik noe bedøvelse i det hele tatt.

men det gikk så fort at det hadde vel heller ik virket før jeg var ferdig.

denne gangen har jeg hatt kjempe mye vonde kynnere, har likevel lyst til å prøve uten.

var i så fin form etter på, bare 2 timer etter fødsel kunne jeg tatt med med babyen under armen og løpt meg en tur.

vet at det er veldig liten sansynlighet for at det skjer igjen, men jeg håper jo det.

derfor velger jeg å prøve uten, men tiden vil vise om jeg klarer det eller ik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for dumt å "måle" smerte ved fødsel, vi har alle forskjellige fødsler.

Og selv om vi skulle hatt helt like fødsler ,så ville de forsatt ikke kunne sammenlignes da vi har forskjellig smerte terskel.

Jeg fødte selv uten noe som helst bedøvelse, men ville ikke sett det som noe nederlag hvis jeg måtte ha brukt en eller annen form for smertelindring.

Synes det viktigste er at vi kommer oss igjennom fødselen uten å føle frykt/angst for evt. neste gang ,og selvfølgelig at alt går bra med mor og barn.

Veldig mange skal ha det til at de har hatt det så mye værre en andre,

,men det kan de faktisk ikke vite !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som betyr noe er hvordan følelse man sitter igjen med etter fødselen.

At en sier at hun har hatt det verre enn en annen basert på at den andre sier at det er flott å føde, mens den andre syntes det var en forferdelig opplevlese synes jeg rettferdiggjør at hun sier at hun hadde det verre enn den andre kvinnen. Ikke fordi det er noen konkurranse, men fordi at det var realiteten.

Det er så mye som påvirker hvordan eman opplever en fødsel. Det er om man føler seg ivaretatt av jordmor, om man er uthvilt, har spist/drukket, hvor riene sitter henn i kroppen, hvor vonde riene er og hvor lenge man har riene. Det er så mange ulike faktirer at vi skal ikke sammenligne fødsler med hverandre for de kan være som natt og dag. Kan vi ikke heller vise hverandre respekt og annerkjenne at ikke alle har like fødsler som oss selv. Jeg hadde en kort fødsler og riene var ike vonde før jeg hadde 8 cm åpning. I fra da gikk det litt over en time så var barnet ute. Jeg har venninner som har hatt kjempelange fødsler hvor de har vært helt utslitte etterpå og hatt en veldig negativ fødselsopplevlese. Jeg vet at de hadde det verre enn meg og jeg er veldig takknemlig for at jeg slapp unna med en lett fødsel. Håper jeg er like heldig neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mine grunner til å føde uten epidural:

 

1. Det er ikke livsnødvendig for meg eller barnet.

2. Man mister mye av bevegelsesfriheten.

3. Det kan forlenge fødselen, og man kan bli satt på drypp, noe som låser deg enda mer fast til sengen.

4. Kan senke blodtrykket, og man må få andre medikamenter for å heve det igjen, altså enda mer teknisk fødsel. (Og man kan ofte bli kvalm og kaste opp.)

5. Hvis epidural settes før livmorhalsen har åpnet seg 5 cm øker risikoen for keisersnïtt betydelig.

6. Blæren må tømmes med kateter fordi man mister følelsen i denne.

7. Trykketrangen reduseres, og jeg føler at jeg dermed vil miste litt av opplevelsen ved å føde. Risikoen for tang/vakuum-forløsning øker også.

Hvis man bare får beskjed om å trykke uten å vite om man har trykketrang, kan hodet til barnet sette seg fast i bekkenet.

8. Bekkenmuskulaturen mister sin naturlige spenst ved epiduralbedøvelse (de musklene som får hodet til barnet til å rotere).

 

Og sist, men ikke minst:

9. Barnet blir også påvirket, og det foregår fremdeles forskning på hvilke effekter det kan ha for barnet etter fødselen. Og for meg er det unaturlig å gi barnet mitt noen som helst bedøvende stoffer bare for å gjøre det enklere for meg selv.

 

Så her er mine grunner, og etter jeg har veid de opp mot argumenter FOR epidural, så kommer jeg fort frem til at jeg dropper bedøvelse og gjør som mange før meg, møter smerten og jobber meg gjennom en opplevelse jeg bare kommer til å ha noen ytterst få ganger i løpet av mitt liv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du har rett i alt det der, jeg skal prøve å føde naturlig, men lurer på om fødselen kan bli verre om man sliter med bekkenløsning nå i svangerskapet? eller har ikke det noen betydning på fødselen?

 

 

 

@----/----/----

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...