Gå til innhold

Det å være menneske,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehehe, det er så avgjort et glimrende poeng. Personlig er jeg litt for å utvide den også, f.eks når det kommer til ting som ikke skal være til hinder for at folk inngår ekteskap.

USA er temmelig skummelt these days.

Skrevet

Det å miste ytringsfriheten var very skummelt ja!

Skrevet

Mhm.

Noen utviklingsteoretikere jeg leste litt på her om dagen mener det er et klassisk tegn på at USA er nedadgående som stormakt. Man kan jo håpe, skjønt jeg tror ikke Øst-Asia er spesielt mye bedre på individuelle rettigheter. Kanskje det snart er på tide å heie på EU i mangel på noe bedre.

Skrevet

Jeg mener at jeg som enkeltmenneske ikke kan sette meg til domms over noe lovverk. Ut i fra min kultur kan mange lover virke hårreisende, mens andre ting er opplakt riktig for meg. Uansett hvor jeg reiser mener jeg at jeg enten må overholde det lovverket som er på stedet eller bryte det, og ta konsekvensene av det. Det at jeg kommer fra en annen kultur bør ikke gi meg særretter i forhold til noe lovverk.

Det jeg mener er viktig er at alle kan forsøke å endre lovverket slik de mener er riktig, men intil de eventuelt greier det får de holde seg til de lovene som gjelder. Det er mye som er galt her i verden. Det kan jo så apselutt diskuteres om det er værre at kvinner steines til døde forde de har "begått hor", eller at barn sulter ihjel forde jeg tviholder på min levestandard.

Er det værre at menn påtvinges kroppshår enn at jeg tvinges til å gå med klær i byen?

Er det værre at reilgiøse gis fortrinn enn at de under 18 ikke har noe de skulle ha sakt politisk?

Som sakt finner jeg ingen fundamentale rettigheter som alle burde ha.

Skrevet

Men pila - du snakker så mye om rettigheter. Det er jo faktisk noe som heter plikter også? Som LO sier; "Du skal kreve din rett og gjøre din plikt".

Det kan da ikke være så mye forlangt å kreve at innvandrere også utøver sin plikt, på lik linje med enhver annen her i landet?

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Alle samfunnsmedlemmer bør bidra til samfunnet de lever i.

Men det er et faktum at mange velger, eller av andre årsaker hindres, i å gjøre dette. Jeg synes bare det er irrelevant hvorvidt de er innvandrede eller født her når det kommer til hvordan man eventuelt skal reagere på det.

Marx var en del tidligere ute enn LO ;-)

Skrevet

Jupp! Poenget blir da hva som er plikt i norge? Det er ingen plikt å kunne snakke og skrive norsk for norske statsborgere. For eksempel. Men man har plikt til å skrive selvangivelse når man har inntekt, for eksempel.

Skrevet

Jeg vil selvfølgelig heller ikke at slike ting forekommer, men jeg mener likevel at inbyggerene i en stat selv må kunne bestemme dette.

De tingene jeg mener det internasjonale samfun bør bestemme er forhold som påvirker andre områder enn vårt eget. Det gjelder spessielt forurensning og bruk av resurser. Her har vi i vår del av verden alt for store rettigheter. Ettersom vår oppførsel når det gjelderklimautslipp ol påvirker andre mye mer enn oss selv mener jeg dette er ting som burde overlates til det internasjonale samfun å styre. Desverre har jeg ingen oppskrift på hvordan dette kunne gjøres på en fornuftig måte.

Skrevet

Nettopp! Plikter, hva er det? Det er vel det som er problemet, fokuset ligger på rettigheter!

Skrevet

Men det finnes lure veier. På Island har de som ønsker statsborgerskap plikt til å ha et kjønnsidentifiserende (for islendinger) fornavn, så det er masse utlendinger som heter Reidar og Sigru∂ur. Med gamlenavnet sitt etterfølgende. Blir vittige kombinasjoner da!

Skrevet

Hjelp, en seriøs debatt på Din Baby? Nå står ikke verden til påske!

(mer! mer!)

Skrevet

Sukk.

Plikt er fint. Rettighet er fint. Samme plikt, samme rettighet er fint - for både Ola, Ali og Bob-Kåre.

Skrevet

Kjør på. Jeg deltar glatt så lenge sykmeldinga holder. Ganske god på å krangle om innvandrere, homoer, svartinger, narkotika og religion.

Skrevet

Kanskje vi ikke er så uenige da pila! ;-)

Skrevet

Det tror jeg vel egentlig vi er. Men denne ytringsfriheten er jo fiffig, da.

=)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Ville ikke akkuart si at det er mange utlendinger på Island som heter Reidar siden det kun er 3 stk som heter det i hele landet!:P

Men reglene på Island har faktisk forandra seg...må ikke bytte navn nå!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...