Gå til innhold

Innvandrerkrav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driter i Siv Jensen. Men det fascinerer meg at så mange her uttaler ting som "det bør stilles strengere krav til innvandrere."

Derfor lurer jeg på følgende:

-Hvem definerer du som innvandrer?

-Hvilke krav skal stilles til denne gruppen?

-Skal de samme kravene ikke stilles til mennesker du ikke anser som innvandrere?

Antar jeg får en drøss med reflekterte svar her, siden så mange har uttrykt sin enighet med den ganske ikkedefinerte tiraden til Frk. Jensen om kravstorhet og slikt.

Fyr løs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Otilie, Månestrålen, Råddåræva, Solstråle?

*oppriktig nysgjerrig*

Skrevet

fasinerer meg litt dette svaret ditt:)

1) Visste du at det allerede er et krav til norskopplæring??? At alle innvandrere må gå på introduksjonskurs for å få rett på stønader??

2) Visste du at det allerede praktiseres utvisning av innvandrere som begår lovbrudd?? Vi sender endel ut av landet pga lovbrunn, men kan ikke sende noen tilbake der de kan risikere torur etc fordi Norge (heldigvis) har skrevet under FN konvensjonen

Skrevet

Men da definerer du innvandrer som person med utenlandsk statsborgerskap, sant?

Ser du ikke et moralsk dilemma ved å sende folk ut av landet om de utøver kriminalitet, sånn i forhold til at noen land er så lovløse at de der fritt vil kunne fortsette kriminalitetsutøvelse - og da på ubeskyttede mennesker, eller at noen land f.eks praktiserer dødsstraff om du mener de skulle fått straffen sin i hjemlandet?

Skrevet

Det eneste jeg synes om denne saken er at hvis en innvandrer begår så mye som 1 lite lovbrudd i norge, bør de sendes hjem umiddelbart og aldri få komme tilbake... Og at samme regler/lover/trygdeytelser skal gjelde for alle som bor i dette landet.

Lærer de seg norsk,skaffer seg arbeid/utdannelse og ikke stjeler sykkelen min flere ganger, er de hjertelig velkommen.

Skrevet

Hvem definerer du som innvandrer?

Bør de sendes hjem umiddelbart også dersom det er sannsynlig at dette vil medføre død og/eller tortur i hjemlandet? Si, om vedkommende f.eks har sneket på trikken og dessuten kjørt for fort på E6?

Skrevet

Jeg er enig i mye av det 3småkrapyl sier.

Norskopplæring må det være en selvfølge at alle lærer seg. Alle bør kunne klare å forsørge seg selv/sin familie, på lik linje med norske familier.

De som er her pga. krig i eget hjemland, bør forbys å reise på ferie til hjemlandet sitt - det skulle bare mangle!

Vi har en irakisk familie i "gata vår". Kjempehyggelige, koselige mennesker. 3 familier i et stort nok hus. Men, det skinner veldig igjennom, at disse mener stat og kommune skal "ta seg av dem". Ingen av dem jobber, de mottar kun stønader.

Når det er møter i vår vel-forening, feks vedr. vedlikehold av den private veien - kommer det alltid uttalelser som "denne veien må kommunen overta ansvaret for".

Stiller spørsmål tilbake til HI - hvorfor skal det være sånn? Er det riktig?

Skrevet

Nei, jeg sier ikke at jeg er uenig med deg, men at det er et moralsk dilemma synes jeg så absolutt. Har staten først "overtatt ansvaret for" et menneske, synes jeg det fremstår som litt ryggradsløst å sende vedkommende over til noen andre så snart h*n blir et problem.

Jeg har også problem med at opprinnelse skal avgjøre hvilken konsekvenser en handling får, i og med at jeg mener det strider mot prinsippet om likhet for loven.

Men jeg mener jo også at det egentlig er moralsk vanskelig å forsvare vår rett til å være overbeskytta, trygge, mette og velutdannede bare fordi vi ble født akkurat her og ikke et annet sted, da. =)

Skrevet

Det sier seg vel selv hva en innvandrerer er!

De bør sendes hjem hvis de har; ,voldtatt,drept,misbrukt osv. Da er det forbanna likegyldig for meg hva som skjer med dem i hjemlandet.

Skrevet

Hvorfor det skal være sånn at denne ene irakiske familien i gata di oppfører seg som den gjør? Aner ikke, kjenner dem ikke.

Jeg er helt med på at obligatoriske norskkurs er fint. De bør selvsagt være gratis. Men jeg tror nok også man må ta hensyn til at ett og annet individ er ute av stand til å bli god i norsk, uten at man skal sende dem hodestups til indre Timbuktu av den grunn.

Om man har midlertidig opphold pga. fare i hjemlandet er jeg enig med deg i at det å reise på ferie dit bør føre til en ny vurdering av saken. Om man har permanent opphold kan selvsagt denne faren gå over og man vil ha mulighet til å reise på ferie dit. Jeg er generelt motstander av mange midlertidige oppholdstillatelser, da jeg tror det er skadelig for folk å ikke kunne planlegge fremtiden sin.

Skrevet

Har de utført en alvorlig, kriminell handling, bør de sendes tilbake til hjemlandet. Å snike på trikken faller utenfor alvorlig, kriminell handling for meg...

Om det kan medføre død og/eller tortur i hjemlandet spiller ingen rolle for meg, det burde vedkommende absolutt tenkt på før handlingen ble utført!

Skrevet

Nei, det sier seg ikke selv. Utenlandske statsborgere? Mennesker som er født i et annet land? Mennesker som har foreldre født i et annet land? Mennesker som har en forelder født i et annet land? Mennesker som har foreldre som er utenlandske statsborgere men født i Norge? Osv.

Du mener at forbrytelser av en viss alvorlighetsgrad skal føre til utsending til hjemlandet, og har ingen problemer med at noen som voldtar og dreper i Norge gjerne gjør dette også i f.eks Somalia - hvor politivesenet og rettssystemet er mer eller mindre ikkeeksisterende i mange områder?

Skrevet

Dessuten stilles det faktisk krav til at nordmenn også kan norsk...

Og hvorfor ikke stille krav? Det er da ikke alle som får oppholdstillatelse feks i USA?

Skrevet

Du mener det er greit å være delaktig i at et menneske utsettes for tortur, rett og slett?

Hm. Den kan jeg nok ikke være med på. Om jeg vet at konsekvensene av noe jeg gjør er tortur for et annet menneske vil jeg blånekte å utføre dette, uavhengig av hvor dårlig konsekvensvurdering vedkommende selv har bedrevet. Men vi har sikkert en ulik moralforståelse.

Skrevet

Gjør det? Jeg har aldri hørt om en nordmann som har mottatt straff for ikke å kunne norsk. Hvem stiller disse kravene, og hva skjer om nordmannen ikke oppfyller dem?

Nei, slett ikke alle får oppholdstillatelse i USA. Hva har det med norsk innvandringspolitikk å gjøre?

At man ikke kan stille krav har jeg aldri påstått. Jeg spør bare hvilke krav dere mener skal stilles, til hvem og gjerne hvorfor.

Skrevet

For meg er moralen at du prøver å unngå å gjøre andre vondt, uansett opprinnelse.

Da snakker jeg feks om at en innvandrer begår et drap her i Norge, skal vedkommende sendes tilbake til hjemlandet å få sin straff der. Hvor er moralen hvis du mener at det er greit å utøve drap?

Skrevet

Jeg synes ikke det er det minste greit å drepe. Men jeg synes ikke man skal straffes hardere for å drepe om man ble født i Darfur enn om man ble født i Fredrikstad, og jeg mener så avgjort at handlinger utført i Norge skal straffes etter norsk lov, ikke etter f.eks sudanesisk.

Skrevet

Vi er nok ganske på linje, uten at jeg har kommet frem til hva jeg i praksis ville insistert på hadde jeg makten; individets absolutte rettigheter eller kollektivets fordeler.

Skrevet

alle som ikke er norske er innvandrere

kravet jeg stiller til gruppen er at norge kun tar i mot mennesker de har klart hjelp til. dvs ingen kommer inn i landet med behov for psykologisk hjelp uten at de får det.

siden alle andre enn nordmenn er innvandrere i mine øyne så stilles det like krav til alle mann.

Skrevet

Men hvem er norsk, snakker vi om statsborgerskap?

Det kravet du stiller høres mer ut som et krav til norske integreringsmyndigheter enn til innvandrerne selv?

Skrevet

I hvert fall om man vil leve etisk. Men siden det gjerne forutsetter en vanvittig senkning av egen levestandard er det vel heller få som gjennomfører denslags, skjønt jeg har møtt et par.

Men det er selvsagt forskjell på ikke gjennomført å leve etter egen moral og å ikke anse det som umoralsk i det hele tatt å skulle utvise mennesker til tortur, dømme folk etter fødested og oppriktig mene at en selv har rett til et bedre liv enn andre - som noen her kan synes å gjøre. Tror jeg, trallala.

Skrevet

norsk er de som er født og oppvokst i norge, uansett religion og hudfarge...

du har rett, jeg stiller faktisk ikke noen krav til innvandrere.

Jeg har nok en uvanlig tankegang der, å regner bare landegrenser som om de eksisterer for at man skal kunne ha en kontroll på div områder, å synes det er feil å nekte andre å komme inn i landet.

naiv å idioti mener mange, men det er da min mening.

Nordmenn reiser rundt i verden, bosetter seg her og der å oppfører seg på lik linje som innvandrere i Norge.

Skrevet

Superglad - hvor i verden kan nordmenn bosette seg og oppføre seg på lik linje med innvandrere i Norge?

Skrevet

Så om du hadde vært på harrytur til Svinesund som gravid og styrtfødt ungen din på Eurocash-butikken hadde barnet ditt vært innvandrer?

Det blir vel en litt snever definisjon. Men det er selvsagt ikke så farlig med hvordan man definerer når man ikke mener det skal være forskjell ut fra hvilken gruppe folk tilhører. =)

Skrevet

noen forskjeller er det jo, men nordmenn er noen kriminelle svin rundt omkring i verden.

nordmenn har bosatt seg i spania f.eks å erklært delen av byer for norsk. Helt utrolig når en nordmann står i Spania å klager over utlendingene som bor rundt han... hallo?????

nei penger krever ikke nordmenn av andre land, for nordmenn får penger fra norske stat uansett. Andre land er ikke økonomisk like bra som norge, hadde det vært det kan du banne på nordmenn hadde prøvd seg der også .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...