Gå til innhold

Strengere krav til innvandrere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes man burde ha det jeg. Går selvfølgelig ikke an å greie alle under en kam, men tror nok at jeg hadde respektert dem mer om jeg hadde vist at dem hadde lagt seg i selen for å lære seg norsk,prøvt å fått seg en jobb ect. Føler det er mangen som får alt opp i hendene her i norge, trenger jo verken lære seg norsk eller jobbe da.

Nå sier jeg at dette absolutt ikke gjelder alle da, men noen.

Noen gjør kriminelle handlinger, så får dem enda flere "goder"

Traff et utenlansk par på Lidl en dag, jeg og mine 3 barn var å handlet, så ser dem på barna mine og sier: Stakars, er ikke dere i barnehagen da??

Jeg smilte og sa nei, men inni meg tenkte jeg at vi får det faktisk ikke dekket vi,men hadde jeg hatt bedre råd, hadde jeg nok unt mine barn noen fager i barnehagen også...

Men samtidig synes jeg det er bra at innvandrer barn får barnehage og dermed intigrert i det norske samfunn!

2 av klassekameratene til datteren min kunne ikke norsk når dem satrtet i 1 klasse. En av dem har norsk far...

Som sagt, det er mange nye landsmenn som jobber ræva av seg og mange som har flyktet fra grusomme ting. Men dem jeg beskriver her, er noen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg og er ingen rasist av den grunn. bare man sier noe imot våre nye landsmenn så skriker man ut dette ordet med engang. De som jobber og oppfører seg som folk burde fått oppholdstillatelse. Men det er mange av de som er kriminelle og bare lager dritt i samfunnet vårt, desverre.

Skrevet

Du FØLER at det er mange som "får alt opp i hendene og ikke behøver lære norsk eller jobbe," eller du kan faktisk fremlegge dokumentasjon på at det er slik?

At du har møtt et noen på butikken som er så frekke å si stakkars til barna dine fordi de er på butikken med sin mor, antyder vel helst bare at de er skikkelig sære mennesker. Siden du synes det er bra at barn med innvandrerbakgrunn noen steder får gratis/sponset barnehage i større grad enn etnisk norske barn, skjønner jeg ikke helt hva det ellers har med krav til innvandrere å gjøre.

At to av klassekameratene til datteren din ikke kunne norsk og at en av dem har norsk far kan indikere ganske mye forskjellig. Det første som slår meg er at den norske faren må være en snodig skrue som har tilbragt så lite tid med ungen sin at den ikke har lært språket hans.

Det går som du (nesten) sier ikke an å skjære alle over en kam. Samtidig synes jeg det er akkurat det du gjør med dette innlegget.

Skrevet

mange er flinke og jobber for pengene,mens noen er late og får alt i henda og har det til tider bedre enn oss,og det sier seg jo selv når mange bare blir boende og ikke reisert hjem igjen.

Noen blir etterhvert frekke og vet hvordan de skal utnytte systemet,tante og de hadde noen boende i et hus de leide ut til kommunen og de fikk det som kunne tenkes hus,penger til mat klør osv..,buss til skolen-den er ikke gratis og det er mange som må gå fordi de ikke har råd til og sende barna med buss hver dag,parabol-den kunne de vel klart seg uten,sykler til hele familien,de får mye rett i hendene,og det jeg vil frem til er ikke at vi ikke skal hjelpe,men at det faktisk er folk her i landet som har det verre en den og kunne trengt litt ekstra penger...så jeg syntes først og fremst man skal hjelpe de som bor her.

Skrevet

Signerer -<<-

Dette var et rimelig usammenhengende innlegg...

Skrevet

Til tross for at du sier du ikke skjærer alle over samme kam blir jeg provosert.

Jeg er innvandrer, har bodd i Norge i 5 år. Det var jammen ikke lett å få oppholdstillatelse til tross for at jeg var forlovet med en nordmann. Vi måtte krangle med UDI i et halvt år. Ikke morro det skal jeg love!

Da jeg endelig kunne være i Norge fikk jeg ingenting i hendene. Betalte for skolen for å lære meg norsk så fort som mulig. (Og som du ser kan jeg dette flytendes!) Gikk på skolen etter det for å lære meg et yrke, fikk i april i år fagbrevet. Mens jeg var i læretida hadde jeg en helgjobb i tillegg for å få det til å gå rundt. Nå jobber jeg ikke annet enn å være hjemme med småen på 3,5mnd.

Her i gården fikk vi IKKE EN ENESTE TING i hendene våre!!!

Skrevet

Er det noen som tror at det å være innvadrer i Norge er det samme som å sitte med åpne armer å få, få, få, alt de peker på...???

Skrevet

Det er det skremmende mange som tror.

Andre innbiller seg at det å være innvandrer betyr at man bør dra hjem igjen etter hvert (etter hva da?), at man ikke bør omfattes av de samme rettsregler som etniske norskinger, at man ikke bør omfattes av det samme sosial- og helsevesen osv.

Skrevet

Mulig du er inne på noe, baby i vinter, prins. Men slik jeg har sett det, gjelder det like ofte for etnisk norske. Enkelte virker "skolert" i å utnytte systemet av de også, dessverre.

Skrevet

Enig at kravene burde være strengere. At man lærer seg norsk burde være et minimum. Jeg jobber i butikk og daglig opplever jeg skolebarn som snakker så dårlig norsk at det kan være vanskelig å forstå dem. Foreldrene kan lite eller ikke noe norsk.

Stadig hører vi at vi må gjøre noe med integreringen i landet, men problemet er nok ikke tiltakene som blir satt i gang, men heller at mange ikke vil la seg integrere. Et eksempel er invandreres deltagelse ved valg. I en undersøkelse som det ble fortalt om på nyhetene i går viste det at i bydeler av Oslo (østkanten) hvor invandrertettheten er stor så er valgdeltagelsen blandt invandrere veldig lav (mener det var 40%, mot 60% i bydeler vest og nord i Oslo). For meg er dette et tegn på liten vilje til integrasjon.

Skrevet

Hm. Kanskje du burde stille strengere krav til dine egne norskkunnskaper før du begynner å kritisere norsken til folk som faktisk kommer fra andre land?

Skrevet

Ang. valg: Har du tenkt på at ikke alle får lov å stemme? Det er første gang i år jeg får lov til å stemme....

Skrevet

Bare viser til ssb, jeg... ;)

Skrevet

Jeg går ganske ofte forbi den videregående skolen her, og det hender at det skjer når skoledagen for de som tar voksenopplæring akkurat er slutt. Ut kommer det mange innvandrere, og de fleste er kvinner. De som sies å være de mest ressurssvake av alle. Det er litt ironisk å tenke på at de fleste av disse aldri vil få en jobb.

Sånn er det med de fleste innvandrere som kommer til landet, hvis de da ikke kommer til Sverige eller Danmark. Vi er så redde at ingen tør ansette dem til annet enn mopping. Skremmende at det skal være slik etter så mange år, og de fleste bør ha innsett at de fleste innvandrere er vanlige folk som ønsker å leve et vanlig liv.

De er bare ikke så interessante i media.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Er SÅ enig!! Er ikke rasist,men fy f*** .......... "De må jo ha det de norske barn ha",akkurat som alle norske familier har råd til 4sykler,parabol,2biler etc!! Så er så enig med SueEllen og en prins i vinter (??). Og om dere leser innlegget til sueellen skikkelig-så sier ho ikke at det gjelder ALLE invandrere. Ser ut som at noen av dere "velger" å lese bare det som passer dere selv!

Skrevet

Forstår godt at det er mange delte meninger om dette. Tror de fleste forsto hva jeg mente,selv om jeg kansje er en dårlig formulerer.

Men elze, uttalelsen din ble faktisk litt for teit.

Skrevet

Klart det er norske også som utnytter systenet ja,og selv har jeg det bra nå,men både mamma og pappa ble uføre tidlig pappa 28 pga svulst på hjernen og flere krefter ,hatt over 100 strålebehandlinger,han har dårlig korttidsminne og balanse,mamma er ryggoperer for prolaps (har 2 i ryggen og en i nakken) uten hell,så vi har ikke blitt oppvokst med alt i henda,de har kanskje utbet 10.000-12.000 hver og man kommer ikke langt med det,og da må jeg si det føles urettferdig når jeg måtte gå til skolen4 km en vei fordi vi ikke hadde råd,mens andre kommer til landet og får det vi ikke har,syntes man skal hjelpe de i landet som trenger det først,vi klarte oss greit,men hvis jeg kunne gå så kunne dem og klart det og de kunne spart de pengene,det er ett eksempel,mener ikke dette stygt mot innvandrere,syntes vi skal hjelpe dem,men ikke glem de som bor her og strever og står på,som kunne trengt en håndsrekning.

Skrevet

Det gjelder ingen andre regler for sosialstøtte til innvandrere enn til etnisk norske. Dersom disse får støtte til skolebuss som andre sosialhjelpsmottakere ikke får, er det enten spesielle grunner til dette eller de andre som velger å ikke motta det.

Slike sammenligninger er pinlig smålige og dessuten tåpelige. Tror du seriøst at det finnes et sett regler for "dem" og ett for "oss"?

Skrevet

gidde ikke å krangle om dette,men jo det er faktisk litt forskjell,de får andre goder en oss til tider og de har jo så klart noen unskyldninger for og gjøre forskjell,som jeg mener er litt på kanten av og til-undskyldningene altså.

Skrevet

Vås. Med "de" antar jeg du mener innvandrere, kanskje helst de fra u-land. Og nei, de får IKKE andre goder enn oss. De omfattes av akkurat samme sosialtjenester som resten av oss med lovlig opphold i Norge.

Skrevet

Hvilke krav mener du man skulle stille, sån helt konkret, og hva skulle konsekvensen være om kravene ikke ble oppfylt? Mener du for eksempel det bør være andrre regler for at invandrere skal få sosialhjelp, sykepenger, barnetrygd, foreldrepenger eller andre ytelser, enn for norske statsborgere? Holder det foresten å være norsk statsborger eller må foreldrene dine også ha vært det? Skal de samme reglene gjelde for en svenske som er gift med en nordman foresten?

Hva var foresten galt i at det parret du traff på Lidl syntes det var synd at du ikke fikk sendt ungene i barnehagen?

Skrevet

Nå bodde vel disse menneskene faktisk i Norge gjorde de ikke?

Vet du faktisk hva disse menneskene får eller ser du bare på hva de har råd til? Selv kjenner jeg mange østeuropeere i området her. De er utrolig mye flinkere til å få pengene til å rekke til enn alle nordmenn jeg kjenner. Loppemarkeder, bruktmarkeder, gårdsutsalg ol blir benyttet i en mye større grad. De har parabol alle sammen ja, men de ser bare åpne kanaler så det koster ikke mange kronene. De har sykkler ja, men selv om de for meg ser flotte ut er de kjøpt på loppemarked og pusset opp.

Skrevet

Her var det mye rart á lese ja. Synes det beste er de som mener at man skal hjelpe de her fór man hjelper innvandrere. Hallo? De er jo oxo her, og har like stort krav pá hjelp som alle andre. Tror dere det er lett á dra i fra sitt eget land for sá á komme til et annet med et sprák du ikke forstár og en kultur som er annerledes? Det finnes ikke noen regler for etniske nordmenn og andre regler for folk som kommer utenfra. Det er de samme reglene. De som kommer som flyktninger fár ókonomisk hjelp og annen hjelp (kall det gjerne en startpakke) for á begynne et nytt liv.

Og det á mátte kunne spráket i det landet man kommer til for á integrere seg - vel da kan dere ta en kikk pá alle de nordmenn som bor nede i Alfaz de Pi og i Torrevieja. Som har bodd der i over 30 ár og ikke forstár eller snakker spansk. Og som heller ikke gidder á lære seg det. Synes det er mer á skjemme seg over, enn noen innvandrere som próver á starte et nytt liv i et nytt land.

Skrevet

Når du/dere sier innvandrere mener du/dere sikkert de fra Somalia for eks?

Jeg er innvandrer selv, fra et uland....

jeg har utdannelse (Bachelors), mange års jobberfaring..., lærte meg norsk ganske fort (bodde her i 4 år nå)... men allikevel var det vanskelig å "integrere" meg her....

for at integrasjonsprossesen lykkes må den en parten integrere og den andre parten være villig til å akseptere...

For min del var det tøff å få jobb her... men vet du hva, MED EN GANG jeg skifta etternavnet mitt (tok navnet til min norsk mann) da ble jobben i boks!

Tilfeldig? kanskje...

Skrevet

Dere som mener at det er så stopr forskjell på hva innvandrere får og det nordmenn får. Kanskje dere burde ta en titt på regelverket for sisoalhjelp. Eller aller helst; hospitere på et flyktningemottak!!!! Vær med en innvandrer til NAV for å søke om stønader etc. Følg de på et introduksjonskurs og se hva det egentlig dreier seg om!

det finnes ingen egne regler for innvandrere. Alle har rett på de samme stønadene. KS og barnetrygd er lik for alle. De føærreste kvinnelige innvandrere har rett på froeldrepenger fordi de ikke har stor nok inntekt, og dermed får de kun engangsstønad.

Økonomisk sosialhjelp er faste satser i den enkelte kommune. Det er ikke egne satser for innvandrere, men er beregnet utfra inntekter og evt formue samt antall barn du forsørger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...