Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Eldstejenta skulle inn til dagkirurgi for en rutineundersøkelse og evt operasjon, som skulle foregå under narkose. Vi møtte opp og satt på venterommet da en søt sykepleier kom inn med et pilleglass med Voltaren og Paracet. Etter noen minutter kom vi inn til kirurgen for en samtale hvor han fortalte om hva de skulle sjekke og evt gjøre om de fant det de lette etter. Etter noen minutter ser vi at datteren min forandrer ansiktsuttrykk og ikke minst farge.. Hun blir blå rundt munnen og helt knallrød i huden, over hele kroppen samtidig som hun ikke får puste!!! Da blir det action....Legen løper ut og roper på hjelp, hun blir lagt på en båre og de løper avgårde med henne.... En pleier drar meg med hele veien inn til behandlingsrommet og der strømmer det på med masse leger og pleiere.... Alt gikk som i sakte film og jeg tenkte bare en ting: Jeg MÅ være rolig og berolige henne! Det gjorde jeg, og legene fortsatte med sitt. Inn med adrenalin, noen målte blodtrykk, hun ble koblet til slanger og maskiner i rasende fart... mere medisiner for de skjønte at hun hadde fått en kraftig allergisk reaksjon på pillene, sannsynligvis Voltaren`en. Hun pustet veldig dårlig og var helt utafor..... De kjørte på med oksygen, og maske med ventoline som hjalp henne å puste..... Jeg kjente jeg ble helt matt og at hjertet slo i hundreogfemti......og hun var livredd. Jeg ba dem om å gi henne noe beroligende intravenøst og det gjorde de uten å mokke. Og da ble hun litt roligere og vi pustet i kor, hun og jeg og en sykepleier. Folk løp ut og inn, var nok mer action da enn de er vant til....det sa de selv litt senere... Så ble det rekvirert ambulanse og avgårde bar det med sirener til sentralsykehuset der vi bor. Jeg fulgte etter med bil og den turen var fryktelig lang. Fikk ringt til sambo og organisert min mor for henting av lille rosa...... Hun ble lagt inn på akuttmottaket og ble tatt godt hånd om der. Når jeg kom frem lå hun koblet til masse elektroder og apparater og var ganske gåen stakkar.... Masse prøver og målinger, venting og flere målinger, mange timer hvor hun duppet litt av og sakte men sikkert fikk tilbake sin egen hudfarge, om enn litt blekere enn normalt... Stakkars så redd hun var, men heldigvis så har hun roet seg nå. Vi har akkurat kommet hjem, selv om de pleide å overvåke i et døgn etterpå. Det gjorde ikke lysten noe større på å bli der over natten da det døde en mann på rommet rett over gangen og de lot alle dørene stå oppe.....Hun ville bare hjem og vi fikk med medisiner og skal tilbake imorgen for nye prøver. Så i natt skal jeg ligge og våke med henne i min seng. Sambo får legge seg på pikerommet han:-) Kjenner at jeg er ganske skjelven og må skrive for å få det ut......
Tiggywinkle Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Fy søren så ekkelt - stakkars jente og stakkars deg. Skremmende opplevelse, og så uventet. Holdt helt pusten når jeg leste her jeg......håper alt går bra. Blir nok ikke mye søvn på deg i natt... Klem
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2007 Ja det var ekkelt.....og helt uventet, da det var på dagkirurgi og ikke noe store greier hun skulle igjennom.... Tror personalet var ganske satt ut også. De kom inn alle sammen etter tur og spurte hvordan det gikk. Jeg gikk en tur på toalettet og da ble det diskutert av noen ansatte som sto i en klikk i gangen.....hørte hva de lurte på så jeg svarte dem jeg.... Men, jeg er så glad vi var akkurat der når det skjedde. Hun kan visstnok få en slik reaksjon av Ibux og det er jo noe de fleste tar en gang i blant! Så de mente at hun burde gå med medisiner og adrenalinpenn på seg bestandig siden reaksjonen var så kraftig...
Tiggywinkle Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 Hjelpe meg, best å passe på henne ja. Du må jo ha følt deg helt hjelpeløs. Mamma fikk noe liknende da hun skulle operere menisken. Fikk epidural, samtidig som hun tok migrenemedisin, noe hun hadde fått klarsignal for. Blandingen ga henne hjerteinfarkt....heldigvis var hun også på sykehuset da... Ta godt vare på henne i natt,da:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2007 Gjett om jeg skal ja:-)
Plutseliten :) Skrevet 28. august 2007 #7 Skrevet 28. august 2007 Ojojoj...for en utrolig skremmende opplevelse for dere begge. Godt at dere var på et sted der dere kunne få rask hjelp. Og at dere får akuttbehandlingsmedisin om sånt skulle oppstå en annen gang. Ikke noe er vel så vondt og tøft som når ungene våre ikke har det bra,og ikke minst se redselen og ikke kunne gjøre annet enn å trøste og roe ned. Uff...masse god bedring,prøv å slapp godt av du også nå. Sånne opplevelser setter i gang mye adrenalin i kroppen og det er viktig å puste det ut! Klemmer fra meg
Gjest Skrevet 28. august 2007 #8 Skrevet 28. august 2007 nei,hoff! Kjente jeg ble kald da jeg leste det du skrev.stakkars dere to.jenta di har jammen vært heldig.gudsjelov at dere var der da! Godt at du skriver ting av deg.jeg vet det hjelper litt.ble jammen helt satt ut jeg..håper dere får sovet litt i natt.god bedring til jenta di. Klem.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2007 Takk dere.... Tror adrenalinet er rimelig høyt på oss begge ennå, for vi er lys våkne samtidig som vi føler oss som noen skurefiller..... Tårene sitter løst også....blir litt katastrofetanker kjenner jeg..... Skal ta meg et par magnesium snart, så roer nervesystemet seg litt før natten....
Plutseliten :) Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Kroppen er merkelig....den setter inn alt den har av adrenalin og forsvarssoldater så vi klarer oss gjennom traumer og sjokk....mange kan klare å gå i dager uten søvn etter traumatiske opplevelser,bare pga hva kroppen gjør. Godt å gråte...det skiller ut masse dritt...en kopp varm drikke og en varm dusj kan også roe kroppen og nervesystemet. Pust med magen...pleier jeg si til jenta mi når ting er vondt og vanskelig og alt topper seg. Du har hjulpet datteren din med det idag...nå må du puste godt )
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2007 Puster dypt ned i magen......:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2007 og puster dypt ned igjen........det hjelper det:-)
Plutseliten :) Skrevet 28. august 2007 #14 Skrevet 28. august 2007 Bra!! Ta godt vare på deg selv og jenta di. Håper dere får sove godt i natt...legg deg inntil og kos litt ekstra på henne Synes du er flink jeg,du virker som en god støtte og trygghet for barna dine.
Dailis Skrevet 28. august 2007 #15 Skrevet 28. august 2007 Så utrolig skummelt... Godt å høre at hun er hjemme og bedre. Har tenkt masse på dere i dag. Varm klem fra
Gjest Skrevet 28. august 2007 #16 Skrevet 28. august 2007 Stakkars jenta di- og stakkars mammaen. For en fæl opplevelse. Håper at alt går bra med dere nå. Ble helt forskrekka her, jeg... Masse god bedring til jenta di, håper du slipper flere slike episoder. Vi har hatt vår runde med en slik opplevelse vi og, og unner ikke min verste fiende den opplevelsen. Følelsen av å være totalt hjelpesløs er grusom. Stor klem til deg!
phantomet Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Kjære Klatten, For en forferdelig opplevelse for både jenta di og deg!!! Blir ikke overrasket når jeg leser hvordan du håndterte situasjonen, for alt som er deg skinte gjennom ordene... Håper det går bedre med frøkna idag, og at det ble litt søvn på dere begge inatt. Klem klem
Reveenka Skrevet 29. august 2007 #18 Skrevet 29. august 2007 Det var godt at dette gikk bra! Anafylaktisk sjokk er ikke til å spøke med, og jo raskere reaksjonen kommer etter at man har fått i seg det man reagerer på, jo mer dramatisk og alvorlig blir forløpet. Så godt at dere var på sykehuset, med leger og pleiere innen rekkevidde! Og du var jammen flink - å roe ned er KJEMPEVIKTIG, så fint at du greide å tenke akkurat på det! c",) Greit å få vite at man skal være forsiktig med enkelte andre ting også, og evt få medikamenter man kan ha med seg i tilfelle noe skulle skje - da kan man kjøpe seg viktige minutter. Det der med katastrofetanker kjenner jeg godt igjen.... c",) Er nok helt naturlig! Lykke til på sykehuset med prøvetaking osv! c",)
Anonym i dag Skrevet 29. august 2007 #19 Skrevet 29. august 2007 Huff det må være mors største mareritt, skjønner godt at hun ville hjem til trygge omgivelser, godt det gikk bra og håper dere har sovet godt i natt begge to. Klem fra
Urtete Skrevet 29. august 2007 #20 Skrevet 29. august 2007 Huff, for en grusom opplevelse for både deg og datteren din! Et sant mareritt... Hvordan har natten vært - og hvordan går det med dere nå? Klem!
dritgrei hei hei! Skrevet 29. august 2007 #21 Skrevet 29. august 2007 kjære klatten jeg leste dette i går, og fikk meg ikke til å skrive noe, for jeg tenkte så mange tanker: Jeg tenkte på at du må ha vært ufattelig redd, så redd man blir når man er redd for å miste ungen sin! Jeg tenkte på at du er like ufattelig fink fordi du er den du er, og gjorde som du gjorde, trygge, sterke mamman! klem klem
Attpåklatten :-)™ Skrevet 29. august 2007 Forfatter #22 Skrevet 29. august 2007 Ja dette har virkelig vært et tøft døgn......reaksjonen kommer i drypp og idag føler vi oss litt overkjørt av en bulldozer.. Sovet en del i natt, sjekket frøkna ofte og hun har sovet rolig og var mer uthvilt idag enn mammaen;-) Nå har vi snakket med legen hennes, vi skal snart på sykehuset for flere prøver og jammen tar det tid når det er sykdom.....noe jeg forsåvidt opplevde da søsteren min var syk..... Har jo ikke tid til jobb midt oppi alt dette, men heldigvis en arbeidsgiver som har hjerte på rette plassen:-) Kjenner meg igrunn litt matt idag jeg....... Takk for gode tanker og innlegg:-)
Babyonboard ;-) Skrevet 29. august 2007 #23 Skrevet 29. august 2007 Uffameg for et mareritt!! Ble helt matt da jeg leste... Håper dere begge har det bedre nå og så sender jeg deg en kjempegod klem :-)
Northernlights Skrevet 29. august 2007 #24 Skrevet 29. august 2007 Stakkars dere...for en opplevelse! Skjønner du ble veldig redd. Rart så mange sider av oss vi ikke vet vi har før vi er i en stressende situasjon. Glad det gikk fint =) Sikker på at i morgen er hun mye bedre. Må nok alltid være forsiktig med ny medisin fra nå av.Allergier er jammen ikke til å spøke med..
Attpåklatten :-)™ Skrevet 29. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 29. august 2007 Det er vel først i dag jeg har fått reaksjonen min..... Er helt tom innvendig og kjenner at jeg ikke orker tenke hvordan det kunne gått. Den ene anestesilegen kom bort til meg midt under hele kaoset og fortalte at slike kraftige anafalyktiske anfall kunne være dødelige.......da tror jeg at jeg skrudde på noen blokkeringer.....Idag har jeg lagt de fra meg og det er da jeg virkelig kjenner hvor redd jeg var. Husker at det var noen minutter hvor jeg tenkte at nå mister vi henne....... Men, heldigvis gikk det bra med henne, hun er forholdsvis fin idag, veldig sliten og det er helt naturlig. Vært sykehusbesøk og prøvetaking. Jeg ga blod idag når vi først var på det lokale sykehuset.....var nok ikke det smarteste jeg gjorde akkurat i dag, men gjort er gjort. Er slapp, vondt i hodet og skal snart legge meg for kvelden... Kjenner at jeg koser ekstra mye med jentene mine idag:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå